Angel Tîlvăr
Angel Tîlvăr
Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.18/26-02-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 16-02-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.27 Angel Tîlvăr - declarație politică intitulată: "Lipsa finanțării în cadrul administrațiilor publice locale";

 

Domnul Angel Tîlvăr:

"Lipsa finanțării în cadrul administrațiilor publice locale"

Nu mai este un secret pentru nimeni familiarizat cu lumea politicii faptul că de ani de zile oamenii politici vin și cer încredere în numele reformelor pe care vor să le facă. Trăim într-o epocă a reformelor clamate. Peste tot auzim discutându-se despre reformă, auzim guvernanții cum se laudă că au reformat sistemul sanitar, invatamantul, ca au reformat sau ca vor reforma administratia locala. Guvernanții țin pledoarii despre modalitatea în care fac ei cele mai bune reforme, iar cetățenii simt pe pielea lor efectele unei reforme care, de peste cinci ani de zile, nu aduce decât incertitudine și schimbări pompieristice într-o societate care parcă nu-și mai regăsește drumul.

Auzind aceste cuvinte, mulți vor considera că fac o pledoarie antireformă. Total fals! Cred în reformarea statului și, prin proiectele de legi propuse, am contribuit la aceasta. Nu cred, însă, în reforma clamată pe afișe, în reforma ca retorică de partid și, inainte de orice, nu cred în reformă de dragul reformei!

Oamenii din colegiul pe care îl reprezint aici m-au întrebat de nenumărate ori ce vrea clasa politică să facă din România. M-au întrebat de ce, în ciuda nenumăratelor schimbări, sistemul de educație este din ce în ce mai puțin performant, m-au întrebat de ce Spitalul județean din Focșani este din ce în ce mai părăginit și de ce ei, ca cetățeni care plătesc contribuții la bugetul asigurărilor de sănătate, nu beneficiază de condiții minime în unitățile medicale. Întrebările de pe buzele românilor sunt mereu aceleași: "de ce nu pot trăi normal în România?", "de ce viața li se schimbă odată cu alegerea unei noi guvernări?", "de ce azi pensia este 500 lei, iar mâine se micșorează?" Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care sunt convins că și dumneavoastră le auziți în desele întâlniri cu cetățenii pe care îi reprezentați.

De multe ori găsesc răspunsul potrivit la aceste întrebări, însă din ce în ce mai des răspunsurile mele nu pot justifica lispa de viziune și profesionalism a celor care ne conduc și care, în numele reformei, fac greșeli după greșeli. Greșeli care se răsfrâng asupra oamenilor simpli, asupra celor care, în lipsa unei alternative serioase, trag speranța că lucrurile s-ar putea îndrepta. Mă refer aici nu numai la pensionarii care își văd pensiile diminuate și la cei deja 700.000 de șomeri, ma refer și la cele câteva mii de angajați din administrațiile locale care, amenintați de spectrul incompetenței guvernamentale, riscă fie să nu își mai primească salariile, fie să rămână și ei șomeri.

Cauza acestei situații este, firește, mult clamata reformă în administrație. Ignorând mesajele venite din zona administrației locale care cer o descentralizare reală, guvernanții au hotărât să facă reforma în acest domeniu politicianist și, din păcate, după ureche.

În primăriile din România conduse de primari PSD și PNL, se petrec adevărate drame! Drame generate de faptul că acestea nu au asigurate fondurile bugetare nici pentru plata salariilor angajaților, fără să mai vorbim de asigurarea cofinanțării proiectelor europene pe care le au în derulare.

La televizor ne batem cu pumnul în piept și vorbim despre marea prioritate a Guvernului - aceea de atragere a fondurilor europene, însă, în realitate, lăsăm milioane de euro să ne scape printre degete pentru că nu suntem în stare să alocăm fondurile necesare cofinanțării acestor proiecte. Poate, în ceasul al 12-lea, guvernanții vor găsi înțelepciunea necesară și vor realiza că necesarul de capital public al României, în vederea dezvoltării, nu poate fi asigurat fără atragerea masivă a fondurilor europene și a investitorilor străini. Poate, în ceasul al 12-lea, guvernanții actuali vor realiza că pentru a reduce decalajul dintre România și țările dezvoltate din Uniunea Europeana este nevoie de pași înainte, nu de pași făcuți înapoi. Poate, în ceasul al 12-lea, vom întelege că pentru toate aceste lucruri avem nevoie ca administrațiile locale să primească fondurile necesare pentru a putea servi comunitățile pe care le reprezintă, însă ar mai fi o condiție: ca în acel ceas 12, în primăriile asuprite din România să mai existe funcționari publici dispuși să muncească pentru binele acestor comunități.

Drumurile pe care România le-ar putea construi sunt importante pentru toți, la fel și spitalele, dar cel mai important lucru pentru România ar trebui să fie chiar românii. Noi, oamenii acestei țări suntem cei care o putem dezvolta, iar pentru ca noi, românii, să putem munci pentru un bine comun avem nevoie de reforme făcute profesionist de către profesioniști.

Dacă reformele prostești vor continua, atunci vă asigur că peste câțiva ani nu vor mai fi nici profesori în școli, nici medici în spitale și nici funcționari publici în primării.

Nimeni nu poate cere cuiva să se sacrifice și să muncească două sau trei luni fără salariu, așa cum se întâmplă acum în mai multe primării din Vrancea, de exemplu. Nimeni nu poate cere unui funcționar public să stea, luni de zile în stres, în speranța că nu va fi concediat, așa cum prevede Proiectul de Lege privind normativele de personal pentru unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile publice din subordinea acestora, proiect calificat de către primării cu care am discutat ca fiind unul aberant, care nu ține cont de realitățile existente la nivelul unităților administrativ-teritoriale, iar stabilirea personalului maxim care poate fi încadrat s-a făcut având ca singur criteriu reducerea cheltuielilor bugetare.

Din punctul de vedere al primărilor din județul Vrancea este inadmisibil ca o localitate cu până la 1500 de locuitori să poată avea un maxim de 10 angajați, iar o localitate cu 3.000 de locuitori să aibă maxim 12 angajați.Toți primarii cu care am discutat s-au întrebat care au fost criteriile ce au stat la baza stabilirii normelor de personal. Și punctul de vedere al "Asociației comunelor din România" - filiala Vrancea este similar, pentru ei proiectul de lege fiind unul aberant, iar efectul aplicării unui astfel de proiect fiind incapacitatea administrațiilor locale de a răspunde cerințelor stabilite prin restul actelor normative care reglementează activitatea în domeniul administrației publice locale.

Iată, așadar, cum nepriceperea unor guvernanți care clamează că fac reformă duce, în fapt, la bulversarea societății.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 19:31
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro