Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.18/26-02-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 16-02-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 16, 2010

4. Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea comunei Racșa, prin reorganizarea comunei Orașu Nou, județul Satu Mare (rămasă pentru votul final).
 
see bill no. 708/2009

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 10. Propunerea legislativă privind înființarea comunei Racșa, prin reorganizarea comunei Orașu Nou, județul Satu Mare.

Dacă, din partea inițiatorilor, dorește să ia cineva cuvântul, vă rog?

Domnul Erdei Doloczki István:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Mă numesc Erdei István. Sunt unul dintre inițiatori. Prezenta inițiativă legislativă dorește să creeze cadrul legal pentru înființarea comunei Racșa din județul Satu Mare, prin reorganizarea comunei Orașu Nou.

Foarte pe scurt, trebuie să vă spun că în momentul de față, comuna Orașu Nou are 6.877 de locuitori, deci este o comună mare, formată din șapte localități. Este un motiv pentru care se dorește a se înființa comuna Racșa care, pe parcursul istoriei, de trei ori a fost desființată, ultima dată în 1968, tocmai pentru care locuitorii acestei comune, printr-un referendum, și-au exprimat aproape 95% dorința de a se reorganiza într-o nouă comună, numită Racșa, cu sediul în comuna Racșa și comuna care rămâne, Orașu Nou, cu sediul în localitatea Orașu Nou.

Trebuie să subliniez faptul că toate condițiile impuse de Legea nr.351 sunt satisfăcute și, totodată, vă rog să vă aplecați cu atenție asupra acestei dorințe, dacă populația acestei comune și-a exprimat dorința de a reînființa această comună, să votați și dumneavoastră pozitiv.

Vă mulțumesc mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții din partea altor grupuri parlamentare? Vă rog.

Domnul Constantin Dascălu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Asistăm, în continuare, și în această legislatură, la o divizare administrativă a țării. Avem în România peste 6 mii de primari și viceprimari, peste 50 de mii de consilieri locali care sunt plătiți din bani publici. Se fac referendumuri pentru înființarea de localități, dar cetățenii nu sunt întrebați și nu li se spune că, prin înființarea unei noi localități, trebuie să plătească în plus taxe și impozite care să susțină suprastructura acestei localități.

Eu vă spun că mergem împotriva curentului. La orice seminar de administrație mergeți în Uniunea Europeană, și am participat la mai multe, în calitate de vicepreședinte al consiliului județean, se merge în sens invers. În Olanda, în ultimii 30 de ani, din peste 800 de comunități locale, au rămas 80, circa 80 acum. Ca să poți să faci o comunitate locală cu primari și aleși locali, trebuie să ai 50 de mii de locuitori.

În acest fel se merge și în celelalte state europene. Odată divizată țara, este foarte greu de mers în sens invers. Și v-aș da exemplul Franței care, la fel, a fost superdivizată ca și noi și în ultimii 30 de ani a reușit foarte, foarte greu să meargă în sensul regrupării localităților, cu rezultate foarte, foarte proaste.

În Dolj, în 2004, s-au făcut 11 comune noi. A trebuit ca la toate să le facem primării, să le asigurăm condițiile necesare și, pentru faptul că o primărie nu-și organizează acolo o mică reprezentanță ca să rezolve problemele comunității, înființăm mereu primării noi.

Eu spun încă o dată că mergem împotriva curentului european. Nu am nimic împotriva înființării comunei Racșa, am și votat în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, dar vă spun că mergem împotriva curentului.

Și vă propun, doamnă președinte, ca în Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic să se facă o documentare în acest sens cu ce se întâmplă la nivel european, să ne documentăm la fața locului și să prezinte un raport plenului Camerei, pentru ca și România să meargă în acel sens, să putem să reducem cheltuielile din administrația publică și nu să le creștem. Orice comună nou înființată, care nu-și asigură cheltuielile de funcționare înseamnă bani de la bugetul public. Nu este cazul comunei Racșa, v-am spus, pentru că numărul de locuitori acolo este destul de mare, are 6.600 de locuitori comuna actuală, dar în România sunt, cred că este o mie de comune care au 1.500 de locuitori.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu. Domnul Lakatos.

Domnul Lakatos Petru:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu că nu aș fi de acord, în principiu, cu antevorbitorul eu, dar nu doresc să mă duc în Uniunea Europeană pentru documentare. Ajunge să mă duc numai până în Piața Victoriei și să solicit Guvernului o propunere de modificare a legii, pe care noi să o aprobăm, pentru că, la ora actuală, suntem puși în fața următorului fapt: există o lege, cetățenii care respectă prevederea legii organizează referendumul local, cheltuiesc o groază de bani din bugetul comunei, îndeplinesc toate formalitățile și solicită de la noi să fim de acord cu legea pe care tot noi am votat-o. Nu se pot schimba regulile jocului în timpul jocului, nici în sport și ar fi bine nici în legislativ.

Deci, eu sunt de acord cu intenția anunțată de antevorbitor, în sensul să nu divizăm în prea multe comune, dar acest lucru îl discutăm cel puțin de un an încoace. Și nu a avut timp Guvernul să vină cu o inițiativă legislativă? Sau oricare dintre noi să facă această inițiativă și să discutăm cine este de acord cu acest principiu. Dar, la ora actuală, legea este valabilă, cetățenii s-au conformat, au organizat referendum, au amenajat spațiile solicitate sau cerute de lege. Deci, noi suntem puși în situația să constatăm îndeplinirea formalităților cerute de lege și să dăm drumul mai departe, cu aviz pozitiv, către Senat, iar, încă o dată spun, Guvernul ar fi bine să vină cu inițiativă legislativă dacă are o altă viziune asupra acestui proces.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Călin.

Domnul Ion Călin:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Am simțit nevoia să fac o intervenție la această dezbatere, pentru că în România, în ultimii 20 de ani, încercăm să consolidăm principiile de funcționare democratică a statului român, începând cu celula de bază, care este unitatea administrativ-teritorială.

S-a venit aici cu exemple din Uniunea Europeană. O să dau și eu câteva. Însă, noi ar trebui să mergem la perioada interbelică.

Toate guvernările care au fost după '90 încoace au promovat cu foarte multă rigoare principiul descentralizării, creșterea autonomiei locale și promovarea subsidiarității.

Păi, dacă noi avem localități sau unități administrativ-teritoriale cu 7-8 sate, pe distanțe de zeci de kilometri, dar care îndeplinesc și condițiile prevăzute de lege cu peste 1.500 de locuitori și alte condiții asigurate, de ce să venim și să spunem că nu trebuie să creștem numărul de comune și să consolidăm democrația la nivelul administrației publice locale?

Exemplul dat de colegul meu cu Franța, aș vrea să vă dau câteva cifre. Franța are 59 de milioane de locuitori, noi avem 22; ei au 32.600 de unități administrativ-teritoriale, noi avem 3.178; au 27 de regiuni, 100 de departamente; aveau trei niveluri ierarhice în administrația locală. Am discutat cu ei în mai multe rânduri: ce se întâmplă, voi ce aveți de gând? Noi spuneam: am înființat regiuni de dezvoltare, nu mai vrem un nivel ierarhic în structura administrativă și ei au spus: și noi vom încerca să reducem unul dintre aceste niveluri.

Dragi colegi, nu numai că nu au redus niciunul dintre aceste niveluri - regiunea sau departamentul - dar au mai înființat una. Și le spune "zone intercomunitare". Au găsit obiective de interes transfrontalier, intercomunitar. Și, pentru că nu puteau să mai absoarbă într-un regim rapid fonduri europene, au găsit obiective intercomunitare, prin care să poată atrage fonduri europene.

Eu cred că la nivelul Guvernului trebuie să se exprime un punct de vedere foarte clar. Din acest punct de vedere, și spuneau bine colegii mei înainte, să nu mai trecem la organizări de referendum, să amăgim oamenii că sunt forme democratice, de creștere a autonomiei locale, ci să le spunem clar: fraților, 10 ani nu mai înființăm comune, dar dreptul aveți! Pentru că nu putem să luăm dreptul oamenilor de a apropia administrația de ei și nu de a-l plimba pe el dintr-un sat în altul. Vă amintiți că și în Legea nr.215 introdusesem un reprezentant sătesc, pentru ca să nu mai existe consilii locale în care să nu avem observatori din fiecare sat. Și, deodată, am bagatelizat și această formă de manifestare a democrației!

Eu cred că și proiectul supus dezbaterii astăzi, dar și ceea ce vrem să facem trebuie să reprezinte un interes național și mai ales în interesul cetățenilor, nu neapărat al economisirii banului, pentru că trecem, vezi Doamne, printr-o criză financiară de un an sau de doi.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Alte intervenții? Nu sunt.

Atunci, intrăm în dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

Lege pentru înființarea comunei Racșa, județul Satu Mare, prin reorganizarea comunei Orașu Nou.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

La pct.2.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.3.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.4.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.5, pct.6 și pct.7.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Pct.8.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.9.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.10.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Proiectul rămâne la vot final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 4:09
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro