Plen
Ședința Senatului din 14 octombrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/23-10-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 14-10-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 14 octombrie 2009

4. Continuarea dezbaterilor și adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar (L179/2009)
 
consultă fișa PL nr. L179/2009

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la punctul 3 din ordinea de zi - Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.

Din partea Ministerului Finanțelor Publice participă, ciudat, tot domnul Valentin Iliescu.

Este și secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice!

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a întocmit un raport suplimentar de admitere, care va fi prezentat de domnul senator Ariton.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

O să-l rog pe domnul secretar de stat Iliescu să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

Aveți cuvântul. Microfonul 10.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte, O să fiu foarte succint.

În ședința precedentă, atunci când s-a luat decizia retrimiterii la comisie pentru un raport suplimentar, colegul de la Ministerul Finanțelor Publice a prezentat motivația acestei ordonanțe de urgență a Guvernului.

O să revin astăzi și o să spun un singur lucru, că această ordonanță de urgență a Guvernului a fost necesară pentru punerea de acord a prevederilor conținute cu prevederile comunitare în domeniul auditului legal al conturilor anuale și al conturilor consolidate.

Am urmărit cu atenție dezbaterea de la comisia de specialitate și mă bucur tare mult și mulțumesc membrilor Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital că soluția a fost susținută și menținută în raportul suplimentar.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul senator Ariton, președintele Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, să ne prezinte raportul suplimentar.

Vă rog. Microfonul 7.

Domnul Ion Ariton:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a reluat dezbaterile, așa cum a prezentat și domnul secretar de stat Iliescu, în data de 6 octombrie 2009, și s-a menținut raportul inițial al comisiei.

În felul acesta, astăzi supunem spre dezbatere și adoptare plenului Senatului raportul suplimentar și proiectul de lege în forma transmisă de Guvernul României.

Proiectul de lege are caracter de lege ordinară, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Dezbateri generale sau, dacă există, întrebări.

Domnule senator Ichim, Grupul parlamentar al PNL, aveți cuvântul. Microfonul 1.

Domnul Paul Ichim:

Nu vă supărați pe mine, poate vă întrebați ce au doctorii cu auditul.

Am primit la cabinetul senatorial o corespondență de la CECCAR, parcă așa îi spune, iar dânșii au ceva de comentat în domeniu și m-au rugat să vă informez, pe cei care sunteți de specialitate, să vă aplecați atenția la comentariile lor.

Mie, așa, ca om care nu se pricepe, argumentele mi se par fundamentate și de bun-simț.

Nu știu dacă au mai fost discutate aceste probleme.

Îi rog pe colegii din comisii să fie atenți și să nu se supere dacă repet ceva.

În România vor exista două legi care reglementează această problemă: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999, care reglementează auditul financiar, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2008, care reglementează auditul statutar.

Reglementarea europeană, cunoscută sub denumirea de Directiva a 8-a - sunt mai multe numere aici, am să pun la dispoziția dumneavoastră și materialul - se referă la un singur tip de audit: auditul statutar, în accepțiunea anglo-saxonă, sau auditul legal, în accepțiunea continentală.

Pe de altă parte, Comisia Europeană ține foarte mult la expresia "un audit este un audit, un singur audit", adică, indiferent că întreprinderea este obligată să se auditeze, trebuie să se respecte toate reglementările și standardele referitoare la auditul situațiilor financiare.

Dânșii mai comentează în felul următor - dacă se pun în oglindă cele două reglementări, rezultă că:

  • sunt două tipuri de audit: financiar și statutar, ceea ce este ireal;
  • sunt două categorii de auditori: financiari și statutari, însă aceeași persoană face când audit financiar, când audit statutar;
  • ar apărea două registre publice: unul al auditorilor publici financiari și unul al auditorilor statutari;
  • sunt două modalități de a accede - cu examene, cu stagiu de trei ani - la această calitate de auditor.

Totodată, ca o concluzie, o întreprindere nu va ști niciodată când este auditată financiar sau auditată statutar și, mai ales, ce obligații diferite față de cele două misiuni de audit îi revin.

Concluzia lor, mi s-a părut destul de interesantă: anomalia capătă conotație națională, deoarece un expert contabil român poate efectua audit în orice țară prin depunerea unui dosar și înscrierea în registrul public al auditorilor, dar în propria țară trebuie să aibă toate acțiunile de auditor: financiar și statutar.

În preambulul acestui document se prevedea că inițiatorul urma să facă propuneri de modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2008, aprobată prin Legea nr. 278/2008, referitoare la auditul statutar, și, în acest sens, va fi o singură lege a auditului.

Materialul are și o oarecare propunere asupra legii. Știu că termenul de adoptare tacită este data de 15 octombrie 2009.

Probabil comentariul meu este făcut prea târziu, dar cred că nu ar fi rău dacă ați studia acest document și - dacă colegii din comisie sunt de acord, pentru că dumnealor se pricep mai bine ca mine - dacă am trimite materialul spre consultare la Camera Deputaților.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Ichim.

Îl rog pe domnul senator Ion Ariton să comenteze.

Aveți cuvântul, domnule senator. Microfonul 7.

Domnul Ion Ariton:

Domnule președinte,

Doresc să vă spun că la a doua întrunire a noastră ne-am întâlnit cu cei doi președinți, cel de la CECCAR și cel de la audit, și am dezbătut acest material pe care dumneavoastră l-ați prezentat.

A fost o discuție lungă pe această temă.

Noi a trebuit astăzi să dăm un punct de vedere, l-am dat argumentat, voi susține ceea ce spun prin deciziile care s-au luat, dar, așa cum spuneați și dumneavoastră, cred că cel mai bine ar fi ca materialul pe care l-ați primit acum, de ultimă oră, să ajungă la Camera Deputaților pentru a fi studiat și luat în discuție de către colegii din comisie înainte de a fi prezentat în plen.

Există o dispută între cele două profesii.

Noi am analizat punctul de vedere al celor două organisme și am ajuns la acest punct de vedere, pe care îl susținem în continuare, punctul de vedere al Guvernului.

Vă dau un singur exemplu.

Cele două profesii, cea de auditor financiar și cea de expert contabil, au recunoaștere diferită, prin acte normative diferite, atât în țară, cât și la nivel internațional.

Există mai multe țări la nivelul Uniunii Europene (Franța, Ungaria, Bulgaria, Ucraina, Polonia) care aplică sistemul anglo-saxon, având reglementări separate și organisme profesionale diferite, care recunosc separat și în mod individual cele două profesii.

Deci acesta a fost argumentul și susținerea pe care Guvernul a făcut-o și, prin precizările pe care le-am făcut la data respectivă în comisie, am luat această decizie în unanimitate.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Dau cuvântul domnului senator Ichim.

Vă rog. Microfonul 1.

Domnul Paul Ichim:

Vă mulțumesc.

Logic este să multiplic materialul, îl voi trimite la Camera Deputaților - deja ieșim din termen -, așa mi se pare de bun-simț, și Domniile Lor vor dispune în consecință.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Ichim.

Dacă nu mai sunt alte intervenții sau întrebări la dezbaterile generale, voi supune votului dumneavoastră raportul suplimentar al comisiei care, repet, este un raport de admitere, fără amendamente.

Supun votului dumneavoastră raportul comisiei de admitere, fără amendamente, și proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Cu 40 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă și două abțineri, proiectul de lege a fost adoptat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 februarie 2021, 21:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro