Cristian Buican
Cristian Buican
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.30/19-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 09-03-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.16 Cristian Buican - declarație politică "Disponibilizarea a 10.000 de angajați ai CFR";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Cristian Buican:

"Disponibilizarea a 10.000 de angajați ai CFR"

am venit în fața dumneavoastră pentru a vă vorbi despre un fenomen nociv societății românești, care este în același timp program de guvernare al Guvernului Boc și politică de stat: disponibilizările. Este clar că sistemul de transport din România și implicit și sistemul de căi ferate are nevoie urgentă de o reformă adevărată, reformă ce va trebui să aibă ca finalitate rentabilitatea sistemului de căi ferate și de transport feroviar, dar și transformarea CFR Marfă și Călători în companii profitabile pentru statul român. Indiferent de afilierea ideologică și doctrinară a celor aflați în fruntea Ministerului Transporturilor și de interesele de moment ale unui guvern sau altul, niciun stat democratic din această lume nu are un sistem feroviar mai prost ca al nostru. Trenuri întârziate, infrastructură proastă și expirată, viteză mică de deplasare a trenurilor, servicii necompetitive sunt doar câteva din problemele acestui sistem de transport. Asistăm astăzi la un fenomen specific țărilor foste comuniste, care își transformă cele mai importante și profitabile companii de stat în adevărate găuri negre ale bugetului de stat. Nu este normal ca din cauza incompetenței actului de management de la cel mai înalt nivel să avem unul din cele mai proaste sisteme de transport feroviar din Europa.

Mai mult, reforma prost înțeleasă, așa cum înțelege ministrul Radu Berceanu să o implementeze, reprezintă o altă problemă care nu face altceva decât să afunde acest sistem mai mult în incompetență și management slab. Nu este normal ca prin reformă să se înțeleagă automat disponibilizări. Nu este neapărat profitabil ca dând oamenii afară să rentabilizezi un sistem care acuză o lipsă de personal, cu atât mai mult cu cât necesitățile și problemele sistemului de transport feroviar nu țin de slaba calificare a personalului sau de obezitatea resurselor umane din interior. Adevărata reformă nu se face în orb, așa cum o fac actualii guvernanți, ci în urma unor studii de impact și de aflare a necesităților acelui sistem. Or, în acest caz al disponibilizării a 10.000 de angajați de la CFR, este vorba doar despre o măsură disperată a unui ministru incompetent. Nu am venit astăzi aici să îl critic pe domnul Radu Berceanu, însă înainte de a lua această decizie de a da oamenii afară, decizie care poate afecta și mai mult acest sistem, doresc și eu să aflu, în baza căror calcule de rentabilitate a ajuns el la concluzia că disponibilizând acești 10.000 de oameni, CFR va deveni profitabilă?

În urma discuțiilor pe care le-am purtat, atât cu angajați ai acestui sistem, cât și cu foști miniștri ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii am ajuns la concluzia că măsura disponibilizării a 10.000 de angajați ai CFR este una hei-rupistă, pompieristică, care nu va îmbunătăți cu nimic calitatea serviciilor oferite de CFR. Afirm acest lucru cu toată responsabilitatea și vă reamintesc că cel mai important aspect al unei reforme bine făcute este îmbunătățirea calității serviciilor oferite. Or, această măsură nu se încadrează în îndeplinirea acestui obiectiv esențial atunci când vine vorba de reforme și de înfăptuirea lor. Principalele probleme ale CFR nu țin neapărat de personal, ci de starea jalnică a infrastructurii, iar dacă dorim să facem reformă, de aici trebuie să începem. În democrațiile consolidate din lume, un ministru al transporturilor își dă demisia dacă un tren are întârzieri cauzate de sistemul pe care el îl conduce. La noi, dacă un tren nu are întârziere înseamnă că ceva este în neregulă și trebuie să mai dăm ceva oameni afară, dar nu din conducere, ci din muncitori.

Mai mult, măsura ministrului Berceanu de a disponibiliza 10.000 de angajați ai CFR este una cu atât mai proastă cu cât nu face altceva decât să mute cheltuielile aferente acestor salarii de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Muncii, precum și să micșoreze, chiar dacă nu semnificativ, veniturile la bugetul de stat și la bugetul asigurărilor sociale. Astfel, se poate observa prin acest exemplu atât lipsa de colaborare și comunicare dintre membrii Guvernului Boc, cât și gândirea închistată și îngustă a ministrului Radu Berceanu care nu înțelege că disponibilizarea acestor oameni va face mai mult rău decât bine.

Vă solicit pe această cale să avem o poziție fermă și dură față de comportamentul ministrului Radu Berceanu, care, prin intermediul acestei măsuri, ne demonstrează încă o dată că pentru dânsul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu este altceva decât un fel de feudă personală în care el face ce vrea, mai ceva ca un baron local.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 26 februarie 2021, 2:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro