Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/26-05-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 16-05-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2011

17. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală (PL-x 602/2010). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 602/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală.

Procedură de urgență.

Pe acest proiect de lege? Domnul deputat, vă rog.

Domnul Gheorghe Zoicaș:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Am discutat și cu domnul Mircea Toader. Solicit retrimiterea la comisie ca să putem corela cu Ordonanța de Guvern nr.18/2009, care se găsește mâine pe ordinea de zi la Comisia pentru industrii și servicii.

Deci, vă rog să acceptați retrimiterea la comisie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun!

Există o propunere de retrimitere la comisie.

Domnul Călian, vă rog.

Domnul Petru Călian:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al PDL consideră că nu este cazul să fie retrimisă la comisie această inițiativă legislativă.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Punctul de vedere al Guvernului, vă rog? Și, după aceea supunem... de fapt, haideți, înainte de a prezenta punctul de vedere, să supunem la vot această propunere făcută de domnul deputat Zoicaș.

Votul este deschis. Vă rog să votați.

45 de voturi pentru, 45 împotrivă și 2 abțineri. Propunerea a fost respinsă.

Intrăm în dezbateri.

Punctul de vedere al Guvernului? Vă rog.

Domnul Eugen-Dicones Curteanu (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului):

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Actul normativ supus atenției dumneavoastră nu numai că nu are nimic de-a face cu Ordonanța de urgență nr.18/2009, e vorba, într-adevăr, de reabilitare termică, dar propune un alt mecanism financiar. E vorba de credite cu garanție guvernamentală și subvenționarea dobânzii pentru condominii și pentru locuințe individuale.

Asta este noutatea pe care o propunem prin acest act normativ și tocmai de aceea, vă rugăm să fiți de acord cu această variantă de finanțare pentru cei care doresc să-și reabiliteze termic locuința. E o alternativă la Ordonanța Guvernului nr. 18 și nu se suprapune cu aceasta.

De aceea, vă rugăm să fiți de acord cu raportul de adoptare propus de cele comisii, cu amendamentele adoptate deja.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Raportul comisiei?

Domnul președinte Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Comisia a fost sesizată în fond cu dezbaterea proiectului de lege menționat. Aș vrea să subliniez că există avizul favorabil al Consiliului Legislativ, precum și al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Proiectul creează cadrul normativ pentru contractarea unui credit, în condiții avantajoase, cu garanție guvernamentală și dobândă subvenționată de către asociațiile de proprietari sau persoane fizice pentru executarea lucrărilor de reabilitare termică a blocurilor de locuințe sau clădirilor unifamiliale.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propune plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise și amendamente respinse.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Vă rog, domnule Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Dacă așa..., în guvernarea asta necăjită pe care dumneavoastră o faceți, ce a mers bine, proiectul acesta de anvelopare, de izolare termică a locuințelor, prin această ordonanță care, spunem noi, creează facilități financiare și altor persoane și chiar la locuințele individuale să facă anveloparea, să facă izolarea termică, de fapt, am omorât Programul privind anveloparea locuințelor.

Uitați-vă dumneavoastră pe situațiile Ministerului Dezvoltării Regionale de acum doi ani de zile, când existau și fondurile necesare și pe principiul acela primul venit, primul servit, primarii care au avut proiecte au venit și au demarat acest program de izolare termică a blocurilor și nu numai de izolare termică a blocurilor și de, știu eu, îmbunătățire a aspectului arhitectural al blocurilor de locuințe care sunt construite de mulți și după 30-40 de ani au ajuns să dea și o fațetă foarte urâtă localităților în care acestea se regăsesc.

Dacă această acțiune a fost o acțiune bună și la timpul respectiv s-a bucurat de încredere și la administrația locală și la populație, cu acest proiect de lege care, de fapt, sau cu această ordonanță care, de fapt, spune că vine să îmbunătățească mecanismul economico-financiar de realizarea acestui program, de fapt, am omorât programul. Pentru că am adus acest program ca variantă la programul care se derula, de anvelopare a blocurilor, și am încetat să mai finanțăm acel program care era finanțat pe ordonanța de urgență nr.18.

De aceea, Grupul parlamentar al PSD nu va vota acest proiect de lege.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Intervenții din partea altor grupuri parlamentare?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Am participat la dezbaterea acestei ordonanțe, care a apărut în luna octombrie.

Practic, programul n-a fost demarat, având în vedere faptul că este o așteptare, a fost o așteptare din partea băncilor, ca și Parlamentul să fie de acord, având în vedere garantarea creditelor care vor fi accesate de persoane fizice sau de asociații de locatari.

Noi am susținut și susținem în continuare că este o oportunitate bine-venită nu numai pentru persoane fizice care intră de data asta, și proprietarii de locuințe individuale, n-au avut acces în programul celălalt. Practic, programul celălalt introducea și o discriminare la acest capitol, pentru că numai locatarii din blocuri, proprietarii blocurilor și condomeniile au intrat în acest program, dar este o șansă prin acest plus și pentru întreprinzători. Pentru că, dacă o să aibă o promovare, această șansă pentru persoane fizice și pentru locuitorii din blocuri, cu numai 10% aport propriu și cu 90% credit avantajos cu garantare cu garanție guvernamentală, practic în 5 ani de zile, cât va trebui să ramburseze aceste credite orice persoană fizică, deja, din economiile realizate în urma Programului de izolare termică și de reabilitare termică a clădirilor, rambursarea poate să fie posibilă, pentru că toate documentele, cei care au intrat în programul celălalt, cu Ordonanța Guvernului nr.18, deja s-au convins, economiile mergând, variind între 25 și 40% din costurile încălzirii într-o iarnă care a trecut, și acum, unde în zonele de munte mai mult de 7 luni de zile a fost nevoie de încălzire, deci gândiți-vă că începând cu al doilea an, deja, dacă actualmente acest program va fi accesat de un număr destul de persoane, deja în iarna asta, deja au o șansă în plus, au o șansă întreprinzătorii mici și mijlocii care prin accesarea acestui program, într-adevăr, pot crea locuri de muncă, pot crea venituri și nu merg mai departe cu această idee. Ca atare, noi solicităm să fie aprobat acest proiect de lege, cu amendamentul care până la urmă a trecut, care dă o șansă și pentru balcoanele blocurilor să fi cât de cât uniform izolate și aranjate, într-adevăr, ca și aspectul locuințelor să capete un nou sens.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 

(În continuare, ședința este condusă de domnul deputat Marian Sârbu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Niculae Mircovici și Georgian Pop, vicepreședinți ai Camerei Deputaților.)

Domnul Marian Sârbu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt....

Da, domnule Iulian Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem într-o situație care reclamă, cu adevărat, o atenție deosebită asupra acestui proiect.

La ce mă refer? Cred că sunteți deja în cunoștință de cauză cu decizia comunicată recent, respectiv, decizia Fondului Monetar Internațional de a impune Guvernului României să anuleze subvențiile la energie termică.

Pe de altă parte, hotărârea Guvernului de a-și asuma o astfel de responsabilitate, încercând să soluționeze diferențiat la o categorie cât mai largă de persoane aflate în dificultate susținerea pentru iarna viitoare a subvenției la energia termică.

Acest lucru însă ar trebui să fie susținut de un set de măsuri auxiliare care să facă, într-adevăr, viabilă măsura asumată de guvern în fața Fondului Monetar Internațional. Cu această ordonanță, vă spun că s-a pus cruce reabilitării termice în România. Deci noi despre ce vorbim? N-am putut să finalizăm programul printr-o susținere bugetară de la bugetul central, de la bugetul autorității locale, acum îi trimitem pe oameni să facă credite la bănci. Și, spunem că totuși au șanse, întrucât vor avea și o susținere, pe o componentă importantă, o susținere din partea bugetului de stat, respectiv din partea Guvernului, prin garanție guvernamentală.

În condițiile în care pe timpul iernii 70% din costurile unei familii se duc pentru energie termică, în condițiile în care salariile în continuare sunt diminuate cu procente între 15 și 19%, în condițiile în care cunoaștem toate măsurile legate inclusiv de impozitarea pensiilor și creșterea abruptă în continuare a prețurilor la toate alimentele și vă rog să luați presa din ultimele zile din statele vest europene și mai ales din Germania unde se anunță o creștere a prețurilor la produse alimentare cu până la 43%, aș vrea, în acest context general, să înțelegem cum anume va putea populația, chiar și cea selectată, să facă față noilor prețuri.

Prin decizia asumată de guvern, de anularea subvențiilor la energia termică, și-a asumat o creștere cu între 80 și 150% a prețurilor la energie termică pentru majoritatea consumatorilor de energie termică din câți au mai rămas conectați. Care este efectul? Anulăm întreg programul, cât mai este el, de lansare a cogenerării de înaltă eficiență în România. De ce? Pentru că nu mai avem piață. Populația s-a deconectat și în următoarea iarnă va continua să se deconecteze, pentru că nu vor putea plăti aceste facturi. Iar în condițiile în care noi aveam o minimă șansă să discutăm pe aceste ordonanțe și să le găsim măsurile necesare să facem aceste programe ca să fie eficiente, chiar să putem reabilita clădirile, noi le trimitem și le expediem în forță, sub motiv că chiar au eficiență.

Când am discutat în... și-i rog pe colegii din comisie să-și aducă aminte, atunci când le-am spus, domnilor, avem patru ordonanțe, patru modificări legislative, haideți să le discutăm împreună, să găsim soluția cea mai bună, având în vedere și contextul actual din România. S-au grăbit și au spus nu, s-o trimitem repede la plen. Acum, tot dumnealor se ridică și spun, o vrem înapoi la comisie. Guvernul o vrea repede aplicată. De ce? Pentru că din partea executivului, acest lucru înseamnă o despovărare și un transfer pe seama populației a responsabilității. Se va spune foarte simplu, mergeți, luați credite, băncile vă vor da credite și am rezolvat problema. Nu vor putea să ia credite, este foarte limpede, și să cunoaștem România reală. Câți cetățeni, câte persoane fizice vor merge acum să ia credite să-și reabiliteze termic apartamentele, când ei nu au bani să-și cumpere hrana necesară sau medicamentele?

Mai mult, amendamentele noastre luate în discuție, unele dintre ele foarte bune, au fost respinse. Dar, n-au fost discutate în comisia cu care eram în paralel pe fond, respectiv Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic. Or, măcar și pentru acest motiv și era bine astăzi să le retrimitem înapoi la comisie. Mai stăteam două săptămâni, dar cel puțin luam o măsură în cunoștință de cauză pentru a face viabil programul.

Așa, dacă-l vom transmite mai departe, de pe acum putem spune: punem cruce reabilitării termice, dar mai punem cruce și alimentării cu căldură în această țară, pentru că se vor mai deconecta și cei puțini, câți au mai rămas conectați la sistemul de termoficare.

Vă mulțumesc.

Domnul Marian Sârbu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale? Dacă nu mai sunt intervenții, intrăm pe...

Vă rog, domnule deputat. Domnule deputat Zoicaș, vă rog.

Domnul Gheorghe Zoicaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu zic să reflectați înainte de a da votul pe această ordonanță, pentru că n-o să fie funcțională. Haideți să nu ne grăbim, mâine avem în dezbatere Ordonanța Guvernului nr.18/2009. Asta nu va abroga această ordonanță, dar o anihilează. Indirect o să vedeți că nu va fi funcțională.

Eu vă rog să reflectați înainte de a da votul, pentru că dăm o ordonanță care e foarte importantă pentru toate municipiile și orașele, comunele toate din țară și vă spun, o compromitem, și-i păcat. Vă rog să reflectați înainte de a da votul.

Domnul Marian Sârbu:

Mulțumesc.

Dacă nu mai sunt intervenții pe dezbaterile generale, intrăm în dezbaterea pe raportul comisiei.

La punctul 1, dacă sunt observații? Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 2. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 3. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 4. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 5. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 6. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 7. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 8. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 9. Nu sunt observații. Adoptat.

La punctul 10. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 11. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 12. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 13. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 14. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 15. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 16. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 17. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 18. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 19. Nu sunt observații. Adoptat.

De asemenea, punctul 20, Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 21. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 22. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 23. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 24. Nu sunt observații. Adoptat.

Punctul 25. Nu sunt observații. Adoptat.

Ca urmare a faptului că n-au fost observații și am trecut prin tot raportul adoptat de comisie, proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 25 ianuarie 2020, 16:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro