Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 20, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.136/30-10-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 20-10-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 20, 2009

2. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Hotărâre referitoare la Raportul Comisiei parlamentare de anchetă pentru verificarea sumelor cheltuite de Ministerul Turismului, pentru acțiuni de promovare a turismului și a imaginii României.

 

Ședința s-a reluat la ora 11,30.

Lucrările ședinței au fost conduse de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților, asistată de domnii deputați Mihai Alexandru Voicu și Dumitru Pardău, secretari.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Este ora 11,30. Așa cum în programul de lucru aprobat de Biroul permanent era prevăzut, începem ședința specială consacrată dezbaterilor și votului asupra Raportului Comisiei parlamentare de anchetă pentru verificarea sumelor cheltuite de Ministerul Turismului pentru acțiuni de promovare a turismului și a imaginii României și proiectului de hotărâre privind acest raport.

Și-au înregistrat prezența, din totalul celor 334 de deputați, 282; sunt absenți 52.

O să fac apel la dumneavoastră, ținând cont de incidentul de mai devreme, ca dezbaterile să se desfășoare într-un climat normal și, în continuare, să avem decența pe care o impune o astfel de instituție, cu atât mai mult cu cât ieri s-a epuizat ordinea de zi. de la ora 10,00 începând, programul aprobat de Biroul permanent prevedea dezbaterea punctelor de pe ordinea de zi, ele fiind epuizate, era firesc să începem cu cea de-a doua ședință, de la ora 11,30, ora la care ne aflăm noi în acest moment.

Vă mulțumesc.

Începem dezbaterile din partea grupurilor parlamentare.

Potrivit procedurii aprobate, fiecare grup parlamentar are la dispoziție maximum zece minute. Am s-o fac, în momentul acesta, de la microfon și nu cum o făceam în mod obișnuit, fără microfon, să apelez și să le solicit celor doi secretari să măsoare timpul și să mi-l comunice.

Proiectul de hotărâre a fost distribuit.

Trecem la dezbaterea proiectului de hotărâre în cadrul dezbaterilor generale.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal sunt intervenții? Doamna Sulfina Barbu, vă rog.

Doamna Sulfina Barbu:

Doamna președintă,

Stimați colegi,

Cele mai importante cuvinte, atunci când sunt repetate, își pierd sensul. Cuvintele esențiale, atunci când sunt tocite prin repetare, se golesc de semnificație. Adevăr, corectitudine, imparțialitate, obiectivitate, cuvinte esențiale, care sprijineau tot demersul comisiei parlamentare de anchetă, dar care și-au pierdut orice valoare. Toate acestea și-au pierdut sensul.

Lăsând la o parte corectitudinea, pentru răzbunare personală, înlocuind imparțialitatea cu opinia personală și cu bârfa din spatele ușilor închise, Comisia de investigare a Ministerului Turismului a manipulat cuvinte și sensuri în funcție de culoarea politică. De la început până la sfârșit, toată ancheta comisiei a fost o piesă de teatru cu deznodământ cunoscut.

Presupunând că Parlamentul își poate permite la infinit să-și încalce propriile atribuții și drepturi, membrii comisiei au folosit Parlamentul drept trambulină pentru o comedie politică.

Ascunși în Parlament, membrii comisiei au urmărit un singur obiectiv: condamnarea unui ministru PD-L pentru a ajuta candidații PSD și PNL în campania electorală. Nimic mai mult! Ce mai contau adevărul, corectitudinea, imparțialitatea Parlamentului în fața acestui obiectiv de partid.

Care este adevărul? De foarte multe ori, în istoria recentă a Parlamentului, adevărul nu este cel împins în fața reflectoarelor, ci adevărul este ascuns în spatele reflectoarelor.

Citesc din discuția membrilor comisiei: "Știți cum trebuie să acționăm. Deci, dacă nu reușim să punem în evidență fapte de natură penală, care să o incrimineze, dacă nu reușim acest lucru, nu am făcut mare brânză." Un alt citat: "Dar eu vreau să-mi explicați voi, care aveți studii juridice, următoarea treabă - cel care răspunde juridic să răspundă și de achizițiile publice?" Un alt citat: "Pe mine mă interesează mai puțin chestiunea cu moralitatea. Să citim și noi documentele, domnule președinte, că nu știm ce naiba să îi întrebăm."

Acesta este singurul adevăr. Membrii Comisiei de investigare a Ministerului Turismului au premeditat punerea sub acuzare a unui ministru PD-L pentru câștigul politic al partidului lor.

O comisie parlamentară mai puțin interesată de morală și moralitate, ci de suculența mediatică a acuzațiilor penale. O comisie parlamentară care a dat judecata lucidă și obiectivă pe speculația partizană. O comisie parlamentară care refuză analiza profesionistă a datelor concrete, pentru că analiza este plictisitoare și grav dăunătoare intelectului politic. O comisie fără minime cunoștințe juridice, dar care se transformă într-un complet de judecători.

Toată comedia pusă la cale de comisia parlamentară duce cu gândul la un singur lucru: la "Almanahe". Stâlcirea politică a sensului și a logicii.

Iată adevăratul obiectiv despre raportul comisiei parlamentare: un abuz al unor parlamentari angrenați într-o luptă politică, dar care afectează, din păcate, imaginea Parlamentului ca instituție fundamentară a democrației în România.

Comisia Udrea este pusă în slujba unui obiectiv electoral foarte clar: atacarea Partidului Democrat Liberal în campanie, pentru interesul unor politicieni, peste Parlament, peste lege, peste regulament, peste orice regulă a jocului politic corect.

Susțin dreptul suveran al Parlamentului de a verifica Guvernul. Contest, însă, vehement maniera în care Parlamentul își exercită această atribuție.

Comisia parlamentare de investigare a Ministerului Turismului s-a erijat în complet de judecată și a pus verdicte de complet de judecată.

Ministerul Turismului a respectat legea ce s-a supus dreptului Parlamentului de a verifica activitatea unui ministru. Ministrul Udrea s-a prezentat în fața comisiei, a oferit comisiei parlamentare toate datele solicitate oficial. Un singur lucru nu a făcut Elena Udrea: nu a cedat presiunilor politice, nu a cedat amenințărilor și a dovedit totodată atâta voință de luptă pe câtă îndârjire aveau judecătorii de la PNL și PSD să o condamne.

Elena Udrea este vinovată pentru că nu a plecat capul în fața potopului de atacuri și pentru că nu s-a retras, speriată de numărul mare al celor care o atacau.

Votul raportului nu mai are nicio valoare reală și obiectivă. Este un vot politic, dictat de o majoritate politică pe un document făcut în laboratoarele de partid. Un document în care, din păcate, Parlamentul a fost folosit doar pentru parfumul credibilității instituționale. Raportul comisiei este viciat de partizanat și de dorința și voința de a fi folosit ca armă de campanie electorală. Acesta este adevărul obiectiv.

Mi-aș dori să învățăm noi, parlamentarii, ceva din această experiență. Să învățăm să apărăm instituțiile statului, să învățăm să apărăm prestigiul instituțiilor statului și să nu le schimonosim, transformându-le în arme în lupta politică în campanii electorale.

Vă mulțumesc pentru atenție. (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PD-L.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnă Sulfina Barbu, ați epuizat șase minute din totalul celor zece, care sunt alocate Grupului parlamentar al PD-L.

Din partea Grupului parlamentar al PSD+PC, domnul Nicolae Bănicioiu. vă rog.

Domnul Nicolae Bănicioiu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

N-am să mă iau nici de doamna pe care mi-a sugerat-o colegul meu, am să urmez întocmai ceea ce mi-a sugerat un alt coleg, din partea dreaptă a sălii, dar vreau să vă spun că am să întrerup șirul odelor dedicate doamnei Udrea și am să-mi spun părerea și am să spun și ceea ce am constat eu, ca membru al comisiei de anchetă. Și vreau să vă spun că mi-a lăsat un profund gust amar toată această experiență.

Este pentru prima oară când am văzut că legea nu este aceeași pentru toți; când am văzut că, dacă ești foarte apropiat de președinte sau de vreun șef, poți să treci și pe roșu, nu ai nicio problemă; când am văzut că poți să cheltuiești oricât fără să dai explicații; și când am văzut că poți să sfidezi orice instituție, chiar și Parlamentul, și, bineînțeles, de ce nu și Justiția.

Vreau să vă spun, stimați colegi, că atitudinea doamnei ministru Udrea în fața comisiei de anchetă poate fi rezumată în trei cuvinte: tupeu, sfidare și aroganță.

Nu știu ce este mai grav? Faptul că s-a comportat astfel în fața comisiei de anchetă și, prin asta, față de toți cei care au drept de vot? Sau că a cheltuit în mod deficitar banii contribuabilului român de la bugetul de stat?

Vreau să vă spun că, deși doamna ministru Udrea este jurist - și înțeleg că este și cadru universitar pe această temă - vreau să vă spun că eu nu cred că nu înțelegea de ce trebuie să vină la comisie sau de ce trebuie să dea explicații la comisie. Deci eu sunt convins că doamna Udrea a știut și a înțeles foarte bine acest lucru.

Doamna Udrea nu a venit la comisie pentru că nu a vrut să dea explicații. Nu avea ce să ne spună, stimați colegi.

Nu avea cum să ne spună pe ce a cheltuit banii. Nu avea cum să ne povestească despre pârtiile domnului Ridzi, colegul de partid al doamnei Udrea, milioanele, zecile de milioane care trebuiau investite în acele pârtii.

Voce din sală:

Doamna!

Domnul Nicolae Bănicioiu:

Nu, domnul Ridzi este coleg de partid. Doamna Ridzi este o altă colegă, este adevărat.

Nu avea cum să ne spună nici cum doamna Udrea, ca mulți alți români, bănuiesc, din România lui 2009, brăzdată de criză, primește credite de la bancă de 3 milioane de euro, le rescadențează, curios, cu banca cu care au contract la serviciu.

Culmea este că nimănui nu i se pare suspect că noi plătim tot din banii de la buget reclama aceleiași bănci care-i rescadențează creditul doamnei Udrea și, culmea, care este și acționar la postul de televiziune unde cumpărăm reclama.

Deci, bănuiesc că aceste lucruri n-ar fi trebuit să ne intereseze, bănuiesc că acestea sunt niște atacuri politice josnice și n-aveam dreptul să le știm.

Ei bine, dacă tot am îndrăznit și dacă tot le-am aflat, vreau să vă întreb, stimați colegi de la Grupul parlamentar democrat-liberal, ne-ați acuzat de fiecare dată că mințim, de fiecare dată că avem ceva mai multă patimă politică referitor la doamna Udrea sau, în alte cazuri, la doamna Ridzi, și vreau să vă dau și un alt argument. Când doamna Udrea a venit în fața Parlamentului, să știți că noi, la comisia de anchetă, ne-am fi dorit să ne spună același lucru pe care l-a spus în fața Parlamentului: Da, unul din contracte a intrat în vigoare pe 1 august. problema a fost că semnarea contractului a fost pe 6 august, stimați colegi.

Dacă cuiva nu i se pare nelalocul ei această afirmație sau dacă are ceva de cercetat, atunci, cu siguranță că ar fi trebuit să vină în fața comisiei de anchetă.

În altă ordine de idei, să știți că, ori de câte ori membrii Comisiei au avut ceva de suspectat, i-au dat de fiecare dată și doamnei Udrea și domnilor de la Ministerul Turismului posibilitatea de a veni și a argumenta.

Niciodată cei de la Ministerul Turismului nu au avut bunăvoința de a da explicații. Ba din contră! Doamna Udrea, public, a și spus că interzice subordonaților să vină în fața comisiei de anchetă.

Câți dintre români își pot permite aceste lucruri, stimați colegi? Eu cred că foarte puțini.

Vreau să vă mai spun că, dacă tot trebuia să inventăm un minister pentru doamna Udrea, mai bine inventam Ministerul Modei, și asta pentru că, acolo, cu siguranță ar fi știut și cât costă geanta Vuitton și cât costă geanta Hermes, dar să știți că se înșeală foarte mult, ca să nu folosesc alt cuvânt, când ne spune că numărul de turiști a crescut față de 2008. Ba din contră, să știți că a scăzut. Și după foarte multe statistici, a scăzut cu mai mult de 60%. Iar atunci când ne spune public doamna Udrea cum 1 miliard de telespectatori au urmărit spotul TV, vreau să vă spun că, în momentul de față, pe celebra noastră planetă, nu sunt decât 1 miliard 300 de televizoare - de aparate. Și doi la mână, încă un argument, dar ăsta e un secret, vă rog eu să nu i-l spuneți încă doamnei Udrea, până la urmă tot trebuie să-l afle: să știți că acel post de televiziune nu și-a publicat încă rating-urile pe 2009 și nici pe 2008. Deci poate doar intrarea telepatică în contact cu cei 1 miliard de telespectatori ne-ar fi făcut să-i numărăm, în rest, n-aveam alte variante.

n-aș vrea să vă mai dau foarte multe argumente, foarte multe detalii despre contractele cu dedicație, despre nerespectarea procedurilor de achiziție, despre clientelismul politic, despre favorizarea - ați ghicit, evident, numai Consiliile locale PD-L și Consiliile județene PD-L aveau prioritate și aveau proiecte. Restul românilor, care nu fac parte din administrația PD-L, nu știu să facă proiecte, ne spune doamna Udrea. Greșit!

Vreau să vă spun că eu unul m-am cam săturat de aceste povești cu susținerea politică marca PD-L și de nepotismele astea mai mult sau mai puțin voalate, care scot în evidență oameni care n-au nici mapă profesională, by the way, dar n-au nici pregătire foarte bună, dar în schimb ocupă posturi foarte importante.

Poate că, de fapt, stimați colegi, asta este și marea problemă a clasei politice. Poate că nu vrem niciodată să scoatem în față oameni care au foarte mult de oferit, fără să aibă un spate foarte puternic. Spun asta pentru că, în 2004, colegii noștri din partea dreaptă a sălii, spuneau că vor să reformeze clasa politică și ni i-au dat pe Ridzi, ni i-au dat pe Udrea, urmează Plăcintă și tot așa.

Dacă asta este reforma clasei politice, scuzați-mă, dar n-am făcut nimic!

Un singur cuvânt, ca să nu depășesc cele zece minute, pentru că știu că doamna președinte mă va opri, sunt sigur de asta, vreau doar să vă mai spun că am ascultat discursul lung al doamnei Udrea din Parlament, nu a dat explicații, ci doar a oferit show, așa cum este învățată să facă, vreau doar să vă spun că am auzit și eu, cu mare surprindere, de Oscar-ul pe care l-a luat - ba nu, trei Oscar-uri înțeleg - multe, multe alte premii; laude am văzut de la colegii de partid.

Propun în încheiere să vorbim cu instituțiile abilitate, să-i conferim și titlul de academician doctor inginer, cum era și o altă Elenă; cred că asta ar mulțumi-o foarte mult.

Vă mulțumesc și sper să acordați un vot favorabil acestui raport. (Aplauze din partea Grupurilor parlamentare ale PSD+PC și PNL.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Nicolae Bănicioiu, ați epuizat nouă minute din zece ale Grupului parlamentar al PSD+PC.

Dau cuvântul reprezentantului Partidului Național Liberal, domnul Nicolăescu, vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Doamnă ministru,

Aș începe prin a vă spune că asistăm la o premieră în politica românească. Și anume, în primele șase luni de guvernare, trei miniștri au fost cercetați prin comisii de anchetă, din care doi au trezit suspiciuni serioase, suspiciuni grave asupra modului în care au gestionat banul public.

Vă aduc aminte că, în cazul ministrului tineretului, comisia de anchetă a stabilit o serie de concluzii care au fost validate ulterior de un raport al Curții de Conturi, ceea ce a demonstrat că deputații care au lucrat în acea comisie au fost și competenți, au fost și corecți și obiectivi și au făcut propuneri în conformitate cu legislația în vigoare.

Aș mai spune, cu această ocazie, că o parte din deputații din Comisia de anchetă care a verificat activitatea ministrului tineretului s-au regăsit și în Comisia de anchetă care a verificat activitatea Ministerul Turismului. Și cred, de aceea, că acești colegi ai noștri au căpătat și experiență, și îndemânare în a privi modul în care un ministru derulează fonduri publice.

După cum ați văzut și dumneavoastră, raportul referitor la ministrul turismului are o serie de concluzii care nasc suspiciuni grave asupra modului de gestionare a banului public. Deputații, colegii noștri, au constatat și ne propun prin raport, printre altele, utilizarea tuturor pârghiilor legale, pe care le avem la dispoziție, pentru verificarea suspiciunilor din raport.

De aceea, cred că este normală propunerea de începere a urmăririi penale pe care o fac colegii noștri în raport, printre alte propuneri. Sigur, trebuie să respectăm procedura parlamentară, ca o asemenea propunere să fie înaintată Comisiei juridice, de disciplină și imunități și Comisia juridică, care are competență în acest caz, să vină în fața plenului Camerei Deputaților cu o propunere de începere a urmăririi penale, pentru că nu poate fi alta, cel puțin asta credem noi. Dar, în afară de acest lucru, cred că mai este important să subliniem și alte aspecte.

Din motive greu de înțeles, doamna ministru Udrea - și apărătorii PD-L - ați văzut cu toții câte tensiuni a impus în cadrul comisiei, ce limbaj arogant și manipulator a folosit, chiar uneori am rămas surprinși cu toții, inclusiv instrumente de înregistrare ilegală au fost utilizate ca să arunce în derizoriu Comisia de anchetă.

Din păcate, doamnă ministru, ați vrut să vă comportați ca Traian Băsescu, dar nu v-a ieșit. În relația cu Parlamentul, cu societatea nu este nevoie să sfidați găsirea adevărului. Dimpotrivă! Dacă ați ține cont de părerea electoratului, ar trebui să faceți tot ce depinde de dumneavoastră ca să se afle adevărul.

După cum ați văzut, de asemenea, doamna ministru a refuzat să discute cu Comisia de anchetă. Normal ar fi fost ca dumneaei să răspundă întrebărilor comisiei, mai ales că sunt temeiuri justificate care planează asupra activității doamnei ministru și în trecut.

Să vă aduc aminte de relația nepotrivită, că nu știu cum s-o folosesc altfel, cu RAPPS-ul? Nici până în ziua de astăzi nu a returnat banii pe care trebuia să-i returneze ca urmare a contractului ilegal pe care l-a încheiat cu RAPPS-ul.

Colegii noștri consilieri generali, pe vremea doamnei ministru, când era consilier general la Capitală, ne-au spus că preocuparea de bază a doamnei Udrea, la vremea respectivă, era aceea de a prelungi contractul DALLI. Așa o fi? Sunt suspiciuni, doamnă, chiar dacă vă place sau nu vă place, asupra cărora puteați să faceți în comisie referiri și puteați să le împrăștiați, dacă aveați bunăvoință. Dar nu ați avut-o și, în situația aceasta, suportați consecințele.

Eu cred că doamna ministru a dat dovadă de lipsă de bună-credință în relația cu Parlamentul și cu colegii noștri din Comisia juridică, de disciplină și imunități. Dacă dumneavoastră v-ați fi comportat normal și ați fi mers la comisie și ați fi discutat pe fiecare capăt de suspiciune, probabil că foarte multe lucruri s-ar fi clarificat și astăzi am fi avut mai puțin de dezbătut. Dar ați refuzat acest lucru și, în această situație, noi suntem obligați să așteptăm răspunsurile de la instituțiile statului și după aceea, sigur, vom vedea care va fi demersul.

Din păcate, doamnă ministru, ați cheltuit milioane de euro pe ifose, pe mofturi, atunci când toată Țara Românească este în criză, când tuturor ni se cere să strângem cureaua, când plătim împrumuturi de la FMI pentru mofturile dumneavoastră și ale altora ca dumneavoastră.

Și, peste toate, în loc ca președintele să vă suspende din funcție, ați fost premiată, cum spunea și colegul Bănicioiu, și vi s-a mai atribuit un minister cu mult mai mulți bani. Ce să mai credem în această situație?

Ca atare, stimați colegi, Partidul Național Liberal, prin grupul său parlamentar, va vota Raportul Comisiei de anchetă, pentru că are și calitatea de inițiator, a avut și membri în Comisia de anchetă și considerăm că acest raport este și corect și obiectiv și are ca scop deslușirea ițelor încurcate de la banii Ministerului Turismului.

În consecință, stimați colegi, vă rog să votați pentru acest raport.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc, domnule Nicolăescu. Ați epuizat 7 minute din totalul celor 10.

Din partea UDMR, vă rog.

Domnul Lakatos Petru:

Stimată doamnă președinte,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Seneca, filosoful din Roma antică, spunea: "errare humanum est sed perseverare diabolicum". Respectiv, "a greși e omenesc, dar a persevera este diabolic". Din păcate, și noi câteodată perseverăm în greșeli.

La dezbaterea Raportului Comisiei Ridzi am susținut de la acest microfon că o mare parte din răspundere revine Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, care nu și-a îndeplinit obligația prevăzută la art.3 din Hotărârea de Guvern nr.525 din 30.05.2007, care stipulează: "Asigurarea unui cadru legal, coerent și armonizat al acquis-ului comunitar în domeniul achizițiilor publice, precum și modificarea, completarea și urmărirea modului de punere în aplicare a acestuia sunt încredințate Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, care este învestită să adopte măsuri, în condițiile legii, pentru a preveni, a stopa sau a remedia efectele produse de încălcarea prevederilor legale în domeniu".

Nu s-a luat nici o măsură de remediere și situația, din păcate, s-a repetat și în cazul Ministerului Turismului care, căutând și aplicând noi mijloace și metode de promovare a turismului românesc, a preluat fără modificări vechile norme procedurale interne. Aceste norme nu prevăd reguli clare, adecvate, referitoare la publicitatea anterioară demarării procedurilor de atribuire sau stabilesc termene foarte scurte între data solicitării ofertelor și data limită pentru deschiderea ofertelor.

Autoritatea Națională de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, cu toate că din luna aprilie avea cunoștință de unele nereguli constatate de unitatea centrală pentru verificarea achizițiilor publice la procedurile de achiziții verificate la acest minister în semestrul I 2009, nu a efectuat nici o procedură de supraveghere la Ministerul Turismului și abia după apariția unor semnale în presă a trecut la treabă.

Rolul unei comisii de anchetă este, printre altele, să descopere neajunsurile și, dacă poate, să ofere soluții de remediere. Că Autoritatea Națională de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice nu a sprijinit suficient Ministerul Turismului, în organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziții, este evident. Că activitatea ANRMAP, în sensul prevenirii încălcării prevederilor legale în domeniu, este nesatisfăcătoare, se vede și de la Bruxelles de către specialiștii Comisiei Europene. Citez din minuta întâlnirii de la Bruxelles din data de 29 iulie 2009: " Autoritățile contractante ar trebuie să primească asistență și sprijin în vederea întăririi capacității de administrare a procedurilor de achiziție, împreună cu sprijinul financiar posibil al fondurilor și sub supravegherea Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, ori de câte ori este necesar." Continui citatul: "ANRMAP-ul este invitat să emită îndrumări autorităților contractante, în vederea evitării dificultăților viitoare."

Având în vedere că Autoritatea Națională de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice a tratat cu indiferență observațiile citate, Bruxelles-ul revine, insistă și în recentul act încheiat, Directoratul General pentru Piața Internă și Servicii DG markt: "Este gata să ofere asistență în vederea organizării unor grupuri de lucru care să stabilească criterii tehnice, criterii de evaluare, draft-uri pentru rapoartele de evaluare; ar trebui create formulare standard, așa încât autoritățile contractante să nu mai aibă în grijă și stabilirea criteriilor de evaluare a ofertelor, conceperea contractelor etc."

La capitolul "Concluzii" se prevede: "Autoritatea Națională de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice va trebui să posteze pe site studii de caz și alte informații concludente care să vină în ajutorul autorităților contractante.

Înființarea unor grupuri de lucru care să întocmească formulare standard pentru diferite tipuri de contracte, din diferite domenii, care să stabilească criterii tehnice, criterii de evaluare etc. care să se aplice în mod unitar."

Păcat, că ceea ce se vede de la Bruxelles nu se vede de la Palatul Victoria. de aceea, sugerez primului-ministru, oricare ar fi acela, să analizeze temeinic activitatea Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice și să opereze schimbările necesare, prevenind astfel alte cazuri care să necesite constituirea de noi comisii de anchetă pe aceeași temă.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Lakatos, ați epuizat 6 minute din totalul celor 10.

Îl invit pe domnul Zisopol, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale au hotărât să nu facă parte din nici o comisie de anchetă.

În consecință, membrii noștri nu vor participa la vot.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PD-L, aveți 4 minute, doamnă Elena Udrea.

Doamna Elena Gabriela Udrea:

Doamnelor și domnilor,

Bună ziua!

Constat că deși campania electorală începe peste trei zile, mulți dintre dumneavoastră sunteți deja în campanie electorală, iar cei care au făcut parte din comisie fac această campanie de mai bine de trei luni.

Pentru că dumneavoastră, reprezentanții PSD și PNL nu ați fost în stare să aduceți în dezbaterea publică teme de interes general, de interes al tuturor cetățenilor, ați dat jos Guvernul și ați creat tot felul de mascarade, de perdele de fum, una dintre acestea fiind "Comisia Vanghelie".

Așa cum declaram încă din luna iulie a acestui an, comisia, al cărui raport este supus astăzi votului plenului Camerei Deputaților, a avut un singur scop, compromiterea mea, a unui ministru PD-L, aducerea acestei mascarade în preajma perioadei de campanie electorală, în perspectiva alegerilor prezidențiale. Și, fiindcă pentru politicieni meschini, cum este domnul Mircea Geoană sau domnul Crin Antonescu, scopul scuză mijloacele, cei doi au ordonat camarilelor lor să-mi fabrice, nu în Justiție, ci în Parlament dosar penal pentru fapte care nu există, nu au nici o legătură cu realitatea.

Spun încă o dată, pentru a nu știu câta oară, că întreaga mea activitate ca ministru a respectat Constituția, a respectat legile acestei țări și nu există nici un gest care să-mi fie imputabil din acest punct de vedere.

Am auzit vorbind înaintea mea reprezentanții PSD și PNL și constat că, măcar la antevorbitorii mei, bunul-simț nu există.

Cum poți să fii reprezentantul PNL și să vorbești despre cheltuirea iresponsabilă a banului public pentru mofturi, vorbind despre activitățile de reprezentare a României ca destinație turistică, când PNL a cheltuit 10 milioane de euro în 2008 pe campania "Români în Europa", în Spania și Italia, campanie care nu a avut nici un efect. În urma acestei campanii nu a fost schimbată imaginea României. Ba, dimpotrivă.

De asemenea, tot Guvernul PNL, Guvernul Tăriceanu a cheltuit în 2008 5 milioane de euro pentru prezența României la Târgul de la Zaragoza.

Astfel că, nu-mi puteți reproșa nici într-un caz, domnilor parlamentari, că am reușit să atrag sponsorizări și donații către Ministerul Turismului și multe din activitățile acestui minister, sub conducerea mea, s-au făcut cu bani provenind din mediul privat.

Vorbiți de contractul cu BRD. Acel contract este o sponsorizare. Ministerul Turismului nu plătește nici un ban pentru clipul care îi are ca protagoniști pe Nadia Comăneci, Ilie Năstase și Gheorghe Hagi, clip care rulează pe Eurosport și CNN și care aduce un beneficiu de imagine acestei țări. Nu numai că nu-mi reproșez nimic, dar afirm că sub conducerea mea, în Guvernul Boc, turismul este cu adevărat reprezentat și România are cu adevărat succes pe plan internațional ca destinație turistică.

Dacă în timpul PSD, tot ce ați reușit să faceți, stimați colegi, a fost să privatizați infrastructura de turism, să aduceți stațiunile balneare într-o stare jalnică, așa cum se află astăzi, sub conducerea mea, Ministerul Turismului a reușit să aducă bani de la bugetul de stat pentru a finanța o listă de investiții...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna ministru, ați epuizat timpul...

Doamna Elena Gabriela Udrea:

... făcută de Partidul Național Liberal.

În concluzie, și cu asta o să închid, pe această listă se află și lucrări PSD, și lucrări ale autorităților publice locale PNL, și am împărțit banii, așa cum dumneavoastră, domnule Tăriceanu, ați lăsat lista la finalul mandatului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna ministru, vă mulțumesc.

Doamna Elena Gabriela Udrea:

În concluzie, sigur că vreau doar să spun că nu sunt în cazul domnului Adrian Năstase. (Aplauze.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

O să vă opresc microfonul.

Grupul parlamentar al PSD+PC mai are un minut. Dacă dorește să și-l folosească? Nu.

Grupul parlamentar al PNL mai are 3 minute. Dacă dorește să și le folosească?

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Stimați colegi,

N-aș fi vrut să le folosesc, dar după ce cuvânt ați auzit, eu cred că ar trebui să plecăm cu toții din această sală, s-o lăsăm singură pe doamna ministru, pentru că are impresia că numai dumneaei deține monopolul adevărului. Că numai dumneaei are dreptate, că numai dumneaei le știe pe toate.

Iertați-mă, doamnă, dar sunteți pe altă lume. (Aplauze.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Grupul parlamentar al minorităților mai are 4 minute. Nu mai dorește să...

scuzați-mă, mă uitam la Grupul parlamentar al UDMR. Mai dorește să le folosească? Nu. Mulțumesc domnului Marton Arpad.

Grupul parlamentar al minorităților a făcut deja precizările necesare.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, pe procedură...

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamna președinte,

Pe procedură, vreau să anunț că Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal va vota împotriva acestui raport pentru a nu transforma Parlamentul României într-un organ de cercetare penală și un acuzator. Deci, noi vom vota împotriva acestui raport.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în dezbaterea pe articole a acestui proiect de hotărâre, proiect de hotărâre referitoare la Raportul Comisiei de anchetă pentru verificarea sumelor cheltuite de Ministerul Turismului pentru acțiuni de promovare a turismului și a imaginii României.

Dacă sunt observații la titlu? Nu sunt. Adoptat.

La art.1, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.2. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.3. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.4. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.5. Observații?

Doamna Aura Vasile, la...? La art.5, vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamna președinte.

Solicităm ca la art.5, pentru a da posibilitatea doamnei ministru să-și dovedească nevinovăția, să facem o modificare de text care să fie identic cu Constituția României. Și, spunem așa, art.155 din Regulamentul Camerei Deputaților, "...să întocmească un raport cu privire la cererea de urmărire penală împotriva doamnei..." și textul curge.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă supun votului această propunere - vă rog să pregătiți cartelele de vot - făcută de doamna Aura Vasile pentru modificare.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

S-a încheiat votul.

124 de voturi pentru, 85 împotrivă, 4 abțineri.

Acum vă supun, dacă nu mai sunt alte amendamente, cu amendamentul doamnei Aura Vasile, integrat în art.5, vă supun la vot proiectul de hotărâre în ansamblul său.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

S-a încheiat votul.

125 de voturi pentru, 98 de voturi împotrivă. 4 abțineri. Proiectul de hotărâre a fost adoptat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 21 august 2019, 21:32
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro