Marius Cristinel Dugulescu
Marius Cristinel Dugulescu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 18, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.81/28-05-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 18-05-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 18, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.36 Marius Cristinel Dugulescu - declarație politică despre "Combaterea evaziunii fiscale";

 

Domnul Marius Cristinel Dugulescu:

"combaterea evaziunii fiscale"

Evaziunea fiscală este o reală amenințare pentru stabilitatea macroeconomică a României, de aceea această problemă nu trebuie tolerată, evitată sau amânată pentru că, literalmente, una dintre sursele viabile pentru a spori încasările bugetare este reducerea evaziunii fiscale.

Din punct de vedere macroeconomic, estimările fraudei fiscale, în special din t.v.a., se ridică la 5% - 6% din p.i.b., iar cea a economiei subterane se ridică la aproximativ 23% din p.i.b., în ultimii ani. Dacă ne referim, în mod concret, la sectoarele economiei naționale, unde se pierd cei mai mulți bani din evaziune fiscală, vom sublinia faptul că statul pierde 7-8 miliarde de euro numai din industria alimentară, fără alcool. Bugetul de stat pierde anual alte două miliarde de euro din evaziunea cu tutun, alcool și petrol. Cea mai mare parte a evaziunii fiscale se face prin comerțul intracomunitar, pentru că t.v.a.-ul dispare. Totul se vinde cu 7% mai puțin decât prețurile de pe piață, iar decontul de t.v.a. nu se mai face.

De asemenea, evaziunea fiscală este prezentă în domenii care par mai puțin vulnerabile fiscal, cum ar fi piața florilor, unde bugetul pierde până la 160 de milioane de euro anual, deoarece piața autohtonă a florilor rămâne și astăzi necontrolată, funcțională doar în baza Legii nr.50/1991. majoritatea comercianților din acest palier economic derulându-și activitatea doar în baza PFA-urilor (persoana fizica autorizată), evitând astfel taxele și impozitele impuse de stat societăților comerciale. Acesta este un exemplu relevant în sensul în care combaterea evaziunii fiscale trebuie promovată și susținută în primul rând la nivel legislativ, pentru a fi eliminate posibilitățile de fraudare fiscală.

Piața țigaretelor este un sector expus frecvent evaziunii fiscale. O treime din piața țigaretelor este ocupată de produse de contrabandă. În ianuarie 2010, piața neagră a reprezentat 36%, iar în martie - 33%, potrivit reprezentanților companiilor producătoare de tutun. Fiecare procent din piață pierdut înseamnă 25 de milioane de euro în accize neîncasate și cinci milioane de euro din t.v.a. neîncasat. Creșterea abruptă a accizei de anul trecut a condus la o explozie a comerțului ilicit. Astfel, dacă evaziunea se menține la un nivel mediu de o treime din piață, paguba anuală la bugetul de stat va fi de un miliard de euro.

Până la urmă, aceste date concrete au menirea de a sublinia cotele alarmante la care se ridică fenomenul evaziunii fiscale în România. De aceea, trebuie aplicate și susținute constant și efectiv măsurile inițiate de Comitetul interministerial pentru combaterea evaziunii fiscale, prin pregătirea pachetului legislativ care va cuprinde noi direcții de combatere a fenomenului. Trebuie subliniat faptul că se impun acțiuni ferme și decisive, executate cu celeritate, în cel puțin două direcții majore ale economiei subterane: munca la negru și evaziunea fiscală. Într-o vreme de austeritate, este foarte important ca bugetul de stat al României să fie consolidat prin legi și politici publice coerente în materie.

La nivelul soluțiilor și a direcțiilor de implicare se impune a fi elaborată o metodologie de identificare a tranzacțiilor suspecte între afiliați și efectuarea controlului documentației prețurilor de transfer, intensificarea verificărilor în vederea prevenirii și combaterii fraudei la t.v.a. (în special frauda de tip "carusel"). Trebuie obligatoriu continuate verificările la societățile comerciale care au înregistrat patru deconturi succesive cu sume negative de t.v.a. și nu au solicitat rambursare, dar și ale companiilor care raportează pierderi mari sau înregistrează succesiv pierderi, dar își continuă totuși activitatea.

Se impune, de asemenea, dezvoltarea și modernizarea sistemului implementat de supraveghere și control al mișcării produselor accizabile EMCS-RO și intensificarea supravegherii mișcării produselor accizabile și a antrepozitelor fiscale, inclusiv în zonele limitrofe. Înființarea "Registrului operatorilor intracomunitari" de către Guvernul României, de la data de 1 iulie, va contribui în mod efectiv la diminuarea evaziunii fiscale prin monitorizare și control fiscal deoarece, la data solicitării înregistrării în scopuri de t.v.a., persoanele impozabile și persoanele juridice neimpozabile vor solicita organului fiscal competent și înscrierea în "Registrul operatorilor intracomunitari" dacă intenționează să efectueze una sau mai multe operațiuni intracomunitare. Astfel, va exista o evidență instituționalizată a tuturor persoanelor care fac achiziții din produse cu risc ridicat de evaziune fiscală.

combaterea evaziunii fiscale trebuie să devină, mai mult ca oricând, o prioritate pentru consolidarea bugetului de stat și stabilitatea macroeconomică a României. Fiecare procent din p.i.b. care se pierde prin evaziunea fiscală înseamnă lipsa investițiilor în infrastructură, sănătate și educație; un buget public sabotat din interior în detrimentul dezvoltării economice a României.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 22 november 2019, 6:57
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro