Dan-Ștefan Motreanu
Dan-Ștefan Motreanu
Sittings of the Chamber of Deputies of October 6, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.125/16-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 06-10-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 6, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.19 Dan Ștefan Motreanu - declarație politică: "Premierul Emil Boc dezinformează prin omisiune și nu cunoaște legislația europeană";

 

Domnul Gheorghe Ciobanu:

  ................................................
 

Domnul Dan Ștefan Motreanu:

Declarație politică: "Premierul Emil Boc dezinformează prin omisiune și nu cunoaște legislația europeană"

Premierul Emil Boc a emis săptămâna trecută OUG nr.103/2009 prin care modifică Legea nr.3/2000 (Legea referendumului). Nu comentez acum fondul acestui act normativ, pentru că deja mass-media, precum și numeroși analiști politici au criticat sever modificările aduse Legii referendumului și, sunt convins, ultimul cuvânt îl va avea Curtea Constituțională.

Mă opresc însă asupra unor aspecte trecute cu vederea de opinia publică și care demonstrează modul în care primul ministru al României și colegii săi din PD-L înțeleg să facă politică.

Nimeni nu a acordat vreo atenție expunerii de motive din preambulul Ordonanței de urgență nr.103/2009. Cine o va analiza însă cu atenție, va ajunge la următoarele concluzii: 1. premierul Emil Boc este de rea-credință pentru că încearcă să inducă în eroare Parlamentul; 2. premierul Emil Boc fie nu cunoaște documente europene de maximă importanță, fie dezinformează cu bună-știință.

În expunerea de motive, unul dintre argumentele emiterii OUG nr.103/2009 îl constituie faptul că modificarea Legii referendumului s-a mai făcut prin patru ordonanțe de urgență. Premierul Emil Boc enumeră cele patru ordonanțe, dar nu face nicio referire la motivele adoptării lor.

Ce nu ne spune primul ministru Emil Boc? Prima ordonanță pe care o amintește - 92/2003 - era, ne place sau nu, justificată, pentru că se referea la referendumul pentru revizuirea Constituției și în cazul respectiv chiar exista o condiționare a factorului timp (prevederile Legii referendumului privind consultarea populară pentru revizuirea Constituției conțin o serie de termene care nu pot fi încălcate).

Cele două ordonanțe - 27/2007 și 34/2007 - emise de Cabinetul Tăriceanu II au fost și ele justificate. Ambele aveau drept obiect referendumul pentru demiterea șefului statului, în acest caz Legea 3/2000 stabilind termene și date precise care pot genera situația de urgență. Nu în ultimă instanță, mai trebuie menționat că ambele ordonanțe de urgență din anul 2007 nu aveau nicio legătură cu fondul Legii nr.3/2000, ci se refereau 100% la o serie de aspecte de ordin tehnic, unul dintre acestea vizând măsuri de prevenire a votului multiplu.

O singură ordonanță de urgență - 99/2005 - poate fi într-adevăr considerată ca fiind inoportună. OUG nr.99/2005 nu era condiționată de factorul timp, de nicio stare de excepție, deci nu se justifica. De ce a fost atunci emisă? Răspunsul la această întrebare este foarte simplu, dar incomod pentru premierul Emil Boc. Ordonanța a fost emisă la solicitările repetate ale unor miniștri din PD, pentru a mări atribuțiile președintelui Traian Băsescu (că șeful statului a vrut atribuții nelimitate, este altă poveste) în cazul organizării unui referendum de interes național. Premierul Tăriceanu și miniștri liberali au acceptat la vremea respectivă soluția propusă de PD deoarece nu se dorea o fracțiunea în coaliție - premise existau deja, Traian Băsescu începuse torpilarea PNL prin reactivarea lui Theodor Stolojan - într-o perioadă dificilă pentru țară generată de inundații. Oricum, în cele din urmă, ordonanța a fost respinsă de Parlament.

Premierul Emil Boc mai invocă sprijinul emiterii ordonanței și prevederile unei rezoluții ale Comisiei de la Veneția, care ar da dreptul susținerii referendumului în cazul în care Parlamentul nu se pronunță într-un termen dat. Domnul Emil Boc uită însă să facă referire și o altă prevedere fundamentală a Comisiei de la Veneția, și anume că "Aspectele fundamentale în materia dreptului referendar nu trebuie să poată fi modificate cel puțin un an înainte de referendum". Cu alte cuvinte, se precizează expres că regulile nu trebuie schimbate în timpul jocului. Adică exact ceea ce a făcut guvernul Boc.

Un ultim argument în favoarea emiterii OUG nr.103/2009 îl reprezintă: "interesul public" și faptul că ar constitui "o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată". Din nou primul ministru dezinformează și dă dovadă că nu este la curent cu prevederile legislației europene. "Interesul public" la care face apel premierul Emil Boc l-ar constitui eliminarea unei Camere a Parlamentului. Dar același Emil Boc (mă rog, în calitate de executant necondiționat al dispozițiilor președintelui Traian Băsescu, dar în documente va rămâne semnătura premierului, nu a șefului statului) uită - sau nu știe (în ambele situații este foarte grav pentru un prim-ministru) - că din 2013 vom fi cvasiobligați de Uniunea Europeană să avem parlament bicameral (prin Tratatul de la Lisabona). În ceea ce privește situația "extraordinară", ea pur și simplu nu există. Pentru că eventuala trecere la un parlament unicameral se face prin revizuirea Constituției, iar așa ceva nu cred că este posibil mai repede de anul 2011. Cel mai devreme.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 21 november 2019, 11:42
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro