Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 26, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.140/05-11-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 26-10-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 26, 2009

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,30.

Lucrările au fost conduse de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților, și de domnul Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistați de domnii Dumitru Pardău și Mihai Alexandru Voicu, secretari.

*

   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și anunț că din totalul celor 333 de deputați și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 171. Sunt absenți 162, din care 7 participă la alte acțiuni parlamentare.

Pentru început, în conformitate cu prevederile regulamentare, vă informez că au fost distribuite tuturor deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele în plen, programul de lucru, lista rapoartelor depuse, informare cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Cameră și lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale, sumarul privind conținutul fiecărui Monitor Oficial al României, Partea I.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea Anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (rămas pentru votul final).  

Intrăm în ordinea de zi.

La punctul 2, Proiectul de Hotărâre privind modificarea Anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Dacă există observații?

Am să vă citesc articolul unic. "Anexa la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.875 din 23 decembrie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: domnul deputat Gheorghe Coroamă, aparținând Grupului parlamentar al PD-L, trece de la Comisia juridică, de disciplină și imunități la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice; domnul Titi Holban, aparținând Grupului parlamentar al PNL, trece de la Comisia pentru muncă și protecție socială la Comisia pentru buget, finanțe și bănci; domnul Ludovic Orban de la PNL trece de la Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic la Comisia pentru muncă și protecție socială; domnul deputat Cornel Pieptea, aparținând Grupului parlamentar al PNL, trece de la Comisia pentru industrii și servicii la Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și domnul deputat Claudiu Țaga, aparținând Grupului parlamentar al PNL, trece de la Comisia pentru sănătate și familie la Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Rămâne pentru votul final de mâine.

Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2009 pentru modificarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (rămas pentru votul final).  

La punctul 4, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2009 pentru modificarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.

Este în procedură de urgență. Dau cuvântul reprezentantului Guvernului.

   

Domnul Valentin Mocanu (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale):

Vă mulțumesc foarte mult.

Bună seara!

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Privind acest proiect de lege, ceea ce pot să vă spun este că are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr.416 din 2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.

De fapt, obiectul principal al proiectului de lege este majorarea venitului minim garantat cu 15%, dar în același timp și asigurarea fondurilor necesare pentru plata ajutorului social din bugetele locale, integral din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. De asemenea, este vorba și de anumite modificări privind denumiri din cadrul actului normativ.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale propune plenului adoptarea proiectului de lege în forma prezentată.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Îi dau cuvântul în continuare domnului Victor Paul Dobre din partea comisiei.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, doamna președinte.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulament, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2009 pentru modificarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.

La întocmirea raportului, comisia a avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Comisiei juridice, de disciplină și imunități și Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului, prin care se urmărește majorarea cu 15% a venitului minim garantat și asigurarea fondurilor necesare pentru plata ajutorului social din bugetele locale, integral din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.

Comisia propune plenului aprobarea proiectului de lege, în forma prezentată, din următoarele considerente: nivelul prestației este prea scăzut pentru a oferi protecție adecvată celor cu venituri reduse, cuantumul venitului minim garantat reprezentând în prezent doar 18% din salariul minim pentru anul 2009, comparativ cu 29% în 2004; modul de susținere financiară a condus la o subfinanțare, deoarece sumele de la bugetul de stat acordate au fost consumate, iar bugetele locale au participat cu surse proprii, în proporție redusă sau chiar deloc, ducând la neplata acestor drepturi.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

La lucrările comisiei au fost prezenți 18 deputați.

Raportul a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în 23 septembrie 2009.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă există intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnule Eugen Nicolăescu, vă rog.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Încep prin a spune că este bine să se indexeze aceste venituri pentru o serie de oameni care, din păcate, folosesc aceste venituri ca unică sursă de existență. Sigur, este insuficient, sigur este prea puțin pentru costul vieții în România. Poate că Guvernul ar fi trebuit să fie mai atent cu această categorie de cetățeni.

dar pe mine mă interesează modul în care se asigură fondurile pentru această indexare și m-am uitat în expunerea de motive și se propune ca suma de 250 de milioane, care este necesară pentru a acoperi această creștere de venituri, să se acopere din sponsorizările acordate de producătorii interni și distribuitorii de gaze naturale. E ceva ciudat să dai oamenilor bani din sponsorizări. Asta înseamnă, după opinia mea, că statul nu-și face datoria, se derobează de această importantă activitate pe care trebuie s-o realizeze, și doi, lucru la fel de important, l-aș numi eu, ce garanție avem că se vor face aceste sponsorizări? Ce garanție avem că acele societăți pot să facă asemenea sponsorizări? Sau, în această situație, totul rămâne pe hârtie, rămâne o promisiune, o vorbă goală și oamenii tot cu buzunarele goale rămân.

De aceea, eu vreau să întreb Guvernul, Guvernul demis, ce-i drept, să ne spună la zi câți bani s-au acumulat din aceste sponsorizări, față de prevederi și ce se estimează până la sfârșitul anului, având în vedere că toată economia românească este pe tobogan, din nefericire pentru noi pentru toți.

Vă mulțumesc.

(Din acest moment conducerea ședinței este preluată de domnul Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Nici nu v-am observat, m-am și speriat...

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Uite așa, dați-mi voie să vă salut pe toți și să vă urez o zi frumoasă.

Dacă mai sunt...

Da. Domnul deputat Botiș, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

 
   

Domnul Ioan-Nelu Botiș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

În Comisia pentru muncă și protecție socială, Grupul deputaților Partidului Democrat Liberal a susținut adoptarea acestei legi și mă uimește intervenția domnului deputat, pentru că, în condiții de criză, până la urmă, este o problemă de echilibru social. În ce măsură cerem societății să se implice în acest echilibru social, pe care trebuie să-l oferim celor care sunt în nevoie. Vorbim de solidaritate, dar rămânem doar să vorbim de solidaritate.

Și eu cred că această ordonanță exact acest lucru îl subliniază și poate ne învață încă o lecție a vieții, o lecție pe care, de acum încolo, cu siguranță o vom învăța fiecare, aceea a solidarității.

Și am să remarc trei puncte importante în această ordonanță.

În primul rând, intervenția Guvernul în sprijinul bugetelor locale, o intervenție absolut necesară. Sunt foarte multe primării care au nevoie de bani, foarte multe primării care nu reușesc să acopere plata acestor venituri sociale minime. Și Guvernul Boc a făcut acest pas și l-a făcut din iulie, doamnelor și domnilor, din iulie plățile acestea se fac datorită intervenției Guvernului Boc pe bugetele locale.

Al doilea punct important, și nu știu dacă ați reușit să parcurgeți integral textul, art.7 lit.a): "Asigură creșterea și îngrijirea, potrivit legii, a unuia sau mai multor copii în vârstă de până la 7 ani și până la 18 ani, în cazul copilului cu handicap grav accentuat sau mediu, dovedit prin certificat eliberat de Comisia pentru protecția copilului. Al doilea punct important pe care aș vrea să-l remarc în această ordonanță.

Și al treilea: "asigură îngrijirea, potrivit legii, a uneia sau mai multor persoane cu handicap grav sau accentuat dovedit prin certificat eliberat de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap."

Acolo se duc banii, banii societăților care livrează gaz, banii societăților care înregistrează profituri fabuloase acolo se duc. Dacă merită sau nu, judecați dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt reprezentanți ai grupurilor parlamentare care doresc să intervină? Nu mai avem.

Domnul deputat Eugen Nicolăescu? Pe procedură, probabil.

Vă rog.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Probabil că nu erați încă la tribună ca să conduceți lucrările Camerei, când în intervenția mea anterioară am solicitat reprezentantului Guvernului demis să ne spună care sunt banii acumulați din sponsorizări în acest an, ce se estimează până la sfârșitul anului, comparativ cu previziunile, ca să știm dacă oamenii aceștia vor primi sau nu banii. Altfel vorbim degeaba, îmi pare rău.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Am reținut, domnule deputat.

Întrebările dumneavoastră vor fi reținute pentru ședința de întrebări și interpelări adresate membrilor Guvernului. (Vociferări.)

Dacă din partea grupurilor parlamentare mai sunt și alte intervenții?

Dacă nu, domnilor colegi, vă rog să observați...

Da, domnule coleg, vă rog.

 
   

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de ședință, vă rog respectuos să dați curs solicitării colegului Nicolăescu, întrucât este util pentru noi să știm cum ne poziționăm și cum vom vota acest proiect.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule secretar de stat Mocanu, haideți să dăm satisfacție colegului nostru, vă rog foarte mult, și să îi dăm informațiile necesare.

 
   

Domnul Valentin Mocanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat, cu tot respectul, trebuie să recunosc că nu am astă seară datele exacte cu privire la sumele care au fost acumulate în acest fond și, dacă îmi permiteți, să mă informez și să vă transmit răspunsul scris cu proxima ocazie.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule ministru.

Doamnelor și domnilor colegi,

Vă rog să observați că sunt îndeplinite condițiile prevăzute în art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților, în care se precizează că se trece la dezbaterea pe articole a proiectului sau a propunerii legislative numai în situația în care raportul comisiei sesizate în fond cuprinde amendamente admise și respinse.

Proiectul rămâne pentru votul final, din ședința de mâine.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru reglementarea sistemului de cumul al pensiilor cu veniturile salariale (rămas pentru votul final).  

punctul 5, pe ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru reglementarea sistemului de cumul al pensiilor cu veniturile salariale.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul secretar de stat Valentin Mocanu, din partea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.

Vă rog, domnule ministru, aveți cuvântul.

   

Domnul Valentin Mocanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Sunt din nou în fața dumneavoastră să susțin acest proiect de lege.

Guvernul, așa cum am declarat deja, susține acest proiect de lege și supune deciziei dumneavoastră aprobarea lui. Nu am în acest moment mai multe comentarii despre acesta, trebuie să ținem totuși cont că este vorba de niște propuneri care au în vedere și actuala situație economico-financiară din România.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, domnule ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul președinte Paul Victor Dobre.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulament, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a proiectului de lege pentru reglementarea sistemului de cumul al pensiilor cu veniturile salariale.

La întocmirea raportului, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, Consiliului Economic și Social, avizul negativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege are ca obiect reglementarea sistemului de cumul al pensiilor cu veniturile salariale. Măsurile respective constau în stabilirea condițiilor în care beneficiarii pensiei pentru limită de vârstă, atât cei din sistemul public, cât și cei din sistemele neintegrate de pensii, inclusiv beneficiarii pensiei de serviciu, pot cumula pensia netă cu veniturile salariale realizate din exercitarea unei activități profesionale, pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și în cadrul regiilor autonome, societăților naționale, companiilor naționale și societăților comerciale, la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritorială.

Astfel, cumulul este permis numai în măsura în care nivelul pensiei încasate este mai mic sau cel mult egal cu nivelul salariului mediu brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților respingerea proiectului de lege, pentru evitarea paralelismului legislativ, întrucât regimul cumulului pensiei cu veniturile salariale face obiectul Capitolului IV din Proiectul Legii privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice și susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional.

Astfel, la art.17 din proiectul de lege mai sus amintit, adoptat prin asumarea răspunderii de către Guvern, se prevede posibilitatea cumulării pensiei nete cu veniturile realizate dacă nivelul acesteia nu depășește nivelul salariului mediu brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin Legea bugetului asigurărilor de stat.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Raportul comisiei a fost adoptat cu 7 voturi pentru, 5 împotrivă.

Proiectul de lege a fost adoptat în ședința din 16 septembrie 2009 a Senatului, ca urmare a depășirii termenului de adoptare, potrivit art.75 alin.(2), teza a III-a din Constituția republicată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare?

Doamna deputat Aura Vasile, vicelider al Partidului Social Democrat+Partidul Conservator.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Bineînțeles că ceea ce a susținut președintele comisiei de fond a acestui proiect de lege este corect. Într-adevăr, această temă este preluată într-o altă lege, care în acest moment este supusă dezbaterii Curții Constituționale a României.

Dar, domnule președinte, stimați colegi, de la început acest proiect de lege mi-a creat următoarea întrebare. Dacă cumulul este permis atunci când pensia casată este mai mică sau cel mult egală cu nivelul salariului mediu brut pe economie, să socotim că 17 milioane este acest salariu mediu brut pe economie. În condițiile în care ai 16.999 000, 99 și ai un salariu de 300 de milioane, poți; dacă ai un salariu de 17 000 000,01 și un salariu de 5 milioane, nu poți... Noi, mai mulți deputați, am făcut amendament la comisia de specialitate a Senatului, în care solicitam să îndreptăm acest lucru printr-o impozitare graduală a salariului și atunci, într-adevăr, ar fi fost corect.

Din punctul nostru de vedere, al social-democraților, această măsură nu este corectă, pentru că teoretic sunt dezavantajați tot cei care sunt cu venituri mai micuțe, tot cei care câștigă mai puțin.

Mă bucur că acest proiect de lege a primit respingerea comisiei de fond și vom vota respingerea acestui proiect în amândouă tezele. Și faptul că este preluat într-un alt proiect de lege, unde cred eu că, la un moment dat, vom putea corecta nedreptatea socială și pentru că, teoretic, așa cum se întâmplă de fiecare dată când primul ministru este de la un partid de dreapta, sunt năpăstuiți cei care au venituri mai micuțe și cei care sunt mai săraci în societatea românească.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, stimată colegă.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Kerekes.

 
   

Domnul Kerekes Karoly:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Dincolo de faptul că aici e vorba de un paralelism în reglementare, fapt enunțat și de către președintele comisiei și de către doamna Aura din partea PSD-ului, eu mai invoc încă două motive pentru respingerea acestei legi.

În primul rând, este o lege anticonstituțională, pentru că art.41 din Constituție prevede că dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Or, această lege ar îngrădi dreptul la muncă.

Mai am un argument puternic și, în acest sens, invoc Codul de securitate socială a Uniunii Europene, ratificat de Parlamentul României prin Legea nr.116/2009 care, la Capitolul "Prestații de bătrânețe", prevede următorul lucru: "În caz de cumul - bineînțeles, mă refer la pensionarii care sunt reîncadrați în muncă - dacă salariul depășește un anumit nivel, pensia poate fi suspendată." Deci, este clar, putea să se rezolve în felul următor. Omul să-și păstreze locul de muncă și pensia să fie suspendată. Dar, pensionarul reîncadrat în muncă nu poate fi pus în situația să-și părăsească locul de muncă.

Deci, în consecință, grupul nostru parlamentar, exact așa cum am propus și în Comisia pentru muncă și protecție socială, și de această dată ne pronunțăm pentru respingerea acestei legi.

Mulțumesc frumos.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Gabor din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și se pregătește domnul deputat Botiș, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Poftiți, domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe Gabor:

Mulțumesc, domnule președinte.

În mod evident, motivarea raportului de respingere a acestei legi este, cred eu, subțire, eronat. Nu este vorba aici de paralelism legislativ, ci, în mod evident, este vorba de neconstituționalitatea legii, pentru că se îngrădește și se împiedică dreptul la muncă al unor persoane valide, chiar dacă sunt pensionare.

Și cred eu că în această situație se găsesc foarte mulți oameni care au lucrat fie în Ministerul Administrației și Internelor, fie în Ministerul Apărării Naționale.

Pe e-mail, am primit nenumărate comunicări ale unor cadre militare care sunt revoltate de această dispoziție legislativă, prin care li se interzice dreptul de a munci și de a fi pensionari în același timp. Trebuie discutat, sigur, dacă dreptul la pensie se suspendă sau nu, pe perioada în care un pensionar este încadrat în muncă, iar încadrarea în muncă trebuie să fie făcută întotdeauna numai datorită competenței și pentru nimic altceva.

De aceea cred eu că acest proiect legislativ trebuie respins de către noi toți.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Botiș.

Haideți, domnule deputat, haideți!

Aveți cuvântul.

 
   

Domnul Ioan-Nelu Botiș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

700 de mii, 25% - vă spun ceva cifrele acestea? 700 de mii de șomeri, 25%.

Rata șomajului la tinerii între 16 și 25 de ani, este cea mai mare rată a șomajului din Europa.

În comisie, cei cinci deputați PD-L au fost de acord să încercăm să găsim o soluție pentru cei care cumulează pensia cu salariul și această acumulare trece peste valoarea salariului mediu brut pe economie, 1693-1694 de lei. E mult? E puțin? Dumneavoastră o să decideți. Dar vă rog să aveți în vedere că dreptul la muncă nu este interzis. Dreptul la muncă este garantat în instituțiile private sau în firmele private pentru toată lumea. Dreptul la muncă în cadrul instituțiilor bugetare se câștigă și pe căi uneori oculte. Și trebuie să aveți și acest lucru în vedere. Trebuie să aveți în vedere că la ora actuală sunt peste 120 de mii de tineri care caută un loc de muncă și care își doresc să intre într-un sistem care să le ofere garanția că vor face și carieră în acest sistem.

Încercați să deschideți acest sistem, încercați să le lăsați această oportunitate și nu mai aduceți această marotă în față tot timpul să spuneți ce fac săracii pensionari care câștigă 25-30 de milioane, ce fac săracii pensionari care lucrează în mediul privat 35 de ani și au 6 milioane. Ei ce fac? Ce fac tinerii care așteaptă șansa pe care noi le-o promitem permanent?

Am văzut că sunt aici opinii diferite. Votul din comisie a fost mult mai strâns, a fost 7 la 5. Și noi ne menținem punctul de vedere și în condițiile în care legea este atacată la Curtea Constituțională, nu această lege, ci acea de reorganizare, și va fi discutată peste două zile, am să vă rog să acceptați o retrimitere a legii la comisie și să vedem în ce măsură putem face ceea ce de multe ori strigăm și spunem aici că deschidem porțile tinerilor. E un moment, apăsând pe acel buton, în care puteți să deschideți porțile tinerilor.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule deputat.

Doamna deputat Aura Vasile, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să nu apară, știu eu, neînțelegeri. Nu suntem împotriva tinerilor, dorim ca tinerii să se integreze și să poată să muncească. Dorim într-adevăr ca un Guvern să poată să aducă prosperitate și să poată, prin politicile economice pe care le realizează, crea locuri de muncă, știind fiind că este singura soluție de a depăși criza. Dar niciodată nu putem să fim de acord cu inechitatea. Ceea ce am propus noi, am propus o impozitare graduală, ceea ce a scris aici Guvernul ca inițiativă legislativă apără pe cei care câștigă mult și nu pe cei care într-adevăr trebuie să-și ducă existența de astăzi pe mâine.

Și mai am un comentariu. Pentru a putea să devenim țară NATO, vă rog aduceți-vă aminte că a trebuit să fim de acord și să adoptăm tot felul de expoziții și de acte pentru a putea să armonizăm instituțiile noastre cu obligațiile NATO. În acei ani, o serie întreagă de bărbați, în acel moment, între 35 până la 40 și ceva de ani, au părăsit armata. Acum sunt bărbați până în 47-50 de ani. Doriți să-i transformăm în gospodine? Să le punem șorțul în față? Nevasta să meargă la serviciu și el să gătească? Vă rog să vă gândiți.

Ne gândim nu din punct de vedere populist, așa cum a fost prezentat, aruncându-se tinerii în față, ci pur și simplu pentru a crea o situație egală tuturor generațiilor. Suntem pentru o existență egală a generațiilor în acest stat, în condițiile în care dumneavoastră sau Guvernul Boc a venit cu propunerea de pensionare la 65 de ani. Ce doriți să facă acești oameni?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat.

Nemaiexistând alte intervenții, doamnelor și domnilor...

Domnul deputat Petru Călian, pe procedură.

 
   

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte de ședință,

Solicit încă o dată, în numele Grupului parlamentar PD-L, retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule deputat.

Doamnelor și domnilor colegi,

Vă rog să vă pregătiți cartelele. Avem propunerea domnului deputat Petru Călian, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, de retrimitere a acestui act normativ la comisia sesizată în fond.

Rog stafful tehnic să verifice dacă instalația de vot funcționează. Să verificăm prezența întâi.

Deci, votul pentru propunerea făcută.

Vă rog să votați, stimați colegi. (Domnii deputați semnalizează că nu merge sistemul de vot electronic.)

Da. Rog stafful tehnic să anuleze votul și să refacem votul. Aveți grijă cum țineți degetele în sus sau în jos.

Votul, vă rog, domnilor colegi.

Da. Mulțumesc. Voturi insuficiente pentru ca proiectul de lege să fie retrimis comisiei.

(Conform afișajului, se înregistrează: 128 deputați prezenți, 57 voturi pentru, 70 voturi împotrivă, o abținere.)

În aceste condiții, vă rog să observați că sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art.104 din Regulamentul Camerei Deputaților care spune că atunci când prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea proiectului de lege sau propunerii legislative, după dezbaterea generală, președintele Camerei poate supune votului final această propunere.

Vom exprima votul nostru mâine, în ședința de vot final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea Anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (rămas pentru votul final).  

Stimați colegi,

La punctul 2 al ordinii de zi, unde s-a supus atenției dumneavoastră Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților s-a omis următorul paragraf: "Domnul deputat Victor Viorel Ponta, aparținând Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat plus Partidul Conservator, trece de la Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale la Comisia juridică, de disciplină și imunități, în calitate de membru, în locul domnului deputat Gabriel Tița Nicolescu. Spre bucuria lui Daniel Buda!

Hotărârea rămâne spre votul final de mâine.

Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr.21/1991 (rămas pentru votul final).  

Punctul 6. Următorul punct pe ordinea de zi: Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr.21/1991.

Din partea inițiatorului, doamna secretar de stat Alina Bica.

Doamna ministru, aveți cuvântul.

   

Doamna Alina Bica (secretar de stat, Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești):

Bună ziua!

Doamnelor și domnilor deputați.

Vă prezint Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009 referitor la modificarea Legii nr.21 privind cetățenia română.

Dat fiind contextul social vizând modalitatea în care cererile de redobândire sau de acordare a cetățeniei erau soluționate cu întârziere și dat fiind faptul că instanțele de judecată au condamnat statul român pentru termenul nerezonabil în care erau soluționate dosarele de redobândire, respectiv de acordare a cetățeniei române, proiectul de lege vizează modificarea procedurii referitoare la soluționarea acestor cereri.

În acest sens, o primă modificare de substanță constă în aceea că descendenții până la gradul III, inclusiv, pot să vină și să formuleze cereri de acordare sau de redobândire a cetățeniei române întemeiată pe art.101 din lege, spre deosebire de textul actual care permitea doar descendenților până la gradul II, inclusiv, să formuleze această cerere.

În al doilea rând, referitor la termenul de soluționare a acestor cereri, legiuitorul propune un termen de cinci luni în interiorul căruia Direcția cetățenie este obligată să proceseze și să primească dosarul de redobândire sau de acordare a cetățeniei, spre deosebire de textul actual în care legiuitorul nu prevede un astfel de termen.

În al treilea rând, se prevede faptul că Direcția cetățenie, care funcționează ca autoritate în cadrul Ministerului Justiției și Libertăților Cetățenești, este abilitată să primească asemenea dosare, independent de considerarea faptului că persoana a domiciliat sau rezidențiază pe teritoriul statului, așa cum spre deosebire de textul actual care cerea un termen de până la 4 ani.

În aceste condiții, cetățenii străini care formulează cerere de redobândire sau de acordare a cetățeniei române, se pot deplasa direct la Direcția cetățenie și să formuleze aceste cereri, împrejurare care va degreva consulatele și misiunile diplomatice ale României din străinătate.

A patra modificare fundamentală constă în aceea că a fost introdusă o nouă cale de atac prin care poate fi atacat Ordinul ministrului justiției și libertăților cetățenești prin care a fost respinsă acordarea unei cereri de redobândire sau de acordare a cetățeniei.

Sunt patru modificări fundamentale care au ajutat la relaxarea procedurii în ceea ce privește redobândirea cetățeniei cu precădere și acordare în general, motiv pentru care noi apreciem că este un proiectul de lege care ne va ajuta ca pe viitor să evităm problemele în instanță cu privire la dosarele cu care am fost învestiți.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna secretar de stat.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul secretar Andronache. Vă rog să prezentați raportul Comisiei juridice.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009.

Camera Deputaților este Cameră decizională potrivit dispozițiilor art.75 din Constituția României.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanță de urgență.

Obiectul de reglementare v-a fost prezentat de doamna secretar de stat Bica.

În urma examinării și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei și de către invitați, s-a hotărât cu unanimitate de voturi să se supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2009 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr.21/1991, cu amendamentele admise care sunt redate în Anexa nr.1 la prezentul raport.

Singurul amendament respins este redat în Anexa nr.2, care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Fiind procedură de urgență, propunem trei minute pentru dezbateri generale și un minut pentru dezbaterea pe articole.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar.

Am să supun votului dumneavoastră, prin ridicare de mâini, această propunere privind timpii alocați dezbaterii pe articole și dezbaterii generale.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri? Nu avem.

În unanimitate, timpii propuși au fost aprobați.

Dacă din partea grupurilor parlamentare există intervenții.

Da. Domnul Florin Iordache, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Într-adevăr, doamna secretar de stat Bica a prezentat și o parte dintre modificările legii de adoptare a ordonanței. Vreau să vă spun că, față de forma cu care am fost învestiți de către Senat, în calitate de primă Cameră, colegii de la Grupul PSD+PC, împreună cu domnul deputat Panțîru, au venit cu foarte multe amendamente pentru fluidizarea activității, pentru completarea ei, și pentru modul în care comisia pentru acordarea cetățeniei se poate implica, astfel încât acele cozi interminabile la consulate, cât și modul în care se soluționau dosarele privind acordarea cetățeniei, să devină în perioada următoare istorie.

De aceea, noi apreciem că forma cu care este acum sesizat plenul Camerei Deputaților, este o formă foarte bună și de aceea vă recomandăm să o și votați, cu amendamentele propuse de către noi.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Vainer, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

 
   

Doamna Aurel Vainer:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi, deputate și deputați,

Doresc să susțin din toată inima acest proiect pentru că aduce încă un semn de dreptate în România. Pentru oameni care, din varii motive, și-au pierdut cetățenia, (istoria este un factor care a dus la ce a dus), a obține mai repede, mai ușor și cu drepturi pentru cei de gradul III este un lucru foarte bun.

Din toată inima susțin și i se asociază acestei susțineri toți membrii grupului nostru parlamentar, văzând în adoptarea acestei legi, repet, un progres important în democrația românească.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Gabor, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, și se pregătește domnul Petru Călian, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

 
   

Domnul Gheorghe Gabor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota adoptarea acestui proiect legislativ, pentru că el vine să dea satisfacție urmașilor cetățenilor români care datorită vitregiilor istoriei a ajuns în afara granițelor țării.

Prin faptul că obținerea cetățeniei se va face într-un ritm mult mai rapid și pentru toți urmașii cetățenilor români, noi vom vota pentru adoptarea proiectului legislativ.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Călian Petrică, din partea Grupului parlamentar al Partidul Democrat Liberal.

 
   

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această lege este o lege care aparține Parlamentului României și care cred eu că își are ca prim promotor prin amendamentele care au fost aduse acestei ordonanțe, Parlamentul României, și în special, Camera Deputaților.

În numele Grupului parlamentar al PD-L, vreau să felicit membrii Comisiei juridice pentru munca depusă și mai mult de atât cred eu că prin aceste modificări se face practic un act de dreptate atunci când vorbim despre obținerea cetățeniei sau chiar de recunoașterea cetățeniei unor persoane.

Aș dori doar să-mi permiteți și să solicit Comisiei juridice să facă o corectură, este vorba de o eroare materială. În raport se face referire la gradul II. Noi discutăm de gradul III, conform amendamentelor depuse, și ca să fie în concordanță raportul cu legea, v-aș ruga să operați această modificare.

Grupul parlamentar al PD-L va vota pentru acest proiectul de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat Călian.

Îl invit la microfon pe domnul Márton Árpád, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

S-a reținut corectura și cu siguranță ea va fi îndreptată.

Domnule deputat Márton Árpád, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Dacă de foarte multe ori nu suntem de aceeași părere că un proiect de lege sau o lege care urmează să fie votat sau a fost votată trebuie să fie dat ca exemplu pentru toate țările din Uniunea Europeană și Uniunea Democrată Maghiară, de data aceasta, este de acord că această lege este o lege care poate fi dată un exemplu drept de urmat pentru toate țările din Uniunea Europeană.

Totodată, trebuie să atrag însă atenția, și aici nu mai e nevoie de activitatea legislativă, ci e problema Executivului, ca documentele legate de această cetățenie, documentele doveditoare să se poată primi la fel de ușor. Pentru că în momentul în care primul document parvine noului cetățean sau vechiului cetățean care nu și-a pierdut cetățenia, acest document expiră, înseamnă un alt calvar pentru reînnoirea documentului care atestă cetățenia, în cazul foarte multora care nu stau în România, este vorba de pașaportul lor, un calvar care de la trei luni la șase luni sau chiar un an împlinit duce pe drumuri acești cetățeni cu costuri destul de mari, care de foarte multe ori aceștia renunță la reînnoirea acestor documente tot din aceste motive.

Aici însă nu mai este o problemă de legislație, este o problemă a Executivului de a da niște norme de aplicare a reînnoirii acelor documente de atestare a cetățeniei române pentru cei care au domiciliul în străinătate.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.

Dacă mai sunt alte intervenții. Dacă nu, vă rog să fiți de acord să trecem la dezbaterea amendamentelor cuprinse în raportul comisiei, cu respectarea timpilor propuși și aprobați. Rapoartele le aveți.

Dacă sunt observații la nr.crt.1, titlul legii. Nu avem.

La nr.crt.2, la nr.3 și 4, nu avem amendamente. La nr.5, 6, 7. La nr.crt.8, dacă sunt intervenții. Nu avem. La nr.9, nr.crt.10, nr.crt.11, la art.14, dacă sunt intervenții. Nu avem. Poziția 12, pozițiile 13, 14 dacă avem observații. Nu avem. Pozițiile 15, 16. Poziția 17, poziția 18. Nu sunt intervenții.

Cu aceasta am trecut în revistă raportul cu toate amendamentele admise.

Neexistând alte intervenții, acest proiect de lege rămâne pentru votul final de mâine.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.200/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal (rămas pentru votul final).  

Punctul 7. Următorul punct pe ordinea de zi: Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.200/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.

Suntem în procedură de urgență și fiind îndeplinite prevederile art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, în consecință, urmează dezbaterea proiectului.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva să intervină. Doamna secretar de stat. Dacă aveți ceva de zis ziceți, dacă nu aveți, nu ziceți.

Mențineți punctul de vedere exprimat cu ocazia raportului principal.

Mulțumesc, doamna ministru, pentru cuvintele spuse.

Rog pe vicepreședintele comisiei de buget, finanțe, să prezinte raportul suplimentar.

   

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.200/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.

În ședința din data de 12 octombrie 2009, Camera Deputaților, în temeiul art.70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, a hotărât retrimiterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.200/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, în vederea unei noi examinări și depunerii unui raport suplimentar.

La întocmirea raportului, s-au avut în vedere avizele Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare și al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, potrivit art.76 din Constituția României, republicată.

La dezbaterea proiectului, a participat, în conformitate cu prevederile art.54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, domnul Mihai Gogancea, vicepreședinte al Agenției Naționale de Administrație Fiscală.

La lucrările comisiei au participat 28 de deputați din totalul de 32 membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din data de 2 martie 2009.

Proiectul de lege, potrivit art.75 din Constituția României, republicată, și a art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii proiectului de lege, în ședința din data de 20 octombrie 2009, comisia propune plenului Camerei Deputaților menținerea propunerii de adoptare a acestuia, conform raportului înaintat plenului Camerei Deputaților cu nr.22 din data de 30 septembrie 2009.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul.

Dacă nu, stimați colegi, vă rog să observați că, prin raportul suplimentar, comisia sesizată în fond propune menținerea punctului de vedere exprimat prin raportul inițial. De aceea, o să-l rog pe domnul vicepreședinte să propună și timpii de dezbatere pentru raportul inițial al comisiei și pe urmă vom trece la dezbaterea acestuia.

 
   

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Cinci minute.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Supun aprobării dumneavoastră timpii aceștia, de cinci minute.

Cine este pentru? Vă rog. Mulțumesc.

E cineva împotrivă?

Abțineri?

Doamna Aura Vasile, vă abțineți sau sunteți împotrivă?

Am înțeles, sunteți pentru. Vă mulțumesc.

În unanimitate, timpii propuși au fost aprobați.

Vă rog să fiți de acord și să trecem pe urmă la dezbaterea raportului comisiei.

Dacă la nr.crt.1, unde avem titlul legii, dacă sunt observații?

Nr.crt.2, nr.crt.3, nr.crt.4, nr.crt.5 nu avem amendamente.

La nr.crt.6, dacă sunt observații? Nu avem observații.

La nr.crt.7 nu avem amendamente; la poziția 8 de asemenea; la poziția 9, 10, 11, 12, din raport, nu sunt amendamente; nr.crt.13, de asemenea, nu avem amendamente; pozițiile 14, 15, 16, 17 nu cuprind amendamente.

Poziția 18, dacă aici sunt observații? Avem un amendament admis. Nu sunt observații.

Poziția 19, nu avem amendamente; poziția 20, de asemenea; poziția 21, de asemenea; pozițiile 22 și 23, nu avem amendamente admise.

Poziția 24, art.II, dacă sunt observații?

Poziția 25, art.III, dacă avem observații?

Nu mai sunt alte observații.

Proiectul de lege a fost adoptat pe articole.

Urmează, stimați colegi, votul final în ședința de mâine.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru acceptarea Acordului dintre Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia și Herțegovina, Republica Croația, Republica Cehă, Republica Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, România, Republica Serbia, Republica Slovacă și Republica Slovenia pentru promovarea cooperării în domeniul învățământului superior în cadrul Programului de schimburi pentru studii universitare în Europa Centrală (CEEPUS II), revizuit de Comitetul Mixt al Miniștrilor, în 16 martie 2007,la Zagreb, Republica Croația (rămas pentru votul final).  

Punctul 8, Proiectul de Lege pentru acceptarea Acordului dintre Republica Albania, Republica Austria, Republica Bulgaria, Bosnia și Herțegovina, Republica Croația, Republica Cehă, Republica Ungară, Republica Macedonia, Muntenegru, Republica Polonă, România, Republica Serbia, Republica Slovacă și Republica Slovenia pentru promovarea cooperării în domeniul învățământului superior în cadrul Programului de schimburi pentru studii universitare în Europa Centrală, revizuit de Comitetul Mixt al Miniștrilor în 16 martie 2007, la Zagreb, Republica Croația.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul?

Doamna secretar de stat Oana Badea, din partea Ministerului Educației.

Aveți cuvântul, doamna ministru.

   

Doamna Iulia Adriana Oana Badea (secretar de stat, Ministerul Educației, Cercetării și Inovării):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor deputat,

Domnilor deputați,

Prezenta propunere legislativă reglementează programul de schimburi de studenți și profesori, program care până în prezent are un rezultat excepțional: peste 3.500 de studenți și profesori din România, care au participat la schimburile existente.

Programul CEEPUS se bucură de o largă apreciere la nivel internațional, fiind în acest moment considerat unul dintre cele mai reușite de cooperare regională în domeniul învățământului superior.

Modificările și completările aduse Acordului sunt: prelungirea duratei de funcționare a Secretariatului General CEEPUS, de la 5 la 7 ani; prelungirea valabilității Acordului, de la 5 la 7 ani; amânarea evaluării generale, aceasta urmând să se producă înainte de cel de-al patrulea an academic; păstrarea textului Acordului revizuit de către depozitar.

Urmare a celor prezentate, vă rog să susțineți, prin vot, prezentul proiect de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, doamna ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul președinte Cristian-Sorin Dumitrescu.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

După cum ați văzut, este vorba despre un acord, de fapt este vorba despre prelungirea unui acord care este în plenitudinea desfășurării lui și a valabilității.

Problema care se pune este că, avându-se în considerare faptul că rezultatele acestui acord au fost mai mult decât încurajatoare, părțile, adică statele menționate în acest acord, și care sunt țări aparținând Europei Centrale, au hotărât să prelungească acordul, să prelungească durata de funcționare a instituțiilor și, bineînțeles, evaluarea, ca urmare a noilor condiții.

Față de cele menționate, doresc să vă spun că în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților a fost luat în discuție acest raport și cu unanimitate de voturi s-a adoptat raportul, care vă propune dumneavoastră, onorată adunare, adoptarea.

Vă mulțumesc foarte mult.

Cinci minute și un minut, dacă mă veți întreba de timpii de dezbatere.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Onorabile,

Vă mulțumim și noi pentru raportul prezentat.

Dacă din partea grupurilor sesizate în fond dorește cineva să ia cuvântul?

Da, doamna colegă, vă rog, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

 
   

Doamna Sonia-Maria Drăghici:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vă vorbesc atât în numele Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat și al Partidului Conservator, cât mai ales al Delegației Parlamentului pentru ICE - Inițiativa Central-Europeană - unde s-a pus mai demult problema prelungirii acestui acord din cadrul țărilor din Europa Centrală și de Est unele nu sunt membre în Uniunea Europeană.

Suntem întru totul de acord cu aprobarea acestui proiect de lege, întrucât prin schimburile de experiență care se vor face între țările noastre, vom reuși să aducem la un nivel comun, atât programa curriculară, cât și nivelul informațional și, respectiv, vom avea numai de câștigat.

Grupul nostru susține votarea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, stimată colegă.

Dacă mai sunt alte intervenții?

Dacă nu, vă rog să observați că sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților, și proiectul de lege rămâne pentru votul final de mâine.

Vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședință, stimați colegi.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru acceptarea amendamentului la Statutul Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare propus prin Rezoluția nr.596 din 30 ianuarie 2009, aprobată de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare (rămas pentru votul final).  

Punctul 9, Proiectul de Lege pentru acceptarea amendamentului la Statutul Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare propus prin Rezoluția nr.596 din 30 ianuarie 2009, aprobată de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Dacă din partea inițiatorilor dorește să ia cineva cuvântul?

Doamna secretar de stat Grațiela Iordache.

   

Doamna Grațiela Denisa Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Efectele implementării rezoluției sunt următoarele: creșterea ponderii numărului total de voturi de bază în totalul drepturilor de vot, de la 2,86%, cât este în prezent, până la 5,55%. Această operațiune crește puterea de vot relativă a membrilor cu un număr mic de acțiuni, majoritatea dintre aceștia făcând parte din grupul statelor cu economii în tranziție și în curs de dezvoltare.

Pentru România, efectele aplicării actualului pachet de reformă sunt următoarele: creșterea numărului de voturi de bază la 502 de la 250, conform actualului sistem de distribuire a voturilor de bază; creșterea numărului total de voturi la 4.513 față de 4.261, cât deținem în prezent; creșterea puterii totale de vot, de la 0,2697% la 0,2630%, cât este în prezent.

Proiectul de act normativ nu are impact asupra bugetului general consolidat.

Față de cele de mai sus, Ministerul Finanțelor Publice propune și susține, în numele Guvernului, adoptarea prezentului act normativ.

Vă mulțumim.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, doamna ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru acceptarea amendamentului la Statutul Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare, propus prin Rezoluția nr.596 din 30 ianuarie 2009, aprobat de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul Consiliului Legislativ.

La lucrările comisiei au participat 28 de deputați, din totalul de 32 membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Proiectul de lege, potrivit art.75 din Constituția României, republicată, și a art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, este de competența decizională a Senatului.

În ședința din data de 20 octombrie 2009, comisia propune supunerea spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a proiectului de lege, în forma prezentată de Guvern.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu, domnule deputat.

Îi rog pe colegii mei să nu stea cu spatele la vorbitori și să-și ocupe locurile în sala de ședință.

Domnilor colegi, dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Dacă nu, avem îndeplinite, și în această situație, prevederile art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Proiectul rămâne pentru votul final de mâine.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art.55 din Legea 215/2001 privind administrația publică locală (rămasă pentru votul final).  

Propunere legislativă, poziția 10 din ordinea de zi, pentru modificarea și completarea art.55 din Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală.

Dacă din partea inițiatorului avem pe cineva? Da.

Vă rog, doamna deputat, doamna ministru.

   

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc.

Propunerea legislativă vizează evitarea situației în care primarul sau secretarul unei localități nu convoacă, în mod intenționat, consiliul local pentru mai mult de două luni consecutive, în scopul de a determina alegeri anticipate, în temeiul art.55 din Legea nr.215/2001.

Prin textul modificat se vizează ca dizolvarea Consiliului Local în temeiul art.55 să se poată face numai în cazul în care a fost legal convocat și nu s-a întrunit pentru mai mult de două luni consecutive.

Având în vedere că adoptarea acestei inițiative legislative va normaliza relațiile dintre primar și consiliul local, în spiritul prevăzut de Legea nr.215, Partidul Național Liberal sper să susțină inițiativa mea legislativă și să voteze pentru.

De asemenea, inițiativa legislativă mai prevede ca prefectul să poată sesiza în instanță și el, în instanța de contencios administrativ, cazurile de nerespectare a legii.

Prin urmare, sper din tot sufletul să am susținerea dumneavoastră pentru această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat Varga.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva?

Comisia sesizată în fond? Da, domnul Gherasim, din partea Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic. Aveți cuvântul.

 
   

Domnul Vasile Gherasim:

Comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități și punctul de vedere negativ al Guvernului.

La comisie a participat inițiatorul, domnul senator Emilian Valentin Frâncu, precum și secretarul de stat, doamna Irina Alexe.

În urma dezbaterilor, cu unanimitate de voturi, s-a aprobat proiectul sau inițiativa legislativă în cadrul comisiei.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește să ia cineva cuvântul în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul deputat Mircia Giurgiu, care se numără și printre inițiatori.

În ce calitate?

 
   

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc.

În calitate de coinițiator, am încercat să stabilim, prin acest proiect de lege, niște atribuții clare, pe care să le aibă fiecare în consiliul local, în așa fel încât să nu abuzeze cineva de funcția pe care o ocupă.

Sper că va fi în regulă și fiecare coleg va vota.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc pentru cuvintele frumoase spuse, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul?

Dacă nu, atunci vă rog să fiți de acord să trecem la dezbaterea raportului, cu amendamentele admise.

La nr.crt.1, dacă sunt observații? Nr.crt.2, nr.crt.3, nr.crt.4 - nu au fost alte intervenții nici la dezbaterea pe articole.

Socotim că proiectul de lege a fost adoptat.

Rămâne pentru votul final de mâine.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art.36 din Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul (rămas pentru votul final).  

Poziția 11 din ordinea de zi: Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art.36 din Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Nu avem reprezentanți.

Atunci am să rog, din partea comisiei sesizate în fond, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Vă rog, stimate coleg, raportul comisiei.

   

Domnul Vasile Gherasim:

De asemenea, s-a avut în vedere la întocmirea acestui raport avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă și protecție socială și punctul de vedere negativ al Guvernului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art.36 alin.(2) din Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, astfel încât ocuparea funcției de arhitect-șef din cadrul structurilor administrației publice să se facă numai de către un funcționar public, absolvent al învățământului superior de lungă durată, cu specialitatea arhitectură sau urbanism.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților menținerea raportului inițial de adoptare.

Proiectul face parte din categoria legilor ordinare.

La lucrări au participat 26 de deputați, din totalul de 31.

25 de deputați au votat pentru, și unul împotrivă.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Propunem adoptarea acestui proiect de lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc pentru raportul prezentat.

Dacă la dezbateri generale dorește cineva să ia cuvântul?

Dacă nu, observați că, prin raportul suplimentar, comisia sesizată în fond își menține raportul inițial, pe care îl supun atenției dumneavoastră într-o dezbatere pe articole.

Dacă la pct.1, la nr.crt.1 sunt observații?

Poziția 2, nu avem amendamente.

Poziția 3, nu avem observații.

Poziția 4, așijderea.

Poziția 5, nu avem amendamente.

Raportul comisiei sesizate în fond a fost adoptat, fără niciun fel de problemă.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final de mâine.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2002 bibliotecilor (rămasă pentru votul final).  

Poziția 12 pe ordinea de zi: Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2002 a bibliotecilor.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul?

Da, domnul deputat Mircia Giurgiu.

   

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba despre un proiect de lege care vine în sprijinul tuturor bibliotecilor din România, în sensul de a participa la programe internaționale, la stabilirea cadrului general, pentru a putea beneficia și de banii pe care îi primesc pentru a se putea dezvolta și pentru a putea desfășura activități proprii.

Sper că o să fiți cu toții de acord, așa cum a fost și Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă. Sperăm că prin acest proiect să ajutăm toate bibliotecile din România.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat, în calitatea dumneavoastră de inițiator.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnule deputat, vă rog să prezentați raportul comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

 
   

Domnul Aledin Amet:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.334, Legea bibliotecilor.

Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a fost sesizată pentru dezbatere pe fond, în procedură obișnuită, cu această propunere legislativă, care a fost transmisă, spre avizare, Comisiei juridice, de disciplină și imunități și Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Ambele comisii au transmis un aviz negativ.

În redactarea raportului, comisia a ținut cont de avizul favorabil, cu observații, emis de Consiliul Legislativ, precum și de punctul de vedere al Guvernului, care nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Această inițiativă legislativă are ca obiect de reglementare completarea art.8 al Legii bibliotecilor nr.334/2002, cu modificările și completările ulterioare.

În urma dezbaterii, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă propune adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2002, cu amendamente.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să participe?

Domnul deputat Marton Arpad, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Acest proiect de lege, așa cum a rezultat din dezbaterea Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, se încadrează în viziunea noastră despre modul cum trebuie să fie gestionați banii publici, despre o reală descentralizare, despre o activitate normală într-un stat de drept.

Varianta propusă de inițiator a avut câteva probleme, pe care am reușit în comisie, de comun acord, să le rezolvăm, conform bunei tradiții a acestei comisii, care - din păcate - de la o vreme nu prea a funcționat, dar salutăm că s-a revenit la această bună activitate a comisiei.

Totodată, trebuie să subliniez faptul că, atât Comisia juridică, de disciplină și imunități, cât și Comisia pentru buget, finanțe și bănci, cât și Guvernul au fost împotriva adoptării acestui proiect de lege. Iar motivarea acestei împotriviri este tocmai în filozofia financiară actuală din România, conform căreia fiecare ban care intră la orice instituție, intră în buzunarul mare al bugetului de stat, care pe urmă va fi redistribuit cum vrea forța politică a majorității parlamentare și a Guvernului, care are în mână toate frâiele acțiunii centralizate din România.

Deci, ar fi util să aflăm, încă o dată, punctul de vedere al Guvernului referitor la acest proiect de lege.

Suntem bucuroși că există o majoritate care, cel puțin, în Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă vede altfel cum trebuie să fie folosit banul public, în interesul publicului, și sperăm că, deși există aceste împotriviri, să se voteze acest proiect de lege și, când vom avea un guvern valid, să nu fie printre primele acțiuni de aprobare de ordonanță de urgență, prin care această lege să fie uitată.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Amet, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

 
   

Domnul Aledin Amet:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Era nevoie de acest demers, deoarece biblioteca - ca instituție - poate căpăta un rol complex. Pot fi dezvoltate proiectate culturale, având la bază un sistem legislativ temeinic.

În niciun caz nu trebuie neglijată latura spirituală, dimensiunea spirituală a unei națiuni.

Grupul parlamentar al minorităților naționale din România va vota pentru adoptarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Petru Călian, din partea Grupului parlamentar al Partidul Democrat Liberal.

 
   

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Probabil că, în varianta comisiei, pentru că, din ceea ce a scris inițiatorul a rămas doar titlul, în această variantă pe care o avem acum sub formă de raport, și Comisia pentru buget, finanțe și bănci ar da un aviz favorabil, probabil și Guvernul, probabil și alte comisii.

În consecință, mizăm pe buna intenție a Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă și vom susține această inițiativă legislativă, dar în forma pe care o avem cu toții în mapele de lucru.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Nu mai sunt doritori.

În consecință, trecem la dezbaterea raportului Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

Dacă la titlul legii sunt observații?

Nr.crt.1 din raport?

Nr.crt.2 din raport, dacă sunt observații?

Nr.crt.3, nr.crt.4, dacă sunt observații?

Am epuizat dezbaterea pe articole a acestei propuneri legislative. Ea rămâne pentru votul final de mâine, marți, 27 octombrie.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței nr.51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing (rămasă pentru votul final).  

Poziția 13 de pe ordinea de zi: Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței nr.51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul?

Domnule deputat Mircia Giurgiu, în calitate de inițiator, vă rog să prezentați inițiativa dumneavoastră.

   

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Prin acest proiect am încercat să stabilim niște relații clare între societățile de leasing și cei care cumpără - clienți.

Din păcate, în comisie s-a hotărât că deocamdată legislația care există acum este suficientă. Dar, după cum știm cu toții, sunt foarte multe cazuri în care clienții societăților de leasing sunt înșelați.

Așadar, deocamdată, eu sunt de acord cu raportul comisiei.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Deocamdată mai așteptăm, domnule deputat.

Din partea comisiei sesizate în fond, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, vă rog să exprimați punctul de vedere al comisiei.

 
   

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte de ședință,

De data aceasta trebuie să citesc. Nu-mi place să citesc, așa, la pupitru, dar am să citesc, și am să spun că această ordonanță a fost prezentată la comisia noastră, în virtutea faptului că noi, Camera Deputaților, suntem Cameră decizională.

Odată cu venirea legii am primit și hotărârea de respingere a acestei propuneri de către Senat.

Guvernul, de asemenea, nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Însă, Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Deci, ea are ca obiect de dezbatere modificarea art.6 alin. (1) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr.51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul unei mai clare reglementări - spun autorii - în cuprinsul contractului de leasing a valorii ratelor lunare și a datelor la care acestea urmează a fi plătite de către cumpărător.

Ce s-a întâmplat în comisia noastră? S-a întrunit cu toți membrii prezenți (23), toți deputații membri ai acestei comisii, și am hotărât - în unanimitate de voturi - să propunem plenului respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței nr.51/1997.

Care sunt motivele noastre?

Unu: în urma examinării propunerii legislative și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei, s-a constatat că această inițiativă legislativă nu se justifică, deoarece art.6 alin.(1) din Ordonanța privind operațiunile de leasing nu poate fi completat cu lit.d), întrucât această literă există deja.

Deci, este un aspect de formă, dacă doriți.

În cazul în care se modifică lit.d) în maniera propusă, s-ar elimina dintre elementele obligatorii ale contractului de leasing perioada de utilizare în sistem de leasing a bunului, care este o prevedere extrem de importantă și care este de fapt un aspect de esență al oricărui contract de leasing, potrivit principiului general de drept civil, folosința nu este veșnică.

Pe de altă parte, potrivit art.6 alin.(1) lit.c) din această ordonanță, contractul de leasing trebuie să cuprindă și: "Valoarea ratelor de leasing și termenul de plată a acestora".

Prin urmare, este inutilă modificarea literei d), deoarece textul literei c) și textul propus au aproape același conținut și potrivit art.15 alin.(1) din Legea privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative nr.24/2000, republicată, ar fi o dublă reglementare.

Pe cale de consecință, neputând exista două acte normative care să aibă același obiect de reglementare, membrii comisiei, mă repet, au hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților respingerea propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței nr.51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing.

Precizăm că această propunere intră în categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Doamna Aura Vasile din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat+PC.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Așa cum este întocmit raportul, cei trei deputați ai Partidului Social Democrat și cei trei deputați ai Partidului Democrat Liberal, care sunt inițiatorii acestui proiect de lege, ar rezulta că nu au știut ce au scris și la ce s-au referit.

Deci, ceea ce comisia reține pe penultimul paragraf spune că "... și textul propus au aproape același conținut", deci nu au același conținut. Dacă, știu eu, din greșeală, exista litera d), probabil că proiectul de lege avea d1) și pe parcursul multiplicării a dispărut. Ca și esență sau filozofia acestei inițiative legislative, domnule președinte și stimați colegi, se urmărea, dacă se putea și dacă asupra acestei inițiative colegii din comisia de fond s-ar fi aplecat cu mai multă răbdare, împiedicarea, n-am să spun a păcălirii sau a inducerii în eroare, dar, să spunem, a trecerii mai clar a ratelor, a perioadelor de returnare și a datelor fixe atunci când cetățeanul trebuie să-și plătească rata.

Este cunoscut și sunt convinsă că la cabinetele parlamentare ale dumneavoastră și nu numai au venit foarte mulți cetățeni din colegiile dumneavoastră și nu numai, care teoretic v-au prezentat sau v-au arătat că prin felul complicat al contractului de leasing, al cuvintelor nu totdeauna uzuale pentru cetățeanul de rând, foarte mulți au clacat, foarte mulți au pierdut obiectul.

Cred eu că pentru o bună înțelegere a celor foarte mulți, a celor care nu și-au cumpărat mașini sofisticate și poate o mașină de spălat rufe, comisia ar fi trebuit să discearnă mai mult, în condițiile în care chiar comisia, prin înțelepciunea domniei sale, vorbesc de comisie, spune că au aproape același conținut. Filozofia proiectului de lege a fost cu totul alta.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, ați fost extrem de convingătoare. De altfel, și raportul comisiei a fost convingător, în așa fel încât membrii sau inițiatorii deocamdată au fost convinși să accepte punctul de vedere al comisiei, acela de respingere a acestei inițiative legislative.

Suntem în prezența prevederilor art.104 din Regulamentul Camerei Deputaților. Propunerea rămâne deocamdată pentru votul final de mâine.

Constatăm că este ora 18,00 fix. Programul nostru se încheie în ce privește dezbaterea proiectelor și a propunerilor de pe ordinea de zi. Peste zece minute ne reîntâlnim cu cei interesați la partea a doua a programului de astăzi, cea care vizează ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelări.

O pauză de zece minute.

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului-ministru și membrilor Guvernului: Aledin Amet

- după pauză -

   

Domnul Ioan Oltean:

Doamnelor și domnilor colegi,

Deschidem ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Doamnă Oana Badea, doamna Maria Stavrositu care v-a adresat o întrebare lipsește. O să vă rog să-i dați în scris răspunsul.

De asemenea, nu o văd în sală pe doamna Anna-Lili Farcas, din partea UDMR. domnule Anton Marin, sunteți prezent. Nu mai aveți alte interpelări decât aceasta. O să vă rog să-i transmiteți în scris doamnei deputat răspunsul, ca să nu așteptați până la sfârșitul listei de deputați care sunt prezenți în sală.

Vă mulțumim, o seară frumoasă.

Domnul deputat Aledin Amet, din partea Grupului minorităților naționale a adresat o întrebare ministrului afacerilor externe, referitoare la românii din zona Cernăuți.

Domnul secretar de stat Valentin Iliescu va prezenta răspunsul la această interpelare.

Vă rog, domnule ministru.

 
   

Domnul Valentin Adrian Iliescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Bună seara, domnilor deputați.

Răspunsul din partea Ministerului Afacerilor Externe la interpelarea adresată ministerului și Guvernului de către domnul deputat Amet Aledin.

Referitor la interpelarea dumneavoastră, prin care ne semnalați existența unor probleme legate de înființarea unui institut cultural român la Cernăuți, vă informăm că deschiderea Institutului Cultural Român de la Kiev și a filialei de la Cernăuți a acestuia reprezintă o prioritate a politicii de extindere a rețelei institutelor culturale românești din străinătate.

Ca și în cazul celorlalte institute culturale românești din străinătate, activitatea Institutului Cultural Român de la Kiev și Cernăuți se va derula pe două paliere, vizând atât promovarea valorilor culturale ale României în Ucraina, cât și susținerea relațiilor cu etnicii români prin proiecte de cooperare culturală și educațională.

Deschiderea institutului de la Kiev și a filialei Cernăuți se află în stadiul de negociere cu partea ucraineană care, de mai bine de doi ani trenează acceptul, invocând detalii tehnice de funcționare. Menționăm că partea română va continua demersurile pe lângă partea ucraineană, având deja numit un director pe acest institut de la Kiev.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu. Dacă domnul deputat are vreo observație de făcut?

 
   

Domnul Aledin Amet:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Îi mulțumesc și domnului secretar de stat, domnului Valentin Iliescu pentru răspunsul pe care mi l-a acordat.

De altfel, în această vară, în cursul lunii august am participat la Mangalia la o acțiune a reprezentanților comunităților de români aflate în diferite zone ale lumii. Să știți că este o problemă care s-a discutat foarte mult, problema referitoare la înființarea acestui institut cultural. Faptul că am fost prezent i-a îndemnat pe participanți să se adreseze și ministerului, prin mine, firesc, și de aceea am și apelat la această interpelare. Cred eu, totuși, că demersurile statului român trebuie să fie mai eficiente, pentru că acolo există o comunitate istorică deosebită, este o comunitate de români care dorește să înființeze acest institut cultural, pentru că până la urmă la baza existenței unui asemenea institut se află în primul rând cultura și noi trebuie să promovăm actul cultural, mai ales într-o zonă unde există o comunitate importantă de români.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Constatăm că nici domnul deputat Cristian Adomniței, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal nu este în sală.

Îl rog pe domnul secretar de stat Mocanu să îi comunice în scris și îi urăm o seară plăcută în continuare. Sper că este mulțumit de răspuns, domnule ministru. O seară frumoasă tuturor. Vă mulțumim pentru efortul pe care l-ați făcut astăzi, de a fi împreună cu noi până la această oră înaintată.

Domnul Aledin Amet mai are o întrebare. Același minister, același secretar de stat, Valentin Iliescu, răspunde din partea autorităților în ceea ce privește recunoașterea românilor din Serbia.

Domnule secretar de stat, vă rog să fiți succint și la obiect.

 
   

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Mulțumesc și fac observația, domnule președinte de ședință și stimați domni deputați, că dincolo de onoarea de a prezenta răspunsurile la întrebările și interpelările colegilor deputați, sunt prezenți la tribuna Parlamentului reprezentanții Ministerului de Externe, care au reținut sugestia domnului deputat Amet Aledin privind relația cu românii din Ucraina și necesitatea realizării cât mai rapide a acestui institut cultural român de la Kiev, cu filială la Cernăuți și bănuiesc că și răspunsul următor pe care doresc să-l ofer domnului deputat Amet Aledin, tot așa va fi continuat și căutat în cel mai scurt timp să se găsească o soluție pentru rezolvarea sau mai bine zis recunoașterea vieții religioase a românilor din Serbia.

Problematica statutului oficial acordat reprezentanților Bisericii Ortodoxe Române în Serbia este plasată la intersecția dintre dreptul juridic și dreptul canonic, acesta din urmă reglementând relațiile dintre Biserica Ortodoxă Română și Biserica Ortodoxă Sârbă.

Având în vedere că activitatea comisiei mixte de dialog bisericesc dintre Patriarhiile Română și Sârbă a încetat după lucrările celei de-a doua ședințe desfășurate la București, la 26 aprilie 2006, care au eșuat datorită refuzului Patriarhiei Sârbe de a accepta principiul reciprocității, deblocarea situației actuale este dependentă de posibilitatea obținerii unui acord între cele două Patriarhii.

Acest fapt așează dreptul canonic într-un raport de preeminență în raport cu dreptul juridic, situație care presupune necesitatea realizării unui acord de voință între reprezentanții celor două biserici.

Mi-am permis, domnule deputat, să vă ofer un răspuns sintetic la întrebarea dumneavoastră. Departamentul pentru relațiile cu românii de pretutindeni, reprezentat aici de colegii noștri, pregătindu-vă un răspuns mult mai detaliat, care cred eu că este dublat, în primul și în primul rând, de o preocupare extrem de serioasă pentru a intensifica raporturile cu românii noștri risipiți în toate colțurile lumii.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc. Sper că și aprecierea domnului coleg Aledin Amet este tot sintetică.

 
   

Domnul Aledin Amet:

Vă mulțumesc încă o dată.

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat și pentru acest răspuns oferit.

Într-adevăr și această problemă este una deosebită. Eu, ca reprezentant al Comunității Musulmane aici, în România, mă bucur de anumite drepturi sau de toate drepturile în ceea ce privește viața religioasă și este normal ca și reprezentanții sau românii aflați în Serbia să se bucure de drepturi similare.

De aceea, îi rog pe colegii de la Ministerul de Externe să ia în calcul și această problemă. Sunt sigur că se lucrează și la această problemă și probabil că în scurt timp se va reglementa.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
  Gheorghe Ana

Dacă domnul deputat Dan Morega este? Nu. Domnule secretar de stat, o să vă rog să-i comunicați în scris.

Domnul Gheorghe Ana? Este prezent domnul deputat și s-a adresat ministrului economiei cu următoarea interpelare: când va avea România o strategie pe termen lung cu măsuri concrete de atragere a investitorilor străini?

Domnule secretar de stat Valentin Iliescu, vă rog să prezentați răspunsul.

   

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Mulțumesc domnului deputat Gheorghe Ana. O preocupare extrem de serioasă și cred o temă extrem de serioasă, căreia Ministerul Economiei îi dă un răspuns. Și o să încerc dintr-un răspuns extrem de detaliat, domnule deputat, să sintetizez elementele care să răspundă concret întrebării dumneavoastră.

În primul rând aș pleca de la convingerea că o creștere economică durabilă în industrie nu poate fi realizată decât prin punerea în aplicare a strategiei de dezvoltare, inclusiv a activităților investiționale cuprinse în programul de guvernare 2009 - 2012, Ministerul Economiei concentrându-se asupra dezvoltării sectorului energetic și asigurării resurselor energetice, depunând eforturi deosebite pentru utilizarea eficientă a energiei și protejarea mediului înconjurător.

Există o serie de obiective principale pe care dumneavoastră, ca un om foarte aplecat în acest domeniu extrem de important, sunt convins că le cunoașteți.

Revenind, însă, la întrebarea majoră pusă de dumneavoastră domnului ministru Adriean Videanu, aș vrea să vă spun că în mod sigur termenul până la care se vor finaliza măsurile propuse de Ministerul Economiei este anul 2012 și că pentru perioada 2009 - 2010, pentru operatorii economici aflați sub autoritatea Ministerului Economiei există, pentru consultare și transmitere de sugestii, o serie de propuneri din care aș vrea să vă prezint câteva dintre ele.

În primul rând, aș vorbi despre menținerea atractivității investiționale a României, în condițiile crizei financiare și valorificarea oportunităților specifice contextului actual.

În al doilea rând, și cred că poate cel mai important, asigurarea securității energetice a țării, bazată pe un sistem eficient de aprovizionare, producere, transport și distribuție, principalele direcții de acțiune în acest sens fiind: reorganizarea și eficientizarea societăților comerciale din sectorul energetic, optimizarea capacităților de producție existente, susținerea industriei românești din domeniul energetic și participarea cercetării, proiectării și a mediului de afaceri autohton în proiecte de dezvoltare a domeniului energetic, prin facilități care să nu afecteze mediul concurențial.

Ca și măsură importantă din acest program de guvernare, menit să atragă încrederea investitorilor, o măsură importantă este reconsiderarea perimetrelor de exploatare a resurselor minerale, în vederea concentrării extracției pe zonele productive, pe modernizarea, reabilitarea și retehnologizarea minelor viabile și promovarea parteneriatului public privat pentru asigurarea surselor de finanțare necesare.

Tot așa, o măsură importantă, pe care sunt convins că și dumneavoastră o susțineți, este susținerea cercetării științifice, a dezvoltării și inovării în domeniile cu potențial pentru performanță, stimularea investițiilor private în acest domeniu.

Încurajarea emitenților de a se finanța prin intermediul pieței de capital și menținerea unui dialog permanent cu reprezentanții societăților comerciale sau cu autoritățile administrației publice locale, pentru promovarea acestor demersuri.

Un set important de măsuri, eu am vrut să le menționez doar pe cele mai importante. vă vom pune la dispoziție materialul extrem de amplu pe care Ministerul Economiei tocmai pentru că a sesizat preocuparea și interesul dumneavoastră major pentru o problemă esențială pentru România, sunt convins, poate și trebuie să însemne, dorim din toată inima ca programul nostru fiind într-un amplu proces de consultare, să fie chiar îmbunătățit și completat prin sugestiile dumneavoastră, domnule deputat.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe Ana:

Domnule președinte,

Domnule ministru secretar de stat,

Vă apreciez de mult timp capacitatea dumneavoastră.

Vă mulțumesc pentru răspunsul dat. Această problemă pe care am ridicat-o într-adevăr este foarte laborioasă, dar am un amendament. Aș fi preferat, repet, vă apreciez foarte mult, vă cunosc de mult timp, aș fi preferat ca răspunsul la întrebarea mea să fie spus aici de un reprezentant al Ministerului Economiei.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu.

O observație deloc neîntemeiată și probabil că o vom lua în calcul în viitor.

Mulțumesc.

 
  Seres Denes

Domnul deputat Seres Denes, din partea Grupului UDMR a adresat Ministerului Administrației și Internelor o interpelare legată de măsuri concrete legate de cadastrul general.

Doamna secretar de stat Irina Alexe, din partea ministerului de resort. Aveți cuvântul pentru a prezenta răspunsul distinsului meu coleg.

   

Doamna Irina Alexe (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Vă mulțumesc.

Stimate domnule deputat,

În legătură cu interpelarea dumneavoastră, prin care solicitați să vi se comunice dacă instituția noastră va derula în viitorul apropiat proiecte care să vizeze relansarea, reînnoirea cadastrului general, menționăm următoarele: potrivit Legii cadastrului și publicității imobiliare, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, instituție publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Administrației și Internelor, este unica autoritate în domeniul cadastrului general.

În prezent, agenția urmărește demararea și implementarea procedurilor de lucru, în sensul realizării lucrărilor de cadastru general, în primă etapă pe teritoriul a 150 de comune, reprezentând o suprafață de circa 1.200.000 ha.

Lucrările de cadastru general se desfășoară sub auspiciile Proiectului Cesar, care are drept scop completarea sprijinului financiar acordat de Uniunea Europeană pentru restructurarea agriculturii în România, proiect finanțat din fondurile Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Ca urmare a finalizării acestui proiect, agenția urmărește: înscrierea gratuită în cartea funciară a tuturor imobilelor situate pe teritoriul comunelor care fac obiectul desfășurării acestor lucrări, crearea unui sistem unic de evidență reală a imobilelor, fapt ce va conferi transparență, acces facil la informații, rapiditate în procesarea cererilor ulterioare, siguranță și securitatea tranzacțiilor, precum și atragerea fondurilor UE, destinate realizării subvențiilor în agricultură.

Agenția preconizează începerea efectivă a lucrărilor de teren pe teritoriul comunelor evidențiate, începând cu luna martie a anului viitor.

În momentul de față, agenția se găsește în faza desfășurării lucrărilor premergătoare lucrărilor de introducere a cadastrului general, care constau în: realizarea unei evaluări a situației reale a oficiilor teritoriale și a comunelor aferente, incluse în prima parte a proiectului din punct de vedere tehnic, demografic și social; pregătirea infrastructurii necesare la nivelul oficiilor teritoriale, desfășurarea unei campanii publicitare de informare corectă a populației cu privire la lucrările de cadastru general, precum și pregătirea și formarea specialiștilor, care vor implementa acest proiect.

Lucrările de cadastru general se realizează în acord cu strategia de dezvoltare pe termen lung a sistemului național de cadastru și publicitate imobiliară și costurile estimate pentru perioada 2007 - 2020, aprobată de Guvern, prin Memorandumul privind necesitatea demarării în anul 2007 a procesului de introducere a cadastrului general.

În anul 2008 s-a demarat Proiectul conversia planurilor de amplasament și delimitare din format analogic în format digital, crearea unei arhive digitale și a unei baze de date conversie Pad 2007, prevăzut să fie finalizat în anul 2009.

Aceasta este o etapă a cadastrului general ce va realiza legătura dintre înregistrările din cadastrul sporadic și cadastrul general.

Ca sprijin pentru activitățile legate de determinarea poziției, în special cele din domeniul cadastrului, s-a realizat și s-a dat în funcțiune de către agenție sistemul românesc de determinare a poziției, denumit Rompos, bazat pe o rețea de stații de recepție satelitară GNSS.

Potrivit art.8 alin.(16) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare, organele și autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și alte persoane fizice și juridice interesate care au fonduri disponibile pentru introducerea lucrărilor de cadastru general, în afara planului anual aprobat de Guvern, vor încheia un acord de colaborare cu agenția privind caietul de sarcini, modalitățile de verificare, recepție și înscriere în sistemul de publicitate imobiliară și folosirea acestor informații.

În vederea concretizării prevederilor legale mai sus menționate, prin Ordinul directorului general al agenției nr. 601/2008 publicat în Monitorul Oficial nr.823 din 08.12.2008 s-a aprobat protocolul-cadru de colaborare, încheiat între Agenția Națională de Cadastru și unitățile administrativ teritoriale pentru realizarea cadastrului general.

Aceste inițiative care vizează realizarea lucrărilor de cadastru general pe teritoriul unor unități administrativ-teritoriale i-au răspuns până în prezent municipiile Arad, Iași, Slobozia, Deva, dar și câteva comune care au încheiat protocoale de colaborare în condițiile actului amintit, în timp ce alte asemenea convenții sunt în stadiu avansat de finalizare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Sper că răspunsul a fost pe măsură.

Domnule deputat, vă rog să vă exprimați poziția.

 
   

Domnul Seres Denes:

Domnule președinte,

Stimată doamnă secretar de stat,

Vă mulțumesc foarte mult pentru răspuns. Este o chestiune care preocupă întreaga societate românească la ora actuală. Pentru că Legea nr.7 a apărut în 1996 și din păcate a trecut destul de mult timp pentru a avea o evidență cadastrală cât de cât exactă, pentru că, vedeți, toate aceste măsuri vizând subvențiile, drepturile cetățenilor, dar și evidența cadastrală ca act în sine, îngreunează foarte mult activitatea în teritoriu.

Eu vă mulțumesc frumos și vă urez succes, deși eu găsesc ca neavenit ca agenția din nou să fie trecută la bugetul de stat, prin reorganizarea agențiilor, pentru că din venituri proprii putea să își asigure o sursă importantă pentru derularea acestor activități.

Oricum, vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Apreciez eleganța cu care ați apreciat răspunsul doamnei ministru.

Domnul Ioan Holdiș, deputat PD-L a adresat o interpelare Ministerului Sănătății. Domnia sa lipsește. Domnule secretar de stat, veți avea grijă să-i transmiteți răspunsul în scris.

De asemenea, și domnului deputat Marian Neacșu, care și domnia sa înțeleg că lipsește.

Doamnelor și domnilor colegi, cu aceasta încheiem ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelări.

Ne revedem mâine dimineață la ora 8,30, la ședința consacrată declarațiilor politice.

O seară bună tuturor și o noapte frumoasă!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 18,40.

 
       

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 15:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro