Angel Tîlvăr
Angel Tîlvăr
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.30/19-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 09-03-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.44 Angel Tîlvăr - comentariu în privința "adoptării unei ordonanțe de urgență prin care se instituie un control mai riguros asupra comercializării plantelor etnobotanice";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Angel Tîlvăr:

Apreciez înverșunarea și rapiditatea cu care actualul Guvern Boc a adoptat o ordonanță de urgență prin care se instituie un control mai riguros asupra comercializării plantelor etnobotanice. Era imperios necesară o astfel de reglementare, dar eforturile de a declara aceste substanțe ilegale aparțin deopotrivă Guvernului, dar și mai multor colegi deputați și senatori care au adus în discuție această problemă, fie prin declarații politice sau întrebări și interpelări, fie prin propuneri legislative.

Este regretabil faptul că, deși cu câteva luni în urmă se striga sus și tare legalizarea consumului de droguri ușoare, probabil cu intenția de a atrage, la acea vreme, un anumit segment de electorat, astăzi, când s-au înregistrat peste 1.000 cazuri de persoane care au solicitat asistență după ce au consumat astfel de plante, când, potrivit unui raport al Inspectoratului General al Poliției Române, la sfârșitul lunii august 2009 au fost identificate 121 magazine, ceea ce reprezintă o creștere de 672% în 6 luni, iar față de luna august 2009 numărul de magazine aproape că s-a triplat, și când s-au înregistrat și primele victime ale consumului de plante "de relaxare", a apărut, peste noapte, o ordonanță de urgență în care se incriminează consumul de droguri ușoare.

Unii ar spune că mai bine mai târziu decât niciodată. Însă eu condamn faptul că a trebuit să se aștepte să apară victime din rândul consumatorilor ca să se urgenteze apariția unei reglementari în acest sens. M-am declarat încă de la apariția primelor cazuri de intoxicații cu plante etnobotanice un susținător al interzicerii comercializării acestora. În acest sens, am atras atenția încă din aprilie anul trecut asupra efectelor pe care aceste plante le au asupra tinerilor, și nu numai, precizând atunci că vânzarea acestor droguri, fie că se numesc plante etnobotanice, fie că se numesc ciuperci, duce la crearea unor dezechilibre la nivel emoțional, la destabilizare și, nu în ultimul rând, la victime. Făceam atunci referire și la plantele care la noi se comercializau fără nici o interdicție, pe când în alte țări europene, precum Belgia, Suedia, Germania, acestea erau de mult interzise. Plantele care reprezintă un potențial risc pentru populație au fost introduse ulterior pe o listă de 17 plante care fac obiectul propunerii legislativepentru modificarea și completarea Legii nr.339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanțelor și preparatelor stupefiante și psihotrope, care a fost alcătuită împreună cu mai mulți colegi deputați și senatori și care se află în prezent la Senat.

Ordonanța de urgență pentru modificarea Legii nr.143/2000, privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și a Legii nr.339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanțelor stupefiante și psihotrope este de bun augur, iar adoptarea ei este lăudabilă. Domnul ministru a declarat în conferința de presă ce a avut loc după ședința de guvern în care a fost adoptarea OUG că "Suntem după o muncă susținută de aproape 4 săptămâni, timp în care un grup de lucru constituit la nivelul Ministerului Sănătății, format din reprezentanți ai Agenției Naționale a Medicamentului, ai Inspectoratului General al Poliției Române, specialiști de la Facultatea de Farmacie din București și ai Ministerului Sănătății, au identificat o listă de substanțe și de plante care denumite, spunem noi impropriu, etnobotanice, dar care au anumite proprietăți psihoactive.(...) Este vorba de o listă conținând 27 substanțe și 9 plante." Apreciez munca susținută de 4 săptămâni a specialiștilor care au alcătuit această listă, însă doresc să precizez că o astfel de muncă ar trebui efectuată cu regularitate deoarece periodic apar droguri noi, iar importanța monitorizării tendințelor în ceea ce privește consumul de substanțe psihoactive noi, în vederea depistării compușilor sau substanțelor nocive este primordială pentru ținerea sub control a fenomenului. Un exemplu în acest sens este Belgia, care și-a restructurat legislația privind substanțele psihotrope, pentru a include o nouă categorie, care enumeră plante sau părți de plante aflate sub control, nu doar ingredientele psihoactive ale acestora.

Aceasta este și propunerea făcută de Observatorul european pentru Droguri și Toxicomanie care a prezentat în raportul său anual privind situația drogurilor în Europa, în subcapitolul: "Droguri noi și tendințe emergente" importanța monitorizării continue a tendințelor privind consumul de droguri în vederea depistării substanțelor noi și introducerea lor pe lista substanțelor interzise.

Însă, după cum bine știm cu toții, interzicerea consumului de droguri, indiferent că sunt ele plante etnobotanice sau droguri grele, nu implică și dispariția consumului sau a comercializării. Este necesară o monitorizare atentă a apariției noilor tendințe, dar la fel de necesară este și conceperea și implementarea unor politici de prevenire ca modalitate de control al consumului de droguri.

Experiența altor țări europene ne arată că accentul pus pe anumite grupuri, îndeosebi cele vulnerabile, sau analiza unor factori demografici și sociali precum rata șomajului, absenteismul școlar, familii dezrădăcinate constituie direcții clare privind expunerea la riscul consumului de droguri. Într-un sondaj efectuat în Țara Galilor s-a arătat că doar 1% din tinerii nonvulnerabili consumă droguri, pe când adevărații consumatori de droguri sunt în proporție de 24% chiulangiii, 33% sunt cei care nu au o locuință și 39% sunt cei care au mai fost arestați în trecut.

Așadar, politicile de prevenire, în marea lor majoritate, ar trebui îndreptate către grupurile vulnerabile de tineri, întrucât aceștia sunt mai degrabă expuși fie la recidivă, fie la alunecarea către consumul de stupefiante. Și nu ne referim aici doar la drogurile puternice, ci și la substanțele psihoactive.

În concluzie, consumul de droguri este o problemă complexă, care necesită o abordare atât din punct de vedere legal, cât și social și economic. Nu este suficient doar să închidem magazinele de vise, sau doar să întocmim o listă cu plante sau substanțe interzise, este nevoie de o muncă continuă în ceea ce privește comercializarea și consumul de droguri care, în prezent, conform statisticilor, nu este scăpat de sub control, dar care, dacă nu este atent monitorizat, poate deveni o reală problemă a societății românești.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 1 martie 2021, 9:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro