Mircea Irimescu
Mircea Irimescu
Sittings of the Chamber of Deputies of September 28, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 28-09-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 28, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.70 Mircea Irimescu - declarație politică: "Frânturi etice, psihologice, politice";

 

Domnul Mircea Irimescu:

"Frânturi etice, psihologice, politice"

Adept fervent al implicării plenare și discutabile a președintelui în toate problemele politice, juridice și economice ale țării, domnul Băsescu, încă de la începutul primului mandat, a adus în viața publică a țării un dinamism apreciabil.

Personal m-am bucurat că folosește un tip de discurs politic frust, direct, lipsit de eufemismele cu care ne obișnuiseră predecesorii săi. Ulterior, când am ajuns să asist la cuvântările pe care le ținea în aula Camerei Deputaților, am detectat în vocea, gestica și intonația domniei sale o nuanță nefirească care ascunde o satisfacție maladivă: aceea de a fi el cel care spune lucrurilor pe nume, de a fi el cel care trasează "linii directoare", care înfierează devierile și năravurile politicianiste. În rostirea președintelui se identifică precipitarea determinată de teama ca nu cumva să nu i-o ia cineva înainte în facerea publică a gravelor probleme sociale și economice ale României. Să ne amintim felul intempestiv în care a ieșit la rampă pentru a anunța reducerea salariilor, pensiilor și a subvențiilor de toate formele. Discursul președintelui din Parlament de săptămâna trecută confirmă această supoziție.

În anul 2009 și mai ales în timpul campaniei care i-a adus ultimul mandat în cea mai înaltă demnitate publică a țării, domnul Băsescu, perfect informat despre urgența impunerii unor măsuri de austeritate specifice perioadelor de recesiune, a decis amânarea lor doar în folosul său electoral și al partidului care-l susținea. "Adversarul meu este criza economică", a precizat atunci președintele dar, contrar acestei afirmații, nu a întreprins nimic pentru ușurarea situației țării, dovedindu-se capabil a subordona interesele naționale celor personale și de grup.

În luările sale de poziție pe tema dificultăților economice ale țării se vede plăcerea președintelui de a se afla în fața unei provocări. Putem bănui că este mare amator de senzații tari. Promisiunea domniei sale că va trece țara prin criză așa cum își trecea pe vremuri vaporul prin furtună este însoțită de o mulțumire detectabilă. Ceva asemănător celebrei atitudini a fostului premier britanic W. Churchill care - la începutul ultimului război mondial - jubila că, în ciuda amenințării războiului distrugător, el simțea că întinerește.

Președintele are toate datele unei abordări corecte a realității în care se află țara. În ciuda acestui lucru, capacitatea domnului Băsescu de a intui evoluția economiei românești a fost redusă. De la aprecierea relației cu FMI-ul ca o "centură de siguranță", la presupunerea că România este protejată de criza financiară, băncile românești nefiind în pericol de faliment, la prognozele eronate de reluare a creșterii economice, susținerile președintelui denotă lipsa unui minim fler economic și politic pentru problemele majore ale țării. În plus, niciodată nu s-a arătat îngrijorat de erorile sale de apreciere, dimpotrivă, a etalat o tot mai accentuată încredere în sine.

În timpul guvernului Tăriceanu, susținut de coaliția care i-a asigurat și lui accederea la magistratura supremă a României, președintele, dovedit că nu suportă o guvernare pe care n-o "comandă", a boicotat energic acțiunile acestui executiv, însă, când și-a făcut în Parlament bilanțul primului mandat, și-a însușit succesele acelei guvernări. Ulterior, nu a ezitat să interpreteze sui generis Constituția pentru a obține învestirea unor guverne manipulabile, probând astfel deformația profesională a "comandantului" obișnuit doar cu ordine militărești.

Pericolul care amenință regimul democratic din România prin degradarea, uneori nemeritată, a vieții parlamentare nu l-a îngrijorat deloc și nu a întreprins nimic pentru consolidarea unei imagini pozitive a forului legislativ al țării. Dimpotrivă, pentru creșterea popularității sale și pentru succesul său în alegerile pentru al doilea mandat, în special cu prilejul referendumurilor pe care le-a organizat, a lovit fără remușcare în inima democrației românești.

Anii de mandat scurși au arătat un președinte dornic de a ajunge, el și țara pe care o conduce, în atenția vieții politice internaționale. A inventat o zonă de interes geopolitic al cărei protagonist urma să fie, a lingușit cea mai mare putere a lumii, a angajat țara în toate misiunile militare aliate din ultimii ani. În același timp, incapabil să-și reprime pornirile de a spune tot ce gândește, președintele a contribuit la degradarea relațiilor României cu unele state din zona noastră, în special Rusia și Ucraina, cu efecte costisitoare pentru viața economică a țării.

Adept al implicării serviciilor de informații ale țării în viața cotidiană, obsedat de ideea unui stat puternic, perpetuu tentat de a face din orice probleme de siguranță națională, de câte ori a avut prilejul să intre în conflict cu cineva, președintele a "fructificat" eficient oportunitatea și... certurile s-au ținut lanț! Cu aprecieri care au mers de la acuzații de corupție, niciodată probate, până la presupuse defecte fizice ale persoanelor (exemplu: recenta demascare a "feței imature" a lui Victor Ponta), președintele a contribuit la menținerea unei stări de instabilitate în spațiul public.

Exemplele prezentate sunt în măsură să creioneze, fie și sumar, profilul etic și psihologic al unui înalt demnitar, de prestația căruia depinde prezentul și viitorul țării. Să medităm asupra lui.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 0:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro