Marian-Florian Săniuță
Marian-Florian Săniuță
Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.44/09-04-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 30-03-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.84 Marian-Florian Săniuță - declarație politică intitulată "Demisia, domnule Berceanu!";

 

Domnul Marian-Florian Săniuță:

"Demisia, domnule Berceanu!"

Din decembrie 2008 până în octombrie 2009, domnul Radu Berceanu a fost ministru al transporturilor în Guvernul Emil Boc I, executiv ce a fost demis prin adoptarea unei moțiuni de cenzură de către Parlament. A rămas însă interimar pe acest post, iar în decembrie 2009 a fost numit în aceeași funcție în Executivul Boc II, învestit după ce președintele Traian Băsescu a fost reales. În prezent, este tot ministrul transporturilor și infrastructurii, probabil convingând PDL-ul, partidul al cărui membru este, de competența sa în acest domeniu.

Intitulat "expertul în drumuri al PDL", domnul Radu Berceanu este cel ce a prezentat, în septembrie 2008, componenta de infrastructură a Programului de guvernare al PDL, ce se numește "Gândim altfel", pentru perioada 2009-2012.

A afirmat, printre altele, că România nu are capacitatea de a construi mai mult de 54 de km de autostradă în 2009, însă poate face încă 836 de km în următorii patru ani. Voi reda în continuare câteva din afirmațiile ce-i aparțin (din presa vremii): "Știm care sunt acești kilometri, știm când îi vom face, cu ce bani îi vom face, cu ce eforturi de altă natură, de aceea programul nostru și propunerea noastră nu este un basm de Petre Ispirescu: 1.000 de km, 1.500 de km. Am să vă spun că nici nu este posibil, o cifră din asta rotundă, pentru orice specialist, arată că e o gogoașă scoasă din joben.

PDL dorește să construiască 54 de km de autostradă în 2009, 172 de km în 2010, 256 de km în 2011 și 354 de km în 2012, astfel încât, în baza afirmațiilor de atunci ale domnului Berceanu, la finalul guvernării democrat-liberale, România ar avea 1.099 de km de autostradă. Câți kilometri de autostradă s-au construit în România în 2009? Zero! La momentul acesta a devenit mai mult decât clar pentru toți românii, indiferent de convingerile politice, că acest deziderat pare un banc de Petre Ispirescu!

Liderul democrat-liberal a mai spus că pentru cei 836 de km de autostradă va fi nevoie de exproprieri pe 11.130 de ha, iar costurile se ridică la aproximativ 24 de miliarde de euro, motiv pentru care PDL dorește să aloce de la bugetul de stat două miliarde de euro anual numai pentru autostrăzi.

Tot în programul PDL se specifică faptul că, la finalul guvernării 2009-2012, România va avea 1.392 de km de autostradă în execuție și 850 de km de autostradă în diferite stadii de proiectare.

Strategia generală de atingere a obiectivelor partidului care l-a susținut pe domnul Radu Berceanu ca ministru menționează că "numai o economie competitivă, cu infrastructură modernă, resurse umane cu un înalt nivel de educație și calificare, un mediu de afaceri prietenos într-o economie stabilă, sub o guvernare competentă și onestă pot asigura atingerea acestui obiectiv".

Una dintre măsurile cuprinse în Programul de guvernare pe care se presupune că domnul Radu Berceanu ar trebui să și-l fi însușit, fiind considerat, după cum am arătat mai sus, expertul în infrastructură al partidului, este majorarea finanțării de la bugetul de stat pentru proiectele de infrastructură rurală, drumuri județene și locuințe sociale. Nici această măsură nu se concretizează în mandatul domnului Radu Berceanu.

În plus, domnul Radu Berceanu, ministrul transporturilor și infrastructurii, ar trebui să nu se abată de la măsurile enunțate în Programul Operațional Sectorial "Transport" 2007-2013 , care este un instrument strategic elaborat pe baza obiectivelor Cadrului Național Strategic de Referință. Acesta stabilește prioritățile, obiectivele și alocarea financiară pentru dezvoltarea sectorului de transporturi din România cu ajutor comunitar, în perioada 2007 - 2013.

Unul dintre obiectivele specifice ale acestui Program este promovarea transportului feroviar, naval și intermodal.

Programul Operațional Sectorial "Transport" este structurat pe patru axe prioritare, ce cuprind domeniile de intervenție în cadrul cărora se pot finanța proiecte de transport:

  • Axa Prioritară 1 (3,854.87 MEUR) - Modernizarea și dezvoltarea axelor prioritare TEN-T, în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil și integrării acestuia cu rețelele de transport ale UE;
  • Axa Prioritară 2 (1,397.30 MEUR) - Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în afara axelor prioritare TEN-T, în scopul creării unui sistem național de transport durabil;
  • Axa Prioritară 3 (322.89 MEUR) - Modernizarea sectorului de transport în scopul creșterii protecției mediului, a sănătății publice și siguranței pasagerilor;
  • Axa Prioritară 4 (122.58 MEUR) - Asistență tehnică pentru POS-T.

Bugetul total este de aproximativ 5.7 miliarde euro, din care:

Fondul de Coeziune și Fondul European de Dezvoltare Regională: 4.57 miliarde euro;

Bugetul de stat: 1.09 miliarde euro.

Principalii beneficiari ai Programului Operațional Sectorial "Transport" sunt administrațiile naționale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere și navale, și administrațiile naționale și regionale ale infrastructurii aeroportuare. De asemenea, operatorii transportului feroviar public de călători pot fi potențiali beneficiari sub axa prioritară nr.2.

Programul Operațional Sectorial "Transport" a fost aprobat de către Comisia Europeană în data de 12 iulie 2007, prin Decizia nr. 3469 din 12 iulie 2007 de adoptare a Programului Operațional "Transport" de ajutor comunitar din partea Fondului European de Dezvoltare Regională și Fondului de Coeziune, în conformitate cu obiectivul "Convergență", în regiunile din România.

În aceste condiții, am în vedere considerente generale ca:

  • necuprinderea în programul de relansare economică a finalizării vreunui kilometru de autostradă în 2010;
  • nefinalizarea tronsonului de autostradă București-Ploiești;
  • nefinalizarea modernizării tronsonului de cale-ferată Câmpina-Brașov;
  • cele peste 10.000 de disponibilizări ce au loc în CFR începând cu data de 8 martie a.c.;
  • închiderea mai multor tronsoane de cale ferată, în loc de a se găsi soluții pentru încurajarea accesării de fonduri în cadrul programului mai sus-menționat, dar și ținând cont de prioritatea cetățenilor din Colegiul nr.4 din județul Prahova, ce m-au ales să le reprezint interesele în Camera Deputaților, prioritate ce constă în repararea podului de cale ferată de la km 30+370 de pe tronsonul Ploiești-Slănic, de importanță strategică pentru întreaga zonăși de care domnul Radu Berceanu nu ține cont, indiferent de câte intervenții am făcut de-a lungul anilor 2008 și 2009 la diverse instituții ale statului.

Unul din amendamentele depuse la proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2010 a fost alocarea fondurilor necesare reparării acestui pod, față de rezolvarea căruia domnul Radu Berceanu și-a exprimat totala deschidere în luna ianuarie a.c., iar în sprijinul acestei afirmații, vă redau un fragment din stenograma plenului Camerei Deputaților din 14.01.2010:

"Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul deputat Săniuță are dreptate, este o problemă foarte dificilă acolo, e o problemă gravă, e un pod deteriorat care, într-adevăr taie accesul. Noi nu am pus o sumă pentru că încă n-am avut indicatorii tehnico-economici ca să putem să punem o sumă, dar așa cum i-am spus și domnului Săniuță, anul acesta vom termina indicatorii tehnico-economici, undeva în 2-3 luni, și la prima posibilitate de rectificare sau altceva, vom și finanța, ca să pornim lucrările acolo."

Totuși, la întrebarea nr.1825A pe care i-am adresat-o domnului Berceanu în data de 16.02.2010 am primit un răspuns dezarmant (nr.597/12.03.2010), în totală contradicție cu afirmațiile inițiale ale ministrului, cetățenii prahoveni din această zonă rămânând fără legătură feroviară cu restul țării, premieră pentru un oraș din România!

În acest context, vă solicit demisia, domnule Berceanu!

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 21 february 2020, 9:21
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro