Mircea Irimescu
Mircea Irimescu
Sittings of the Chamber of Deputies of November 16, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.172/26-11-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 16-11-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 16, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Mircea Irimescu - declarație politică intitulată "Sistemul nostru electoral";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Domnul deputat Mircea Irimescu, din partea Grupului de parlamentari fără apartenență. Îl invit la microfon. Și îl rog să se pregătească pe domnul deputat Mircea Lubanovici, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Vă rog, domnule coleg, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Irimescu:

Bună dimineața!

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Sistemul nostru electoral."

Discuțiile despre eficiența și utilitatea sistemului de promovare în Parlamentul României sunt departe de a se fi încheiat și în perioada următoare cred că se vor intensifica. Unii vorbesc chiar de necesitatea renunțării la actualul vot uninominal și de revenirea la sistemul votului pe listă de partid. Experiența celor aproape 2 ani de funcționare ai actualului Parlament (ales prin vot uninominal într-un singur tur) ar trebui să fie baza dezbaterii în cauză.

Prima lacună a actualului mecanism de alegere a fost considerată aceea a redistribuirii voturilor la nivel național. Faptul că s-a ajuns în Parlament de pe locul doi, trei sau chiar patru al clasamentelor rezultatelor la vot din colegii este o nepermisă deturnare a voinței electoratului. Așa este, numai că și cealaltă fațetă a problemei este valabilă. Un partid care ar fi obținut 33% din voturile dintr-o circumscripție electorală (egală cu un județ), dar nu ar fi avut niciun candidat situat pe primul loc în vreun colegiu, nu ar fi câștigat niciun loc în județul respectiv lăsând fără reprezentare parlamentară o treime dintre alegători. Ar fi fost corect acest lucru? Evident că nu, pentru că, spre exemplu, un alt partid, care ar fi obținut 45% dintre voturile județului respectiv, având toți candidații săi pe primul loc, și-ar fi adjudecat toate mandatele din circumscripție, fără să fi obținut majoritatea voturilor.

A doua deficiență a sistemului ține de împlinirea scopurilor care s-au avut în vedere la adoptarea lui. Inițial s-a urmărit ca, pe lângă interesul nedeclarat al eliminării partidelor mici de pe scena politică a țării, să se întărească legătura deputaților și senatorilor cu oamenii din colegiile în care au fost aleși. Se miza astfel pe o mai eficientă promovare a intereselor locale în forul legislativ al țării și pe creșterea interesului cetățenesc pentru activitatea parlamentarilor. Realitatea arată că dezideratele au rămas doar pe hârtie.

În Parlamentul României, în toate fazele funcționării procesului legislativ, primează interesele partidelor politice și nu problemele locale din colegii, indiferent care ar fi acestea. Cât privește interesul cetățenilor pentru activitatea ce se desfășoară în biroul parlamentar din colegiul din care fac parte, constat că este surprinzător de mic. Practic oamenii nu folosesc cum se cuvine această pârghie legală pe care o au la dispoziție pentru promovarea intereselor lor și a comunităților de care aparțin. Dintr-un complex de motive ei rămân mult prea mult la dispoziția inițiativelor guvernamentale și ale formațiunilor politice parlamentare.

Cei doi ani scurși din actuala legislatură arată că parlamentarii partidelor care nu au ajuns la putere se află într-o ilegală inferioritate față de cei ai coaliției care sprijină guvernul. Mijloacele lor de a rezolva problemele care li se ridică din colegiile pe care le reprezintă sunt considerabil mai reduse. Se văd puși într-o dilemă: să accepte sau nu ademenirile celor de la putere de a le întări efectivele? Dacă rămân în opoziție, cum ar fi moral (peste subiectul moralei în politică deocamdată sar...), nu pot obține fonduri, la putere șansele se amplifică simțitor. Este simplu de înțeles: banii pentru investiții îi împart reprezentanții guvernului și, ca la români, sunt și ei imparțiali...

Pentru destul de numeroși parlamentari ieșirea din încurcătură se face prin părăsirea băncilor opoziției și îngroșarea rândurilor celor de la putere. Să ne-nțelegem, nu numai din dorința de a servi interesele publice din colegii, ci, uneori, din conjugarea acestora cu blamabile interese personale. Fiind aleși uninominal, legea le permite astfel de manevre, dar prin asta se distorsionează din nou voința electoratului. Alegătorii care au votat pentru un candidat sau pentru un partid tocmai pentru că se opuneau, de exemplu, PDL-ului, se pot trezi în situația de a vedea că cel pe care l-au ales, dimpotrivă, sprijină acest partid, actualmente de guvernământ și nu pot face nimic pentru impunerea dorinței pe care și-au exprimat-o prin votul dat. Ba s-a ajuns la situația incredibilă în care un partid are reprezentare parlamentară, deși nu a participat la alegeri!

Afectate de disfuncțiile sistemului electoral, spre deosebire de cele de la putere, partidele politice din opoziție protestează cu vehemență și se opun recunoașterii și oficializării migrației politice parlamentare. Ele ar vrea să dispună discreționar de mandatele care au fost obținute sub siglele lor. Cu alte cuvinte și-ar dori să poată retrage mandatul parlamentarului care dezertează din partid și, eventual, să-l încredințeze altei persoane din cadrul formațiunii. Este corect acest lucru, în condițiile în care, în multe colegii, nu a fost vorba despre un vot politic ci de un vot acordat unei persoane?

Așa cum se prezintă astăzi, compoziția forului legiuitor al țării nu reprezintă voința electoratului din alegerile care l-au propulsat. De aici decurge o serie de întrebări, unele subliniate în cele de mai sus. De răspunsurile care se vor da acestora va depinde în mare măsură viitorul politic al țării. Cetățenii, societatea civilă, societatea în ansamblul ei, trebuie mobilizați la dezbaterea acestei importante chestiuni pentru că al lor cuvânt ar trebui să fie cel hotărâtor.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 3:07
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro