Plen
Ședința Senatului din 24 noiembrie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.154/04-12-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 24-11-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 24 noiembrie 2009

18. Întrebări și interpelări adresate Guvernului de către doamnele și domnii senatori:

 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

  ................................................
 

Mulțumesc acelora dintre noi care aleg să asculte întrebările și interpelările la radio și vă propun să trecem la punctul următor de pe ordinea de zi, întrebări, interpelări și răspunsuri.

Înainte de a termina această primă parte, aș vrea să vă anunț că domnul senator Alexandru Mocanu a depus, de asemenea, o declarație politică în scris, și rog să se consemneze în stenogramă, ca ea să fie inclusă printre declarațiile care au fost depuse fără a fi citite în plen.

 
Ion Rușeț

Vă mulțumesc foarte mult.

Trecem la întrebări.

Sunt înscriși, din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnii senatori Ion Rușeț și Dumitru Oprea.

O să încep cu domnul senator Rușeț, dacă este în sală.

Vă rog, domnule senator Rușeț, microfonul central. (Discuții, gălăgie în sală.)

O să rog colegii care doresc să lucreze în continuare la studierea programelor legislative s-o facă în liniște și, chiar dacă ies pe culoar, să nu mai vorbească în sală.

Stimați colegi, o să vă rog frumos să păstrăm liniștea.

Trecem la întrebări. Nucleul dur al PD-L, domnule senator Igaș, domnule senator Filip, vă rog frumos, este la microfon domnul senator Rușeț, care are câteva întrebări foarte importante, adresate Ministerului Administrației și Internelor și Ministerului Sănătății.

O să vă rog să păstrați liniștea și pe domnul senator Rușeț îl rog să prezinte întrebările.

Vă rog.

 

Domnul Ion Rușeț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prima întrebare este adresată domnului Vasile Blaga, ministrul interimar al administrației și internelor.

Obiectul întrebării:

Drumul județean 664A, ce traversează localitatea gorjeană Rugi, din comuna Turcinești, cu toate că a fost construit recent, este afectat de o scufundare de teren.

Construcția, care a costat peste 10 miliarde lei vechi, este distrusă pe o suprafață de peste 100 de metri.

Specialiștii care au efectuat măsurători în zonă și au propus mai multe soluții beneficiarului, respectiv Consiliului Județean Gorj, au constatat, la vremea respectivă, că terenul este instabil, numai că, dintre toate soluțiile tehnice propuse pentru construcție, a fost aleasă cea mai ieftină, dar și cea mai ineficientă în timp, mai ales pentru localnicii care folosesc des ruta amintită.

Drumul face legătura dintre comuna Turcinești, peste dealul Rugilor, cu localitatea vecină Stănești.

În ultimele luni, scufundarea terenului nou a început să se accentueze de la o zi la alta și să fie vizibilă cu ochiul liber, iar centura de beton care a fost turnată atunci este acum la circa 10 metri față de nivelul drumului unde fusese turnată inițial.

La început, crăpătura din asfalt nu le-a creat probleme sătenilor, însă, în momentul de față, șoseaua este ruptă, pur și simplu, pe la jumătate, pe o lungime de peste 100 de metri.

Din cauza traficului din zona respectivă, există riscul ca, în momentul traversării acestei porțiuni de drum, să se producă accidente deosebit de grave.

Vă solicit, domnule ministru, să ne comunicați în ce mod vedeți rezolvarea situației prezentate și ce măsură veți lua pentru stabilirea cu exactitate a modului în care au fost folosite fondurile alocate din bugetul de stat pentru realizarea respectivei lucrări.

Solicit răspuns în scris.

A doua întrebare...

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Da. Vă rog.

 
 

Domnul Ion Rușeț:

...este adresată domnului ministru Adriean Videanu.

Obiectul întrebării:

Cabinetul TBC din municipiul Târgu Jiu face parte din patrimoniul consiliului județean, însă a fost dat în folosință spitalului județean de urgență.

În momentul de față, situația în care se află această unitate sanitară este deplorabilă.

Pe lângă aspectul exterior al clădirii, care lasă mult de dorit, nici interiorul acesteia nu arată prea bine.

Pereții sunt jupuiți și crăpați, vopseaua cade de pe ziduri, podelele de lemn sunt deteriorate din cauza trecerii anilor, iar geamurile și ușile nici măcar nu se mai închid.

Mai grav este faptul că, în ciuda profilului acestei secții, de aproximativ zece ani nu au fost realizate operațiuni complete de dezinfecție și dezinsecție, cu toate că această secție este dotată cu aparatură de ultimă generație extrem de scumpă.

Trebuie menționat faptul că secția TBC a municipiului Târgu Jiu are sediul într-una din Casele Milescu, unde în 1877, în planul urbanistic al unității, este consemnat "Teatrul Milescu", a cincea clădire de acest gen din țară, la vremea respectivă.

Cu toate că autoritățile locale nu au manifestat niciun fel de interes față de Casa Milescu, aceasta are o importanță deosebită atât pentru istoria, cât și pentru cultura gorjeană.

Vă solicit, domnule ministru, să ne comunicați în ce mod vedeți soluționarea acestei situații și dacă există posibilitatea acordării unui spațiu adecvat pentru desfășurarea în condiții bune, de calitate a actului medical la cabinetul TBC din municipiul Târgu Jiu.

Mulțumesc.

Solicit răspuns oral și în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc foarte mult domnului senator Ion Rușeț.

Ați consumat 7 minute și 30 de secunde, lăsând pentru colegul dumneavoastră, domnul senator Oprea, doar 3 minute și 30 de secunde.

 
Emilian Valentin Frâncu

Îl invit la microfon pe domnul senator Emilian Frâncu - Grupul parlamentar al PNL, se pregătește domnul senator Dumitru Oprea - Grupul parlamentar al PD-L.

Vă rog, domnule Frâncu.

Microfonul central.

 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Prima întrebare este adresată domnului Adriean Videanu, ministrul interimar al sănătății.

Obiectul ei se referă la schimbarea managerului Spitalului din Brezoi.

Domnule ministru, În data de 10 noiembrie 2009, primarul orașului Brezoi, Robert Schell, a trimis către mass-media vâlceană un comunicat de presă prin care înștiința opinia publică despre decizia înlocuirii din funcția de manager al Spitalului Orășenesc Brezoi a domnului Vasile Cerbu cu o contabilă al cărei singur merit este carnetul de partid.

Așa cum reiese din declarațiile primarului, Spitalul Brezoi a beneficiat de un management de excepție, condițiile de cazare și hrană fiind asigurate la cel mai înalt nivel, bolnavii nu au fost nevoiți să-și cumpere medicamentele și, cel mai important, spitalul nu are, la ora actuală, nicio datorie către furnizori.

Ținând cont de toate aceste aspecte, aș dori să precizați, domnule ministru, care au fost motivele care au determinat schimbarea din funcție a managerului Spitalului Orășenesc Brezoi, domnul Vasile Cerbu.

Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră în scris.

Domnule președinte, pot să citesc și a doua întrebare?

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Da, vă rog, domnule senator, să prezentați și a doua întrebare.

 
 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc.

Este adresată domnului Vasile Blaga, ministrul interimar al administrației și internelor.

Obiectul întrebării:

Probleme financiare la Primăria Comunei Dănicei, județul Vâlcea.

Domnule ministru, În contextul gravelor dificultăți financiare în care se află mai multe primării din mediul rural din România se înscrie și primăria din comuna Dănicei, județul Vâlcea, cunoscută la nivel local pentru numeroasele proiecte pe care le derulează pentru locuitorii săi.

Aici, problemele nu se limitează doar la incapacitatea de remunerare a angajaților primăriei, ci și în ceea ce privește încasările de taxe și impozite și lipsa fondurilor necesare pentru a achita datoriile către diferite firme cu care s-a colaborat pentru realizarea diverselor proiecte: renovarea și reabilitarea școlilor, alimentarea cu apă, iluminatul public.

Având în vedere cele menționate mai sus, vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați dacă există surse financiare pentru rezolvarea acestei probleme.

Mulțumesc.

Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator Frâncu.

 
Dumitru Oprea

Îl invit la microfon pe domnul senator Dumitru Oprea - Grupul parlamentar al PD-L.

Microfonul central, domnule Oprea.

 

Domnul Dumitru Oprea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Întrebarea este adresată domnului Marius Enăchescu, vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică.

Obiectul întrebării:

Gradul de absorbție a fondurilor structurale în domeniul cercetării științifice.

Domnule vicepreședinte, Una dintre criticile aduse autorităților pentru managementul fondurilor structurale o reprezintă nivelul redus al absorbției fondurilor europene și lipsa de transparență în privința modului de utilizare a lor.

În multe cazuri, autoritățile de management oferă informații doar în privința numărului de proiecte depuse în cadrul apelurilor pe diferite măsuri, fără însă a face disponibile informațiile privind plata efectivă a tranșelor de finanțare.

Aceeași situație se regăsește și în cadrul agenției pe care o conduceți, de aceea vă rugăm să ne comunicați următoarele informații:

  • valoarea proiectelor de cercetare contractate în perioada 2008-2009 în cadrul POS-CCE Axa 2 - Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare;
  • valoarea tranșelor de finanțare decontate în aceeași perioadă;
  • statistica valorii contractelor încheiate și decontate, pe universități, institute de cercetare și firme.

În condițiile prezentate, facem propunerea realizării unor raportări statistice lunare cu privire la valoarea contractată și valoarea decontată a proiectelor de cercetare gestionate de instituția dumneavoastră, iar acestea să fie făcute publice.

Vă mulțumesc.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
Ion Rușeț

Stimați colegi,

A mai depus, în scris, întrebări domnul senator Mihăiță Găină, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Trecem acum la sesiunea de interpelări și încep prin a oferi cuvântul domnului senator Ion Rușeț, din partea Grupului parlamentar al PD-L, se pregătește doamna senator Elena Mitrea, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

Vă rog, domnule senator, microfonul central.

 

Domnul Ion Rușeț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată domnului ministru interimar al sănătății Adriean Videanu.

Obiectul și motivația interpelării:

Majoritatea farmaciilor din județul Gorj riscă să intre în faliment, ca urmare a pierderilor imense pe care sunt nevoite să le suporte.

Perioada mare de timp care curge de la eliberarea rețetelor compensate și până când diferența de preț ajunge de la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate la farmacii, cât și reducerile de preț hotărâte de Ministerul Sănătății sunt principalele motive pentru situația dezastruoasă în care se află sistemul farmaceutic.

La acestea se mai adaugă și plafonul mic acordat lunar fiecărei farmacii, care nu permite eliberarea de rețete gratuite sau compensate decât pe o perioadă extrem de scurtă.

Pentru luna noiembrie a fost stabilit un buget de aproximativ 10.000 lei pentru fiecare farmacie, iar celor care au puncte de lucru în alte localități le-au mai fost alocați câte 5.000 lei.

Pentru foarte mulți gorjeni bolnavi și loviți de nevoi medicamentele sunt mai importante decât hrana, căldura sau orice alt bun necesar unui trai decent.

Nu sunt puține cazurile în care viața unor persoane depinde de un anumit tratament, unul costisitor și imposibil de procurat din salariu sau pensia pe care o primesc lună de lună.

Pacienții incluși în programele naționale de oncologie, diabet, hepatită sau boli psihice, pentru care tratamentul este vital, vor fi cei mai afectați de această criză a medicamentelor.

La aceștia se adaugă pensionarii care formează cozi interminabile în fața farmaciilor și care așteaptă începutul lunii pentru a-și lua medicamentele fără de care nu pot trăi.

Este vorba despre oameni care au plătit toată viața asigurare de sănătate și care acum sunt puși în situația de a se umili pentru un drept care li se cuvine.

În plus, nici măcar în acest mod cetățenii nu pot fi siguri că-și pot procura medicamentele, deoarece plafonul acordat de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate se epuizează în primele zile ale lunii, iar până luna viitoare, când se vor elibera din nou rețete, acestora nu le rămâne decât opțiunea cumpărării, cu consecințe deosebit de neplăcute pentru situația unor familii care trăiesc din ajutorul social sau câștiguri salariale insuficiente.

Vă solicit, domnule ministru, să ne comunicați în ce mod vedeți soluționarea situației prezentate și dacă există posibilitatea suplimentării fondurilor pentru eliberarea rețetelor gratuite și compensate, astfel încât cetățenii să nu se mai confrunte cu asemenea probleme pe viitor.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

 
Elena Mitrea

O invit la microfon pe doamna senator Elena Mitrea, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Emilian Frâncu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

 

Doamna Elena Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului prim-ministru interimar Emil Boc.

Subiectul interpelării: Care este strategia Ministerului Sănătății și a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii privind desființarea Direcției de control sanitar din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în vara anului 2009, fapt ce pune în pericol sănătatea românilor?

Domnule prim-ministru, Deși România este țară membră a Uniunii Europene, demnitatea, normalitatea și sănătatea cetățenilor României sunt asigurate prin existența legilor, cu atât mai mult cu cât acestea vizează sănătatea publică.

Cu toate acestea, în prezent, asistăm la haos în vămile României, prin desființarea Direcției de control sanitar din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, direcție care funcționa în cadrul vămilor, fapt ce determină aducerea în țară a multor produse lipsite de calitate, cu efect nociv imediat asupra copiilor, tinerilor și persoanelor de vârsta a treia.

Declinarea competențelor instituției desființate către direcțiile de sănătate publică, unde pe acest domeniu sunt angajate puține persoane, care deja nu puteau face față sesizărilor de încălcare a legii privind sănătatea publică, face ca, în prezent, să intre în țară produse ca: zahăr infestat, jucării neconforme, cratițe al căror email se exfoliază în mâncare etc.

Fiind în prag de sărbători, este o avalanșă de produse necorespunzătoare care pătrund prin vămile României cu multă ușurință și, implicit, cu efecte nefaste asupra cetățenilor români.

Înțelegem că România se află în campanie electorală prezidențială și că avem un guvern interimar, dar sănătatea cetățeanului român european trebuie să fie prioritate pentru orice fel de guvern sau președinte.

Care este strategia Guvernului vizavi de asigurarea sănătății publice prin desființarea Direcției de control sanitar din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și ce măsuri preconizați a lua față de situația existentă?

Solicit răspuns în scris și verbal.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

 
Emilian Valentin Frâncu

Îl invit la microfon pe domnul senator Emilian Frâncu, din partea Grupului parlamentar al PNL, și se pregătește domnul senator Attila Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Vă rog.

Microfonul central.

 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Interpelarea de astăzi este adresată domnului Gheorghe Pogea, ministrul interimar al finanțelor publice.

Obiectul interpelării se referă la situația plăților către beneficiarii Legii nr. 290/2003.

Domnule ministru, În bugetul aprobat Ministerului Finanțelor Publice pe anul 2009 a fost prevăzută și suma de 127.995.000 lei, acordată Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților pentru plata despăgubirilor stabilite în baza Legii nr. 290/2003.

La birourile mele parlamentare, aflate pe raza județului Vâlcea, s-au prezentat mai multe persoane care mi-au semnalat faptul că, pe anul acesta, nu au primit nicio sumă de bani la care aveau dreptul conform hotărârilor comisiei județene Vâlcea de aplicare a legii respective.

În această situație i-aș aminti pe domnul Manoli Constantin, pe domnul Vulpoi Victor, precum și pe doamna Stroe Simona, toți cu domiciliul în Râmnicu Vâlcea.

Ținând cont de cele prezentate, vă rog să precizați, domnule ministru, dacă suma de 127.995.000 lei, alocată Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, a fost deja epuizată și, în caz contrar, care este numărul de ordin la care s-a ajuns în prezent.

De asemenea, vă întreb dacă există posibilitatea ca, în bugetul pe anul 2010, suma prevăzută pentru plata acestor despăgubiri să fie mai mare.

Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră verbal și în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
Cseke Attila Zoltán

Îl invit la microfon pe domnul senator Attila Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR, se pregătește domnul senator Petru Bașa, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Microfonul central, vă rog.

 

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului Adriean Videanu, ministrul interimar al economiei.

Stimate domnule ministru,

În campania electorală pentru funcția de președinte al României din toamna acestui an, între modalitățile de transmitere a mesajelor candidaților s-a numărat, în mod predilect, afișajul electoral.

În cea mai mică localitate din țară putem găsi cel puțin 4-5 bannere atârnate deasupra drumului, sprijinite de stâlpii ce susțin rețeaua de energie electrică.

De asemenea, un alt tip de afișaj des întâlnit este cel al așezării acestora, lateral, pe stâlpii de pe marginea carosabilului.

Având în vedere că acest tip de infrastructură se află în mare parte în proprietatea Societății Comerciale "Electrica" - SA, societate cu capital integral de stat ce își desfășoară activitatea economică în regim de monopol natural, vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați:

  • suma totală, pe țară, contractată cu partidele politice sau alte persoane juridice, cu titlu de chirie, pentru expunerea pe perioada campaniei electorale a unor bannere sau afișe sprijinite de stâlpii aflați în proprietatea Societății Comerciale "Electrica" - SA;
  • prețul practicat în această campanie electorală de către Societatea Comercială "Electrica" - SA pentru acest tip de afișaj;
  • sumele contractate pentru închirierea acestui tip de infrastructură, defalcat pe teritoriul fiecărui județ, în perioada campaniei electorale.

Solicit răspuns în scris și oral.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

 
Petru Bașa

Îl invit la microfon pe domnul senator Petru Bașa, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

 

Domnul Petru Bașa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aflată în subordinea domnului prim-ministru interimar Emil Boc.

Obiectul interpelării: Necesitatea deschiderii unui centru de relații cu clienții al societății furnizoare de gaze naturale la Târnăveni.

Motivația interpelării este modul în care a fost pus în aplicare Ordinul nr. 77/10 septembrie 2009 al ANRDE privind reînnoirea contractului-cadru în baza căruia se desfășoară activitatea de furnizare a gazelor naturale către consumatorii casnici, ceea ce a generat nemulțumire în rândul acestora.

Mulți dintre consumatori ne-au reclamat faptul că au fost nevoiți, pe propria cheltuială, să suporte costul emiterii, prin intermediul poștei, a noilor contracte de furnizare a gazelor, fapt care a determinat cheltuială de timp și bani pentru aceștia.

Mai mult decât atât, Primăria Municipiului Târnăveni a transmis o scrisoare deschisă, atât mass-media, cât și cabinetului meu senatorial, prin care prezintă indignarea unității administrative în cauză și a locuitorilor pe care îi reprezintă față de modul de punere în practică a acestui ordin, dar și față de lipsa de interes a societății furnizoare de gaz în ceea ce privește deschiderea acestui centru de relații cu clienții la Târnăveni, în ciuda multor solicitări adresate de către municipalitate în acest sens.

Ținând cont de faptul că printre atribuțiile ANRDE se găsesc și asigurarea dreptului consumatorilor la servicii calitative, dar și protejarea drepturilor consumatorilor, prin interpelarea pe care v-o adresez solicit a mi se prezenta, în scris, ce soluții se pot găsi la problemele ridicate.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc.

 
Gheorghe David

Îl invit la microfon pe domnul senator Gheorghe David, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Microfonul central. Vă rog.

 

Domnul Gheorghe David:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Desigur că nu m-am vorbit cu colegul care a prezentat mai înainte interpelarea.

Este tot o problemă semnalată și adresată Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, domnului președinte Petre Lificiu.

Domnule președinte,

În urmă cu câteva zile, la solicitarea Federației Asociațiilor de Locatari din Timișoara, am avut o întâlnire cu reprezentanții acesteia, care mi-au semnalat nemulțumirile lor cu privire la emiterea Ordinului nr. 77/2009 din 10 septembrie 2009 privind aprobarea contractului-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale.

După discuțiile pe care le-am avut, în mai multe rânduri, cu acești reprezentați, dar și cu alți cetățeni ai Timișoarei față de prevederile noului contractului-cadru, am sintetizat următoarele probleme semnalate: ANRDE este o autoritate plătită de furnizor care ar trebui să apere interesele atât ale furnizorilor, cât și ale consumatorilor, lucru care nu se întâmplă în ceea ce privește apărarea intereselor consumatorilor.

Noul contract-cadru nu a fost discutat, negociat cu reprezentanții consumatorilor nici la nivel național, nici la nivel local.

ANRDE, în calitate de emitent al acestui contract-cadru, nu a consultat ONG-urile, ca reprezentant al consumatorilor din România, și, din informațiile noastre, nici Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

În noul contract se prevede obligația consumatorului de a solicita un program de consum, apoi, ori de câte ori se va mări acest consum, să solicite, cu 30 de zile înainte, modificarea programului de consum.

În felul acesta, ANRDE confundă cetățeanul, respectiv asociația de proprietari, cu niște roboți care pot fi planificați cât să consume, or asociațiile de proprietari nu au cum să știe care va fi consumul peste o lună sau peste un an.

Acest lucru nu a fost solicitat nici măcar, spun ei, "în cele mai rele timpuri".

În momentul de față, consumatorul are dreptul la consum, conform cerințelor de moment, cu plata corespunzătoare, și nu după un program.

Pe de altă parte, nu se poate admite facturarea după programul de consum pe timp de trei luni și în a patra lună să se facă regularizare, deoarece la asociațiile de proprietari, conform Legii nr. 230/2007, factura la gaz se repartizează, lunar, pe numărul de persoane din luna respectivă, iar regularizarea la trei luni nu este posibilă, pentru că în a patra lună pot fi alte persoane pe listă, poate mult mai puține, și nu vor fi de acord să plătească ceea ce au consumat alții.

În cazul nostru, de exemplu, furnizorul E.ON Gaz ar trebui să efectueze citirea contorului de gaz lunar și să întocmească factura conform consumului, dar, în prezent, se încearcă obligarea cetățenilor la prestarea serviciilor pe care ar trebui să le efectueze furnizorul, impunând autocitirea, urmată de transmiterea indexului către furnizor.

Din aceste motive, spun cei din cadrul asociației respective, nu pot fi de acord cu acest procedeu decât în cazul în care va fi opțional, deoarece acest serviciu de citire este cuprins în prețul gazului, mai ales că, de un timp încoace, au o comunicare deficitară cu consumatorii, nu prea se răspunde la telefon, nu se mai știe cu cine trebuie discutat și așa mai departe.

De asemenea, la ghișeele furnizorului sunt create cozi foarte mari din cauza reducerii de personal din casierii, iar facturile nu vin la timp și nu prea avem cu cine discuta, ceea ce determină asociațiile de proprietari să nu poată întocmi listele de cheltuieli la timp.

De aceea, în cadrul contractuluicadru solicităm să se prevadă un termen de maximum cinci zile de la întocmirea facturii până la distribuirea ei către consumator.

Nu în ultimul rând, o altă problemă semnalată o reprezintă verificarea instalației comune de gaz a unui bloc, de exemplu, care ar trebui să se facă de către furnizor pentru limitarea numărului de accidente ce pot apărea în condițiile actuale, când verificările sunt prevăzute a fi făcute, prin grija asociațiilor de proprietari, cu diferite firme.

În cazul în care o asociație de proprietari nu a făcut verificarea la timp, există posibilitatea să avem surprize neplăcute.

Oricum, aceste verificări se plătesc de către asociația de proprietari.

Ca atare, este mai corect ca furnizorul să se ocupe de aceste verificări pentru a se preveni diferite accidente.

În acest sens, solicitarea este de retragere a contractuluicadru până când se va negocia cu ONG-urile, ca reprezentanți ai consumatorilor, și consultarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Vă mulțumesc.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc, domnule senator David.

Cu intervenția domnului senator David, s-a încheiat secțiunea interpelărilor.

Vă informez că, în afara interpelărilor prezentate în plen, au mai depus interpelări, în scris, domnul senator Vasile Nistor - Grupul parlamentar al PD-L și domnul senator Tiberiu Bokor - Grupul parlamentar al UDMR.

Vă mulțumesc.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 28 mai 2020, 19:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro