Clement Negruț
Clement Negruț
Sittings of the Chamber of Deputies of December 15, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.160/24-12-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 15-12-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 15, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Clement Negruț - declarație politică cu subiectul "Televiziunea Română, naționalizată de Partidul Social Democrat";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Clement Negruț, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Dacă mai este vreun deputat care dorește să-și susțină declarația, să se pregătească pentru a lua cuvântul.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Clement Negruț:

Bună dimineața, domnule președinte!

Bună dimineața, doamnelor și domnilor!

Declarația mea politică am numit-o "Televiziunea Română, naționalizată de Partidul Social Democrat".

Încep cu o frază care ar trebui să fie o concluzie a acestei declarații politice.

Atrag atenția de la Tribuna Parlamentului asupra politizării la care a fost supusă Televiziunea Română "liberă" pe perioada campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României și solicit demisia de urgență a domnului Sassu din funcția de Președinte al Consiliului de Administrație al Televiziunii Romane.

Înainte de a prezenta motivele care stau la baza demersului meu, vă reproduc art.3 alin.(1) și art.4 alin.(1) din Legea nr.41/1994 care reglementează funcționarea acestei instituții: art.3 alin.(1) "Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune au obligația să asigure prin întreaga lor activitate pluralismul, libera exprimare a ideilor și a opiniilor, libera comunicare a informațiilor, precum și informarea corectă a opiniei publice" și art. 4 alin.(1) "Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune, ca servicii publice în realizarea obiectivelor generale de informare, educație, divertisment, sunt obligate să prezinte în mod obiectiv, imparțial, realitățile vieții social politice și economice interne și internaționale, să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice."

Prin aceste reglementări legale, TVR trebuie sa slujească interesului public, adică al cetățenilor care sunt obligați prin același act normativ să plătească taxa pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestor servicii și mai ales pentru a fi corect informați "

Modelul patentat de Moscova în anii '50 de subjugare a presei și de transformare a sa într-o unealtă de răspândire a doctrinei partidului se pare ca nu a dispărut în decembrie 1989, odată cu eliberarea televiziunii naționale, ci subzistă încă fiind folosit din plin de liderii PSD pe perioada campaniei electorale, probabil din cauza aproprierii doctrinare de Moscova și modelul rusesc.

Este inacceptabil ca după 20 de ani de la căderea comunismului, practicile staliniste de cenzurare a știrilor și de filtrare a adevărului prin lentila politrucilor de la conducerea televiziunii să se regăsească chiar la televiziunea națională, o televiziune plătită de două ori de cetățenii acestei țări - odată prin taxa obligatorie impusă tuturor românilor și a doua oara prin transferurile de la bugetul statului - pentru a asigura o informare corectă a tuturor.

Astfel, un prim episod al ingineriei TVR într-un mod partizan în campania electorală în favoarea candidatului Mircea Geoană se produce în 24 noiembrie 2009, când în timpul transmisiei meciuluide Liga Campionilor dintre Unirea Urziceni șiFC Sevilla, comentatorii TVR au menționat prezența pe stadion acandidatului PSD la Președinție, Mircea Geoană, și a consilieruluiacestuia, Cozmin Gușă, dovedindu-și astfel în mod clar partizanatul politic pentru PSD și încercând să îl favorizeze astfel pe Mircea Geaoană în încercarea de a mai câștiga ceva procente electorale.

Televiziunea Română recidivează după numai câteva zile, când au fost trecute sub cenzură evenimentele de la mitingul organizat la Timișoara, chiar de Ziua Națională, când din dorința de a-l ajuta pe Mircea Geoană să mai salveze ceva din imaginea șifonată la Timișoara alege să treacă sub tăcere evenimentele din Piața Operei și fuga rușinoasă a lui Geoană, pe ușa din dos a Operei din Timișoara. În loc să informeze cetățenii asupra evenimentelor din Timișoara și din restul orașelor din țară, TVR se comportă la fel ca pe vremea lui Ceaușescu, când în decembrie '89, regimurile comuniste din Europa cădeau unul cate unul, la Timișoara se ieșise deja în stradă, iar TVR-ul ne transmitea imagini idilice cu mult iubitul conducător, trecând sub tăcere adevărul.

TVR s-a comportat în timpul campaniei electorale atât în primul tur, cât și în turul II ca o televiziune privată, fără să asigure o corectă informare a publicului, profitând de faptul că are cea mai mare arie de acoperire din punct de vedere al semnalului de emisie atât în țară, cât și în afara granițelor. Această atitudine nu a fost întâmplătoare, ci o mână de ajutor dată candidatului Mircea Geoană, care a fost mediatizat favorabil și de televiziunile private ale mogulilor Voiculescu și Vântu. Dacă cei doi proprietari ai unor televiziuni private care și-au făcut din denigrarea candidatului PD-L un scop în sine, Alexandru Sassu, directorul general al TVR, cenzurează PD-L. Refuzul TVR , la ordinul lui Sassu, de a difuza în cadrul emisiunii Buletin electoral a producției PD-L în care domnul Theodor Stolojan vorbea de un guvern PSD-PNL, precum și o declarație a domnului Vasile Blaga în același context au fost considerate legale de către CNA, neîncălcând reglementările Legii audiovizualului.

Atunci când televiziunea publică finanțată din fonduri publice are o asemenea atitudine și participă la jocurile de culise ale candidatului Mircea Geoană, înseamnă că Alexandru Sassu a răspuns prompt ordinului PSD, acela de a cenzura candidatul Traian Băsescu și PD-L, atitudine care a fost sesizată și de CNA. Acest organism s-a sesizat pentru că în primele zile ale campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României, TVR nu a realizat și difuzat nicio știre cu privire la desfășurarea campaniei electorale, refuzând să își îndeplinească misiunea de televiziune publică.

În aceste condiții, solicit de urgență demisia domnului Sassu din fruntea TVR. Vremea politrucilor însărcinați cu cenzura a trecut, iar profesioniștii din cadrul TVR trebuie lăsați să-și facă meseria. E păcat să ne batem joc de o echipă de jurnaliști de mare valoare, băgându-le pumnul în gură și punându-i să scrie știri la comanda domnului Sassu. Trebuie să-i lăsam pe acești oameni să-și facă meseria neîngrădiți și fără teama că ar putea păți ceva din cauză că știrile lor îl deranjează pe tovarășul Sassu și pe tovarășii din echipa Partidului Social Democrat.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 17:24
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro