Liviu-Bogdan Ciucă
Liviu-Bogdan Ciucă
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.101/25-06-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 15-06-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.60 Liviu-Bogdan Ciucă - declarație politică "Ajutoarele de stat pentru agricultură";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Liviu-Bogdan Ciucă:

"Ajutoarele de stat pentru agricultură"

Schemele ajutoarelor de stat trebuie reconsiderate în concordanță cu Regulamentul 1857/2006 de aplicare a articolelor 87 și 88 din Tratat, ajutoarelor de stat pentru întreprinderile mici și mijlocii din domeniul producției agricole, și de modificarea Regulamentului CE 70/2001 și a liniilor directoare comunitare privind ajutoarele de stat în sectorul agricol și forestier 2007 - 2013.

Pentru acordarea ajutoarelor de stat, statul membru trebuie să realizeze o notificare pentru fiecare măsură de ajutor de stat ce se dorește a fi aplicată. Toată notificarea înaintată Comisiei Europene trebuie să aibă la bază o documentare solidă și bazată pe dovezi și informații concrete și reale din domeniul respectiv de activitate. În urma notificării, Comisia Europeană aprobă sau respinge respectiva măsură de ajutor de stat. Trebuie specificat faptul că perioada în care Comisia are obligația de a se pronunța cu privire la validitatea sau nu a unei măsuri de ajutor de stat este lungă, de 5 luni, și chiar dacă statul membru demonstrează faptul că aplicarea respectivei măsuri de ajutor de stat este urgent necesară, perioada în care Comisia se va pronunța în regim de urgență este de minim 3 luni.

Abia după ce acest proces laborios a fost realizat în întregime, iar Comisia Europeană și-a dat un aviz favorabil, România poate să ia măsurile pentru a acorda respectivul ajutor de stat, adică să promoveze o lege în acest sens, să realizeze alocarea bugetară și,în fine, să înceapă implementarea ajutorului de stat și deci agricultorii să primească banii.

Trebuie să spunem din start că aceste reguli pe baza cărora România poate sau nu să acorde sprijin financiar fermierilor sunt reguli ce au venit la pachet, o dată cu intrarea în Uniunea Europeană, și ele au fost concepute în special pentru statele din vestul Europei, care au o agricultură mult mai dezvoltată. În consecință, regulile europene de acordare a ajutoarelor de stat nu sunt potrivite pentru specificul agriculturii Românești care, așa cum știm, este foarte diferită față de agriculturile dezvoltate, din vestul Europei.

Din aceste considerente și bazându-mă pe faptul că situația dramatică din agricultura României este bine-cunoscută, nu mai este necesar să demonstrăm că țăranii români au nevoie de toate aceste ajutoare de stat pentru a supraviețui și pentru a se apropria cât mai mult de un nivel de competitivitate comparabil cu cel din restul Uniunii. Conform Tratatului de Aderare, în perioada 2007-2009, România a putut aplica măsuri de sprijin care nu sunt conforme cu regulile comunitare de ajutor de stat. Producătorii agricoli au cunoscut aceste forme de sprijin și sunt la curent cu faptul că majoritatea, sub forma actuală, au încetat în acest an.

În acest an nu vor mai continua ajutoarele de stat aflate în derulare pentru grupurile de producători din sectorul de legume și fructe, plata tranzitorie pentru tomatele destinate procesării, precum și pentru calamitățile naturale, precum înghețul târziu de primăvară. Printre măsurile de sprijin din sectorul vegetal și zootehnic care nu respectă regulile comunitare ale ajutorului de stat și care vor înceta în acest an se numără: susținerea producției marfă la culturile de sfeclă de zahăr, orez, in și cânepă pentru fibră, culturile de soia, tutun;

  • subvenționarea motorinei pentru lucrări agricole;
  • sprijin acordat pentru legumele produse în serele încălzite;
  • subvenționarea producției de cartofi de sămânță și material săditor pomicol și viticol certificată;
  • susținerea producțiilor de carne de porc și pasăre - pui broiler și a producției de ouă de consum ("producție marfă");
  • îmbunătățirea calității și igienei laptelui de vacă pentru atingerea standardelor de calitate din UE;
  • finanțarea materialului seminal congelat de taur folosit la inseminarea artificială a fermelor din specia bovine.

De asemenea, conform Regulamentului UE, a fost acordat un ajutor de minimis pentru înființarea culturilor agricole de toamnă, pentru sectorul legume-fructe și pentru agricultura ecologică.

Va trebui să spunem din capul locului că până în momentul de față România nu a primit dreptul de a acorda niciun fel de ajutor de stat pentru anul 2010.

Dintre toate măsurile de ajutor de stat menționate, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale nu a notificat către CE decât cele de sprijin pentru carne de porc și carne de pasăre. Notificarea s-a făcut în decursul lunii ianuarie 2010 și deci în cel mai bun caz agricultorii nu vor putea primi aceste subvenții decât la sfârșitul primăverii.

În situația actuală, ca urmare a neglijenței Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se preconizează un an deosebit de dificil pentru agricultorii noștri, an în care aceștia, pe lângă criza economică prelungită, vor trebui să se descurce și cu un sprijin din partea statului cvasiinexistent.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 6 decembrie 2019, 6:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro