Nicolae-Ciprian Nica
Nicolae-Ciprian Nica
Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.44/09-04-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 30-03-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.27 Ciprian-Nicolae Nica - declarație politică cu titlul "Săraca țară bogată";

 

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

"Săraca țară bogată"

În urmă cu câteva săptămâni făceam, de la tribuna Parlamentului, o declarație politică legată de controlul pe care Guvernul Boc dorește să îl facă în ceea ce privește contractele autorităților locale cu mass-media.

Era vorba despre memorandumul aprobat în ședința de Guvern din 17 februarie, prin care autoritățile publice locale, cele care teoretic au independență față de Executiv, nu mai au voie să încheie niciun contract de publicitate și/sau promovare în cursul anului 2010. Iar atunci când derulează proiecte europene care au capitole speciale destinate popularizării acestora prin mass-media, autoritățile publice locale trebuie să solicite avizul personal al premierului Emil Boc. Atrăgeam atenția atunci că toți primarii și președinții consiliilor județene din România sunt la pixul premierului Boc, chiar dacă Uniunea Europeană a fost de acord să finanțeze publicitatea prin mass-media pentru proiectele respective. Și mai spuneam, în declarația la care fac referire, că "Emil Boc va cenzura personal ceea ce Comisia Europeană a decis deja să finanțeze".

Trecând peste absurditatea deciziilor Guvernului Boc și a pericolului la adresa democrației pe care îl reprezintă această hotărâre a Executivului, mă amuză faptul că același Guvern a anunțat că va cheltui, în 2010, peste 2,2 milioane de euro pe "proiecte de comunicare, de promovare a imaginii țării peste hotare și pe consultanță". Adică, mai pe românește spus, ceea ce autorităților locale și autorităților județene le este interzis, Guvernului îi este permis.

În acest sens, doresc să vă informez că Departamentul pentru Strategii Guvernamentale are alocat pentru acest an un buget de 5,2 milioane lei pentru "proiecte de comunicare, informare publică și promovare a imaginii și intereselor românești peste hotare" și ceea ce este și mai revoltător, în opinia mea, este faptul că aceste cheltuieli vor fi aprobate de Secretariatul General al Guvernului (SGG) pe baza "propunerii asumate de către consilierul de stat al primului-ministru cu atribuții în această problemă" și a devizelor de cheltuieli ale Departamentului de Strategii Guvernamentale (DSG). Este interesant de amintit faptul că Executivul s-a automandatat să achiziționeze și "servicii de presă internă și externă", dar și-a asumat și posibilitatea de a "sprijini unele publicații din țară în scopul informării publice".

Aș dori să vă mai aduc la cunoștință, așa cum am citit și eu în presă, că hotărârea la care am făcut referire a fost adoptată în ședința de guvern de săptămâna trecută, desfășurată la Iași, fără ca aceasta să fi figurat pe ordinea de zi anunțată anterior ședinței.

Iată așadar că avem un Guvern preocupat de imaginea sa și care, într-un an de criză, este dispus să arunce 2,2 milioane euro din vistieria publică pentru a-l face mai iubit și mai popular pe Emil Boc printre sindicaliștii care iau cu asalt palatul Victoria zi de zi. Ceea ce poate nu știți este faptul că Executivul stimabilului domn Boc nu face altceva decât să continue tradiția de a-și bate joc de banii publici în fel de fel de campanii de presă sau de promovare a căror efect este zero.

Mass-media a realizat, zilele trecute, un top al acestor campanii, realizate de Guvernul Boc în 2009 când au fost cheltuiți aproximativ 7,7 milioane euro pentru îmbunătățirea imaginii României în Italia și Spania. Cea mai mare sumă, aproximativ 4,3 milioane euro, a fost cheltuită pentru reabilitarea imaginii României în Italia. Care a fost rezultatul acestei campanii? România are aceeași imagine în Italia! Deci am aruncat pe fereastră 4,3 milioane euro, bani cu care puteam construi foarte bine un spital modern la Focșani sau se putea asfalta drumul județean 204 D Focșani-Suraia.

Tot în 2009, Agenția pentru Strategii Guvernamentale a avut un buget de aproximativ 3,6 milioane euro pentru diferite campanii de informare. Printre proiectele derulate s-a numărat și cel intitulat "Imaginea României suntem noi", acesta fiind o campanie de promovare destinată asociațiilor românilor din Italia, care a costat 2,1 milioane de lei. Și cu acești bani, aruncați pe apa Tibrului, se puteau cofinanța proiecte de infrastructură în Vrancea, așa cum ar fi lucrarea la șoseaua de centură a municipiului Adjud.

V-am dat aceste exemple ca să înțelegeți dumneavoastră și cetățenii pe care dumneavoastră îi reprezentați că, în fapt, România are un Guvern nu doar incapabil să rezolve problemele sociale cu care se confruntă cetățenii acestei țări, dar și un Guvern care își bate joc de banul public, cheltuindu-l în cel mai bizar mod posibil. Din punctul meu de vedere, este inadmisibil să declari, pe de o parte, că țara este în criză și că nu poți să majorezi salariile profesorilor, nu poți să construiești autostrăzi, într-un cuvânt nu poți să faci mai nimic și, pe de cealaltă parte să arunci cu banii pe fereastră, fără a obține nici un rezultat în urma acestui "efort de risipire a banului public".

Revoltător este faptul că, într-un an de criză, în loc să se încerce o drămuire reală și eficientă a banului public, acesta este cheltuit fără niciun fel de justificare în programe care nu vor avea ca scop final decât îmbogățirea unor firme căpușă din zona PDL și toate acestea pe spatele românului de rând care, iată, plătește deja un preț mai mare la benzină și care va plăti noi taxe și impozite, așa cum deja a lăsat să se înțeleagă Ministerul de Finanțe.

În încheiere, aș vrea să precizez că nu militez împotriva campaniilor publicitare în scopul informării publice sau că aș fi un adversar al promovării României în lume. Dimpotrivă, îmi doresc ca România să aibă imaginea pe care o merită. Sunt, însă, un critic înverșunat al modului duplicitar în care acest Guvern, care și-a demonstrat limitele competenței, înțelege să gestioneze finanțele publice ale țării. Sunt un critic înverșunat al modului duplicitar în care Guvernul Boc hotărăște ca autoritățile locale și județene să îi solicite, personal, avizul pentru realizarea de publicitate în mass-media și a modului discreționar în care, același Guvern, decide că se pot cheltui 2,2 milioane euro doar în baza propunerii asumate de către consilierul de stat al primului-ministru cu atribuții în aceste probleme.

Îmi fac cruce și închei prin a spune "Săracă țară bogată pe mâinile cui ai ajuns?"

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 14 november 2019, 23:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro