Daniel Buda
Daniel Buda
Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.147/22-10-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 12-10-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.17 Daniel Buda - declarație politică cu tema «"Mica Reformă" din justiție - încă un pas important spre modernizarea statului»;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Daniel Buda:

«"Mica Reformă" din justiție - încă un pas important spre modernizarea statului»

Amplul proces de reformare a statului român a demarat la modul serios și responsabil în toate domeniile încă de anul trecut, o dată cu instalarea ca premier a domnului Emil Boc. În fapt, fără doar și poate, fiecare dintre noi putem afirma că reformarea României a început imediat după momentul 1989, însă, eu, personal, îmi rezerv dreptul de a nu fi de acord totalmente cu acest lucru, tocmai datorită faptul că de-a lungul celor 20 de ani, acest lucru a fost un subiect tabu pentru toți cei care s-au perindat la guvernare, fără însă a se concretiza nimic mai mult în afara strategiilor, programelor-cadru și a laudelor fără sens din fața camerelor de vedere. În momentul preluării actului guvernamental de către PDL, în decembrie 2008, ne-am propus abordarea unor soluții fundamentate economic și social în vederea transformării României într-o țară modernă, europeană, având la baza ei câteva principii esențiale în virtutea cărora să funcționeze mecanismele unui stat de drept.

În ceea ce privește sistemul judiciar, consider că, la acest capitol, s-au făcut pași importanți în vederea combaterii corupției și a practicilor infracționale, dacă facem o paralelă raportându-ne la situația politico-juridică din 2000-2004, când țara noastră era situată în categoria țărilor cu cel mai ridicat grad al corupției, dobândind statutul suprem de stat "corupt, dar fără corupți".

Pe lângă revizuirea și adoptarea celor patru coduri juridice, penal și civil și cele două procesuale, structurile responsabile cu aplicarea corectă a legii au trecut printr-un amplu proces de modernizare, ca urmare a recomandărilor comunității europene în vederea compatibilizării, armonizării și alinierii la standardele pe care această țară le merită. Eficientizarea și dinamizarea actului juridic prin perfecționarea cadrului legal, profesionalizarea personalului și a instituțiilor responsabile, precum și adoptarea măsurilor necesare în vederea accelerării soluționării proceselor, sunt aspecte cu un rol esențial în ceea ce privește reformarea sistemului judiciar românesc. Mai mult de atât, în funcție de cum sunt aplicate aceste măsuri depinde monitorizarea țării noastre de către oficialii europeni și, evident, întocmirea rapoartelor din acest domeniu.

Știm cu toții că țara noastră a început negocierile cu Uniunea Europeană cu o clauză de salvgardare pe probleme de justiție și afaceri interne. În limbaj concret, acest fapt a însemnat că, în lipsa reformelor din domeniul justiției, țara noastră ar fi putut rata mult așteptată șansă de a se integra în Comunitatea Europeană în ianuarie 2007. Eforturile substanțiale făcute la vremea respectivă de echipa doamnei ministru Monica Macovei au dus, totuși, la promovarea de către România a capitolului justiție, eforturi care, însă, trebuie reluate, susținute și desăvârșite. Poate tocmai de aceea avem menirea și, în egală măsură, datoria de a depune toate eforturile necesare astfel încât țara noastră să scape de eticheta de stat membru al Uniunii cu mari probleme în sistemul judiciar. Una dintre provocările imediate, pe termen scurt și mediu, o reprezintă proiectul Mica Reformă în justiție, un set de reguli clare, aparent simple, dar fundamentale pentru eficientizarea justiției din țara noastră.

Adoptarea acestui proiect de lege este un angajament luat de țara noastră în fața Comisiei Europene. În noul context european, avem nevoie de luarea unui set de măsuri concrete pentru facilitarea accesului cetățenilor la un act juridic transparent, echitabil, rapid și eficient prin scurtarea termenelor de judecată, eliminarea unor căi extraordinare de atac, precum și reducerea costurilor financiare exagerate din prezent.

Progresele făcute în ultimii doi ani în justiție pot să transforme România într-o țară care își bazează și își va baza credibilitatea tocmai datorită reformelor pe care le-a făcut și rezultatelor care s-au obținut în acest domeniu cheie. Cu alte cuvinte, dintr-o sursă de îngrijorare, sper ca acest capitol să devină o sursă de credibilitate atât pentru români, cât și pentru reprezentanții Comunității Europene. În calitate de președinte al Comisiei juridice din Camera Deputaților, am convingerea că numai printr-un efort comun susținut al actualei clase politice, activitatea justiției românești nu va mai fi denigrată și gradul de satisfacere a nevoilor comunității va crește în mod substanțial.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 decembrie 2019, 23:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro