Gheorghe Ana
Gheorghe Ana
Sittings of the Chamber of Deputies of November 16, 2010
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.172/26-11-2010

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2010 > 16-11-2010 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 16, 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.82 Gheorghe Ana - declarație politică intitulată "Cu sau fără FMI?";

 

Domnul Gheorghe Ana:

"Cu sau fără FMI?"

Intervenția Președintelui României, Traian Băsescu, în plenul Camerelor reunite ale Parlamentului României a generat discuții în principal pe două teme: mesajul pe care domnul Traian Băsescu l-a dat și durata foarte scurtă a intervenției domniei sale.

Mesajul Președintelui s-a dorit a fi unul de ultimatum privind respectarea condițiilor impuse României prin semnarea acordului cu FMI. Moratoriul solicitat de Președintele Traian Băsescu partidelor parlamentare pe o perioadă de 30-45 zile nu este altceva decât amenințarea opoziției că dacă nu se va înțelege cu puterea pentru a aproba în Parlament cele trei legi: Legea salarizării unitare, Legea educației și Legea bugetului pe 2011, atunci România va încălca tratatul cu FMI și va intra în incapacitate de plată, neputând achita în luna decembrie salariile bugetarilor și pensiile. Responsabilă de acest dezastru nu va fi decât opoziția, care nu înțelege importanța momentului și solicitării Președintelui.

Această strategie de președinte-jucător pune clasa politică într-o dificultate voită, pentru ca populația să uite că în urmă cu un an prezenta acordul cu FMI ca pe o centură de siguranță pentru economia românească. În realitate, pentru români acordul cu FMI este o povară pe care o suportă din ce în ce mai greu. Rețeta recomandată s-a dovedit falimentară. O reamintesc pentru cei care nu știu, dar și pentru cei care uită repede.

  1. Se aplică politici monetare restrictive, ceea ce înseamnă creșterea ratelor dobânzii, pentru a reduce riscul de devalorizare a monedei naționale. Drept urmare, exportăm puțin și am devenit deschiși la importurile de pe alte piețe. În cel mai îndepărtat cătun cumpărăm roșii turcești, ulei grecesc, pantofi chinezești, electronice japoneze etc. Totodată, nivelul de îndatorare externă a crescut semnificativ.
  2. Politici fiscale restrictive, ceea ce înseamnă creșterea impozitului pe consum și reducerea celui pe profit; se mărește baza de impozitare, ca să nu scape niciun sărac fără să plătească, și se diminuează rata, ca să nu simtă bogații că li se ia ceva.
  3. Cheltuielile publice s-au redus semnificativ, mai ales cele care privesc direct pe români - sănătate, educație, sociale.
  4. Liberalizarea piețelor și investițiilor și eliminarea tuturor măsurilor de protejare a economiilor naționale este un ingredient de nelipsit. Se suprasolicită teoria avantajului comparativ. Pentru unii este format din înalta tehnologie, protejată de legislații prohibitive pentru săraci privind drepturile de autor și licențele, pentru alții, din forța de muncă înalt și medie calificată gratis. Scurgerea de profesioniști spre țările cu venituri mari indicate tinde să submineze fără cale de întoarcere dezvoltarea internă. Monopolurile sunt desființate, dar nu toate, doar cele de stat - servicii publice, petrol, telefonie; cele private cresc, se extind și devin corporații transnaționale.

Să adăugăm privatizarea a tot ce este public și dereglementarea totală, dacă ar fi posibil, a vieții economice, și avem schema generală a acordurilor girate de FMI.

Privind durata foarte scurtă a intervenției Președintelui Traian Băsescu, ea își are originea în neparticiparea opoziției la ședința comună a celor două Camere, situație pe care domnul președinte ar fi putut să o evite dacă dorea într-adevăr ca mesajul să ajungă unde trebuie. Prin încurajarea menținerii la conducerea Camerei Deputaților a doamnei Roberta Anastase, Traian Băsescu s-a deconspirat, în sensul că domnia sa nu dorește o colaborare putere-opoziție pentru a găsi soluții de ieșire din criză, ci dorește să mențină o tensiune putere-opoziție pentru a putea decide atât pentru putere, cât și pentru opoziție.

Este evident că majoritatea cetățenilor au de pierdut datorită politicilor greșite, de ignorare a poziției partidelor din opoziție, iar acordul cu FMI este o consecință a acestui fapt care întreține starea de tensiune pe scena politică, iar consecințele nu au întârziat să apară

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 3:08
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro