Domnul Marius Rogin: "2010 - Anul european de luptă pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale" Uniunea Europeană a declarat anul 2010 ca fiind de luptă împotriva excluziunii sociale și sărăciei. Este vorba mai ales despre o amplă campanie de comunicare și conștientizare care trebuie să tragă un semnal de alarmă asupra gravelor probleme sociale care persistă în societatea europeană. Aceasta se va desfășura prin acțiuni atât la Bruxelles, dar mai ales în fiecare dintre statele membre. În urmă cu 10 ani, liderii europeni s-au angajat să facă un efort pentru eradicarea sărăciei până în 2010. Un deziderat departe de a fi fost împlinit astăzi, când 16% dintre cetățenii Uniunii Europene fac parte din această categorie socială lipsită de minime mijloace de trai și fără acces la serviciile sociale. Noile state care au aderat în 2004 și 2007 au sporit numărul persoanelor care se confruntă cu aceste probleme. Sărăcia și excluziunea sunt în primul rând o chestiune umanitară și socială, dar și una economică. În această perioadă când economiile statelor europene au dificultăți să crească durabil, UE vrea să sublinieze prin acțiunile care se vor desfășura importanța responsabilității colective și a solidarității între persoane care, indiferent de veniturile lor actuale fac parte din aceeași societate. Anul european 2010 este o provocare în ceea ce privește tipul și calitatea comunicării asupra temei sărăciei și excluziunii sociale. Activitățile dedicate mass-mediei au ca scop să aducă în atenția publică realitatea acestui fenomen în Europa, multiplele sale fațete și să contribuie la o mai bună înțelegere a stării de fapt. Scopul final este schimbarea atitudinilor, responsabilizarea și mobilizarea atât a guvernelor cât și a comunităților în ceea ce privește reducerea numărului de persoane catalogate drept sărace și care trăiesc pe teritoriul Uniunii Europene. Comisia Europeană își dorește să pună în practică o trăsătură-cheie a Uniunii Europene: solidaritatea, care reprezintă un concept cu o importanță aparte în timp de criză. Mesajul pe care l-a transmis și Comisarul european pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Oportunități Egale, Vladimir pidla în conferința "Sărăcia: între realitate și percepții - provocarea comunicării", organizată la Bruxelles în octombrie 2009, este că mass- media poate juca un rol cheie în eradicarea sărăciei. La acest eveniment care a reunit aproape 400 de participanți s-a afirmat că rolul comunicării în politicile de incluziune socială va fi important din trei perspective diferite pentru a face cunoscute opiniile europenilor asupra sărăciei și excluziunii sociale, așa cum reies acestea din Eurobarometre. În statele dezvoltate ale Uniunii Europene, sistemele de protecție socială sunt printre cele mai dezvoltate la nivel mondial și totuși, pe ansamblul UE, mulți europeni trăiesc în diverse forme de sărăcie. Conform datelor oferite de Comisia Europeană cu ocazia lansării Anului european 2010, 79 milioane de oameni trăiesc sub nivelul sărăciei. Un european din zece trăiește într-o gospodărie unde niciunul dintre membri nu are un serviciu. Chiar și așa, munca nu garantează întotdeauna ieșirea din sărăcie sau evitarea riscului de a ajunge sărac. În această situație se găsesc 8% dintre europeni. Rata ridicată a șomajului - 52% - și remunerația insuficientă - 49% - sunt explicațiile cel mai des menționate pentru sărăcie, alături de prestațiile sociale și pensiile insuficiente - 29% -, precum și de costul excesiv al unor condiții de locuire decente - 26%. Lipsa educației și a formării profesionale, precum și sărăcia "moștenită" și toxicomania sunt cele mai des invocate cauze "personale" ale sărăciei. În medie, 89% din europeni afirmă că este nevoie de o intervenție urgentă din partea guvernelor țărilor lor pentru a aborda problema sărăciei. 53% dintre cetățenii de pe întregul teritoriu al Europei consideră că principala responsabilitate în combaterea sărăciei revine guvernelor țărilor lor respective. Chiar dacă europenii nu atribuie Uniunii Europene principala responsabilitate în combaterea sărăciei, cu toate acestea, mulți consideră că rolul acesteia este important, 28% îl cataloghează ca fiind "foarte important". "În timp ce majoritatea oamenilor consideră că guvernul lor este principalul responsabil în această privință, trei sferturi dintre cetățeni așteaptă în același timp ca Uniunea Europeană să își asume un rol important. La nivel național, programul UE va fi dezvoltat prin adaptarea liniilor directoare de la nivel european, dar ținându-se cont de specificul fiecărui stat în parte. Activitățile vor fi identificate și implementate de un organism național. La nivelul UE, s-a creat un comitet format din reprezentanții statelor și care vor asiste Comisia în implementarea activităților. Elementele de bază vor fi o vastă campanile de comunicare și conștientizare. Conferința de lansare a Anului european de luptă împotriva sărăciei și excluziunii sociale s-a desfășurat la Madrid pe 21 ianuarie. În cadrul evenimentului, comisarul Vladimir pidla a precizat public ceea ce își dorește Comisia Europeană de la acest an. În primul rând, recunoașterea dreptului fundamental al oamenilor care trăiesc în condiții de sărăcie și excluziune de a duce o viață demnă și de a lua parte activ la societate. În al doilea rând, este vorba despre asumarea responsabilității actorilor publici și privați de a combate aceste fenomene sociale negative, urmată de țelul atingerii unei mai mari coeziuni sociale. Și nu în ultimul rând, Uniunea Europeană și statele membre doresc să își reînnoiască angajamentul politic de a acționa decisiv pentru combaterea acestor fenomene. Anul european urmărește să promoveze și solidaritatea locală, pentru că așa cum sublinia comisarul european, nu orice este o chestiune care ține de beneficii sociale sau de responsabilitatea specialiștilor. Pe 19 februarie 2010, a fost lansat și în România Anul european pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale, printr-o conferință organizată de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale. Activitățile de conștientizare și finanțarea pot aduce o contribuție la lupta împotriva sărăciei și excluziunii, pot coagula și implica mai mult societatea în aceste probleme și, în câteva situații, pot chiar îmbunătăți soarta celor afectați de fenomenul sărăciei. Succesul acestor acțiuni va depinde atât de rigurozitatea implementării cât și de impactul mesajelor trimise mai ales unei categorii de populație cu nevoi speciale.
|