Clement Negruț
Clement Negruț
Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.26/12-03-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 02-03-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.58 Clement Negruț - declarație politică având tema "Piața de capital, încotro?";

 

Domnul Clement Negruț:

"Piața de capital, încotro?"

Este timpul ca întreaga clasă politică să-și reconsidere poziția față de piața de capital din România, în special față de bursă, care este, după cum se știe, sângele economiei de piață. Lipsa de susținere din partea statului - prin tergiversarea listării unor companii importante - a făcut ca Bursa de Valori București să rămână la fel de nesemnificativă în peisajul economic ca în urmă cu 15 ani, când a renăscut după Revoluție. Ce se poate spune despre o bursă cu tranzacții zilnice de 5-10 milioane euro, față de bursa din Varșovia (susținută puternic de stat), de pildă, care rulează în medie 280 milioane euro?! Mai ales în momentele de criză, când băncile blochează creditarea, bursa rămâne principala cale de finanțare a activității întreprinderilor listate. Or, bursa română se află de vreo doi ani în acută suferință.

După cum se știe, societățile de investiții financiare (SIF) au luat naștere prin transformarea Fondului Proprietății Private (reprezentând 30% din activele întreprinderilor de stat cuprinse în cupoanele de privatizare împărțite populației adulte la începutul anilor '90) în cinci societăți de investiții financiare. Acționari la cele cinci SIF-uri au devenit (fără ca ei să o știe, pentru că nimeni nu le-a spus - și acest fapt este foarte important) cei circa 9 milioane de cetățeni români cu vârste peste 18 ani, evidențiați la momentul respectiv. A fost o decizie politică de acum 15 ani a partidului domnului Ion Iliescu, aflat atunci la guvernare, decizie gândită trunchiat și inadmisibil de prost organizată. Statutul acestor societăți a fost alcătuit în așa fel încât să fie aproape imposibil de modificat (atât statutul, cât și președinții CA pot fi schimbați doar cu votul majorității celor 9 milioane de acționari, imposibil de convocat) și cuprindea o altă clauză menită să perpetueze dispersia acționariatului: niciun acționar nu putea deține mai mult de 0,1% din totalul acțiunilor. Argumentul politic al acestei clauze s-a bazat pe teama proletcultistă de capitalul străin, de fondurile de investiții instituționale interesate de acțiunile unor societăți puternice și profitabile. "Noi nu ne vindem țara!" era sloganul care bântuia pe atunci pernicios capetele social-democrației românești.

De fapt, PDSR, prin impunerea unor clauze statutare imuabile, dorea să-și adjudece pe vecie sponsori fideli și opulenți. Cei cinci președinți au ajuns în timp să se considere proprietari de drept ai unei părți importante din averea statului (30%), ca și cum le-ar fi moștenit de la tata și de la mama. În portofoliul fiecărui SIF s-au aflat de la început acțiuni la câteva sute de companii de stat (unele privatizate între timp, deci cu atât mai valoroase). Chiar după corecția devastatoare făcută de criză, SIF-urile valorează astăzi aproape 1 miliard de euro, cam jumătate din valoarea activelor nete. Cu toată opoziția înverșunată a președinților celor cinci SIF-uri, susținuți politic de PSD, în urmă cu trei ani pragul a fost modificat de la 0,1% la 1%, cu consecințe extrem de benefice asupra valorii acțiunilor întregii burse. Cu un rulaj uneori de 40-50% din tranzacțiile bursiere zilnice, SIF-urile se constituie ca veritabile locomotive ale Bursei de Valori București.

Printre argumentele susținute agresiv de șefii acestor instituții - singurii care se opun modificării pragului de deținere din întreaga piață de capital - se numără în continuare așa-zisul pericol ca ele să fie preluate de investitori rău-voitori și să le desființeze. Argumentul este de o absurditate ridicolă. Pentru că interesul oricărui investitor privat este acela de a dezvolta o afacere și nu de a o desființa atunci când merge bine. Un alt argument a fost că SIF-urile sunt societăți de plasament colectiv private și nu se supun Legii nr.31/1990, care guvernează societățile comerciale. Dar cărei legi se supun nu a fost în stare să spună nimeni. Se susține că statutul a fost votat de AGA și nu poate fi schimbat decât de aceasta, și nu prin amestecul statului sau al Parlamentului. Nimeni nu și-a pus însă întrebarea când a avut loc AGA celor 9 milioane de acționari care a votat actuala formă a statutului? Pentru că aceasta nu a avut loc niciodată, documentele de înființare fiind validate de tribunal așa cum au fost prezentate inițial. Doamnelor și domnilor, nicăieri în lume nu există limite privind pragul de deținere la o societate comercială.

Managementul defectuos al celor cinci președinți numiți de PSD a făcut ca SIF-urile, reprezentând inițial 30% din economia națională, să nu mai valoreze azi decât sub 1% din p.i.b. Absolut intolerabilă o asemenea situație! Singura soluție pentru îmbunătățirea managementului este concentrarea capitalului, prin ridicarea pragului de deținere sau anularea acestuia. Milioanele de acționari cu câteva acțiuni în portofoliu nu au niciun fel de acces la actul de decizie, nu primesc dividende (ele sunt sub valoarea taxei poștale de trimitere), nu participă la adunările generale. Acest fapt contravine legii. Cei mai buni trebuie să câștige, aceasta este economia de piață. Ridicarea sau anularea pragului de deținere, cerute insistent de toți investitorii, de bursă, de asociația brokerilor, de întreaga presă de specialitate, ar aduce la comandă un acționariat de calitate, interesat nu de salarii uriașe și bonusuri, ci de profit. Iar investitorii de calitate nu pot fi sensibilizați dacă li se limitează capacitatea de decizie, prin menținerea unui prag scăzut de deținere. Creșterea valorii acțiunilor, respectiv creșterea capitalizării companiilor listate ar aduce pe piață banii necesari deblocării economiei, iar procesul de ieșire din criză s-ar accelera. Nu putem permite ca acest proces benefic și urgent să fie blocat de interesul meschin a cinci persoane, care nu fac decât să-și protejeze scaunele bănoase unde au fost instalate printr-o decizie politică, astăzi considerată greșită de specialiști.

Ieșirea mai rapidă a României din criză - aceasta este miza ridicării sau anulării pragului de deținere la SIF-uri. Este de dorit ca Comisia pentru buget-finanțe, aflată sub presiunea PSD, să nu mai blocheze inițiativa parlamentară privind pragul de deținere la societățile de investiții financiare, astfel ca Parlamentul să poată vota în cunoștință de cauză, cât mai rapid cu putință.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 13 november 2019, 6:14
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro