Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/14-04-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 04-04-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2011

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea majorării capitalului deținut de România la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre. (PL-x 70/2011) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 70/2011

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea majorării capitalului deținut de România la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre.

Urmează ca și acest proiect de lege să fie dezbătut în procedură de urgență.

Vă rog, din partea inițiatorului.

Domnule secretar de stat Ion Ghizdeanu, vă rog să vă faceți datoria și să exprimați poziția inițiatorului față de acest proiect de lege.

Domnul Ion Ghizdeanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare majorarea capitalului deținut de România în calitate de membru fondator la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre cu 145 de mii de acțiuni, în valoare totală de 145 de milioane DST și modalitățile de plată a acestuia.

Cota de 10% din acest capital, respectiv 14,5 milioane, trebuie achitată în prima parte a anului 2011, iar cota de 20% se va achita în opt rate anuale succesive din 2011 până în 2018.

Mai este de menționat că cota de 10% ce trebuie plătită urgent și de România a fost plătită de aproape toate țările membre ale Băncii pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre, dintre marii acționari rămânând numai România și Ucraina care nu au efectuat plata până la această dată.

Față de cele de mai sus, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor Publice, susține și vă roagă să aprobați și acest proiect de lege în forma transmisă de inițiator.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnule vicepreședinte, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru buget.

Vă ascultăm cu atenție.

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea majorării capitalului deținut de România la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre.

La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul Consiliului Legislativ, avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități și avizul Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare.

În luna mai 2008, Guvernul României a aprobat Memorandumul cu tema aprobarea majorării capitalului deținut de România la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre, apreciind că este necesară participarea României la majorarea capitalului social și la redistribuirea acțiunilor nealocate prin achiziționarea unui număr mai mare de acțiuni în vederea egalării, dacă va fi posibil, a cotei deținute în prezent de mari acționari, Federația Rusă, Turcia, Republica Elenă, din următoarele considerente: creșterea prestigiului României atât la zona Mării Negre, cât și pe plan internațional prin întărirea poziției sale ca acționar într-o bancă regională de dezvoltare, cu rezultate deosebite, comparativ cu capitalul deținut și calitatea acționarilor; influența pozitivă asupra activității și recunoașterii băncii având în vedere statutul României de membru al UE.

Conform prezentului act normativ, se aprobă majorarea capitalului deținut de România în calitate de membru fondator la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre cu 145 de mii de acțiuni, în valoare totală de 145 milioane DST.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, potrivit art.76 din Constituția României, republicată.

La lucrările comisiei au participat 33 de deputați din totalul de 33 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Proiectul de lege, potrivit art.75 alin.(1) și (3) din Constituția României, republicată, și art.92 alin.(9) pct.1) din Regulamentul Camerei Deputaților, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii Proiectului de Lege pentru aprobarea majorării capitalului deținut de România la Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre, în ședința din data de 22 martie 2011, comisia propune supunerea spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a proiectului de lege, cu amendamentele prezentate în anexă.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Vă rog să aveți în vedere că suntem în procedură de urgență, propuneți timpul afectat dezbaterii pe articole.

Domnul Adrian Henorel Nițu:

Propun cinci minute pentru dezbateri.

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră timpul propus. Vă rog să vă pregătiți cartelele și să vă exprimați prin vot.

Vă rog să votați.

84 de voturi pentru, 2 voturi împotrivă și zero abțineri. Propunerea a fost adoptată.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul.

Domnule deputat, vă rog să exprimați poziția Grupului Partidului Social Democrat.

Domnul Mugurel Surupăceanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am ascultat cu mare atenție expunerea de motive a reprezentantului Guvernului și desigur și raportul pe care ni l-a prezentat Comisia pentru buget, finanțe.

Vreau doar să vă atrag atenția asupra unor aspecte care țin de buna reprezentare a României în raport cu organismele internaționale. În primul rând, semnalez că există grave neconcordanțe între conținuturile celor două acte care sunt prezentate aici în anexă și fac referire la Anexele nr.1 și nr.2 și la scrisoarea președintelui Băncii de Comerț și Dezvoltare a Mării Negre, neconcordanțe care au fost sesizate și în textul pe care l-a trimis sub formă de aviz Consiliul Legislativ.

În al doilea rând, vreau să supun atenției dumneavoastră un aspect care ține de problema de fond a dezvoltării și creșterii influenței, așa cum spune aici, a prestigiului României în zona Mării Negre, în raport cu ceea ce s-a făcut până acum în interiorul acestei entități, în interiorul Băncii de Comerț și Dezvoltare a Mării Negre. Și vreau să-l întreb pe reprezentantul Guvernului, aici de față, dacă din 1994 până astăzi, această instituție, această bancă a derulat vreun proiect în zona României, dacă a finanțat vreo acțiune care să includă România. Pentru că noi risipim sute de milioane de drepturi speciale de tragere pe majorări de capital, de care nu spun că nu sunt bune, dar nu beneficiem de niciun fel de suport din partea acestei instituții bancare, nu beneficiem de niciun fel de ajutor și nu suntem incluși în niciun fel de proiect pe care această instituție ar trebui s-o deruleze.

Mai mult decât atât, din 2008 până astăzi, și desigur și de astăzi înainte, vreau să-l rog pe reprezentantul Guvernului să ne prezinte o listă a acestor proiecte, a acestor activități, a acestor acțiuni pe care dorește să le desfășoare Banca de Comerț și Dezvoltare din zona Mării Negre care să includă România sau care să facă referire la România. Repet, finanțăm majorare de capital, de acord. Dar unde se duc banii? Și mai ales cum vedeți dumneavoastră creșterea prestigiului României în zona Mării Negre, în condițiile în care nu se desfășoară niciun fel de acțiune. Despre ce vorbim? Cum se poate să contracarăm influența sau chiar să deblocăm ponderea unor acționari majoritari din interiorul acestei bănci, în condițiile în care noi de fapt majorăm capitalul cu doar 1% și rămânem în continuare acționari minoritari. Despre ce vorbim?

Sunt cuvinte frumoase scrise aici în expunerea de motive, care n-au însă niciun fel de bază reală, n-au niciun fel de suport practic. N-am văzut, repet, o inițiativă, n-am văzut o acțiune, n-am văzut nimic până acum care să se desfășoare în numele acestei entități, în numele Băncii de Comerț și Dezvoltare a Mării Negre. Pe ce aruncăm acești bani? Închidem spitale, închidem școli, nu avem bani pentru profesori, dar de fapt risipim sute de milioane pe acțiuni care nu se desfășoară. Suntem într-un vid total. Aș vrea să insist, dacă-mi permiteți, domnule președinte de ședință, să-l rog pe reprezentantul Guvernului să ne spună ce are de gând să facă România ca membru și ca acționar al acestei entități. Despre ce beneficii vorbește domnia sa? Unde este, până la urmă, aportul pe care această bancă îl are în zona Mării Negre, inclusiv în România?

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule deputat Surupăceanu.

Domnule secretar de stat, v-aș ruga, foarte pe scurt, dacă puteți să dați câteva date solicitate de către colegul nostru, la care a subscris și doamna Aura Vasile.

Domnul Ion Ghizdeanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Prima, și vreau să spun că, într-adevăr, suntem de acord, și a fost o mică eroare a mea, mă scuz.

Suntem de acord cu amendamentul prezentat de comisie, deci cu raportul comisiei cu amendamentul făcut.

Referitor la calitatea României, așa cum menționam, România se află printre principalii acționari. Practic, avem 14%, acum 13,5%, în urma legii 14%, față de 16% Rusia și Turcia. Deci, suntem printre marii acționari, care sunt în număr de șase. Celelalte cinci țări au toate 9%.

Între proiecte și investiții, până acum, în România, participări ale băncii, ele totalizează, până în acest moment, ca fonduri intrate în România, 185 de milioane de dolari.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Pe procedură, doamna Aura Vasile, vicelider PSD.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte al Camerei Deputaților și vicepreședinte al Partidului Democrat și Liberal.

Domnule președinte de ședință,

Colegul meu, domnul deputat Surupăceanu, a adresat întrebări punctuale, dar spun încă o dată "punctuale", reprezentantului Guvernului.

Dacă dorește să ne - îmi vine un termen neacademic, folosit de colegul meu, Marian - să ne "mermelească", nu-i niciun fel de problemă, ne "mermelește" suficient această expunere de motive. Deci, colegul meu a întrebat clar: pe ce proiecte și de ce a beneficiat România de la înființarea băncii și până astăzi? Și a mai întrebat colegul meu: cum este posibil ca reprezentanți ai Guvernului, funcționari, probabil, cei care au scris ceea ce avem la îndemână, să poată să așeze pe hârtie aceste bazaconii?! Cum este posibil să scrii aici că - fiți atenți! - "contracararea influenței sau chiar a blocajelor datorate unora dintre marii acționari"?

Deci, noi ne batem cu Rusia, cu Turcia pe aceste proiecte! Colegul meu a cerut niște răspunsuri.

Deci, dorim, domnule președinte, ca reprezentantul Guvernului să răspundă punctual la ceea ce domnul deputat Surupăceanu a întrebat.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat.

Sunt absolut convins că domnul secretar de stat nu a vrut să "mermelească" pe nimeni, și că domnia sa nu a vrut decât să dea informațiile pe care le deține.

Mai doriți ceva, domnule secretar de stat? V-aș ruga foarte mult, pentru că urmează sesiunea de întrebări și interpelări, unde vi se poate pune mai pe larg această întrebare și trebuie să răspundeți.

Foarte pe scurt, deci, și v-aș ruga să nu "mermeliți" pe nimeni, domnule secretar de stat.

Domnul Ion Ghizdeanu:

Nu, nu, doar voiam să spun, cu toată condescendența, am vrut să răspund și să spun suma globală, dar aș enumera câteva proiecte: Turceni, Constanța port, Transgaz, Termoelectrica - două tranșe pe Banca Românească, rambursat deja, și mai sunt proiecte, iar Ministerul Finanțelor Publice poate transmite lista detaliată în acest moment, și cu tot fluxul pe aceste proiecte.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Toată lumea este mulțumită și împăcată.

Trecem la dezbaterea raportului.

Dacă aveți toți raportul pe masă? Toată lumea se uită cu atenție, da, am constatat.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

La art.1 dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.2 - observații? Nu sunt. Adoptat.

Art.3 din raport, din lege - observații? Nu sunt. Adoptat.

N-am "mermelit" pe nimeni astăzi.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final de mâine.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 6 iunie 2020, 21:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro