Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.155/25-10-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 25-10-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2010

9. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare. (PL-x 102/2010) (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 102/2010

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Poziția următoare, stimați colegi.

Poziția 6 din ordinea de zi, pe care ați votat-o aproape cu toții.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare.

Din partea inițiatorului?

Domnul secretar de stat Valentin Iliescu.

Domnul Valentin Adrian Iliescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor deputați!

Doresc, la dezbaterea acestui proiect de lege aflat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților, să fac rugămintea Guvernului către dumneavoastră, stimate doamne și domni deputați, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege, dintr-un motiv extrem de important.

În raportul comisiei a apărut un amendament, eu zic extrem de important, legat de salarizarea angajaților din unitățile de management de proiect.

În acest moment, Guvernul, prin Ministerul Muncii, lucrează la un proiect de salarizare, tocmai pentru această zonă, care să stimuleze și să satisfacă în egală măsură și exigențele Băncii Mondiale. Motiv pentru care fac rugămintea unui lider de grup, așa cum precizează regulamentul, de a susține punctul nostru de vedere, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Doamna Aura Vasile vrea să susțină punctul dumneavoastră de vedere.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Această Ordonanță nr.114 (PL-x 102) funcționează până la data de 31 decembrie 2010. Prin această ordonanță de urgență, teoretic, s-au anulat niște drepturi câștigate; se anulează pensiile agricultorilor, punerea în aplicare; se modifică sistemele de asigurări sociale, se anulează drepturile la tichetele de masă și multe, multe altele; indemnizații, alocări de alte drepturi. Toate aceste lucruri au năpăstuit acest neam, pe lângă alte dări și pe lângă alte obligații pe care Guvernul Boc le-a instituit pentru acest an față de cetățenii României.

Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au încercat ca, pe ultima sută de metri, să colecteze pentru o categorie de salariați, de angajați ai instituțiilor de specialitate, tocmai pentru a putea să venim în ajutorul guvernanților, pentru a se putea pune în practică mai repede programele și tot ceea ce trebuie ca să putem să atragem acei bani, acei bani, domnule președinte, de care auzim, de foarte mulți ani, de la Guvernul Boc 1, Boc 2, Boc 3, Boc 4 și poate va da Dumnezeu să nu mai avem guverne Boc.

De aceea, domnule președinte, noi nu vom fi de acord cu retrimiterea la comisie, nu vom fi de acord cu retrimiterea la comisie niciodată, dacă putem, măcar din noianul categoriilor sociale, categoriilor de salariați, să putem să corectăm un picuț, măcar, acolo unde putem.

Noi dorim să facem dezbaterea, să ne putem exprima pe dezbateri generale și să putem să arătăm, de la acest microfon, încă o dată, cum Guvernul Boc și grupurile parlamentare care susțin acest Guvern, Partidul Democrat Liberal, UDMR, Partidul UNPR, sau cucilor, nu mai îmi aduc aminte cum se numește, încearcă să sărăcească, să înfometeze și să-și bată joc de multe categorii sociale, de fiecare dată învrăjbind pe unii sau pe alții.

Nu suntem de acord, domnule președinte, cu retrimiterea la comisie.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolăescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, și se pregătește domnul Mircea Toader, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnule coleg, microfonul este al dumneavoastră.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean, așa cum a început să ne obișnuiască puterea, ne dăm seama că în Grupul parlamentar al PDL una se spune și se votează, la Guvern alta se dorește și nimeni nu mai înțelege nimic.

Această ordonanță de urgență a produs efecte pe anul 2010. Noi suntem acum aproape de sfârșitul lunii octombrie.

Și am să vă citesc numai câteva elemente din această ordonanță de urgență și după aceea o să mă întorc la ceea ce dorea domnul secretar de stat Iliescu.

Ce zice această ordonanță de urgență la expunerea de motive, printre altele? Amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor Legii nr.142 privind acordarea tichetelor de masă; amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor Legii nr.193 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.8 referitoare la acordarea de tichete cadou și tichete de vacanță; abrogarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71 referitoare la compensarea în bani a tichetelor de călătorie; amânarea, până în anul 2011, a aplicării prevederilor art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.209 pentru modificarea Legii nr.19 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, referitor la acordarea diferenței de punctaj pentru grupele I și II de muncă… și așa mai departe.

Dar, printre altele, se vorbește în această ordonanță de urgență și de faptul că personalul din cadrul unităților de management de proiect nu mai are niciun fel de drept, se încalcă acordurile internaționale prin care se făcea finanțarea și, în speță, salarizarea acestor oameni, iar ei ajung niște bieți funcționari amărâți.

Este surprinzător că, după 10 luni de aplicare, în care acest proiect de lege s-a plimbat între Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, s-a făcut o comisie comună, o ședință comună a celor două comisii și, în sfârșit, s-a găsit o soluție ca cel puțin pentru cei sub 100 de oameni care lucrează în unitățile de management al proiectelor să se realizeze un lucru normal, și anume ei să fie plătiți, așa cum sunt încheiate acordurile internaționale, acordurile de finanțare. Și astăzi, când suntem pregătiți, noi, Parlamentul, să votăm, în sfârșit, o bucățică de dreptate, pentru că ordonanța în sine este o nedreptate crasă, dar nu asta comentăm acum. Cred că ceea ce v-am citit a fost suficient de edificator, de creditor, cum se dorește să se facă reformă în această țară, tăind tot ce se poate tăia. Deci, când încercăm să facem o bucățică de dreptate, și atunci Guvernul se trezește că ar fi bine să nu se facă nici asta.

Eu cred că, în acest moment, domnule președinte de ședință, nu are rost să mai retrimitem la comisie raportul. să votăm proiectul de lege. El va produce efecte în continuare pentru acest personal pentru următoarele două luni, pentru că, oricum, de la 1 ianuarie 2011, va veni o altă lege, va veni un alt act normativ. Ne jucăm de-a legile, iar Executivul își bate joc de Parlament, cel care, de fapt, ar trebui să controleze Guvernul să facă ceea ce trebuie și să respecte Constituția.

Deci, Grupul parlamentar al PNL nu este de acord cu retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege și insistăm ca el să fie supus adoptării în ședința de astăzi.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Mircea Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, dacă îmi dădeați mie cuvântul spuneam: mult zgomot pentru nimic. Noi nu suntem de acord cu retrimiterea la comisie și susținem acest amendament.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Ei, asta-i politica.

Domnilor colegi, iată că am detensionat raporturile de muncă.

Invit acum președintele comisiei sesizate în fond, pentru a prezenta raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Domnule președinte Paul Victor Dobre, aveți cuvântul.

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din regulament, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a proiectului de lege.

La întocmirea prezentului raport, în conformitate cu art.97, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței Guvernului nr.114/2009.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședința comună din 28 septembrie 2010. La lucrări au fost prezenți 50 de deputați din totalul de 57. Raportul a fost adoptat cu 26 de voturi pentru, 11 împotrivă, 3 abțineri.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în condițiile art.115 alin.(5) teza a treia din Constituție.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituție.

În urma dezbaterii proiectului de lege, membrii celor două comisii reunite propun adoptarea cu modificări, după cum urmează: aș vrea, domnule președinte, să mai fac două precizări, două corecturi de natură de tehnică legislativă, o eroare materială. La punctul 11 din raport, la art.5, alin.(2) devine art.II. Iar la punctul 17 din raport, dup㠄operatori economici" se adaug㠄cu modificările și completările ulterioare, alin.(1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins". După aceea, textul curge.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere că suntem în procedură de urgență, conform prevederilor art.120 din Regulament, vă rog să faceți și propunerile pentru timpii de dezbatere.

Domnul Victor Paul Dobre:

Un minut și cinci minute în total.

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Numai puțin. Am să supun votului dumneavoastră timpii propuși de către domnul președinte.

Vă rog să votați.

111 voturi pentru, patru împotrivă, zero abțineri.

Timpii propuși au fost adoptați.

Din partea grupurilor parlamentare, domnul deputat Cindrea din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Aveți cuvântul.

Domnul Ioan Cindrea:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Sunt nevoit să fac câteva precizări suplimentare legate de această Ordonanță nr.114/2009 privind unele măsuri financiar bugetare.

Toată această ordonanță..., din cel puțin cinci motive, Grupul PSD nu putem să susținem această ordonanță. Și pentru informarea corectă a colegilor din toate partidele parlamentare, o să dau citire, cu permisiunea dumneavoastră, celor cinci puncte, care aduc prejudicii grave la cel puțin 10 milioane de români.

În primul rând, trei puncte se referă la cei 5,6 milioane de pensionari de stat din România.

1. Neaplicarea, până la 1 ianuarie 2011, a valorii de minim 45% a punctului de pensie. Astfel, datorită acestei ordonanțe, s-a putut fundamenta, în bugetul asigurărilor sociale de stat, un punct de pensie de 39%.

2. Amânarea, până în 2011, a recalculării punctelor pentru pensionarii care au lucrat în grupele I și II de muncă, anulându-se actele normative aprobate de noi, și amânarea aplicării acestor acte normative. E vorba de 1,4 milioane de pensionari care au lucrat în grupe de muncă.

3. Amânarea, până la 1 ianuarie 2011, a compensării în bani a tichetelor de călătorie neutilizate, act normativ aprobat de Parlamentul României.

4. Amânarea aplicării Legii nr.263/2008 privind sistemul public de pensii pentru agricultori și alte drepturi de asigurări sociale. E vorba de 2,2 milioane de agricultori, care la ora actuală nu sunt asigurați, care, în timp, vor deveni asistați sociali. Guvernul actual, prin această Ordonanță nr.114 a amânat intrarea în vigoare a unui sistem special de asigurare a agricultorilor din România, ceea ce nu este normal. Plângem că nu avem bani la bugetele de asigurări și, în loc să introducem 2 milioane de agricultori în sistemul de asigurare pe lege specială aprobată în 2008, Legea nr.263, s-a amânat aplicarea acestei legi.

5. Al cincilea motiv: în anul 2010 s-a suspendat, până în 2011, acordarea tichetelor de masă, tichete-cadou, tichete de vacanță pentru toți salariații din instituții publice și autorități publice. Noi considerăm că datorită efectelor sociale pe care le produce această ordonanță, faptul că s-a ajuns că milioane de oameni suferă, zeci și sute de mii de oameni au ieșit în stradă, se datorează acestei ordonanțe. Pentru acest motiv nu vom vota.

Vreau să vă informez că noi, cei din Partidul Social Democrat, am depus amendamente prin care am încercat corectarea ordonanței. Toate amendamentele au fost respinse și, ca atare, nu vom mai susține această ordonanță și nici nu vom mai ieși să ne susținem amendamentele respinse, fiindcă nu s-a ținut cont de punctul nostru de vedere și au fost respinse.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Eugen Nicolăescu din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean,

Stimați colegi,

Această ordonanță de urgență, așa cum s-a subliniat în mai multe rânduri și de repetate ori, a produs efecte pe anul 2010 și efecte proaste.

Această ordonanță de urgență, dacă ați fost atenți, începe, de fiecare dată, cu „nu": aia nu se poate, aia nu se poate, de fapt nimic nu se poate. Totul trebuie să fie tăiat, oamenilor nu trebuie să le dea nimeni nimic și mai ales acest stat, acest guvern.

Sigur că, la prima vedere, este un act normativ care trebuie respins. Un act normativ care produce mai mult rău decât bine - spun la prima vedere. Pentru că aici, în Parlament, am reușit, măcar o singură categorie socială s-o salvăm. Să-i dăm ceea ce i se potrivește și, mai ales, ceea ce merită. Și, de aceea, fac apel la toți colegii deputați să votăm acest amendament. Un amendament care corectează toate anomaliile din acest act normativ, care, pe lângă multe altele pe care le-a emis acest guvern, au produs multe efective nocive, negative, aproape întregii țări.

În consecință, din punctul meu de vedere, avem de optat între două rele: între a vota împotriva unui act normativ care oricum a produs efecte și a vota pentru un act normativ care corectează o situație.

Noi, Grupul parlamentar al PNL, am optat pentru această a doua alternativă: să votăm amendamentul și să votăm în final actul normativ care include acest amendament și face, în mare parte, o corectură importată pentru cei care lucrează în unitățile de management al proiectului.

Aceasta este poziția politică a Grupului parlamentar al PNL pe acest act normativ.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul la dezbateri generale. Timpul afectat a fost de mult depășit. Nu mai sunt alte intervenții. Nici doamna Aura Vasile.

Intrăm în dezbaterea pe articole.

Raportul comisiei sesizate în fond este pe masa dumneavoastră.

Dacă la numărul curent 1 sunt observații?

Nu avem.

Numărul curent 2?

Numărul curent 3?

Numărul curent 4? Articole nemodificate.

Pozițiile 5, 6, 7, de asemenea, nemodificate?

Punctul 8? Nu avem amendamente.

Poziția 9? Nu avem amendamente.

Punctul 10? Așișderea.

La poziția 11, domnule președinte, ați amintit dumneavoastră o reașezate în pagină, dacă bine-mi amintesc. Eu v-aș ruga s-o mai repetați pentru a fi reținută cu exactitate și a nu produce vreo greșeală, că mai nou tot greșim. Măcar când putem să le evităm.

Vă rog.

Domnul Victor Paul Dobre:

Este vorba de o corectură a unei erori materiale. Nu este alin.(2), este art.II.

Deci este art.5 alin.(1), după care urmează art.II.

Domnul Ioan Oltean:

O.K.!

Deci s-a reținut. E o modificare care e de natură materială.

Poziția 12 din raport.

Domnule ministru, vă rog nu folosiți purtători de cuvânt aici, în Parlament.

Vă rog, domnule ministru Nazarie, secretar de stat la Ministerul Finanțelor. Vă rog.

Domnul Alexandru Nazare (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Bună ziua!

Ministerul Finanțelor Publice nu susține acest amendament din mai multe considerente.

În primul rând, personalul din cadrul acestor unități de management al proiectului intră în sfera de aplicare a prevederilor Legii-cadru nr.330 privind salarizarea unitară.

Unul dintre principiile care stau la baza acestui sistem de salarizare îl constituie caracterul unitar al acestuia, în sensul că toată lumea trebuie să primească un salariu unitar.

Menționăm că personalul din cadrul acestor unități de management al proiectului e plătit din fondurile proiectelor. Aceste sume se rambursează de instituțiile financiare, după care urmează, din creditul extern, să fie rambursate de statul român. Deci, practic, și din bugetul de stat se folosesc bani pentru plata acestor oameni.

Totodată, aceste drepturi salariale se evidențiază în execuție, la titlul cheltuieli de personal, natură de cheltuieli strict monitorizată de Fondul Monetar Internațional. Potrivit angajamentelor asumate de România, pentru 2011 anvelopa salarială este de 39 de miliarde de lei.

Și ca să exemplificăm: bucățica de dreptate la care se referea domnul Nicolăescu mai devreme, la care vă refereați în privința acestor oameni, înseamnă, pentru aproximativ 150 de persoane, care sunt plătite cu maxim 300 de dolari pe zi, dacă o înfăptuim, ar însemna că un astfel de funcționar care lucrează într-o unitate de management, ar câștiga în jur de 10.230 de lei brut, în condițiile în care președintele României câștigă 7.167 de lei și un deputat ar câștiga 5.246 de lei.

Deci, dacă un astfel de angajat, într-o unitate de management al proiectului, ia jumătate din bani, adică 150 de dolari pe zi, nu 300, ajunge la această sumă, de 10.230 de lei.

În condițiile actuale, în condițiile de constrângere bugetară în care ne aflăm nu putem să susținem un astfel de amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolăescu. Să auzim și poziția și pe urmă...

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

N-am crezut vreodată să văd un reprezentant oficial să mintă cu atâta nerușinare aici, în fața Parlamentului.

Eu zic că ar trebui să-l chemați aici, să-și ceară toate scuzele din lume, să dispară din fața noastră definitiv. Habar n-are ce vorbește! Iertați-mă, vă rog, dar cine l-a trimis aici? Pe cine reprezintă acest om?

Domnul Ioan Oltean:

Domnule coleg, domnule deputat.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Sunt stupefiat, domnule președinte, să vină cineva să ne ia de proști. Poate unii vor, eu nu vreau să fiu considerat prost.

Domnul Ioan Oltean:

Vă rog să folosiți termene elegante.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Poate unora le place, dar e problema lor, nu-i problema mea.

Două lucruri sunt importante aici, domnule președinte de ședință.

Unu. Acești oameni sunt specialiști, au expertiză în domeniul lor de activitate și sunt o mână de oameni care mai sunt capabili să deruleze fonduri internaționale. Ne plângem toată ziua că nu avem oameni care să știe să atragă fonduri și să le gestioneze cum trebuie și pe aceea pe care-i avem îi trimitem afară, pentru că nu vrem să-i mai plătim.

Doi. Până când s-a aplicat această nenorocită de ordonanță, acei oameni ce leafă luau? În același temei de lege erau plătiți.

Mie nu mi-e frică că ia un om care-i mai bine pregătit mai mulți bani decât iau eu ca deputat. Dimpotrivă, sunt mulțumit că sunt oameni cu expertiză în această țară și că fac bine țării. Ce dacă ia mai mult decât președintele României, dacă e un specialist? Poate să ia mai mult și decât președintele Statelor Unite, dacă face bine României.

De aia ne este nouă frică, că sunt unii mai bine plătiți ca noi? Cred că acest amendament, cu atât mai mult trebuie susținut astăzi.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Am rugămintea către fiecare dintre dumneavoastră să vă analizați cu foarte multă atenție cuvintele și aprecierile la adresa celor care au posibilitatea să se exprime de la microfonul Camerei.

Domnule președinte, ascultăm punctul de vedere al comisiei.

Domnul Victor Paul Dobre:

Nu am argumente în plus față de cele expuse de domnul Eugen Nicolăescu, care este membru al Comisiei pentru buget, finanțe.

Acest amendament a fost susținut de toți membrii Comisiei pentru buget, finanțe și ai Comisiei pentru muncă în ședință reunită.

Acest amendament are în vedere o categorie de salariați extrem de importanți tocmai acolo unde se plânge domnul secretar de stat de la Ministerul Finanțelor.

Țara nu are resurse și datorită acestei guvernări nefericite. Singura resursă o reprezintă fondurile europene. Aceste fonduri trebuie gestionate de oameni care se pricep, specialiști. Acești oameni funcționează de mai bine de zece ani în acest sistem și sistemul s-a dovedit bun. Intervenția domnului de la Finanțe, că o să crească leafa la 150 de oameni nu cred că peste leafa președintelui republicii, mi se pare în stilul conducerii acestui minister, care tratează România dintr-un punct de vedere foarte îngust, de mic contabil.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamna deputat Sulfina Barbu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Doamna colegă, aveți cuvântul.

Doamna Sulfina Barbu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru o bună înțelegere a ceea ce noi, Partidul Democrat Liberal, susținem, discutăm despre oamenii angajați pentru gestionarea creditelor externe. Deci, nu vorbim de fonduri europene. Creditele externe angajate de la diverse bănci: Banca Mondială, Banca Europeană de Investiții, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Banii alocați pentru unitățile de management sunt, așa cum spunea domnul secretar de stat, parte integrantă a întregului împrumut.

Dar noi trebuie să ne raportăm la ordonanța în baza căreia au fost salarizați acești oameni, Ordonanța nr.52/1999. În aplicarea acestei ordonanțe este și un ordin de ministru, care spunea foarte clar că: „Salariul brut al angajatului va fi recalculat și modificat în caz de schimbare a legislației românești relevante, astfel încât să se păstreze neschimbat salariul lunar net, specificat la art.3 de mai sus."

În plus față de aceasta, nu discutăm nici de funcționari publici, nici de funcționari contractuali, discutăm despre angajați pe perioadă determinată, prin concurs, în echipele pe aceste proiecte.

Deci ei nu pot fi asimilați nici funcționarilor publici din instituțiile publice, nici funcționarilor contractuali. Au un regim special, conform Codului Muncii, ei sunt angajați pe perioadă determinată prin concurs, iar din comisiile de care concurs fac parte și reprezentanții băncilor.

Personal aș vrea să vă spun că pentru unul din aceste proiecte am obținut și un grant, adică fonduri nerambursabile pentru plata unității de management.

Este foarte adevărat că, în acest an, o parte din specialiști au plecat din sistem. Din informațiile mele din minister, în acest moment discutăm de 55 de oameni care au mai rămas, dintr-un total de 114 oameni.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat.

Domnul deputat Cristian Dumitrescu și pe urmă domnul deputat Máté. Vă cer scuze, domnule deputat, vă rog să aveți puțintică răbdare.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președintele de ședință.

Facem iarăși una din acele erori grave, în care nu ne dăm seama că sunt anumite sectoare extrem de sensibile în acest circuit și mă refer, în primul rând, la circuitul fondurilor europene, dar și la tot ceea ce ține în amonte și-n aval de acest lucru, pentru că, după câte știu și după câte înțeleg, acest personal este cel care gestionează mai ales angajamentele externe ale României în ceea ce privește derularea acestui tip de fonduri.

Rezultatul imediat este că și așa suntem foarte, foarte puțin pregătiți pentru a gestiona asemenea situații. Incidența în activitatea financiară a acestui tip de activități este din ce în ce mai mare, complexitatea și dificultatea gestionării mai dificilă, condițiile în care aceste fonduri sunt mai greu de accesat - mă refer și la Fondul Social European și la alte tipuri de fonduri - pentru că este vorba despre România, care are credibilitatea pe care o are în principal datorită actului de guvernare, iar prin aceste măsuri, care sunt măsuri pur - cum să vă spun - tehnice, pentru că nu le iese la domnii de la Finanțe că avem egalizarea aia de care vorbim. Avem un sistem care tot timpul a fost cârpit.

Situația care s-a creat - știu c-o să-mi spuneți că nu-i vorba de funcționari publici - situația care s-a creat a fost tocmai pentru a reuși să menținem înăuntrul sistemului competențele. Le aruncați afară.

Aruncați medicii afară din țară, îi trimiteți în străinătate.

Aruncați afară specialiștii de la unitatea de management - pleacă și ăștia.

Pleacă toată lumea, pentru că dumneavoastră aveți o politică fixă, bătută în cuie, cu salarii nesimțite și pensii nu știu cum.

Nu este admisibil, pentru că aceste tipuri de persoane nu pot fi înlocuite de mâine până poimâine. Mai degrabă, îmi spunea cineva și am fost la o reuniune internațională, apropo de competență, care spunea că mai degrabă într-o anumită țară europeană ajungi ministru, decât rector de universitate. Și dumneavoastră ce faceți? Îi luați pe oamenii care sunt bine pregătiți și le arătați ușile larg deschise, să meargă în mediul privat, să meargă în altă parte, unde găsesc mai multă responsabilitate. Când urcăm dealul, se spune - dar înțelepciunea populară se pare că nu vă este deloc cunoscută: „Nu schimbi caii - ca să nu zic boii, că nu sunt boi deloc - atunci când urci dealul." Suntem într-o situație dificilă. Acum dumneavoastră faceți ajustările astea politicianiste, în sensul în care vreți să spuneți: „Iată, suntem primii, pionierii care am rezolvat toate problemele, și cu pensiile ș.a.m.d."

Fiasco total și, din păcate, nu-i pe buzunarul, numai pe imaginea dumneavoastră, dar asta ne interesează mai puțin, dar e pe spinarea noastră, a tuturor românilor.

Sunt total împotrivă și chiar vehement împotriva acestui proiect de lege.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Mircea Toader, vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Eu am spus că nu susținem reîntoarcerea la comisie. Eu vreau, totuși, să am un punct de vedere față de colegul meu, domnul deputat Nicolăescu, asupra modului în care se adresează unui secretar de stat, chiar dacă este mai tânăr și mai necunoscut.

Cred că este jignitor să se adreseze așa. Toți am fost la început, până ne cunoaște. Și pe domnul Nicolăescu, când a intrat în Parlament nu-l cunoștea nimeni și nimeni nu i-a spus: „Cine ești tu, dumneavoastră, sau cine ești tu acolo?" Cred că acest mod de abordare nu trebuie să mai fie în Parlament și m-am simțit dator să fac această observație.

A citit un punct de vedere al ministerului, pe care l-a conceput ministerul. Noi avem și noi un punct de vedere pe care îl susținem.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc. Domnul Máté, vă rog. Și ultimul vorbitor.

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, aș fi foarte bucuros dacă la acest microfon nu s-ar lua anumite tonuri care nu se cuvin și, într-adevăr, aici vreau să-l apăr pe domnul Eugen Nicolăescu, pentru că nu accept ca din partea unui secretar de stat să vină la microfonul Camerei Deputaților și să spună domnul Eugen Nicolăescu. Nu! Este domnul deputat Eugen Nicolăescu.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră amendamentul așa cum este el în raportul dumneavoastră, la propunerea membrilor Comisiei pentru buget, finanțe.

Vă rog să urmăriți, ca să știți ce votați. Vă rog foarte mult.

Vă rog votul dumneavoastră, stimați colegi.

98 de voturi pentru, trei voturi împotrivă, 11 abțineri.

Amendamentul a fost adoptat. (Aplauze.)

Continuăm dezbaterea, în deplină cunoștință de cauză.

Poziția 12?

Poziția 13?

Poziția 14?

Poziția 15?

Poziția 16?

Poziția 17?

Domnule președinte, la poziția 17 din raport.

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Pentru o corectură, pentru exactitate, dup㠄la nivelul unor operatori economici, cu modificările și completările ulterioare, alin.(1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins". Restul textului curge.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnilor colegi,

Ați auzit propunerea.

Supun votului dumneavoastră această propunere. Votul dumneavoastră, vă rog.

106 voturi pentru, un vot împotrivă, două abțineri.

Propunerea a fost adoptată.

Mai avem poziția 18, dacă nu sunt observații.

Poziția 19?

Și cu aceasta am epuizat de mult timpul afectat dezbaterii pe articole, dar și dezbaterea în sine.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 19:36
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro