Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 3, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.147/13-11-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 03-11-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 3, 2009

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.106/2009 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinței, precum și a unor facilități populației pentru plata energiei termice (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 529/2009

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Punctul 14. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.106/2009 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinței, precum și a unor facilități populației pentru plata energiei termice.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulament, acest proiect de lege urmează să fie dezbătut în procedură de urgență.

Dau cuvântul inițiatorului.

Vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Mariana Nedelcu (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale):

În contextul al crizei economice, care determină o diminuare a veniturilor populației și scăderea puterii de cumpărare a acestora, precum și având în vedere prognozele care indică un sezon rece cu temperaturi scăzute, se impune acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței, pentru cât mai multe familii și persoanele cu venituri mai reduse.

Proiectul de lege prevede extinderea numărului de beneficiari ai acestor tipuri de ajutoare și modificarea procedurii de plată din bugetul de stat a ajutoarelor pentru încălzirea locuinței cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri, din plata integrală la începutul sezonului rece, a sumei totale reprezentând ajutorul pentru cele 5 luni ale sezonului rece, în plata lunară a acesteia.

Fondurile pe acordarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinței se suportă de la bugetul de stat, din bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, în cazul ajutoarelor pentru energie termică și gaze naturale. În cazul ajutoarelor pentru încălzire cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri acestea se suportă de la bugetele locale pentru beneficiarii deveniți minim garantat, și de la bugetul de stat din bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale pentru celelalte categorii.

De această formă de sprijin vor beneficia suplimentar încă 788.000 de familii și persoane singure, iar efortul bugetar suplimentar pentru întreg sezonul rece este de circa 240 milioane de lei, din care în anul 2009 circa 50 milioane de lei.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale propune plenului adoptarea proiectului de lege în forma prezentată în raport.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea comisiei raportoare.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Victor Paul Dobre:

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulament, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, pe data de 2 noiembrie, a Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.106/2009 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinței, precum și a unor facilități populației pentru plata energiei termice.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ și Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.5/2003, precum și a unor facilități populației pentru plata energiei termice, aprobată prin Legea nr.245/2003, cu modificările și completările ulterioare, urmând ca modalitatea de plată integrală, la începutul sezonului rece, a sumei totale a ajutorului, să fie înlocuită cu plata lunară a acestuia.

Comisia propune plenului Camerei aprobarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

Proiectul de Lege face parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art.73 alin.(1) din Constituția României, republicată.

La lucrările comisiei au fost prezenți 18 deputați.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 27 octombrie 2009.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Kerekes.

Aveți cuvântul.

Domnul Kerekes Karoly:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamna președinte,

Stimați colegi,

După o serie de ordonanțe neconstituționale, avem acum bucuria să dezbatem și să adoptăm o ordonanță și, mai bine zis, să corectăm o ordonanță pe care a stricat-o Guvernul Boc.

Din păcate, această ordonanță a Guvernului Boc a confiscat dreptul unei categorii importante ale cărei venituri sunt sub 615, deci se așează între 425 lei și 615 lei, care în sezonul rece trecut a beneficiat, deci sub guvernarea lui Tăriceanu, de acest sprijin pentru încălzire, ajutor de încălzire.

Neavând alte mijloace la îndemână, premierul interimar, premierul Boc, pentru că nu mai putea să dea o altă ordonanță, pentru a corecta această ordonanță greșită, ne-a implorat pe noi, parlamentarii, ca să efectuăm modificarea într-un regim cât mai rapid de urgență.

Este culmea ironiei, și dacă vreți, a obrăzniciei, că la câteva zile de la această implorare penibilă, la Târgul de toamnă de la Fieni, în 25 octombrie, ne amenință cu biciul: "Am cumpărat un bici pentru cei cărora trebuie să le fie frică, începând cu parlamentarii".

Știți dumneavoastră că la noi, în Ardeal, există un proverb - probabil și în altă parte: "Mărul nu cade departe de pom". Aceleași amenințări și din partea președintelui țării, care ne spune mereu: "De ce le e frică, nu scapă".

Mereu aceste amenințări, care în țările normale sunt pedepsite. Dar, totuși, noi am făcut această corectare, într-un regim de urgență, nu de frica de amenințări, ci din bun simț față de nevoiași.

Iar bunului nostru premier interimar, domnului Boc, îi recomand în atenție Codul lui Hammurabi.

Deci, ar trebui aplicat Codul lui Hammurabi, care știți că este primul scop din lume, și care spune următoarele: "Dacă cineva lovește pe altcineva cu un grad mai înalt va fi biciuit în public de 60 de ori". Bineînțeles, cu biciul pe care l-a cumpărat pentru a lovi în noi.

Bineînțeles, această biciuire o lăsăm la aprecierea electoratului.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul deputat Victor Paul Dobre.

Aveți cuvântul, vă rog.

Domnul Paul Victor Dobre:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință,

În primul rând, aș vrea să mulțumesc colegilor mei din comisie pentru operativitate. Noi am primit ieri proiectul de lege și, în maximă urgență, în cursul serii, l-am adoptat în comisie în unanimitate.

Aș vrea și eu să subliniez, în numele Grupului parlamentar al PNL-ului, maniera în care Guvernul Boc încerca să paseze criza pe circa 800.000 de familii, care ar fi fost afectate prin reducerea plafonului, așa cum a fost prevăzută în varianta originală a ordonanței.

Aș vrea și eu să subliniez faptul că Parlamentul s-a manifestat, prin această procedură de urgență, prin revenirea la plafoanele stabilite, încă de acum câțiva ani, de Guvernul Tăriceanu, și a manifestat respectul pentru cetățenii care ne-au ales, și-au manifestat respectul și atenția pentru categoriile de familii defavorizate, și-a manifestat respectul pentru Constituție, și a dat o lecție Guvernului, o lecție constituțională, pentru că Parlamentul este chemat să rezolve momentele în care guvernul derapează, și acesta a fost unul din aceste momente, cu influențe asupra a sute de mii de locuitori.

Încă o dată, mulțumesc colegilor mei pentru operativitate.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnul deputat Botiș.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Ioan-Nelu Botiș:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș vrea să remarc în raportul prezentat de Comisia pentru muncă și protecție socială, că din 19 deputați au fost prezenți 18, iar raportul s-a adoptat în unanimitate.

În ceea ce domnul deputat Kerekes a văzut biciuire, eu am văzut un licăr de înțelepciune al parlamentarilor, licăr care, sper eu, se transforma într-o lumină.

Sunt erori pe care le putem îndrepta; sunt erori pe care ni le putem asuma, și poate că ceea ce s-a întâmplat în Comisia pentru muncă și protecție socială a dovedit că am găsit acel ingredient al înțelepciunii și am pus la loc ceea ce lipsea. Dar, să nu uităm că bucata lipsă, a venit din partea unui minister al Muncii, Familiei și Protecției Sociale. Dacă vă uitați pe ordonanță, veți regăsi acolo semnături, care ar trebui asumate astăzi în fața Parlamentului.

Această mică eroare cred că a putut fi corectată, exact pentru că licărul acela de înțelepciune a aparținut tuturor deputaților, și mă refer aici la cei prezenți în Comisia pentru muncă și protecție socială. Și dacă luăm pragul de 615 ca reper pentru 2008, Grupul parlamentar al PD-L-ului, cu siguranță va susține pentru 2010, în cazul în care vom avea un salariu minim de 705 lei, o ridicare a acestui prag până la 705 lei, astfel încât să fim în acord cu salariul minim pe economie.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PSD+PC, domnul deputat Mircea Dușa.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Sigur că actul normativ aflat în dezbatere este unul foarte important și este important ca o greșeală făcută de Guvern, într-un moment de sărăcie extremă, acela de a coborî baremul până la care se acordă ajutorul de încălzire pentru populație, este o greșeală fatală. Noroc că Parlamentul acesta biciuit, și așa cum este ponegrit de către mai marii țării care nu au alte obiective electorale decât de a ponegri Parlamentul, a sesizat acest lucru și a corectat această greșeală.

Dar eu nu vreau să vorbesc despre corecția acestei greșeli. Vreau să vorbesc despre faptul că și anul trecut, de la această tribună, atrăgeam atenția atunci când exista o asemenea reglementare, fie că era Legea nr. 416, fie că era Ordonanța de urgență nr.105, fie că erau alte acte normative, că aceste ordonanțe care instituie numai niște norme nu rezolvă problema oamenilor săraci.

Și vă dau un singur exemplu. O să fie, probabil, promulgată în zilele următoare legea de aprobare a ordonanței, cu plafonul de 600 de lei, și administrațiile locale, consiliile locale, primăriile, împreună cu Direcția muncii vor acționa în vederea punerii în aplicare a acesteia.

Însă, până nu rezolvăm și problema bugetelor și a veniturilor la bugete, ca ajutoarele sociale, ajutoarele de încălzire să poată fi plătite, vorbim numai în zadar de la acest microfon, adoptăm acte normative în zadar și oamenii săraci, oamenii care trebuie să beneficieze de aceste drepturi nu beneficiază.

Atrăgeam atenția și anul trecut că până la urmă statul român, Guvernul și, sigur, Parlamentul, trebuie să găsească o altă soluție în a sprijini oamenii care sunt sub aceste niveluri prevăzute de lege, a găsi o metodă mult mai eficientă pentru a nu împrăștia banii puțini, așa cum sunt, în tot felul de ajutoare sociale care până la urmă nu ajung la populație din cauza lipsei de bani, atât în bugetele locale, cât și în bugetul de stat. Mai ales că o parte din banii de la bugetul de stat trebuie să ajungă în bugetele locale, prin echilibrarea bugetelor locale, pentru a plăti ajutoarele sociale. Știți că în momentul de față 80% din primăriile din România nu au bani pentru a acorda ajutoarele sociale, pentru a aplica prevederile legilor care privesc protecția socială a populației nevoiașe și a populației fără venituri? Și atunci degeaba vorbim de plafoane, vorbim de anumite acte normative, de legi. Până nu reușim să asigurăm resursele în bugete pentru plata acestor ajutoare nu vom rezolva nimic.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale susțin acest proiect de lege, cu atât mai mult cu cât în centrul atenției se află această pătură defavorizată a populației.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc și eu.

Nu avem amendamente admise sau respinse și, în conformitate cu art. 106 din Regulamentul nostru, proiectul de lege rămâne la votul final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 14 november 2019, 4:12
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro