Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 23, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.22/05-03-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 23-02-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 23, 2010

14. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.13/2009 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.36/2006 privind instituirea prețurilor locale de referință pentru energia termică furnizată populației prin sisteme centralizate (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 543/2009

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Poziția 17 din ordinea de zi: Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.13/2009 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.36/2006 privind instituirea prețurilor locale de referință pentru energia termică furnizată populației prin sisteme centralizate.

Dacă din partea inițiatorului este cineva? Domnul secretar de stat Liviu Grădinaru, din partea Ministerului Administrației și internelor. Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Liviu Grădinaru (subsecretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța Guvernului nr.13/2009 a adus următoarele modificări și completări Ordonanței nr.36.

  1. Prelungirea perioadei de compensare de la bugetul de stat a costurilor legate de asigurarea cu energie termică până în anul 2015, corelat cu durata implementării programului "termoficare 2006-2015 căldură și confort".
  2. Având în vedere că sumele acordate pentru acoperirea costurilor din prestarea serviciului economic generat de asigurarea populației cu energie termică sunt susceptibile de a reprezenta ajutor de stat, prin Ordonanța Guvernului nr.13/2009 se introduce aplicarea legislației europene în această materie, competența exclusivă revenind Comisiei europene. Textul în vigoare face referire la obligația autorizării de către Consiliul Concurenței a măsurilor de ajutor de stat notificate de Ministerul Administrației și Internelor.
  3. A treia modificare, a treia intervenție legislativă adusă de Ordonanța Guvernului nr.13 constă în instituirea cadrului legal care conferă posibilitatea autorităților administrației publice locale de a acoperi pierderile induse din prestarea serviciului public de termoficare, pierderi înregistrate de operatorii economici din subordine.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule ministru, mulțumesc foarte mult.

Domnule președinte, o surpriză plăcută, iată un președinte al comisiei. îl invit să susțină raportul.

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Iulian Iancu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Avem un proiect de lege care a fost supus pentru dezbatere și avizare în fond la două comisii parlamentare, respectiv Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

În fapt, proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea unor măsuri de pregătire a sezonului de iarnă. Ordonanța prelungește perioada de compensare de la bugetul de stat a costurilor legate de asigurarea cu energie termică până în anul 2015, corelat cu implementarea programului "termoficare 2006-2015 Căldură și confort" aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.462/2006, republicată.

Vreau să vă menționez că proiectul de lege a fost adoptat de Senat. A fost avizat favorabil de Comisia juridică, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și, în urma dezbaterilor, cele două comisii vă propun adoptarea proiectului de lege, făcând, stimate domnule președinte, o mențiune: respectiv s-a strecurat în raportul final o eroare, care precizează că sunt valabile măsurile prevăzute de ordonanță numai pentru unitățile din subordinea autorităților administrației publice locale, în urma dezbaterilor din comisiile de la Cameră, ceea ce a fost renținut în material din eroare.

Rămâne valabil textul propus inițial de către minister, cu precizarea că, la momentul dezbaterii respective, comisia a intervenit doar pentru corelarea textului respectiv, făcând referire pe tot lanțul: producere, transport, distribuție, furnizare.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. dacă este nevoie, în timpul dezbaterilor, veți mai susține o dată înlăturarea acestei erori.

E nevoie să subliniez că este un raport comun a două comisii foarte importante, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, ambii președinți prezenți în sală.

Dacă din partea grupurilor parlamentare? Da, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, domnul vicepreședinte Mircea Dușa.

Domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Dușa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă bucură în mod deosebit că, în fiecare an, prin două articole dintr-un act normativ, completăm sistemul de termoficare al României, dar nu se întreabă nimeni că încă nu avem un concept unitar de a rezolva odată problema termoficării în România.

Sigur că această Ordonanță de urgență nr.13, o vom vota, pentru că rezolvă o chestiune punctuală legat de sistemul de termoficare, adică aceea de a permite administrațiilor locale să aprobe, subliniez, pierderile operatorilor - încă o dată, subliniez, pierderile operatorilor economici - din bugetul local sau din excedentul bugetului local.

Sigur că banii aceștia, administrația locală nu-i are, vom avea cadrul legal care se spune că este în conformitate cu directivele europene, așa este, însă trebuie să avem și acești bani ca să-i alocăm sistemului de termoficare.

Aș reveni puțin la analiza acestui subiect.

Prin expunerea de motive parcursă, se spune pe undeva că, deoarece în prețul de cost, conform directivelor europene, nu pot fi incluse pierderile la agenții economici și că ANRM-ul nu poate aproba prețul de cost cu aceste pierderi, acestea să se suporte din bugetele locale și din excedentul la bugete locale. Sigur, perfect legal! Dar, încă o dată îmi pun întrebarea: De unde să suporte bugetele locale? Nu vedeți că în municipiile, în marile orașe, care, totuși, au o pondere și o capacitate economică mai mare, intră în colaps sistemele de termoficare?

Încă o dată, repet, vom vota această ordonanță, dar trebuie să ne dea de gândit faptul că nu avem un program național, un sistem unitar prin care să rezolvăm odată problema termoficării în România. Cârpim, în fiecare an, prin tot felul de ordonanțe, fie cu ajutoare de încălzire, fie cu acordarea sumelor pentru agenții economici pentru prețul de cost la Gcal, dar ne complăcem de 20 de ani în această situație, și sistemele de termoficare, mai ales cele centralizate, pică unul câte unul. Parcă chiar ieri se dădea pe posturile de televiziune că a intrat în colaps sistemul de termoficare din municipiul Târgu-Mureș, mai zilele trecute cel din Iași. Haideți, o dată și o dată, prin ministerele de resort, sigur, și cu aportul parlamentarilor, să creăm un cadru unitar legat de sistemul de termoficare din România și de a asigurare a agentului termic.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte. Îl rog pe domnul deputat Boiangiu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal să ia cuvântul, cu scuzele că nu l-am observat la prima ridicare de mâini, dar cine vorbește de la PSD, vorbește întotdeauna mai bine! Vă rog.

Domnul Victor Boiangiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mai aveți ceva, stimate coleg? Nu. Am crezut că mai aveți ceva și de aceea eu aș vrea să plec de la poziția pozitivă pe care ați avut-o dumneavoastră, în sensul că veți vota acest proiect de lege. Eu aș vrea să arăt că proiectul de lege supus atenției dumneavoastră face parte din programul "termoficare 2006-2015 Căldură și confort", aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.462/2006, republicată.

Este foarte adevărat că sunt probleme cu acoperirea diferenței de preț de la prețul real la prețul pus populației, dar, în acest program se susține că noi trebuie să venim în întâmpinarea populației și respectiv a consumatorilor de energie termică și, de aceea, prin programele respective trebuie să găsim soluții să venim în întâmpinarea acestora.

Vă mulțumesc foarte mult.

Vă spun încă o dată, grupul nostru va vota pentru.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Domnule președinte al Comisiei pentru industrii, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte.

Stimați colegi,

Văzând interesul colegilor noștri pentru acest proiect și pentru tema în sine, vă rog să-mi permiteți să vă spun câteva cuvinte referitoare la importanța subiectului pus în discuție astăzi prin acest proiect de lege.

În fapt, sistemul de termoficare din România este singurul care, în ultimii 20 de ani, nu a obținut nicio soluție din partea niciunei guvernări.

În ultimii zece ani, ca să avem dimensiunea efortului pe care-l facem de la buget, s-au cheltuit 4,5 miliarde de euro, bani care s-au ars în fiecare iarnă, bani arși.

Din celălalt punct de vedere, știm bine că avem alocate ca drepturi de emisie o anumită cantitate, din păcate cu mult sub cantitatea pe care România ar fi putut să o valorifice, adică de la 220 de milioane de tone mai avem în aprobare la nivelul Uniunii Europene 79 de milioane de tone, deci am pierdut aproape 2,5 miliarde de euro din banii care s-ar fi îndreptat la modernizarea acestui sistem, și mai avem un termen scadent, respectiv 1 ianuarie 2013. Aceasta este data- limită până la care capacitățile de producție astăzi în funcțiune, cu care se realizează alimentarea cu energie termică, apă caldă și căldură la nivelul localităților României, mai pot funcționa.

De la 1 ianuarie 2013 vor fi închise, datorită, pe de o parte, depășirii dreptului de emisie a bioxidului de carbon, dar, pe de altă parte, și a costurilor foarte mari, la care populația - am văzut cu toții în această iarnă - nu mai poate să facă față.

În consecință, programul 2006-2009, care a fost realizat de fapt în 2003 împreună cu Banca Mondială și pentru care erau alocate 3,3 miliarde de euro și dacă s-ar fi respectat, astăzi am fi avut, cel puțin în marile orașe ale României, rezolvată problema alimentării în sistem centralizat, a fost prelungit din 2009 în 2015, din păcate, fără ca în acest interval de timp să se aloce sumele de bani pentru realizarea cogenerării de înaltă eficiență, și nu pentru suplimentarea la diferența de combustibil, iar în acest caz și la pierderile din sistem.

Pierderile sistemului sunt între 25% și 65%, pierderi care cresc de la iarnă la iarnă.

În consecință, stimați colegi, suntem obligați noi, Camera, prin comisiile de specialitate și invit pe toți colegii care sunt interesați și mai ales pe cei care au avut funcții în administrația locală, administrație care a resimțit din plin costurile tot mai mari pe care le presupun și le solicită actualele sisteme de termoficare, să participăm cu toții la realizarea unui cadru legislativ, care, în primul rând, să atragă investitorii și, în al doilea rând, să ofere șansa promovării cogenerării de înaltă eficiență.

Comisia noastră lucrează la acest proiect, sper ca, împreună cu dumneavoastră și cu colegii de la Ministerul Economiei și Administrației, să putem duce la bun sfârșit în mod concret acest program, pentru că dacă nu atragem investitori privați în program și nu le creăm cadrul legal pentru a fi stimulați, nu vom avea soluție de la bugetul de stat.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă mai dorește cineva să intervină? Domnul deputat Gabor, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

Domnule coleg, așteptăm cu interes intervenția dumneavoastră.

Domnul Gheorghe Gabor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Se vorbește de faptul că nu au fost făcute programe pentru ca acele centrale termice care încălzesc centralizat localitățile mari să poată să dea randamentul corespunzător.

Eu vreau să vă amintesc faptul că, în țară, sunt cinci orașe care au luat împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și au retehnologizat centralele termice, și au retehnologizat și rețelele de distribuție, așa încât astăzi au un randament de 98%, fără pierderi.

Și, cu toate acestea, aceste localități care beneficiază de centrale modernizate nu primesc ajutorul necesar pentru plata contravalorii gazului consumat.

În această situație se găsește și municipiul Făgăraș.

Dacă, până în anul trecut, statul trebuia să acopere o parte din aceste cheltuieli, printr-o lege pe care noi am adoptat-o ca urmare a unei ordonanțe de Guvern, toată această greutate financiară a trecut de la Ministerul Administrației și Internelor pe umerii primăriilor din localitățile respective, primării care nu pot să suporte această greutate financiară.

De aceea, noi va trebui să găsim soluția pentru ca Guvernul să fie acela care, prin Ministerul Administrației și Internelor, să suporte diferența de cost pentru fiecare Gcal consumată. Este un lucru la care va trebui să ne gândim și pe care va trebui să-l rezolvăm, pentru că nu putem să lăsăm pe umerii primăriilor locale să suporte această diferență de preț.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt și alte intervenții? Dacă nu, o să vă rog să fiți de acord să trecem la votul pe articole.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei sesizate în fond.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu avem amendamente.

Poziția 1 și poziția 2, articol unic. Dacă sunt observații? Nu avem.

Pozițiile 3 și 4, fără amendamente.

Dacă la poziția 5 sunt intervenții? Da, domnul președinte al comisiei, domnul Iulian Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Da, domnule președinte, aici era propunerea pe care v-o făceam la început, respectiv se elimină din textul amendamentului sintagma "din subordinea autorităților administrației publice locale" pentru că așa ar deveni discriminatoriu.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Cred că nu sunt observații față de propunerea pe care a făcut-o domnul președinte și toată lumea își însușește această propunere.

La poziția 6 dacă sunt observații?

Poziția 7?

Pozițiile 8 și 9, nu avem amendamente.

Poziția 10, de asemenea, nu avem amendamente.

Raportul comisiilor sesizate în fond a fost epuizat.

Mulțumesc domnului președinte pentru efortul făcut, de a prezenta în condiții excelente acest proiect de lege.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 19:32
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro