Ioan Stan
Ioan Stan
Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.18/26-02-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 16-02-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.10 Ioan Stan - intervenție în numele celor ce vor fi afectați de noul proiect de Lege a pensiilor;

 

Domnul Mircea Dușa:

  ................................................

Grupul parlamentar al PSD, domnul deputat Ioan Stan.

Domnul Ioan Stan:

Doamnelor și domnilor colegi,

O parte a colegilor mei din teritoriu, și anume cea născută "mai demult", m-a mandatat să intervin în numele acesteia la dezbaterea publică a Proiectului de Lege a pensiilor.

Respect acest mandat, ca de altfel pe toate cele care mi-au fost încredințate, și vă invit să citim printre rânduri acest proiect de lege, pentru a descoperi împreună "portițele" despre care se spune că orice lege le oferă celor pricepuți să le caute.

După ce s-a încercat prezentarea acestei largi categorii sociale pe care o alcătuiesc pensionarii, drept o masă de asistați sociali, care atârnă ca o piatră de moară la gâtul economiei românești, iată că "gânditorii" de profesie ai Guvernului au descoperit metoda sigură - și mă tem că infailibilă - de a atrage la bugetul de stat noi resurse pe seama sus-menționaților "vinovați", în paralel cu dispariția acestora înainte de vreme.

Principala cale pentru inundarea vistieriei statului cu afluvii financiare este "creșterea vârstei de pensionare și descurajarea accesului la pensionarea anticipată și de invaliditate".

Cu cinism, ni se comunică faptul că Ministerul Muncii "mizează", ca urmare a acestei abordări, pe reducerea numărului de pensionari, cu circa 253.000 de persoane în 2010, și cu circa 284.000 de persoane în anul 2020. Se argumentează că această procedură ar atrage la bugetul consolidat al statului, prin reducerea plăților, circa 2,761 miliarde lei în anul 2010, și circa 24,119 miliarde lei în anul 2020.

Ce înseamnă creșterea vârstei de pensionare? Înseamnă că femeile și bărbații, care mai au fericirea de a avea un loc de muncă, ar fi trebuit să se pensioneze la 58 de ani și 8 luni, doamnele, și la 63 de ani și 8 luni, domnii, conform prevederilor legislației în vigoare pentru trimestrul IV 2009. Iar ei, aceștia la care se referă proiectul de lege, și-au permis a se pensiona doar la 54 de ani și 7 luni vârsta medie. Adică, de fapt, le-au permis să se pensioneze cu aceleași acte normative în vigoare și cei plătiți de la același buget de stat, să o aplice!

Aș dori să fiu foarte bine înțeles! Nu la "pensiile nesimțite" mă refer. Sper doar ca "eradicarea" acestora să nu aibă soarta "salariilor nesimțite".

Nu de soarta bolnavilor închipuiți, dar supuși cotizanți la buzunarul medicilor din comisiile de evaluare pentru acordarea pensiilor de invaliditate, mă înfior. Sper doar ca noile măsuri preconizate de proiectul de lege să ajute la reala determinare a stării de sănătate a celui evaluat.

Nu am nimic împotriva atragerii în rândul contribuabililor la sistemul public de pensii a noii categorii de plătitori, câtă vreme de la același amintit buget al statului își primesc lefurile.

Sper doar ca aceste categorii să fie delimitate și incluse în sistem, începând cu "elefanții", și nu cu "vrăbiuțele".

Dar chiar mi se pare de discutat problema vârstei de pensionare!

Am vorbit de cinism în evaluarea câștigului la buget pe seama acestui deziderat. Nu este o metaforă! Este chiar cinism să compari vârsta de pensionare a românilor cu cea a altor popoare europene, uitând să compari și condițiile de muncă și de viață ale celor în discuție.

Este adevărat că, în aproape toate țările Europei, vârsta de pensionare este de 65 de ani. Numai că, doar despre popoarele fostului sistem comunist, specialiștii afirmă că au o speranță de viață mai mică datorită alimentației insuficiente de care au beneficiat în timpul regimurilor "roșii" și a stresului la care au fost supuse după căderea acestor regimuri.

Dacă pentru înfometare nu mai avem cui să cerem socoteală, credeți că acest stres a dispărut sau că măcar s-a diminuat? Să-i întrebăm despre aceasta pe cei care au fost obligați să aleagă varianta pensionării anticipate, pentru că locurile lor de muncă au dispărut, iar ei se aflau la o vârstă la care nu mai prezentau atractivitate pentru niciun angajator. Să-i întrebăm despre aceasta pe cei hrăniți "consistent" cu soia-alimente și obligați să îndeplinească sarcinile cincinalelor ceaușiste, iar mai apoi să răspundă cerințelor necruțătoare ale unei piețe a forței de muncă înecată de supraofertă față de cerințele unei economii în declin.

Este corect ca la o speranță de viață mai mică decât cea europeană, cu 5 - 6 ani, să impui o vârstă de pensionare egală? Nu! Este doar de înțeles de ce pretinde inițiatorul legii că trebuie să calculăm vârsta de pensionare printr-un algoritm special bazat pe speranța de viață la pensionare și nu pe baza speranței de viață!

Pe de o parte, speranța de viață la pensionare se calculează adunând în aceeași căciulă toate felurile de pensionari, iertată fie-mi expresia, adică cel cu limită de vârstă cu cel bolnav, cu cel cât de cât sănătos, iar pe de altă parte, lucru pe care nici măcar nu-l pomenește inițiatorul, cât mai trăiește pensionarul în condițiile pe care i le oferă onor guvernarea în funcțiune. Vă las pe domniile voastre să apreciați corectitudinea acestui "sublim" algoritm, iar eu vă asigur, doamnelor și domnilor colegi, că nu voi fi părtaș la aceasta.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 10:51
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro