Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.155/25-10-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 25-10-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2010

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,20.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Dumitru Pardău și Mihai Alexandru Voicu, secretari ai Camerei Deputaților.

   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Sărut mâna, stimate colege,

Bună ziua, stimați colegi,

Dați-mi voie să declar deschisă ședința de astăzi, luni, 25 octombrie anul de grație 2010 și să vă anunț că din totalul celor 333 de deputați și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 192, sunt absenți 141, din care 8 participă la alte acțiuni parlamentare.

Îmi pare rău că prin prezența mea astăzi la pupitrul Camerei Deputaților am stricat programul multor colegi, sper însă să ne mobilizăm și să avem o zi plăcută.

Îi rog pe domnii colegi să-și ocupe locurile în sala de ședințe.

Domnilor colegi, vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședințe.

Domnilor colegi,

Domnule Mircea Toader, la dumneavoastră este cea mai mare dezordine. Vă rog să spuneți colegilor să-și ocupe locurile în sala de ședințe.

Domnule secretar general, vă rog să nu tulburați ordinea în sală.

Pentru început, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă informez că au fost distribuite tuturor deputaților următoarele documente: proiectul ordinii de zi pentru ședințele în plen din zilele de luni, 25 octombrie și marți, 26 octombrie 2010; proiectul programului de lucru pentru perioada 25 - 30 octombrie 2010; lista rapoartelor depuse în perioada 18-25 octombrie 2010 de comisiile permanente sesizate în fond; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; sumarul privind conținutul fiecărui Monitor Oficial al României, partea I.

 
Aprobarea proiectului ordinii de zi.  

Întrucât nici astăzi Biroul permanent nu s-a putut întruni, din lipsă de cvorum, îngăduiți-mi, în cutuma pe care o respectăm cu toții, să supun atenției dumneavoastră și votului dumneavoastră programul și ordinea de zi pentru săptămâna aceasta și pentru săptămâna viitoare.

Ordinea de zi. Doamna deputat Aurelia Vasile, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat. Doamna deputat, cu drag, aveți cuvântul.

   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumim și să avem o săptămână bună, domnule președinte de ședință.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Să dea Dumnezeu!

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Din nou trebuie să atrag atenția dumneavoastră și colegilor mei că continuăm încălcarea Regulamentului Camerei Deputaților, că astăzi nu a avut loc ședința Biroului permanent care să stabilească ordinea de zi și programul de activitate. Este o chestie pe care o stabilește numai PDL-ul, prin conducerea grupului domniilor lor, cât și personalul tehnic din conducerea Camerei Deputaților.

Deci, pentru a putea să nu împiedicăm desfășurarea activității în această săptămână, vom participa la dezbateri, dar nu vom vota ordinea de zi.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Apreciez atitudinea semiconstructivă a dumneavoastră. Sper ca ea, până la urmă, să se dovedească a fi constructivă 100%.

Doamnelor și domnilor, supun atenției dumneavoastră ordinea de zi pentru această săptămână. Dacă sunt intervenții? Dacă nu, vă rog să acordați votul dumneavoastră.

Cine este pentru ordinea de zi, în forma care v-a fost prezentată?

 
   

Cu 61 voturi pentru, 47 împotrivă și 3 abțineri, ordinea de zi a fost votată în forma prezentată dumneavoastră în casetele din holul Parlamentului.

Programul de lucru al Camerei Deputaților pentru perioada 25-30 octombrie 2010.

Domnul vicelider Eugen Nicolăescu. Domnule coleg, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean, președinte de ședință, mă bucur că de acum încolo nu o să o mai vedem pe doamna Roberta Anastase la conducerea Camerei Deputaților. Și cred că ați luat o decizie înțeleaptă să nu o mai aduceți aici în sală.

Problema era de procedură. Și anume: atunci când se începe o ședință a Camerei Deputaților trebuie să existe cvorum. Dumneavoastră constatați pe votul electronic că nu avem cvorum. În consecință, ceea ce s-a votat, este în afara Regulamentului și vă atrag atenția că nu avem o ordine de zi aprobată.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicelider.

Domnul Mircea Toader, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Sigur că situația aceasta pe care o reclamă colegii de la PNL și PSD nu se datorează nouă. Avem aproape trei săptămâni, de fapt patru săptămâni de când nu lucrează Biroul permanent, avem o situație cu totul incredibilă, trec inițiative legislative tacit, fără să ajungă în comisii și cred că este totala dumneavoastră responsabilitate, iar apropo de Regulament, cvorumul de ședință este după semnături. Ne uităm la semnături, sunt mai multe decât sunt oameni în sală și eu cred că și din partea dumneavoastră sunt astfel de absenți. Deci, în altă ordine de idei, chiar vă asumați să nu avem o ordine de zi, să nu vă susțineți moțiunea?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule, de ce provocați sala la alte discuții, domnule vicelider? Trebuie să vă referiți punctual la ordinea de zi și la ceea ce se discută acum.

Doamna deputat Aura Vasile, vă lăsați cu ușurință provocată de către domnul Mircea Toader.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte, ce să fac, așa sunt eu, mai sperioasă și mă provoacă Toader.

Domnul Toader din nou continuă atitudinea de diriginte al Camerei Deputaților, nu numai asupra Grupului Partidului Democrat, ci și a grupului meu, Partidul Social Democrat și Partidul Conservator.

Nu dânsul stabilește ce facem noi. Aș dori să vă spun din nou că nu noi împiedicăm desfășurarea activităților, ca dovadă că astăzi suntem în sală și am fost de acord să participăm la dezbateri generale, dar nu putem să votăm un lucru care este împotriva Regulamentului. Dar nu noi îi blocăm, domnule Toader, activitatea Camerei Deputaților, nu noi am produs toate evenimentele care au fost produse de la votarea Legii pensiilor și până astăzi. Noi suntem fermi pe ceea ce am spus, participăm la comisii, nu am împiedicat desfășurarea activității comisiilor. După cum vedeți, dacă doamna Roberta Anastase nu este la pupitru, noi participăm la dezbateri generale.

Dar vă rog încă o dată cu mult respect, fiți diriginte la grupul dumneavoastră și nu la grupurile noastre.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Subscriu ultimei afirmații, doamna Aurelia Vasile. Mulțumesc foarte mult.

 
Intervenție de marcare a zilei de 25 octombrie, Ziua Armatei Române.  

Îl rog pe domnul Frunzulică acum să ia cuvântul.

   

Domnul Doru-Claudian Frunzulică:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Vreau să vă reamintesc că astăzi, 25 octombrie, este Ziua Armatei României și noi toți cred că trebuie să onorăm această zi, pe acei elevi și soldați militari, gradați, voluntari, soldați, subofițeri, ofițeri, maiștri militari, generali și amirali care își fac datoria în continuare în condiții extrem de grele. După cum știți, fondurile alocate și resursele alocate Ministerului Apărării Naționale sunt destul de reduse. Cu toate acestea, armata României continuă să fie un mesager și un ambasador al României, mai ales în participările internaționale, unde își face datoria în Irak, în Afganistan, în Kosovo, în Bosnia Herțegovina, în misiuni atât ale NATO, cât și ale Uniunii Europene.

România a aderat la NATO în 2004, dar procesul de integrare al României în NATO continuă. Suntem în al doilea ciclu 2008-2015, unde se constată întârzieri privind modernizarea armatei României, privind reforma armatei.

Cu toate acestea, doamnelor și domnilor, vă rog să vă alăturați mie și să urăm împreună armatei României și membrilor săi pe care i-am enumerat, multă sănătate, bucurii lor și familiilor lor și să ne exprimăm încrederea că totdeauna acest pilon important al societății românești își va face datoria.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Domnule președinte, haideți să finalizăm votul... vă rog.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

În numele colegilor mei liberali, nu suntem de acord cu doamna Aura Vasile. Noi îl acceptăm și ca diriginte pe domnul Toader, a fost alături de noi, sperăm că și miercuri va fi alături de noi. (Aplauze.)

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc pentru modul constructiv în care liberalii doresc să colaboreze.

 
Aprobarea proiectului programului de lucru pentru perioada 25-30 octombrie 2010.  

Supun atenției dumneavoastră în primul rând programul de lucru al Camerei Deputaților pentru perioada 25-30 octombrie 2010. În acest sens, astăzi ședința, după programul normal, cu ședințe de la ora 16,00 la ora 19,30 de primire de răspunsuri la interpelările dumneavoastră, mâine dimineață 8,30-10,00 declarații politice, 10,00-13,00 dezbateri pe marginea ordinii de zi, 14,00-19,00 activitate în comisiile parlamentare. Miercuri ședință comună până la votul final asupra moțiunii de cenzură. După vot activitate în comisiile permanente. Iar joi ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru angajarea răspunderii de către Guvernul Boc. Acesta este programul pentru această săptămână. Deci, miercuri ora 11,00 ședință comună, joi, ora 10,00 ședință comună.

Supun votului dumneavoastră acest proiect de program.

Vă rog să votați. Programul, doamna Aura Vasile, votați "da"! Mulțumesc.

111 voturi pentru, 27 împotrivă, 3 abțineri, programul a fost votat.

Aprobarea proiectului programului de lucru pentru perioada 1-6 noiembrie 2010.  

Stimați colegi, întrucât săptămâna aceasta nu mai avem decât joi, după ședința comună a celor două Camere, o ședință de Birou permanent al Camerei Deputaților și pentru ca fiecare deputat să fie în deplină cunoștință legat de programul săptămânii viitoare, am să supun atenției dumneavoastră și programul de lucru al Camerei Deputaților pentru perioada 1-6 noiembrie 2010: luni, 1 noiembrie 2010, activități ale deputaților în circumscripțiile electorale; marți, 2 noiembrie, începând cu ora 11,00, ședință solemnă a Camerei Deputaților consacrată celebrării a 150 de ani de la înființarea Universității „Alexandru Ioan Cuza", în aula Universității „Alexandru Ioan Cuza" din Iași; miercuri, 3 noiembrie, activități ale deputaților în circumscripțiile electorale, iar joi, de asemenea, activități în circumscripțiile electorale, de asemenea și vineri și sâmbătă.

Acesta este programul de lucru pe care vi-l supun atenției dumneavoastră și votului dumneavoastră. Pentru săptămâna viitoare. Vă rog să votați, stimați colegi.

89 de voturi pentru, 59 împotrivă și 2 abțineri programul a fost aprobat în forma în care v-a fost prezentat.

Mulțumesc.

Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Hotărâre privind eliberarea din funcție a unui secretar general adjunct al Camerei Deputaților. (PHCD 37/2010).  

Stimați colegi, intrăm în ordinea de zi. Avem pe poziția 2 din ordinea de zi adoptată Proiectul de Hotărâre privind eliberarea din funcție a unui secretar general adjunct al Camerei Deputaților. Este vorba de domnul Valer Dorneanu, care după cum știm cu toții, prin votul nostru, a fost ales în funcția de adjunct al Avocatului Poporului și, în consecință, astăzi va trebui să fim de acord să-l eliberăm din funcție. Pentru operativitate v-aș propune să fiți de acord... da, domnul Cristian Dumitrescu.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

   

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Nu doresc să îmi explic votul, dar doresc să spun câteva cuvinte, înainte ca eliberându-l din această înaltă funcție pe domnul Valer Dorneanu, să amintesc în câteva cuvinte, pentru că nu este orice vot și nu este numai un vot prin care este promovat într-o funcție de demnitate publică în administrația sau în structurile reprezentative ale României.

Deci, domnul Valer Dorneanu, secretar general adjunct, este una din persoanele cele mai importante ale acestor 20 de ani în materia legislativă.

În calitate de președinte al Consiliului Legislativ, în calitatea domniei sale de deputat, dar mai ales de președinte, vicepreședinte și președinte al Camerei Deputaților, a reprezentat pentru perioada acestor 20 de ani de tranziție, cu adevărat, o persoană dedicată unei opere vaste, cu multe lucruri extrem de pozitive, cu umbre și cu nuanțe de gri, așa cum a fost toată această perioadă. Eu nu sunt desemnat de Grupul PSD să spun aceste lucruri, dar sunt convins că sunt în asentimentul tuturor colegilor mei și cred că chiar și în asentimentul altor colegi aici prezenți în Parlamentul României.

În nume personal am dorit și doresc și am vrut cu necesitate să aduc acest umil omagiu de cuvinte activității unui om cu care sunt convins că acest hulit Parlament de 20 de ani se poate mândri și pe bune sau pe bună dreptate se poate considera și eu mă consider onorat de a fi fost coleg cu dumneavoastră, domnule deputat Valer Dorneanu.

Mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat, pentru cuvintele frumoase și bine meritate.

Acum, din considerente asupra cărora nu aș vrea să insist, vă propun să fiți de acord să vă exprimați acordul prin vot deschis, acordul dumneavoastră în ce privește eliberarea din funcția de secretar general adjunct al Camerei Deputaților a domnului Valer Dorneanu.

Cine este pentru? Vot deschis vă rog și rog secretarii să fie atenți să nu greșească la numărătoare. Mulțumesc.

Este cineva împotrivă?

Abțineri?

În unanimitate Hotărârea Camerei Deputaților a fost adoptată.

Domnule secretar general, vă felicităm că ați fost eliberat din funcție - mai rar asemenea felicitări - și vă urăm mult succes acolo unde mergeți, unde sunt convins că vă veți face așa cum trebuie datoria.

Am să-l rog pe domnul Valer Dorneanu să ia cuvântul și pe urmă vă dau dreptul la replică.

 
     

Doamna Aurelia Vasile (din sală):

Corectați, și pentru numirea în noua funcție!

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Hotărârea este pentru eliberarea din funcție. Domnia sa a fost deja numit în funcția de adjunct al Avocatului Poporului.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați deputați,

Vă mulțumesc întâi pentru excepția aceasta pe care o faceți privind modul cum ați votat și pentru cuvintele extraordinar de laudative spuse, cred eu, prin gura distinsului dumneavoastră coleg, Cristian Dumitrescu, ca reprezentând gândirea tuturor.

Nu mi-e ușor să mă despart de dumneavoastră, am lăsat aici o parte din viața mea, o parte din sufletul meu, gândindu-mă că Parlamentul este nu numai organul reprezentativ suprem, cum spune Constituția, ci stâlpul democrației.

Vă mulțumesc pentru felul cum am colaborat cu dumneavoastră în acești ani, de la stânga la dreapta, oprindu-mă puțin mai mult la centru, dar în egală măsură respectându-vă pe toți, pentru că întotdeauna am socotit și pe cei de la putere, din momentul respectiv și pe cei din opoziție ca fiind părtași la o operă legislativă.

Vă doresc să fiți ceea ce vă cheamă Constituția și mai mult decât atât. Vă doresc mult succes! (Aplauze.)

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumim, domnule președinte. Succes și pentru dumneavoastră acolo unde veți lucra de astăzi încolo.

Poziția 3 pe ordinea de zi, stimați colegi: Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii camerelor de comerț din România nr.335/2007 și a Legii nr.26/1990 privind registrul comerțului, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.1636 /2009.

Legea a fost reexaminată și respinsă de Senat. Noi nu suntem în posesia raportului final. În consecință, amânăm dezbaterea pentru următoarea ședință în plen, probabil peste două săptămâni. Facem apel la Comisia juridică să depună mai multă diligență pentru ca raportul să se întocmească și să fie prezentat spre dezbatere în Camera Deputaților.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor. (PL-x 492/2010) (rămas pentru votul final).  

Poziția 4. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor.

Suntem în procedură de urgență, conform art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților. În consecință, intrăm direct în dezbatere.

Dacă din partea inițiatorului este cineva? Domnul secretar de stat Capră, din partea Ministerului Administrației și Internelor.

Domnule ministru, aveți cuvântul pentru a prezenta punctul de vedere al inițiatorului.

   

Domnul Mihai Capră (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Prezentul proiect de lege supus dezbaterii dumneavoastră se referă la modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor.

Necesitatea adoptării Legii nr.260 s-a datorat în principal deselor calamități cu care România a fost confruntată în ultima perioadă.

Spre informarea dumneavoastră, vreau să vă aduc la cunoștință că numai în acest an, urmare inundațiilor din lunile iunie, iulie, în România au fost afectate un număr de 3.936 de case, din care 863, 100%, restul în diverse procente.

Pentru toate acestea, Guvernul a fost nevoit să asigure fondurile necesare, să achiziționeze materiale, să le transporte și să le distribuie persoanelor afectate pentru refacerea locuințelor.

Aceste modificări ale Legii nr.260 au fost cerute de specialiștii în asigurări, pentru a fluidiza procesul de eliberare a asigurărilor obligatorii ale locuințelor.

Proiectul de lege a fost analizat în Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și s-au adoptat un număr de amendamente pe care le-am însușit atât noi, cât și Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.

Modificările propuse au în vedere faptul că suma asigurată obligatoriu, precum și prima obligatorie aferentă să poată fi modificate anual, prin ordin al președintelui Comisiei de supraveghere a asigurărilor și nu în primii 5 ani, prin hotărâre de Guvern, așa cum prevedea Legea nr. 260.

Introducerea unei obligații pentru asigurator, de a încheia o asigurare obligatorie cu noii proprietari, înainte de expirarea valabilității prevăzute în polița de asigurare contra dezastrelor. În acest moment obligația intervine după data expirării acesteia.

Introducerea unei interdicții de asigurare a locuințelor, situate în clădirile expertizate tehnic și încadrate în clasa I de risc seismic, până la data recepției, la terminarea lucrărilor de consolidare a clădirilor.

Plata despăgubirilor să se facă de către societatea care administrează asigurarea obligatorie a locuințelor, respectiv POOL-ul de asigurare împotriva dezastrelor, pentru că ei sunt cei care încasează contravaloarea polițelor, societățile care fac aceste asigurări nereținându-și decât comisionul convenit.

Stabilirea condițiilor în care societățile de asigurare autorizate de către CSA pot fi acționari ai PAID-ului, POOL-ul de asigurare împotriva dezastrelor, în sensul ca nici una din societăți să nu poată dețină mai mult de 15% din acțiunile societății.

De asemenea, normele de aplicare a legii să fie adoptate de Ministerul Administrației și Internelor și Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, iar nu prin hotărâre de Guvern.

Aș dori să vă informez, doamnelor și domnilor, că acest proces de eliberare a polițelor de asigurare este în vigoare de circa două luni și jumătate și deși a fost o perioadă nu foarte propice pentru asigurări, la ora actuală sunt întocmite peste 85.000 de asigurări obligatorii ale locuințelor, ceea ce arată că populația este interesată de acest mod de asigurări.

Pentru considerentele prezentate, vă solicităm și vă rugăm adoptarea proiectului de lege în forma în care a rezultat din raportul comisiei.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnule coleg, vă rog să prezentați raportul comisiei și timpii pentru dezbatere.

 
   

Domnul Mihai Doru Oprișcan:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor, trimis cu adresa PL-x nr. 492 din 20 septembrie 2010 și înregistrată în 21 septembrie 2010.

Potrivit dispozițiilor art. 75 din Constituția România, republicată și ale art. 92 alin.(9) și pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată a respins proiectul de lege în ședința din 14 septembrie 2010.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil proiectul de lege.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a avizat favorabil proiectul de lege.

acest proiect de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 260 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundațiilor, intervenții legislative vizând asigurarea premiselor necesare pentru o bună funcționare a mecanismelor instituite prin acest act normativ, precum și remedierea unor omisiuni și neclarități care ar putea afecta funcționarea activității de asigurare obligatorie.

În conformitate cu art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii comisiei au examinat inițiativa legislativă menționată mai sus în ședința din 5 octombrie 2010.

La dezbaterea acestei inițiative legislative, din totalul de 22 de membri ai Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare au fost prezenți 20 de deputați.

În urma examinării proiectului de lege, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, un vot împotrivă, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor, cu amendamente admise, care sunt redate la Anexa nr.1 la prezentul raport, și amendamente respinse, redate la Anexa nr.2 din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, ce vizează modificarea unei legi organice, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Timp pentru dezbatere propus - 3 minute; timp pentru dezbateri pe articole - 3 minute.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule vicepreședinte, vă mulțumesc foarte mult.

Domnul vicepreședinte Oprișcan, vă rog să propuneți și timpii pentru dezbatere. Ați propus. Nu am fost eu atent. Bun.

Mai repetați-i, să-i aud și eu.

 
   

Domnul Mihai Doru Oprișcan:

Trei minute pentru dezbateri generale, trei minute pentru dezbatere pe articole.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Trei cu trei.

Vă mulțumesc. Acum sunt lucrurile foarte clare pentru toată lumea.

Supun votului dumneavoastră acești timpi. Vă rog să vă exprimați prin vot.

 
   

Cine este pentru? Pentru sunt 100 de colegi, împotrivă 27 și o abținere.

Timpii au fost adoptați.

Dacă, din partea grupurilor parlamentare, dorește cineva să ia cuvântul la dezbateri generale? Nu avem colegi care doresc să se exprime în numele grupurilor parlamentare. În consecință, trecem la analiza pe articole a acestui proiect de lege.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei sesizate în fond.

Dacă, la numărul curent 1 există observații?

La numărul curent 2, articol unic?

La numărul curent 3?

Numărul curent 4?

Rog secretarii să urmărească sala, pentru a nu împiedica vreun coleg să intervină.

Poziția 5, numărul curent 5?

Numărul curent 6?

La ce poziție? La art.3 poziția 5 și 6, tot art.5.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Edler Andras Gyorgy:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Am un amendament respins, pe care vreau să-l susțin. Doresc să corectez o ambiguitate a legii, care a permis Comisiei Naționale de Supraveghere a Asigurărilor să elibereze niște norme, prin care obligă și pe acei oameni care au încheiat deja o asigurare facultativă pentru locuință să încheie încă o asigurare obligatorie. Și, atunci, consider că acest lucru nu este corect și am venit cu un amendament care sună cam așa: "Nu intră sub incidența prezentei legi persoanele fizice și juridice care și-au încheiat o asigurare facultativă a locuințelor, care să acopere toate riscurile prevăzute în asigurarea obligatorie".

Vă mulțumesc și vă rog să susțineți acest amendament.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

La poziția 2, raport, amendamente respinse.

Domnul deputat Mircea Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Grupul nostru susține acest amendament, care este și logic.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da, vă mulțumesc pentru această precizare.

Doamna Aura Vasile. Domnule Bogdan Duvăz, pe urmă, dacă vă mai lasă loc.

Doamna deputat Aura Vasile.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Colegul nostru de la partidul dumneavoastră a răspuns unei întrebări pe care noi, deputații, ne-am pus-o la ședința grupului parlamentar, întrebându-ne, la momentul acela, ce se face în momentul în care ai două polițe pentru asigurare, o poliță pentru inundații și cutremure și altă poliță, să-i spunem, s-o denumim CASCO, în condițiile în care decontările trebuie făcute sau în momentul în care ai neînțelegere, teoretic, să faci două acțiuni în instanță, nu una singură.

Cred eu că amendamentul colegului răspunde întrebărilor noastre și chiar împreună cu domnul Duvăz, înainte, atunci când dumneavoastră ați dorit, ne-ați întrebat de dezbateri generale, am spus să așteptăm, să vedem evoluția, pentru a vedea amendamentele de la respingere.

Deci, domnul Duvăz va spune cum vom vota noi.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat Duvăz, vă rog să spuneți cum să votez …Să nu fie vreo greșeală, că tot greșim mereu pe aici…

 
   

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Și noi susținem acest amendament, că este și logic. Dacă polița de asigurare facultativă este acoperitoare, deci e mai largă asigurarea decât asigurarea obligatorie, e normal să nu mai fie obligat și la o altă asigurare.

Eu voiam doar să spun că, în consecință, dacă astăzi vom vota așa, va trebui să revizuim însă și asigurările în sistemul vehiculelor, pentru că și acolo asigurarea în efectul legii nu poate fi înlocuită de asigurarea CASCO, deși, teoretic, ne aflăm în fața aceleiași situații. Deocamdată, însă, ne referim la asigurarea obligatorie pentru imobile.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat Niculescu Duvăz.

Domnule ministru, vă rog să exprimați și poziția Guvernului. Să nu uitați că avem moțiune miercuri, când spuneți poziția Guvernului acum.

 
   

Domnul Mihai Capră:

Da, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu trebuie să uităm că această lege, din păcate, are și un caracter social. Dacă, sunt convins că ați auzit că în general calamitățile astea au afectat în general populația cea mai expusă, populația cu venituri reduse și cu sărăcie maximă. Este adevărat, logica așa ar spune. O asigurare întocmită acoperă și aceste riscuri. Problema este, însă, că prin similitudine cu exact ce spunea și domnul deputat Duvăz, cu asigurarea RCA la mașini, a fost gândită ca o protecție socială a celor mai defavorizate pături ale populației.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Stimați colegi,

Este o propunere logică, este o propunere socială.

Vă rog să votați acum.

Votul dumneavoastră, stimați colegi.

 
   

Da, vă mulțumesc. 130 de voturi pentru, o abținere și zero voturi împotrivă.

Propunerea a fost adoptată.

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Noi continuăm analiza raportului.

Poziția 7 din raport.

Dacă sunt observații?

Poziția 8?

Poziția 9?

Poziția 10, sau numărul curent 10?

Numărul curent 11?

Poziția 12?

Poziția 13?

Poziția 14?

Poziția 15 și 16, împreună?

Poziția 17?

Pozițiile 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24?

Cu acestea, am epuizat dezbaterea pe articole a acestui proiect de lege.

El rămâne pentru votul final, care va avea loc la o dată ce ni se va comunica din timp.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2006 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport, republicată. (PL-x 381/2010) (rămas pentru votul final).  

Punctul 5, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2006 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport, republicată.

Suntem în procedură de urgență, fiind realizate prevederile art.105 din Regulamentul Camerei Deputaților, de aceea cer reprezentantului inițiatorului să ia cuvântul.

Doamna Graziela. Doamna președinte al Agenției Anti-Doping, nu?

   

Doamna Graziela Elena Vâjială (președintele Agenției Naționale Anti-Doping):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Având în vedere obligațiile care revin țării noastre, ca stat semnatar al Codului Mondial Anti-Doping, luând în considerare angajamentele asumate de România prin ratificarea prin Legea nr.171/1998 a Convenției împotriva dopajului în sport a Consiliului Europei, prin ratificarea prin Legea nr.302/2006 a Protocolului Adițional la această Convenție și acceptarea prin Legea nr.367/2006 a Convenției Internaționale împotriva dopajului în sport a Orgnizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură, Agenția Națională Anti-Doping a inițiat procedurile de modificare și completare a legislației naționale în domeniu.

Măsurile pe care le-am propus pentru modificarea Legii nr.227/2006 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport vin în întâmpinarea rezolvării situațiilor survenite în practică, urmărind, totodată, să răspundă cererilor organismelor internaționale cu atribuții în domeniu, în special pentru armonizarea legislației în domeniu, cu reglementările internaționale pe care le-am menționat.

Pentru crearea noului proiect de act normativ, am luat în considerare situațiile concrete întâlnite în practică, precum și gradul de implicare în prevenirea și combaterea dopajului în sport, a structurilor sportive și persoanelor implicate în pregătirea sportivilor.

Astfel, procedura de audiere a sportivilor și a personalului asistent al acestora, care au încălcat reglementările anti-doping a fost completată în sensul introducerii obligativității prezentării la audieri a persoanelor ce pot contribui la soluționarea cazurilor de încălcări ale reglementărilor anti-doping.

De asemenea, ca răspuns la solicitările organismelor internaționale și în vederea armonizării cu prevederile Codului Mondial Anti-Doping, se prevede posibilitatea de a se face contestație la Curtea de Arbitraj Sportiv de la Lausanne, în cazul în care Comisia Națională de Audiere nu emite o decizie în trei luni de la întâmplarea faptei.

În ceea ce privește raportul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, menționăm că suntem de acord cu toate amendamentele propuse.

Față de cele prezentate, doamnelor și domnilor deputați, vă rog să avizați favorabil Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227 privind prevenirea și combaterea dopajului în sport.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Îl invit la microfon pe președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnul deputat Cristian Dumitrescu.

Domnule deputat, domnule președinte, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte de ședință, vă mulțumesc foarte mult.

Doamnelor și domnilor colegi,

Este o lege foarte importantă. Să știți că o astfel de lege are enorm de multe implicații și o vizibilitate extraordinară. De aceea, pentru întocmirea acestui raport, comisia noastră a analizat avizele primite de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, de la Comisia juridică, de disciplină și imunități, de la Comisia pentru sănătate și familie și, bineînțeles, au urmat indicațiile venite din partea Consiliului Legislativ.

În ședința comisiei, din 21 iunie, după ce s-a avizat această procedură de urgență, a fost întocmit raportul. Proiectul raportului a fost elaborat, fiind vorba despre o lege organică.

La lucrările comisiei au fost prezenți 25 de deputați, din totalul celor 31 de membri ai comisiei și o serie de invitați. considerăm noi că este absolut necesar să avem punctul de vedere atât al Agenției Naționale pentru Sport și Tineret, cât și, bineînțeles, al Agenției Naționale Anti-Doping.

Deci, conform prevederilor Constituției, art.75, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, fiind vorba despre Cameră decizională, a fost întocmit prezentul raport și adoptat de către comisiei cu unanimitate de voturi, fapt pentru care vă propunem, domnule președinte de ședință, și colegilor noștri le propunem adoptarea prezentei legi în forma prezentată de comisie.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc. Și timpii, timpii pentru dezbateri, fiind în procedură de urgență!

 
   

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Două minute, cu cinci minute, da?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ați auzit raportul. Vă rog să fiți atenți și să vă exprimați prin vot, legat de timpii propuși pentru dezbaterea pe articole și pentru dezbateri generale.

Supun votului dumneavoastră minutele propuse.

Vă rog să votați, stimați colegi.

 
   

Cu o largă majoritate, care înseamnă 110 voturi pentru și cu trei voturi împotrivă, propunerile au fost adoptate.

Dacă, din partea grupurilor parlamentare, dorește cineva să ia cuvântul la dezbateri generale?

Nu. Atunci, vă rog să urmăriți raportul comisiei sesizate în fond.

Vom intra în dezbaterea amendamentelor admise și prezentate de comisie, prin raport.

Dacă, la poziția 1 din raport, sunt observații?

La poziția 2?

Pozițiile 3, 4, 5, texte nemodificate?

Poziția 6? Nu avem.

Poziția 7?

Poziția 8?

Poziția 9?

Poziția 10?

Nu sunt observații.

Pozițiile 11, 12, 13, 14?

Pozițiile 15, 16 - texte nemodificate?

Poziția 17?

Poziția 18?

Poziția 19, text nemodificat?

Poziția 20? Avem un articol nou.

Nu sunt observații.

Poziția 21, text nemodificat?

Pozițiile 22 și 23? Avem modificări. Nu avem intervenții.

Poziția 24? De asemenea, nu s-au anunțat intervenții din sală.

Proiectul de lege este pregătit pentru votul final, ce va avea loc la o dată necunoscută în acest moment.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare. (PL-x 102/2010) (rămas pentru votul final).  

Poziția următoare, stimați colegi.

Poziția 6 din ordinea de zi, pe care ați votat-o aproape cu toții.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare.

Din partea inițiatorului?

Domnul secretar de stat Valentin Iliescu.

   

Domnul Valentin Adrian Iliescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor deputați!

Doresc, la dezbaterea acestui proiect de lege aflat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților, să fac rugămintea Guvernului către dumneavoastră, stimate doamne și domni deputați, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege, dintr-un motiv extrem de important.

În raportul comisiei a apărut un amendament, eu zic extrem de important, legat de salarizarea angajaților din unitățile de management de proiect.

În acest moment, Guvernul, prin Ministerul Muncii, lucrează la un proiect de salarizare, tocmai pentru această zonă, care să stimuleze și să satisfacă în egală măsură și exigențele Băncii Mondiale. Motiv pentru care fac rugămintea unui lider de grup, așa cum precizează regulamentul, de a susține punctul nostru de vedere, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Doamna Aura Vasile vrea să susțină punctul dumneavoastră de vedere.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Această Ordonanță nr.114 (PL-x 102) funcționează până la data de 31 decembrie 2010. Prin această ordonanță de urgență, teoretic, s-au anulat niște drepturi câștigate; se anulează pensiile agricultorilor, punerea în aplicare; se modifică sistemele de asigurări sociale, se anulează drepturile la tichetele de masă și multe, multe altele; indemnizații, alocări de alte drepturi. Toate aceste lucruri au năpăstuit acest neam, pe lângă alte dări și pe lângă alte obligații pe care Guvernul Boc le-a instituit pentru acest an față de cetățenii României.

Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au încercat ca, pe ultima sută de metri, să colecteze pentru o categorie de salariați, de angajați ai instituțiilor de specialitate, tocmai pentru a putea să venim în ajutorul guvernanților, pentru a se putea pune în practică mai repede programele și tot ceea ce trebuie ca să putem să atragem acei bani, acei bani, domnule președinte, de care auzim, de foarte mulți ani, de la Guvernul Boc 1, Boc 2, Boc 3, Boc 4 și poate va da Dumnezeu să nu mai avem guverne Boc.

De aceea, domnule președinte, noi nu vom fi de acord cu retrimiterea la comisie, nu vom fi de acord cu retrimiterea la comisie niciodată, dacă putem, măcar din noianul categoriilor sociale, categoriilor de salariați, să putem să corectăm un picuț, măcar, acolo unde putem.

Noi dorim să facem dezbaterea, să ne putem exprima pe dezbateri generale și să putem să arătăm, de la acest microfon, încă o dată, cum Guvernul Boc și grupurile parlamentare care susțin acest Guvern, Partidul Democrat Liberal, UDMR, Partidul UNPR, sau cucilor, nu mai îmi aduc aminte cum se numește, încearcă să sărăcească, să înfometeze și să-și bată joc de multe categorii sociale, de fiecare dată învrăjbind pe unii sau pe alții.

Nu suntem de acord, domnule președinte, cu retrimiterea la comisie.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolăescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, și se pregătește domnul Mircea Toader, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnule coleg, microfonul este al dumneavoastră.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean, așa cum a început să ne obișnuiască puterea, ne dăm seama că în Grupul parlamentar al PDL una se spune și se votează, la Guvern alta se dorește și nimeni nu mai înțelege nimic.

Această ordonanță de urgență a produs efecte pe anul 2010. Noi suntem acum aproape de sfârșitul lunii octombrie.

Și am să vă citesc numai câteva elemente din această ordonanță de urgență și după aceea o să mă întorc la ceea ce dorea domnul secretar de stat Iliescu.

Ce zice această ordonanță de urgență la expunerea de motive, printre altele? Amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor Legii nr.142 privind acordarea tichetelor de masă; amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor Legii nr.193 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.8 referitoare la acordarea de tichete cadou și tichete de vacanță; abrogarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71 referitoare la compensarea în bani a tichetelor de călătorie; amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.209 pentru modificarea Legii nr.19 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, referitor la acordarea diferenței de punctaj pentru grupele I și II de muncă… și așa mai departe.

Dar, printre altele, se vorbește în această ordonanță de urgență și de faptul că personalul din cadrul unităților de management de proiect nu mai are niciun fel de drept, se încalcă acordurile internaționale prin care se făcea finanțarea și, în speță, salarizarea acestor oameni, iar ei ajung niște bieți funcționari amărâți.

Este surprinzător că, după 10 luni de aplicare, în care acest proiect de lege s-a plimbat între Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, s-a făcut o comisie comună, o ședință comună a celor două comisii și, în sfârșit, s-a găsit o soluție ca cel puțin pentru cei sub 100 de oameni care lucrează în unitățile de management al proiectelor să se realizeze un lucru normal, și anume ei să fie plătiți, așa cum sunt încheiate acordurile internaționale, acordurile de finanțare. Și astăzi, când suntem pregătiți, noi, Parlamentul, să votăm, în sfârșit, o bucățică de dreptate, pentru că ordonanța în sine este o nedreptate crasă, dar nu asta comentăm acum. Cred că ceea ce v-am citit a fost suficient de edificator, de creditor, cum se dorește să se facă reformă în această țară, tăind tot ce se poate tăia. Deci, când încercăm să facem o bucățică de dreptate, și atunci Guvernul se trezește că ar fi bine să nu se facă nici asta.

Eu cred că, în acest moment, domnule președinte de ședință, nu are rost să mai retrimitem la comisie raportul. să votăm proiectul de lege. El va produce efecte în continuare pentru acest personal pentru următoarele două luni, pentru că, oricum, de la 1 ianuarie 2011, va veni o altă lege, va veni un alt act normativ. Ne jucăm de-a legile, iar Executivul își bate joc de Parlament, cel care, de fapt, ar trebui să controleze Guvernul să facă ceea ce trebuie și să respecte Constituția.

Deci, Grupul parlamentar al PNL nu este de acord cu retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege și insistăm ca el să fie supus adoptării în ședința de astăzi.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Mircea Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, dacă îmi dădeați mie cuvântul spuneam: mult zgomot pentru nimic. Noi nu suntem de acord cu retrimiterea la comisie și susținem acest amendament.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Ei, asta-i politica.

Domnilor colegi, iată că am detensionat raporturile de muncă.

Invit acum președintele comisiei sesizate în fond, pentru a prezenta raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Domnule președinte Paul Victor Dobre, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din regulament, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a proiectului de lege.

La întocmirea prezentului raport, în conformitate cu art.97, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței Guvernului nr.114/2009.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședința comună din 28 septembrie 2010. La lucrări au fost prezenți 50 de deputați din totalul de 57. Raportul a fost adoptat cu 26 de voturi pentru, 11 împotrivă, 3 abțineri.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în condițiile art.115 alin.(5) teza a treia din Constituție.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituție.

În urma dezbaterii proiectului de lege, membrii celor două comisii reunite propun adoptarea cu modificări, după cum urmează: aș vrea, domnule președinte, să mai fac două precizări, două corecturi de natură de tehnică legislativă, o eroare materială. La punctul 11 din raport, la art.5, alin.(2) devine art.II. Iar la punctul 17 din raport, dup㠄operatori economici" se adaug㠄cu modificările și completările ulterioare, alin.(1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins". După aceea, textul curge.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere că suntem în procedură de urgență, conform prevederilor art.120 din Regulament, vă rog să faceți și propunerile pentru timpii de dezbatere.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Un minut și cinci minute în total.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Numai puțin. Am să supun votului dumneavoastră timpii propuși de către domnul președinte.

Vă rog să votați.

 
   

111 voturi pentru, patru împotrivă, zero abțineri.

Timpii propuși au fost adoptați.

Din partea grupurilor parlamentare, domnul deputat Cindrea din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Aveți cuvântul.

 
   

Domnul Ioan Cindrea:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Sunt nevoit să fac câteva precizări suplimentare legate de această Ordonanță nr.114/2009 privind unele măsuri financiar bugetare.

Toată această ordonanță..., din cel puțin cinci motive, Grupul PSD nu putem să susținem această ordonanță. Și pentru informarea corectă a colegilor din toate partidele parlamentare, o să dau citire, cu permisiunea dumneavoastră, celor cinci puncte, care aduc prejudicii grave la cel puțin 10 milioane de români.

În primul rând, trei puncte se referă la cei 5,6 milioane de pensionari de stat din România.

1. Neaplicarea, până la 1 ianuarie 2011, a valorii de minim 45% a punctului de pensie. Astfel, datorită acestei ordonanțe, s-a putut fundamenta, în bugetul asigurărilor sociale de stat, un punct de pensie de 39%.

2. Amânarea, până în 2011, a recalculării punctelor pentru pensionarii care au lucrat în grupele I și II de muncă, anulându-se actele normative aprobate de noi, și amânarea aplicării acestor acte normative. E vorba de 1,4 milioane de pensionari care au lucrat în grupe de muncă.

3. Amânarea, până la 1 ianuarie 2011, a compensării în bani a tichetelor de călătorie neutilizate, act normativ aprobat de Parlamentul României.

4. Amânarea aplicării Legii nr.263/2008 privind sistemul public de pensii pentru agricultori și alte drepturi de asigurări sociale. E vorba de 2,2 milioane de agricultori, care la ora actuală nu sunt asigurați, care, în timp, vor deveni asistați sociali. Guvernul actual, prin această Ordonanță nr.114 a amânat intrarea în vigoare a unui sistem special de asigurare a agricultorilor din România, ceea ce nu este normal. Plângem că nu avem bani la bugetele de asigurări și, în loc să introducem 2 milioane de agricultori în sistemul de asigurare pe lege specială aprobată în 2008, Legea nr.263, s-a amânat aplicarea acestei legi.

5. Al cincilea motiv: în anul 2010 s-a suspendat, până în 2011, acordarea tichetelor de masă, tichete-cadou, tichete de vacanță pentru toți salariații din instituții publice și autorități publice. Noi considerăm că datorită efectelor sociale pe care le produce această ordonanță, faptul că s-a ajuns că milioane de oameni suferă, zeci și sute de mii de oameni au ieșit în stradă, se datorează acestei ordonanțe. Pentru acest motiv nu vom vota.

Vreau să vă informez că noi, cei din Partidul Social Democrat, am depus amendamente prin care am încercat corectarea ordonanței. Toate amendamentele au fost respinse și, ca atare, nu vom mai susține această ordonanță și nici nu vom mai ieși să ne susținem amendamentele respinse, fiindcă nu s-a ținut cont de punctul nostru de vedere și au fost respinse.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Eugen Nicolăescu din partea Grupului parlamentar al PNL.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean,

Stimați colegi,

Această ordonanță de urgență, așa cum s-a subliniat în mai multe rânduri și de repetate ori, a produs efecte pe anul 2010 și efecte proaste.

Această ordonanță de urgență, dacă ați fost atenți, începe, de fiecare dată, cu „nu": aia nu se poate, aia nu se poate, de fapt nimic nu se poate. Totul trebuie să fie tăiat, oamenilor nu trebuie să le dea nimeni nimic și mai ales acest stat, acest guvern.

Sigur că, la prima vedere, este un act normativ care trebuie respins. Un act normativ care produce mai mult rău decât bine - spun la prima vedere. Pentru că aici, în Parlament, am reușit, măcar o singură categorie socială s-o salvăm. Să-i dăm ceea ce i se potrivește și, mai ales, ceea ce merită. Și, de aceea, fac apel la toți colegii deputați să votăm acest amendament. Un amendament care corectează toate anomaliile din acest act normativ, care, pe lângă multe altele pe care le-a emis acest guvern, au produs multe efective nocive, negative, aproape întregii țări.

În consecință, din punctul meu de vedere, avem de optat între două rele: între a vota împotriva unui act normativ care oricum a produs efecte și a vota pentru un act normativ care corectează o situație.

Noi, Grupul parlamentar al PNL, am optat pentru această a doua alternativă: să votăm amendamentul și să votăm în final actul normativ care include acest amendament și face, în mare parte, o corectură importată pentru cei care lucrează în unitățile de management al proiectului.

Aceasta este poziția politică a Grupului parlamentar al PNL pe acest act normativ.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul la dezbateri generale. Timpul afectat a fost de mult depășit. Nu mai sunt alte intervenții. Nici doamna Aura Vasile.

Intrăm în dezbaterea pe articole.

Raportul comisiei sesizate în fond este pe masa dumneavoastră.

Dacă la numărul curent 1 sunt observații?

Nu avem.

Numărul curent 2?

Numărul curent 3?

Numărul curent 4? Articole nemodificate.

Pozițiile 5, 6, 7, de asemenea, nemodificate?

Punctul 8? Nu avem amendamente.

Poziția 9? Nu avem amendamente.

Punctul 10? Așișderea.

La poziția 11, domnule președinte, ați amintit dumneavoastră o reașezate în pagină, dacă bine-mi amintesc. Eu v-aș ruga s-o mai repetați pentru a fi reținută cu exactitate și a nu produce vreo greșeală, că mai nou tot greșim. Măcar când putem să le evităm.

Vă rog.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Este vorba de o corectură a unei erori materiale. Nu este alin.(2), este art.II.

Deci este art.5 alin.(1), după care urmează art.II.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

O.K.!

Deci s-a reținut. E o modificare care e de natură materială.

Poziția 12 din raport.

Domnule ministru, vă rog nu folosiți purtători de cuvânt aici, în Parlament.

Vă rog, domnule ministru Nazarie, secretar de stat la Ministerul Finanțelor. Vă rog.

 
   

Domnul Alexandru Nazare (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Bună ziua!

Ministerul Finanțelor Publice nu susține acest amendament din mai multe considerente.

În primul rând, personalul din cadrul acestor unități de management al proiectului intră în sfera de aplicare a prevederilor Legii-cadru nr.330 privind salarizarea unitară.

Unul dintre principiile care stau la baza acestui sistem de salarizare îl constituie caracterul unitar al acestuia, în sensul că toată lumea trebuie să primească un salariu unitar.

Menționăm că personalul din cadrul acestor unități de management al proiectului e plătit din fondurile proiectelor. Aceste sume se rambursează de instituțiile financiare, după care urmează, din creditul extern, să fie rambursate de statul român. Deci, practic, și din bugetul de stat se folosesc bani pentru plata acestor oameni.

Totodată, aceste drepturi salariale se evidențiază în execuție, la titlul cheltuieli de personal, natură de cheltuieli strict monitorizată de Fondul Monetar Internațional. Potrivit angajamentelor asumate de România, pentru 2011 anvelopa salarială este de 39 de miliarde de lei.

Și ca să exemplificăm: bucățica de dreptate la care se referea domnul Nicolăescu mai devreme, la care vă refereați în privința acestor oameni, înseamnă, pentru aproximativ 150 de persoane, care sunt plătite cu maxim 300 de dolari pe zi, dacă o înfăptuim, ar însemna că un astfel de funcționar care lucrează într-o unitate de management, ar câștiga în jur de 10.230 de lei brut, în condițiile în care președintele României câștigă 7.167 de lei și un deputat ar câștiga 5.246 de lei.

Deci, dacă un astfel de angajat, într-o unitate de management al proiectului, ia jumătate din bani, adică 150 de dolari pe zi, nu 300, ajunge la această sumă, de 10.230 de lei.

În condițiile actuale, în condițiile de constrângere bugetară în care ne aflăm nu putem să susținem un astfel de amendament.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolăescu. Să auzim și poziția și pe urmă...

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

N-am crezut vreodată să văd un reprezentant oficial să mintă cu atâta nerușinare aici, în fața Parlamentului.

Eu zic că ar trebui să-l chemați aici, să-și ceară toate scuzele din lume, să dispară din fața noastră definitiv. Habar n-are ce vorbește! Iertați-mă, vă rog, dar cine l-a trimis aici? Pe cine reprezintă acest om?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule coleg, domnule deputat.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Sunt stupefiat, domnule președinte, să vină cineva să ne ia de proști. Poate unii vor, eu nu vreau să fiu considerat prost.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să folosiți termene elegante.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Poate unora le place, dar e problema lor, nu-i problema mea.

Două lucruri sunt importante aici, domnule președinte de ședință.

Unu. Acești oameni sunt specialiști, au expertiză în domeniul lor de activitate și sunt o mână de oameni care mai sunt capabili să deruleze fonduri internaționale. Ne plângem toată ziua că nu avem oameni care să știe să atragă fonduri și să le gestioneze cum trebuie și pe aceea pe care-i avem îi trimitem afară, pentru că nu vrem să-i mai plătim.

Doi. Până când s-a aplicat această nenorocită de ordonanță, acei oameni ce leafă luau? În același temei de lege erau plătiți.

Mie nu mi-e frică că ia un om care-i mai bine pregătit mai mulți bani decât iau eu ca deputat. Dimpotrivă, sunt mulțumit că sunt oameni cu expertiză în această țară și că fac bine țării. Ce dacă ia mai mult decât președintele României, dacă e un specialist? Poate să ia mai mult și decât președintele Statelor Unite, dacă face bine României.

De aia ne este nouă frică, că sunt unii mai bine plătiți ca noi? Cred că acest amendament, cu atât mai mult trebuie susținut astăzi.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Am rugămintea către fiecare dintre dumneavoastră să vă analizați cu foarte multă atenție cuvintele și aprecierile la adresa celor care au posibilitatea să se exprime de la microfonul Camerei.

Domnule președinte, ascultăm punctul de vedere al comisiei.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Nu am argumente în plus față de cele expuse de domnul Eugen Nicolăescu, care este membru al Comisiei pentru buget, finanțe.

Acest amendament a fost susținut de toți membrii Comisiei pentru buget, finanțe și ai Comisiei pentru muncă în ședință reunită.

Acest amendament are în vedere o categorie de salariați extrem de importanți tocmai acolo unde se plânge domnul secretar de stat de la Ministerul Finanțelor.

Țara nu are resurse și datorită acestei guvernări nefericite. Singura resursă o reprezintă fondurile europene. Aceste fonduri trebuie gestionate de oameni care se pricep, specialiști. Acești oameni funcționează de mai bine de zece ani în acest sistem și sistemul s-a dovedit bun. Intervenția domnului de la Finanțe, că o să crească leafa la 150 de oameni nu cred că peste leafa președintelui republicii, mi se pare în stilul conducerii acestui minister, care tratează România dintr-un punct de vedere foarte îngust, de mic contabil.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamna deputat Sulfina Barbu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Doamna colegă, aveți cuvântul.

 
   

Doamna Sulfina Barbu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru o bună înțelegere a ceea ce noi, Partidul Democrat Liberal, susținem, discutăm despre oamenii angajați pentru gestionarea creditelor externe. Deci, nu vorbim de fonduri europene. Creditele externe angajate de la diverse bănci: Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Banii alocați pentru unitățile de management sunt, așa cum spunea domnul secretar de stat, parte integrantă a întregului împrumut.

Dar noi trebuie să ne raportăm la ordonanța în baza căreia au fost salarizați acești oameni, Ordonanța nr.52/1999. În aplicarea acestei ordonanțe este și un ordin de ministru, care spunea foarte clar că: „Salariul brut al angajatului va fi recalculat și modificat în caz de schimbare a legislației românești relevante, astfel încât să se păstreze neschimbat salariul lunar net, specificat la art.3 de mai sus."

În plus față de aceasta, nu discutăm nici de funcționari publici, nici de funcționari contractuali, discutăm despre angajați pe perioadă determinată, prin concurs, în echipele pe aceste proiecte.

Deci ei nu pot fi asimilați nici funcționarilor publici din instituțiile publice, nici funcționarilor contractuali. Au un regim special, conform Codului Muncii, ei sunt angajați pe perioadă determinată prin concurs, iar din comisiile de care concurs fac parte și reprezentanții băncilor.

Personal aș vrea să vă spun că pentru unul din aceste proiecte am obținut și un grant, adică fonduri nerambursabile pentru plata unității de management.

Este foarte adevărat că, în acest an, o parte din specialiști au plecat din sistem. Din informațiile mele din minister, în acest moment discutăm de 55 de oameni care au mai rămas, dintr-un total de 114 oameni.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat.

Domnul deputat Cristian Dumitrescu și pe urmă domnul deputat Máté. Vă cer scuze, domnule deputat, vă rog să aveți puțintică răbdare.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președintele de ședință.

Facem iarăși una din acele erori grave, în care nu ne dăm seama că sunt anumite sectoare extrem de sensibile în acest circuit și mă refer, în primul rând, la circuitul fondurilor europene, dar și la tot ceea ce ține în amonte și-n aval de acest lucru, pentru că, după câte știu și după câte înțeleg, acest personal este cel care gestionează mai ales angajamentele externe ale României în ceea ce privește derularea acestui tip de fonduri.

Rezultatul imediat este că și așa suntem foarte, foarte puțin pregătiți pentru a gestiona asemenea situații. Incidența în activitatea financiară a acestui tip de activități este din ce în ce mai mare, complexitatea și dificultatea gestionării mai dificilă, condițiile în care aceste fonduri sunt mai greu de accesat - mă refer și la Fondul Social European și la alte tipuri de fonduri - pentru că este vorba despre România, care are credibilitatea pe care o are în principal datorită actului de guvernare, iar prin aceste măsuri, care sunt măsuri pur - cum să vă spun - tehnice, pentru că nu le iese la domnii de la Finanțe că avem egalizarea aia de care vorbim. Avem un sistem care tot timpul a fost cârpit.

Situația care s-a creat - știu c-o să-mi spuneți că nu-i vorba de funcționari publici - situația care s-a creat a fost tocmai pentru a reuși să menținem înăuntrul sistemului competențele. Le aruncați afară.

Aruncați medicii afară din țară, îi trimiteți în străinătate.

Aruncați afară specialiștii de la unitatea de management - pleacă și ăștia.

Pleacă toată lumea, pentru că dumneavoastră aveți o politică fixă, bătută în cuie, cu salarii nesimțite și pensii nu știu cum.

Nu este admisibil, pentru că aceste tipuri de persoane nu pot fi înlocuite de mâine până poimâine. Mai degrabă, îmi spunea cineva și am fost la o reuniune internațională, apropo de competență, care spunea că mai degrabă într-o anumită țară europeană ajungi ministru, decât rector de universitate. Și dumneavoastră ce faceți? Îi luați pe oamenii care sunt bine pregătiți și le arătați ușile larg deschise, să meargă în mediul privat, să meargă în altă parte, unde găsesc mai multă responsabilitate. Când urcăm dealul, se spune - dar înțelepciunea populară se pare că nu vă este deloc cunoscută: „Nu schimbi caii - ca să nu zic boii, că nu sunt boi deloc - atunci când urci dealul." Suntem într-o situație dificilă. Acum dumneavoastră faceți ajustările astea politicianiste, în sensul în care vreți să spuneți: „Iată, suntem primii, pionierii care am rezolvat toate problemele, și cu pensiile ș.a.m.d."

Fiasco total și, din păcate, nu-i pe buzunarul, numai pe imaginea dumneavoastră, dar asta ne interesează mai puțin, dar e pe spinarea noastră, a tuturor românilor.

Sunt total împotrivă și chiar vehement împotriva acestui proiect de lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Mircea Toader, vă rog.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Eu am spus că nu susținem reîntoarcerea la comisie. Eu vreau, totuși, să am un punct de vedere față de colegul meu, domnul deputat Nicolăescu, asupra modului în care se adresează unui secretar de stat, chiar dacă este mai tânăr și mai necunoscut.

Cred că este jignitor să se adreseze așa. Toți am fost la început, până ne cunoaște. Și pe domnul Nicolăescu, când a intrat în Parlament nu-l cunoștea nimeni și nimeni nu i-a spus: „Cine ești tu, dumneavoastră, sau cine ești tu acolo?" Cred că acest mod de abordare nu trebuie să mai fie în Parlament și m-am simțit dator să fac această observație.

A citit un punct de vedere al ministerului, pe care l-a conceput ministerul. Noi avem și noi un punct de vedere pe care îl susținem.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Domnul Máté, vă rog. Și ultimul vorbitor.

 
   

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, aș fi foarte bucuros dacă la acest microfon nu s-ar lua anumite tonuri care nu se cuvin și, într-adevăr, aici vreau să-l apăr pe domnul Eugen Nicolăescu, pentru că nu accept ca din partea unui secretar de stat să vină la microfonul Camerei Deputaților și să spună domnul Eugen Nicolăescu. Nu! Este domnul deputat Eugen Nicolăescu.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră amendamentul așa cum este el în raportul dumneavoastră, la propunerea membrilor Comisiei pentru buget, finanțe.

Vă rog să urmăriți, ca să știți ce votați. Vă rog foarte mult.

Vă rog votul dumneavoastră, stimați colegi.

 
   

98 de voturi pentru, trei voturi împotrivă, 11 abțineri.

Amendamentul a fost adoptat. (Aplauze.)

Continuăm dezbaterea, în deplină cunoștință de cauză.

Poziția 12?

Poziția 13?

Poziția 14?

Poziția 15?

Poziția 16?

Poziția 17?

Domnule președinte, la poziția 17 din raport.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Pentru o corectură, pentru exactitate, dup㠄la nivelul unor operatori economici, cu modificările și completările ulterioare, alin.(1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins". Restul textului curge.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnilor colegi,

Ați auzit propunerea.

Supun votului dumneavoastră această propunere. Votul dumneavoastră, vă rog.

 
   

106 voturi pentru, un vot împotrivă, două abțineri.

Propunerea a fost adoptată.

Mai avem poziția 18, dacă nu sunt observații.

Poziția 19?

Și cu aceasta am epuizat de mult timpul afectat dezbaterii pe articole, dar și dezbaterea în sine.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind ratificarea Scrisorii de intenție semnată de autoritățile române la București, la 16 iunie 2010, actualizată prin scrisoarea suplimentară de intenție, semnată la București, la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 2 iulie 2010 și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România și Fondul Monetar Internațional, convenit prin Scrisoarea de intenție transmisă de autoritățile române, semnată la București la 24 aprilie 2009, și prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 4 mai 2009, precum și a Scrisorii suplimentare de intenție, semnată de autoritățile române la data de 8 septembrie 2009 și aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 21 septembrie 2009. (PL-x 448/2010) (rămas pentru votul final).  

Mai avem un pic.

La poziția 7, Proiectul de Lege privind ratificarea Scrisorii de intenție semnată de autoritățile române la București, la 16 iunie 2010, actualizată prin scrisoarea suplimentară de intenție, semnată la București, la 29 iunie 2010, aprobate prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 2 iulie 2010 și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România și Fondul Monetar Internațional, convenit prin Scrisoarea de intenție transmisă de autoritățile române, semnată la București la 24 aprilie 2009, și prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 4 mai 2009, precum și a Scrisorii suplimentare de intenție, semnată de autoritățile române la data de 8 septembrie 2009 și aprobată prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internațional din 21 septembrie 2009.

Suntem și aici în procedură de urgență.

Dacă din partea inițiatorului? Domnul secretar de stat Bogdan Drăgoi, din partea Ministerului Finanțelor.

   

Domnul Bogdan Drăgoi (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Misiunea comună a Fondului Monetar Internațional, al Comisiei Europene și Băncii Mondiale, ce a avut loc în perioada 26 aprilie-7 mai 2010 a fost finalizată prin semnarea la data de 16 iunie 2010 de către reprezentanții părții române a scrisorii de intenție.

Atât scrisoarea de intenție, cât și cea suplimentară au fost aprobate de către Bordul Fondului Monetar Internațional în data de 2 iulie 2010 și tranșa a VI-a, în valoare de 768 de milioane de drepturi speciale de tragere a fost trasă de către Banca Națională a României pentru susținerea rezervelor valutare.

Sprijinul financiar din partea Fondului Monetar Internațional are o valoare totală de 11.443.000.000 drepturi speciale de tragere, din această sumă Ministerului Finanțelor Publice i s-a alocat suma de 1.946.500.000 de drepturi speciale de tragere.

Rambursarea ratelor de capital, plata dobânzilor, comisioanelor și a altor costuri aferente împrumutului se asigură proporțional cu suma alocată de acesta de către Banca Națională Română și de către Ministerul Finanțelor Publice.

Față de cele de mai sus, Ministerul Finanțelor Publice propune și susține adoptarea actului normativ și a elementelor de reformă sectorială și fiscal-bugetară pe care le implică, în procedură de urgență.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul vicepreședinte Nițu.

 
   

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cu adresa PL-x 448 din 14 sept.2010, Biroul permanent, conform art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, a sesizat pentru examinare și avizare în fond Comisia pentru buget, finanțe și bănci cu acest proiect de lege.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizele favorabile transmise de Consiliul Legislativ și Comisia juridică, de disciplină și imunități.

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare ratificarea Scrisorii de intenție emisă de Guvernul României. În cadrul acestui aranjament stand-by sumele se disponibilizează în 8 tranșe trimestriale, iar rambursarea se efectuează după o perioadă de grație de 3 ani în valutele solicitate de FMI și potrivit unui scadențar propriu fiecărei tranșe. Maturitatea fiecărei tranșe este de 5 ani, perioadă pentru care se calculează dobândă. La dobândă nu se aplică perioadă de grație. Costurile percepute: comisionul de serviciu de 0,5% pentru fiecare tranșă și comisionul de angajament, calculat diferențiat corelat cu gradul de utilizare de către țara membră. Dobânda se calculează și se plătește trimestrial prin debitarea directă de către FMI a contului DST al României. Se aplică mai multe tipuri de rate ale dobânzii, în funcție de gradul de utilizare a resurselor.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La lucrările comisiei au participat 31 de deputați din totalul de 35 membri ai comisiei.

Din partea Ministerului Finanțelor Publice a participat domnul secretar de stat Gheorghe Gherghina. Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi.

Proiectul de lege este de competența decizională a Senatului.

În urma dezbaterii proiectului de lege, în ședința din data de 19 octombrie 2010, comisia propune spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a unui raport în forma prezentată de inițiator.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Doamna deputat din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte, îmi pare rău că acest proiect de lege sau acest acord, acest punct al ordinii de zi a fost trecut într-un termen foarte scurt și cred că foarte mulți dintre colegii noștri n-au apucat să citească și să vadă expunerea de motive și propunerile pe care Guvernul ni le aduce.

Ca o primă constatare, pot să spun că la pagina 7 a Expunerii de motive, așa cum a fost ea trimisă Camerei Deputaților, la Secțiunea a 6-a, se spune următorul lucru. Că au avut consultări cu organizații neguvernamentale, neexplicându-se cum au fost selectate, de asemenea, fundamentarea alegerii organizațiilor nu are la bază un act, consultări cu administrația publică locală, cu cine vreți dumneavoastră, nu apare nicăieri și organizația pionierilor... Dar, nicăieri în acest act nu văd să fi fost consultat și Parlamentul.

Așa cum am spus și altă dată, cred că nu suntem la impuse, ci teoretic trebuia să fim cei care să facem această consultare, să facem această negociere și să putem pe urmă să hotărâm, nu să primim de-a gata niște probleme care nu au trecut prin comisiile și dezbaterea Parlamentului.

Domnule președinte,

Este, într-adevăr, o completare a unei alte ordonanțe care a fost adoptată în 2009 și o să-mi pară rău toată viața că a fost adoptată, prin care se solicită încă o scrisoare, o scrisoare care să completeze primul acord, iar în expunerea de motive, stimați colegi, este adusă următoarea argumentare. În data de 25 iunie 2010, Curtea Constituțională a României a declarat drept neconstituțională măsura de reducere a pensiilor, fapt ce a dus la recurgerea la o măsură alternativă, respectiv, creșterea cotei taxei pe valoarea adăugată cu 5 procente. Astfel, scrisoarea de intenție a fost revizuită printr-un document suplimentar, scrisoare suplimentară de intenție, datată 29 iunie 2010, în care sunt prezentate evoluțiile cele mai recente, precum și influența deciziei Curții Constituționale asupra unor indicatori macroeconomici.

Stimați colegi,

Vă rog să citiți că așa scrie în expunerea de motive. Este trasă la răspundere Curtea Constituțională pentru că a analizat dacă acel proiect de lege este constituțional sau nu este constituțional, iar Guvernul vine și acuză prin această expunere de motive Curtea Constituțională că se amestecă în niște cifre macroeconomice care, vezi măria-ta, ar influența.

Această expunere de motive spune mai departe că dificultățile întâmpinate în colectarea veniturilor, precum și necesitatea reducerii anumitor categorii de cheltuieli publice, spune FMI-ul, au condus la revizuirea țintelor fiscale anterior convenite cu FMI, acestea urmând a se realiza printr-o serie de politici evidențiate în scrisoarea semnată. Știți care sunt acele măsuri? Deci, FMI-ul cere reducerea unor cheltuieli publice și colectarea mai bună a taxelor, impozitelor și mărirea masei de venituri. Guvernul vine și spune că va lua următoarele măsuri: reducerea cheltuielilor cu salariile, cu pensiile, prin recalcularea acestora și unele transferuri sociale, reducerea transferurilor către autoritățile locale, deci autorităților locale li s-au luat fondurile, de unde dezvoltare pe zonele respective?, subvențiile pentru încălzire. De asemenea, spune expunerea de motive: înghețarea temporară a pensionărilor anticipate și instituirea unui nou sistem de acordare a stimulentelor. Se va avea în vedere lărgirea bazei de impozitare a veniturilor și reducerea numărului de angajați din sectorul public, cât și implementarea de programe sociale în scopul combaterii sărăciei și această listă a nenorocirilor curge mai departe.

Bineînțeles că încercând să văd măcar un singur angajament al Guvernului, cel care teoretic a elaborat și expunerea de motive și Propunerea legislativă pentru aprobarea completării Acordului stand-by, nu există, stimați colegi, măcar un cuvânt, o frază privind dezvoltare, locuri de muncă...

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să vă limitați intervenția, doamnă. E procedură de urgență.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Imediat, domnule președinte.

De asemenea, stimați colegi, este clar că nu vom vota această nebunie, o dată pentru că cred eu că se face dovada cum acest guvern, prin acordul pe care l-a încheiat, în continuare nenorocește pe nepoții copiilor mei, în continuare, iar faptul că ni se aduce de-a gata acest lucru, acest acord care... în orice țară, în orice țară din Uniunea Europeană, aceste lucruri sunt discutate întâi cu Parlamentul.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

V-am rugat să vă limitați timpul, doamna deputat, vă rog foarte mult.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Dacă, în continuare, stimați colegi, vă simțiți bine ca o coadă a Guvernului PDL condus de Boc și susținut de dumneavoastră, să știți că nouă ne este jenă. Motiv pentru care nu dorim nici măcar să participăm la dezbaterea acestui proiect de lege, atunci când va fi dezbătut pe articole.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Dacă nu, vă rog să observați că sunt îndeplinite prevederile art.106, nu avem un raport cu amendamente admise și respinse. În consecință, acest... vă rog să ocupați loc, acest proiect rămâne pentru votul final.

Întrucât în 28 noiembrie se împlinește termenul pentru vot final, vă rog să fiți de acord să acordăm votul final acestui act normativ astăzi pentru a nu fi îndeplinite condițiile prevăzute de art.75 din Constituție și 113 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Vă rog.

 
   

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Domnule președinte,

Fără îndoială că puteți propune acest lucru. Nu este absolut nicio problemă.

Vă reamintesc însă articolul din Regulament care vă obligă ca înainte de orice vot final să constatați dacă este cvorum. Vă rog să faceți acest lucru. E obligatoriu prin Regulament să constatați acest lucru...

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Un lider de grup solicită acest lucru.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Așa cum am fost de acord și am ascultat planificarea, atât a programului de lucru, cât și a ordinii de zi, nu apărea nicăieri vot final.

Deci, nu suntem de acord cu vot final, doresc ca acest lucru să fie dezbătut, iar dacă dumneavoastră doriți să acordați vot final, Grupul parlamentar al PSD părăsește sala.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Domnule Toader,

Doamna Aurelia Vasile,

Este ora 18, timpul afectat dezbaterilor s-a epuizat, mâine-dimineață continuăm dezbaterea pe acest proiect de lege.

Vă mulțumesc. Vă doresc o seară bună tuturor, ne revedem mâine-dimineață la ora 8,30 pentru declarații politice.

Vă mulțumesc.

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului-ministru și membrilor Guvernului.  

- pauză -

   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Deschid ședința consacrată astăzi răspunsurilor orale la interpelările adresate de către dumneavoastră membrilor Guvernului.

Primul beneficiar al răspunsului este domnul deputat Zătreanu Dan-Radu din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal care a adresat o întrebare Ministerului Sănătății privind achiziția unui angiograf pentru Institutul de Urgențe pentru Boli Vasculare. Înțeleg că domnul secretar de stat Cristian Irimie, prezent aici, a înmânat răspunsul în scris. Lucrurile sunt rezolvate.

 
  Amet Aledin

Mai departe, domnul deputat Amet Aledin, prezent din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale a adresat aceluiași minister al sănătății o interpelare care se referă la locuri în stațiunile de tratament pentru boli cardiovasculare.

Domnul Cristian Irimie, secretar de stat la Ministerul Sănătății, este prezent.

Domnule secretar de stat, o să vă rog foarte pe scurt, să prezentați conținutul răspunsului dumneavoastră.

   

Domnul Cristian-Anton Irimie (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule deputat,

Conform prevederile art.94 din Hotărârea de Guvern nr. 262 cu modificările și completările ulterioare, biletele de trimitere pentru tratament de recuperare, reabilitare în stațiunile balneoclimatice se acordă de către medicii de familie, de către medicii de specialitate din ambulatorii și medicii din spital, aflate în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate pentru perioade și potrivit unui ritm stabilit de către medicul de recuperare. În acest mod se asigură cadrul legal pentru asigurarea accesului la serviciile medicale de recuperare și reabilitare în mod nediscriminatoriu pentru toate persoanele asigurate, inclusiv pentru persoanele vârstnice, fără existența unui plan de alocare de servicii medicale pe județe.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Domnule deputat, dacă aveți vreo observație sau ceva de imputat domnului ministru, vă rog să o faceți.

 
   

Domnul Aledin Amet:

Da, vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Îi mulțumesc și domnului secretar de stat pentru răspunsul oferit.

Sigur, aș fi dorit ca acest răspuns să fie unul complex, pentru că eu mă refeream în mod particular la județul Constanța, pentru că în urma unor discuții pe care le-am avut cu specialiștii Spitalului județean Constanța, am înțeles că județului Constanța nu i-au fost repartizate locuri în stațiunile specifice bolilor cardiovasculare, în sensul în care în stațiunile respective anul acesta nu au existat și pacienți din județul Constanța.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Totul este în regulă, totul e bine când se termină cu bine.

Domnul deputat Neacșu Marian din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat a adresat o interpelare ministrului transporturilor și infrastructurii, referitoare la stadiul concedierilor colective efectuate de către Guvernul României, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2010.

Îl avem prezent aici pe domnul Eusebiu Manea Pistru, secretar de stat. Întrucât domnul deputat lipsește, îl rog pe domnul ministru să-i comunice în scris răspunsul la interpelare și-i doresc să aibă o seară bună în continuare.

 
  Mircia Giurgiu

Domnul deputat Mircia Giurgiu, deputat în Colegiul domnului Emil Boc, adresează Ministerului Mediului și Pădurilor o interpelare privitoare la strategia ministerului cu privire la evitarea situațiilor create de inundații. Îl avem prezent pe domnul secretar de stat Marin Anton pentru a-i oferi răspunsul adecvat.

Domnule secretar de stat, o să vă rog pe scurt, o sinteză a răspunsului și îl eliminați în scris, ca să aibă ce să citească deseară acasă la hotel.

   

Domnul Marin Anton (secretar de stat, Ministerul Mediului și Pădurilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru diminuarea pagubelor produse de inundații, Ministerul Mediului și Pădurilor acordă o atenție deosebită lucrărilor pentru refacerea construcțiilor hidrotehnice, grav afectate de viiturile din acest an, precum și a celor afectate de viiturile din anii anteriori.

De asemenea, în Programul de investiții al ministerului este cuprins un număr important de lucrări noi pentru reducerea riscului la inundații, în principal, acumulări permanente și nepermanente care au un rol semnificativ în diminuarea pagubelor. Sunt în curs de realizare studiile necesare elaborării hărților de hazard și de risc la inundații care, potrivit prevederilor Directivei pentru evaluarea și gestionarea riscului la inundații vor fi finalizate până în decembrie 2013.

În acest an au fost elaborate planuri de apărare împotriva inundațiilor ale unităților administrativ-teritoriale care conțin zonele inundabile din fiecare localitate, sursele de risc la inundații, măsurile ce trebuie îndeplinite de autoritățile publice locale și de populație pentru evitarea pierderilor de vieți omenești și diminuarea pierderilor materiale. Sunt în curs de elaborare noi norme de proiectare în vederea măririi gradului de protecție a construcțiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundațiilor.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul deputat Mircia Giurgiu, aveți vreo nemulțumire? Sunteți tot timpul, tot timpul, un nemulțumit al soartei.

Vă rog.

 
   

Domnul Mircia Giurgiu:

Tot timpul sunt mulțumit, alții sunt nemulțumiți, cei care sunt nevoiți să trăiască cu salarii foarte mici.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule secretar de stat, sunt mulțumit de răspuns și sper ca în cel mai scurt timp să construiți cât mai multe obiective care să ducă la stoparea inundațiilor în momentul în care vin ploile la vară.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc pentru recomandare.

Domnul deputat Țintean Ioan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal adresează ministrului agriculturii și dezvoltării rurale o întrebare referitoare la situația crescătorilor de animale producătoare de lapte din zonele montane, cu dedicație zona din județul Bistrița-Năsăud. Este prezent domnul Barna Tanczos, secretar de stat la ministerul mai sus amintit, lipsește îns㠄adrisantul".

Domnule ministru, într-o asemenea, situație, o să vă rog să-i comunicați în scris răspunsul dumneavoastră.

Doamna deputat Barbu Sulfina - PDL - adresează Ministerului Mediului și Pădurilor o interpelare privind transportarea ilegală a deșeurilor nocive.

Domnul secretar de stat Marin Anton este prezent. Lipsește "adrisantul", răspuns în scris, domnule secretar de stat, doamnei deputat. Să aveți o seară frumoasă și dumneavoastră și toți ceilalți.

 
  Vainer Aurel

Domnul Vainer Aurel. Bună seara, domnule deputat. Mă bucur să vă salut. Adresează o interpelare Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților privind activitatea acestei autorități pentru restituirea proprietăților.

Este prezent domnul Sergiu Ionuț Diacomatu, secretar de stat, cu întreaga disponibilitate de a vă da un răspuns la interpelarea dumneavoastră.

Domnule secretar de stat, vă rog să răspundeți.

   

Domnul Sergiu Ionuț Diacomatu (vicepreședinte, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea adresată de domnul deputat are mai multe puncte.

În primul rând, se referă la comisia ce funcționează în cadrul instituției noastre, respectiv la Comisia specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, precum și comunităților cetățenilor aparținând minorităților naționale, se referă la blocarea activității acestei comisii. O să îi răspund dânsului că din punctul de vedere al instituției noastre, în urma eliberării din funcție a doamnei Rodica Constantinovici, ca urmare a emiterii acestei decizii a primului-ministru de eliberare a dânsei din funcție, noi am inițiat toate demersurile necesare în vederea nominalizării unui nou reprezentant al Ministerului Justiției care urmează să facă parte din Comisia specială de retrocedare.

Prin adresa noastră din 18.08.2010 am solicitat Ministerului Justiției desemnarea unui membru, prin adresa... nu vă mai citesc numărul din 14.09.2010, Ministerul Justiției a transmis Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietății, propunerea privind nominalizarea unui nou reprezentant al Ministerului Justiției în cadrul Comisiei speciale de retrocedare.

Ulterior, la două zile distanță, instituția noastră a transmis Secretariatului General al Guvernului propunerea Ministerul Justiției, în vederea numirii unui nou membru, între timp, acesta fiind și numit.

În ceea ce privește emiterea titlurilor de plată, vreau să-i reamintesc domnului deputat că au fost suspendate de la emitere pe o perioadă de doi ani de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului nr.62/2010. Potrivit acestei ordonanțe, cei care nu aveau emise titluri de plată pot solicita în continuare să li se emită titluri de conversie, respectiv, să fie înscriși ca acționari la Fondul Proprietatea.

În ceea ce privește suma rezultată din dividendele aferente anilor 2008 și 2009 care urmează să fie alocată Autorității Naționale, în vederea acordării despăgubirilor în numerar, vă comunicăm faptul că instituția noastră nu este în măsură să formuleze un răspuns la acest punct de vedere, fiind strict de domeniul Ministerului Finanțelor când vor acorda aceste sume, cu toate că, din câte știu eu și am fost la susținerea Ordonanței nr.81, există o prevedere prin care sunt obligați să ne transmită acești bani.

Vă mulțumesc frumos.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu foarte mult.

Domnul deputat Vainer Aurel, dacă doriți să comentați?

 
   

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi, care mai sunteți, vreau să mulțumesc domnului reprezentant, secretar de stat, care ne-a prezentat răspunsul. Mă bucur că acum, din punct de vedere legal, comisia e completă, dar, sigur, că vrem s-o vedem să treacă la lucru cu această formație completă, iar în privința banilor, vreau să precizez că eu, de fapt, m-am a adresat Ministerului Finanțelor Publice care este autoritatea, ni s-a spus, de coordonare a Autorității pentru Restituire.

Sigur că dumneavoastră nu mi-ați dat un răspuns la această întrebare, am s-o formulez, poate, Ministerului Finanțelor Publice. În orice caz, vă mulțumesc pentru promptitudine și aș dori răspunsul în scris.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Domnule secretar de stat, să-i înmânați și răspunsul scris domnului deputat.

Stimați colegi,

Domnul deputat Știrbu Gigel-Sorinel, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, și domnul Drăghici Mircea-Gheorghe din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat au adresat interpelări Ministerului Finanțelor Publice, care solicită în scris să amânăm răspunsul pentru următoarea ședință în plenul Camerei Deputaților.

Aceeași solicitare o are și Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale în raport cu interpelarea adresată de către domnul deputat Bode Lucian Nicolae din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal. Se acceptă amânarea pentru următoarea ședință.

Stimați colegi, vorba domnului deputat Vainer, cei care ați mai rămas, cu aceasta declar închisă ședința noastră consacrată răspunsurilor la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Ne revedem mâine-dimineață cu cei care sunteți aici, în mod cert, la ședința consacrată declarațiilor politice. Mâine-dimineață la orele 8,30, domnule Mircia Giurgiu.

Până atunci, seară bună, noapte bună, Doamne ajută tuturor!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 18,20.

 
       

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 13 november 2019, 11:26
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro