Marius Cristinel Dugulescu
Marius Cristinel Dugulescu
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.30/19-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 09-03-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.67 Marius Cristinel Dugulescu - declarație politică intitulată "Homeschooling - alternativă educațională în învățământul actual românesc - pledoarie pentru educația personalizată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Marius Cristinel Dugulescu:

"Homeschooling - alternativă educațională în învățământul actual românesc - pledoarie pentru educația personalizată"

Într-o cultură a libertății care se luptă cu spaimele mediocrității și a conformismului ideologic, educația trebuie să fie o prioritate pentru fiecare. Învățământul trebuie să devină mai mult decât un proces de masă, care are curriculă, pedagogie și evaluări standardizate. Adevărata reformă în sistemul educațional trebuie să caute modalități de a face salturi cuantice în ceea ce privește viteza și, mai ales, eficacitatea învățării. Totuși, constatăm că idealul omului cultivat, moștenirea socială și comunitară cea mai de preț a umanismului european, a încetat de mult să mai fie un ideal al educației europene.

De aceea, trebuie să susținem, mai mult ca oricând, asumarea și aplicarea concretă a educației personalizate, prin promovarea homeschooling-ului sau a învățământului la domiciliu, ca alternativă educațională în sistemul de învățământ românesc. Pentru a elimina unele confuzii de definire, se impune a fi subliniat faptul că homeschooling-ul nu este nicidecum o educare arbitrară, mărginită, eventual, de patru pereți sau de logistica unui "laborator cultural" care exclude implicarea individului sau instruirea acestuia. În cadrul educației la domiciliu sunt activate o serie variată de metode convenționale și neconvenționale, de la cursuri prin corespondență și orare de respectat, persistența studiului în bibliotecă, până la folosirea tehnologiei de orice fel sau a facilităților comunitare, cum ar fi librăriile, muzeele, teatrele, galeriile sau centrele sportive.

În esență, eficacitatea educației la domiciliu nu depinde de metoda aleasă de părinți, ci mai ales de gradul de implicare a părinților în înțelegerea individualizării educației pentru copilul lor; în sensul de a-i preda ceea ce dorește și are nevoie să cunoască, după metodele potrivite cu structura sa interioară, producând o explozie calitativă în eficiența educației, prin reconcilierea dintre comunicare și cunoaștere. Mai mult, art. 32 din Constituția României garantează dreptul la învățătură prin învățământul general obligatoriu, precum și prin alte forme de instrucție și perfecționare, per a contrario, nu interzice educația la domiciliu, fiind în acord cu art.2 din Protocolul 1 adițional la Convenția Europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, care prevede expresis verbis: "Nici o persoană nu poate fi privată de dreptul la educație. În exercitarea oricăror funcții pe care și le asumă în procesul de educare și școlarizare, statul trebuie să respecte dreptul părinților de a asigura copilului lor educația și studiul conform convingerilor religioase și politice proprii."

Homeschooling-ul nu poate și nu trebuie să fie impus ca o soluție universală, dar trebuie recunoscut ca fiind o alternativă legitimă și relevantă în contextul reformei sistemului educațional românesc. Părinții care decid să investească în educația personalizată a copilului lor, din motive culturale, etice, politice sau religioase, trebuie să fie susținuți de un cadru legislativ solid și coerent în materie. Printr-un exercițiu al onestității, subliniem criticile aduse educației la domiciliu, printre care: pregătirea mai slabă a elevilor, prin lipsa unei discipline formative, sau privarea copiilor de a se dezvolta într-un mediu social adecvat, prin supravegherea continuă a "incubatorului cultural", de către părinți. Aceste critici, pertinente la prima vedere, dar neîntemeiate în esență, sunt confruntate cu realitățile concrete, statistici care confirmă că în Statele Unite ale Americii, de pildă, unde sunt peste 2 milioane de elevi școlarizați la domiciliu, aceștia obțin la examene rezultate cu 15-30% mai bune decât un copil educat în școlile publice (conform statisticilor publicate de National Home Education Research Institute). Cu privire la critica depersonalizării sociale, subliniem rolul determinant al familiei de a crea diverse contexte de socializare cu alte familii, și implicit cu alți copii de vârsta copilului lor, astfel încât dimensiunea socială a ființei să se dezvolte în deplină armonie. Și totuși, cum se poate dezvolta un copil într-un mediu social al educației românești care a renunțat de mult la formare, pentru a supralicita informarea, tolerând, în școlile publice, excese de conformism ideologic, sau, mai rău, așa cum ne arată televiziunile de știri, nenumărate exchibiționisme erotice chiar în relația profesor-elev? Întrebarea rămâne încremenită într-o retorică amară. Cred, totuși, că răspunsul real poate veni din partea celor peste 50.000 de elevi, de pildă, din Marea Britanie care sunt școlarizați temeinic, în cadrul familiilor lor, dar și din partea acelor părinți care au început să implementeze în România școlarizarea la domiciliu, așteptând cu interes recunoașterea acestei forme de educație personalizată.

legalizarea homeschooling-ului în România nu trebuie tergiversată din cauza neînțelegerii depline a acestei alternative educaționale, ci împreună cu specialiștii, cu membrii societății civile, primind recomandările avizate ale Asociației "Home Schooling România", trebuie să găsim un model de educație la domiciliu care să se preteze structurii învățământului actual românesc. Acest model va trebui mai apoi susținut de un cadru legislativ coerent, care să fie în acord cu evoluția educației personalizate, ca parte a reformei educaționale în România.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 13 decembrie 2019, 5:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro