Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 21, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.105/01-07-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 21-06-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 21, 2010

6. Dezbaterea Propunerii legislative "Legea camerelor agricole" și a Propunerii legislative privind Camerele pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (rămase pentru votul final);
 
see bill no. 337/2009 338/2009

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Trecem la punctul doi de pe ordinea de zi: Propunerea legislativă "Legea camerelor agricole" și Propunerea legislativă privind Camerele pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală.

Dacă din partea inițiatorilor dorește să ia cuvântul cineva, pe marginea acestui proiect? Domnule Dumitrescu, ca inițiator la Legea camerelor agricole?

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Nu, doamna președinte, ca parlamentar care v-a cerut un drept de intervenție pe procedură, în momentul când ați mai spus și ați comis o altă decizie, să nu-i spun altfel, în legătură cu votul...

Doamna președinte a Camerei Deputaților, nu puteți să scoateți de pe ordinea de zi acest punct al Comisiei de anchetă decât printr-un vot. Pentru că suntem...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Dumitrescu, nu a scos nimeni nici ...

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Păi, dar nu am auzit că reluăm votul mâine sau poimâine, că așa trebuia să spuneți...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Dumitrescu, avem sesiune de vot final aprobată de Biroul permanent al Camerei Deputaților joi, la ora 12,00. A rămas titlul. Să știți că titlul a trecut.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

N-ați înțeles, doamnă colegă! Toată procedura a fost viciată. Nu există procedura prin care dumneavoastră ați supus la vot hotărârea respectivă. Deci, acolo se supunea la vot întreaga solicitare și se respingea.

Or, dumneavoastră, până să ajungem la acest vot, care acela era, de fapt, corect, de respingere sau de aprobare, dumneavoastră ați procedat la o procedură greșită...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun, vă mulțumesc.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Ați eliminat... Păi, doamnă...

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles propunerea dumneavoastră. Am să supun la vot propunerea dumneavoastră de reluare a procedurii mâine. Da? Ați formulat o propunere.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Nu, doamnă, nici măcar n-am formulat o propunere. Pur și simplu este singura modalitate corectă de a intra în legalitate.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc, domnule Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Eu nu vă fac propuneri dumneavoastră, să îndrept niște erori care s-au produs aici.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Găsiți dumneavoastră o soluție!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dragi colegi, o să vă rog să pregătiți cartelele de vot. Există o propunere a domnului Dumitrescu.... Suntem în procedură de vot.... o propunere de reluare a procedurii pe care noi am făcut-o astăzi, mâine.

Votul este deschis, vă rog să votați.

43 de voturi pentru, 106 împotrivă și 3 abțineri.

Cu aceasta, vă rog să trecem la punctul 2.

 

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz (din sală):

Procedură.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Eu cred că putem să trecem la următorul punct pe ordinea de zi, tocmai că plenul s-a pronunțat în nenumărate rânduri.

 

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Eu cred că trebuie să-mi acordați cuvântul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog, domnule Duvăz.

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc.

Doamna președinte, pentru o singură precizare procedurală în fața acestei onorante Camere. Să știți că majoritatea, într-un sistem democratic și într-un sistem parlamentar are întotdeauna dreptate, cu o singură condiție: să respecte regulamentele, Constituția țării, legile și tot ce reglementează activitatea Parlamentului.

Dumneavoastră le călcați în picioare, în mod sistematic, cu aprobul majorității. Majoritatea nu are această cădere, doamna președinte, nu poate să încalce regulamentul, poate să-l modifice. Nu poate să încalce Constituția, poate să încerce să o modifice. Deci, despre aceasta vorbim. Dacă aceasta, cumva, vă ajută în munca dumneavoastră, aș fi într-adevăr foarte mulțumit, pentru că în modul în care este condusă această Cameră, în ultimele săptămâni, practic, parlamentarismul în România nu-și mai are sensul.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în Propunerea legislativă "Legea camerelor agricole" și Propunerea legislativă privind Camerele pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală.

Din partea inițiatorilor, domnule Banu, vă rog.

Domnul Mihai Banu:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

După vreo 6 luni de așteptare, uite că astăzi reușim să introducem această lege în dezbatere.

Eu cred că creăm la această dată cea mai importantă instituție a fermierului român. Cred că este primul pas spre modernizarea administrației agricole, centrale și locale.

Mai avem multe de făcut în administrația centrală și locală a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, dar eu cred că dacă vom reuși ca în perioada următoare, după ce va trece și de votul final, această lege să fie pusă în aplicare corect, pentru că am constatat, din păcate, că foarte multă lume n-a înțeles filozofia acestei legi, ce importanță va avea această cameră pentru agricultură și dezvoltare rurală, dacă este să amintim numai de modernizarea spațiului rural. Și eu cred că toate partidele politice au înțeles că este foarte multă treabă în spațiul rural și că la această dată locul în care putem vorbi de valoare adăugată reală este spațiul rural, că la această dată putem vorbi de cea mai mare contribuție a Uniunii Europene sau cea mai mare sumă de la nivelul fondurilor europene care este destinată spațiului rural. Și dacă este să judecăm după ceea ce avem astăzi, 40% din fondurile europene au ca destinație spațiul rural.

La această dată avem suficiente instituții de control, instituții de plată, dar instituția care să-i învețe pe fermieri, pe micii fermieri cum anume trebuie să procedeze, nu există. Această instituție, de fapt, va fi camera micilor fermieri, pentru că cei mari nu au nevoie de o asemenea instituție. Și avem în România peste 1.400.000 de mici fermieri care sunt beneficiari ai fondurilor europene și care nu sunt suficient de pregătiți pentru a întocmi documentațiile necesare. Sper să avem un vot unanim și în colegiile noastre, în această vară, să încercăm să-i convingem pe țărani, pe fermieri că această instituție este instituția fermierilor pentru care statul nu contribuie decât financiar.

Vă mulțumesc și doresc un vot sută la sută.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Olar, vă rog.

Domnul Corneliu Olar:

Doamna președinte,

Domnilor colegi,

Vreau să întăresc ideea domnului deputat și să vă anunț că în Comisia noastră de agricultură au fost de acord toți parlamentarii, indiferent din ce regim politic vin, și mai ales că aveți și dumneavoastră un parlamentar coinițiator, pe domnul Surdu, care a fost alături de domnul Banu. Vă rog să votați și să fim cu toții de acord că va fi un vot bun pentru fermierul român.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Dacă din partea inițiatorilor mai sunt alte intervenții în cadrul dezbaterilor generale? Dacă sunt intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Domnul Gheorghe Tinel, din partea Grupului parlamentar PDL, și după aceea domnul Stanciu.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Aș vrea să adaug față de ceea ce a spus Mihai Banu că se schimbă fundamental optica de a face administrație agricolă în România. Prin adoptarea acestei legi introducem un sistem nou, sistemul electiv. Am avut un sistem pe bază de impunere în teritoriu a direcțiilor agricole, a personalului agricol. Acum le dăm responsabilitatea fermierilor să-și aleagă structurile, să-și aleagă oamenii cu care vor să facă administrație agricolă.

Sper ca partea cea mai importantă a legii, cea de implementare, de punere în practică, să o facem tot împreună.

Noi, parlamentarii, am făcut ceea ce trebuia să facem în comisia parlamentară, să dăm fermierilor legea. Dar urmează cea mai importantă parte, cel mai important aspect, să o implementăm, să o punem în practică. Dacă nu reușim să o implementăm, s-ar putea să avem de la 1 ianuarie 2011 un eșec. Va trebui să manifestăm același sprijin, de la dreapta la stânga eșichierului politic, în așa fel încât fermierii să beneficieze de efectele pozitive ale acestei legi.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Stanciu și după aceea reprezentantul Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Anghel Stanciu:

Distinsă doamnă președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Domnilor miniștri,

Domnule Nicolăescu,

Evident că cel care trebuia să vorbească de la această tribună era doctor inginer Victor Surdu. Din motive independente de voința domniei sale nu poate să fie astăzi prezent și să vorbească despre o lege la care a contribuit și pentru care s-a bătut aproape un an de zile.

Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat va sprijini și va vota această lege. Aceasta dovedește că dincolo de ceea ce ne separă, există și lucruri care ne unesc, lucruri care sunt bune pentru țară, așa cum s-a spus aici, pentru fermierii români și este bine ca în perspectivă să apară cât mai multe legi care să fie duse spre interesul național și nu pentru așa-numita clică politică a unor anumite partide aflate vremelnic la putere și în cădere liberă pe topoganul politicii românești.

Închei, spunând următorul lucru: mama proștilor este totdeauna gravidă. Să avem grijă să nu fim noi tații acestora!

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Horj, din partea Grupului parlamentar PNL.

Domnul Pavel Horj:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Înainte de a exprima punctul de vedere al Partidului Național Liberal, dați-mi voie să aduc în discuție un roman celebru al lui Marin Preda, "Moromeții". Acțiunea acestui roman se desfășoară între reperele a două metafore: "timpul avea nesfârșită răbdare cu oamenii". Și primul volum se încheie: "timpul nu mai avea răbdare cu oamenii". Am apelat la această metaforă a lui Marin Preda, deoarece Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal consideră că în acest moment agricultura se află sub spectrul celei de-a doua metafore a marelui scriitor.

Dacă îmi permiteți, m-aș și explica. În momentul în care România a aderat la Uniunea Europeană, potrivit EUROSTAT, existau 3,93 de exploatații agricole, din care 866.000 depășeau o unitate de dimensiune economică. Atunci când se ia în discuție forța unei agriculturi, întotdeauna se face referire la exploatațiile mai mari decât o dimensiune economică.

După trei ani și jumătate, sub politica agricolă comună, sub programul național de dezvoltare rurală, foarte multe lucruri sau cel puțin la nivel de structură a agriculturii românești, nu s-au modificat dacă ne raportăm la faptul că 45% din populația României lucrează în agricultură, dacă ne referim la faptul că două treimi din populația care lucrează în agricultură are peste 50 de ani și mai bine de jumătate are peste 60, dacă fermele care depășesc o unitate de dimensiune economică au între 11 și 15 hectare, nu putem să spunem că în România agricultura a înregistrat transformări.

Pe de altă parte, dezbaterea academică, spre deosebire de discursul politic, este în unanimitate de acord că politica agricolă comună, în acest moment în România nu și-a atins obiectivele. Obiectivele fiind competitivitatea, rolul primordial al agro-mediului în dezvoltarea spațiului rural, gestionarea durabilă a terenurilor agricole și forestiere și calitatea vieții. S-a dovedit că politica agricolă comună a fost un adevărat pat al lui Procust, dacă ne raportăm la faptul că, deși, prin Fondul european agricol de dezvoltare rurală, prin Fondul de garantare agricol, Uniunea Europeană a pus la dispoziția României peste zece miliarde de euro, în acest moment noi am reușit să atragem două miliarde.

Deci, este clar că fermierii vor avea nevoie de consultanță mai aproape de ei, de cineva care să-i îndrume ca aceste fonduri să nu rămână neaccesate până la sfârșitul bugetului multianual al Uniunii Europene.

Partidul Național Liberal va vota această Lege privind Camerele agricole, dar consideră un prim pas în reabilitarea conceptului de strategie agricolă. Va trebui, în continuare, să discutăm de, eventual, camere ale creditului rural sau măcar un amendament care să modifice Legea de funcționare a CEC, care să oblige CEC-ul ca cel puțin 40% din liniile de finanțare să le acorde sectorului agricol. Și apoi, nu în ultimul rând, va trebui să ne aplecăm asupra unui program național de cadastru, cadastrul general.

Încă o dată, Partidul Național Liberal va vota acest proiect de lege și în încheiere aș dori să expun o maximă a lui Alvin Toffler: "Pământul nu l-am moștenit de la părinții noștri, ci l-am împrumutat de la copiii noștri".

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Valeriu Tabără, vă rog să prezentați raportul.

Domnul Ovidiu Ganț și după aceea Lucian Bode. Vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimată doamnă președinte,

Stimate colege și stimați colegi,

De la bun început am să vă anunț că și grupul nostru parlamentar consideră că este o inițiativă foarte bună și, în consecință, vom vota în favoarea ei. Însă, aș vrea să observăm că există o tendință permanentă de înființare de noi structuri și domeniul agricol excelează din acest punct de vedere, cu atât mai mult cu cât aici ar trebui să fie vorba de structuri liber asociative și nu prin intervenția statului.

Cred că a sosit momentul ca atunci când creăm o astfel de structură, când oferim cadrul legal în acest sens să ne mai gândim și la ce desființăm din acest punct de vedere. Iar tot aici agricultura excelează prin faptul că avem structuri moștenite din regimul anterior anului 1989 și care există și astăzi și care nu au nicio legătură, nici cu politica agricolă comună, nici cu exemplele de bună practică europeană și sunt absolut contraproductive pentru agricultura românească, nu se mai justifică.

Deci, cred că ar trebui să solicităm Guvernului să analizeze cu atenție ce justificare mai există pentru existența unor astfel de structuri și dacă nu se mai justifică, să trecem și la dereglementare și la desființare de astfel de structuri, așa cum spuneam, care nu au nicio legătură, nici cu politica agricolă și nici cu Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și domnul Lucian Bode.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Vreau să motivez intervenția mea la dezbateri generale. În primul rând, sunt unul dintre puținii parlamentari care nu sunt membri ai Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților care au depus amendamente la această lege extrem de importantă și nu în ultimul rând, reprezint un județ, județul Sălaj, care are peste 140.000 de hectare suprafață agricolă, mai precis peste 60% suprafață agricolă, un județ cu un mare potențial agricol.

Stimați colegi,

Legea camerelor agricole va revoluționa întreaga politică agrară din România. Va duce decizia la bază, la specialiști, la fermieri, care știu cu adevărat ce înseamnă politicile agrare.

Legea camerelor agricole va produce adevărata descentralizare. Problemele reale ale agricultorilor, din fiecare comunitate, fiind cu siguranță mult mai bine reprezentate, mult mai bine cunoscute de specialiști locali decât de ginecologi, electroniști sau popi, care au condus vremelnic agricultura din România.

Stimați colegi,

Fiind un moment zero pentru agricultura din România, vă rog să adoptăm acest act normativ extrem de important și, totodată, să ne preocupăm să adoptăm și regulamentul de aplicare a acestei legi.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád și după aceea domnul Valeriu Tabără.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor,

În mod evident și Grupul parlamentar UDMR crede că este nevoie de o astfel de cameră agricolă. Am avut și inițiativă legislativă în acest sens, însă, stimați colegi juriști din tot spectrul parlamentar, vă pun următoarea întrebare juridică: conform acestei legi, această cameră este un ONG care ia ființă ajutat de un grup de inițiativă compus din patru reprezentanți ai unui minister, câte unul de la alte două ministere și opt din Parlament. Ați mai auzit dumneavoastră de un ONG care a luat ființă prin contribuția guvernamentală și parlamentară? Eu nu! Poate, nu știu!

Mai departe, cine este electoratul care va alege după ce acest ceva care ia ființă va fi inițiativă de aceste persoane? Electoratul este fermierul compus din fermieri, care este definit cum că este agricultor care are o anumită suprafață de teren. Iar definiția agricultorului, dată tot în primele articole ale acestei legi, deci agricultor este o persoană definită de lege, așa, în general.

Vă pun întrebarea, după ce vom vota această lege, așa cum apare ea în raportul venit de la Comisia juridică, Comisia pentru agricultură. Scuzați-mi greșeala, pentru că nu cred că forma aceasta a fost văzută de Comisia juridică, cum va putea fi aplicată această lege?

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu. Domnul Korodi cu o altă intervenție. Am să-l rog după aceea pe domnul Tabără să prezinte raportul. Și, domnule Banu, după aceea mai puteți solicita intervenție.

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Aș vrea să subliniez și să completez ceea ce a spus domnul Ganț de la acest microfon cu câteva minute înainte. Aceea că la ora actuală în sistemul de management, de administrare națională a agriculturii, a dezvoltării rurale, există o multitudine de instituții care poate nici la ora actuală nu și-au găsit foarte bine locul și din punctul de vedere al eficienței în exercitarea serviciilor publice, încă au foarte multe de recuperat.

În condițiile actuale venim cu un act normativ, propunere legislativă de înființare a camerelor agricole, care dacă vedem dintr-un punct de vedere idealistic este una foarte oportună, binevenită, în care reușim până la urmă să aducem la aceeași masă foarte mulți agricultori, care din cauza necoagulării intereselor lor foarte greu pot să participe la decizii în zona agricolă sau de absorbție a fondurilor sau de modernizare a agriculturii.

Dar, din păcate, percepția mea este că tot suprapunem instituții și instituții și chiar și în cazul acesta, în cazul camerelor agricole, aportul guvernamental, aportul politic este mult prea mare ca să pot să spun că aceste camere agricole vor avea o eficiență și un aport în sensul pozitiv al cuvântului la ceea ce înseamnă managementul domeniului agricol.

Din nou subliniez, eu cred că atât Guvernul României, cât și Parlamentul României și comisia de specialitate, comisia de specialitate chiar și de la Senat, ar trebui să arunce o privire asupra problemei multitudinii instituțiilor din zona agricolă și să aducă un aport, ori către descentralizare, ori către comasare, ori către simplificarea instituțională, pentru că altfel agricultorul simplu nu va reuși să se descurce în această rețea birocratică administrativă care există în acest domeniu.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Valeriu Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Vă prezint raportul înlocuitor asupra Propunerii legislative "Legea camerelor agricole".

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă "Legea camerelor agricole".

În ședința din data de 31.05.2010, plenul Camerei Deputaților, în temeiul art.70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, a hotărât retrimiterea la comisie a proiectului de lege în vederea întocmirii unui raport înlocuitor.

De asemenea, la întocmirea raportului, comisia a avut în vedere propunerea legislativă privind camerele pentru agricultură și dezvoltare rurală.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare înființarea, organizarea și funcționarea camerelor agricole, organizații neguvernamentale de utilitate publică nonprofit cu personalitate juridică, create în scopul de a reprezenta și promova interesele socio-economice ale populației, care derulează activități în următoarele domenii: agricultură și producție alimentară, dezvoltare rurală, pescuit și acvacultură, silvicultură, îmbunătățiri funciare, cercetare științifică de specialitate, fitosanitar, optimizarea exploatațiilor și conservarea solurilor.

Propunerea legislativă "Legea camerelor agricole" face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art.73 din Constituția României, republicată.

Având în vedere că propunerile legislative sus-menționate au obiect de reglementare conex, membrii comisiei au hotărât întocmirea unui singur raport, conform prevederilor art.67 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

Întrucât prevederile din Propunerea legislativă privind Camerele Agricole pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală au fost preluate în raportul privind PL-x 338/2009, membrii comisiei propun respingerea lui PL-x 337/2009.

La lucrările comisiei au fost prezenți 27 de deputați din totalul de 27 de membri. Raportul comisiei a fost adoptat în unanimitate în ședința din 9 iunie 2010.

Propunerea legislativă este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Comisia propune admiterea cu modificări și completări a propunerii legislative.

Aș vrea să fac doar o completare. Mulțumesc foarte mult Departamentului de documentare al Camerei Deputaților, care ne-a pus la dispoziție legislația și modul de organizare din câteva țări europene în ceea ce privește camerele agricole.

Iar pe de altă parte, legea, sigur, are o însemnătate deosebită, trecând dincolo de ce înseamnă comitetul de inițiativă, care se desființează odată cu înființarea acestor camere agricole. Totul este să vedem însemnătatea lor dincolo de ce înseamnă interesele politice și ceea ce înseamnă aceste structuri noi, care sunt sinonime cu ceea ce sunt aceste camere agricole în țările cu agricultură dezvoltată, respectiv Franța, Germania, Austria, Spania și alte țări.

Mulțumesc foarte mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

  ................................................
 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Intrăm în dezbaterea pe articole. Domnul Banu.

Domnul Mihai Banu:

Vreau să vă dau un răspuns. S-au ridicat o serie de probleme de către colegii de la UDMR. S-a afirmat aici că această organizație este un ONG. Vă spun că nu este un ONG, pentru că, dacă ar fi fost un ONG, nu mai era nevoie de lege specială.

Doi. Vorbeați aici de nevoia de a descentraliza. Vă spun că acesta este primul pas spre descentralizare.

Aveți foarte mare dreptate că trebuie să umblăm în toate instituțiile ministerului. Sunt foarte multe instituții. Există un program de reorganizare, de reformă. Nu vă faceți griji că Ministerul Agriculturii va arăta altcumva în 2012. Dar, această organizație este absolut necesară, așa cum a fost creată legea.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în dezbaterea pe articole. Drept la replică, domnul Márton Árpád. De ce-mi era frică... Îl rugăm pe colegul Tinel să nu intervină.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor,

Drept la replică. Eu știu despre ce vorbesc. Vă rog să citiți articolul votat și care apare în raportul dumneavoastră, care definește această instituție ca un ONG. Scris cu litere mari, majuscule.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și dacă nu asta ați dorit, înseamnă că este o defecțiune. Vorbim despre un alt raport și atunci să clarificăm despre ce vorbim.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Tinel Gheorghe.

Domnul Tinel Gheorghe:

Acum, eu aș vrea să vă spun, stimați colegi, că legea aceasta, dacă am fi avut-o în momentul de față, am fi avut posibilitatea ca cei aproape 3000 de oameni, despre care se zice că vor fi disponibilizați la Ministerul Agriculturii, să fie preluați în efectul acestei legi.

Am întârziat nepermis de mult și nu vreau să intru în aspecte procedurale cu domnul Márton Árpád, pentru că nu puteam să scoatem Guvernul României din implicarea vizând implementarea, punerea în practică a acestei legi. Pentru că iată, este vorba de o grămadă de structuri, de subunități, care trebuie analizate pus cu pas, subunitate cu subunitate, să vedem ce rămâne și ce trece în partea cealaltă.

Trecem de la statutul de funcționari publici la o mare parte a acestor subunități, la statutul de personal contractual. Dăm o șansă extraordinară prin efectele acestei legi.

Deci, din acest punct de vedere eu zic că trebuie s-o votăm în forma actuală.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Intrăm în dezbaterea pe articole a acestui titlu.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Adrian Rădulescu (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Bună ziua, doamnă președinte,

Bună ziua, doamnelor,

Bună ziua, domnilor.

Punctul de vedere este pentru, al Ministerului Agriculturii și al Guvernului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Înțeleg că și Guvernul susține.

Intrăm în dezbaterea pe articole.

Domnul Márton Árpád, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

O singură întrebare către reprezentantul Guvernului. Dacă cunoaște legea, cum se înregistrează un ONG, vă rog să-mi spuneți cum va fi înregistrat acest ONG.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule secretar de stat, vă rog să îi răspundeți domnului deputat.

Domnul Adrian Rădulescu:

Urmează ca legea să fie dezbătută pe articole. Acolo unde sunt probleme, și vă văd că aveți o problemă cu ONG... Probabil că-i găsim o altă soluție, că de aia suntem aici. Mergem cu legea mai departe, e o lege specială, o votăm și vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Atunci o să vă rog să modificați la articolul invocat de domnul Márton Árpád, astfel încât să fim în regulă. Să propuneți, domnule secretar de stat.

Lege privind Camerele pentru Agricultură, Silvicultură și Dezvoltare Rurală.

Dacă sunt observații la titlu? Nu.

Dacă la punctul 2 sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 3? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 4? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 5? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 6? Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 7? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 8? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 9? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 10? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 11? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 12? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 13? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 14? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 15? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 16? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 17? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 18? Nu sunt observații. Adoptat.

De la punctul 19 la punctul 22, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Punctul 23? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 24? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 25? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 26? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 27? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 28? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 29? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 30? Observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 31 la punctul 39, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Punctul 40? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 41? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 42? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 43? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 44? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 45? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 46? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 47? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 48? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 49? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 50? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 51? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 52? Observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 53 la punctul 60, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Punctul 61? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Punctul 62? Observații? Nu sunt. Adoptat.

Anexa nr.1, dacă sunt observații? Domnul Márton Árpád, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da, este foarte interesant. Vă jucați de-a făcut legea. Nu vă supărați, stimați colegi. Din orgolii politice faceți un act injust.

Dar revin. Măcar să dați o formulare cât de cât decentă agricultorului, alta decât a reușit Comisia pentru agricultură, care este o profesie definită de norme legale. Cam așa ceva.

O voce din sală:

Acte normative!

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Acte normative. Deci o profesie definită de acte normative. Astfel am definit electoratul. Se fac alegeri conform acestei legi. Nu puteam să intervin la fiecare lege, că vă conturbam și avem și legi mai importante de făcut, zic eu, la fiecare articol ca să vă arăt cât de incorect este formulată întreaga lege cap coadă.

Deci vor fi alegeri realizate în toate localitățile țării în care participă... așa prevede legea, așa ați votat-o, așa ați lăsat-o. Și cel care este definit persoana de fond este agricultorul definit astfel cum ați auzit citit aici, definit conform actelor normative. Măcar aici dați-i o definiție, cum doriți, onor comisie, domnule președinte al comisiei, dați ceva, o definiție, ca să știm măcar cine e electoratul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc. Domnul Banu.

Domnul Mihai Banu:

Doamnă președinte,

Este definiție corectă și pot să v-o spun și dumneavoastră, domnule Márton, că "Fermierul este persoana înscrisă în registrul APIA, care deține 1 ha de teren amplasat în trei parcele mai mari de 3000 de mp și care este beneficiarul plăților directe pe hectar".

Nu participă la alegerea colegiilor decât fermierii care au suprafața de minim 1 ha, pentru că ăștia sunt beneficiarii plăților directe pe hectar. În rest, dacă vrem să și am spus așa, cum este reglementară în normele care, la rândul lor, pun temei plăților directe. Deci nu avem o altă soluție, că altfel trebuia să aducem la vot tot satul și oamenii care nu aveau nicio legătură cu absorbția fondurilor. Noi facem această Cameră Agricolă pentru cei 1.400.000 de fermieri, care astăzi nu sunt sprijiniți de nimeni, pentru că vreo 50-60 de mii mai au specialiști. Pentru acești oameni, dacă vă uitați atent, nu participă la vot decât această categorie care este clar definită în Regulamentul Uniunii Europene cu privire la plățile pe hectar.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Alte observații la Anexa nr.1 nu sunt. Atunci este adoptată.

Anexa nr.2. Observații? Nu sunt. La Anexa nr.2?

Domnul Aurel Vlădoiu:

Doamna președinte,

Domnule președinte Tabără,

Într-adevăr, ce a spus colegul nu contest. Dar dacă luăm recensământul populației din România, vedem că 9 milioane s-au declarat agricultori. Or nu putem să chemăm să voteze 9 milioane. Să spunem "fermieri" și vor fi numai fermierii, nu agricultorii. Hai să spun agricultori; agricultori sunt cei care se declară că fac agricultură și sunt în România 9 milioane și jumătate... din data de când s-a făcut, în '94, '95.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

La Anexa nr.2, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptată.

Anexa nr.3, observații? Nu sunt. Adoptată.

Anexa nr.4, observații? Nu sunt. Adoptată.

Rămâne să dăm votul final în sesiunea de vot final de joi, de la ora 12,00.

Vă mulțumesc. Vă doresc o seară plăcută în continuare.

Urmează răspunsuri la întrebările și interpelările adresate Guvernului.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 février 2021, 15:47
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro