Domnul Florin-Costin Pâslaru: "Consumatorul și societatea de consum" În ultimele decenii, problemele protecției consumatorilor se află în centrul atenției teoriei și practicii economice și juridice din întreaga lume. Asemenea probleme, tot mai complexe prin conținut și mai ales prin soluțiile reclamate, fac ca teoria protecției consumatorilor să fie tot mai mult studiată la nivelul diverselor comunități internaționale și mondiale, guvernamentale și neguvernamentale, coroborat cu stabilirea măsurilor necesare pentru crearea cadrului necesar și adecvat legislativ și instituțional asigurării unei protecții reale a consumatorilor. Protecția consumatorilor se înscrie în cadrul politicilor sociale promovate de către orice stat. Totodată, ea trebuie, datorită importanței pe care o prezintă, să se constituie într-o politică de sine stătătoare cu obiective, priorități și instrumente proprii. În prezent, consumatorul, în calitatea sa de purtător al cererii de mărfuri, a devenit un real partener de piață, ale cărui poziții ocupate în cadrul pieței se consolidează pe măsura dezvoltării societății. Comportamentul de cumpărare al consumatorilor afectează din ce în ce mai multe întreprinderi, organizații, organisme și instituții; de aceea, consumatorului îi este acordată o atenție din ce în ce mai mare. Relațiile complexe dintre agenții economici generează aspecte extrem de diverse care pot face obiectul unor programe de protecție a consumatorilor. Atât guvernele, cât și alte organisme ce activează în domeniul protecției consumatorilor își stabilesc anumite structuri și domenii pentru programele lor de protecție a consumatorilor. Dar sunt anumite domenii ale protecției consumatorilor asupra cărora s-au oprit toate guvernele, asociațiile, instituțiile și organismele cu implicații în protecția consumatorilor. Aceste domenii sunt : - îmbunătățirea consumului populației prin politicile sociale ale statelor; - asigurarea calității bunurilor și serviciilor oferite spre vânzare în cadrul pieței; - asigurarea unui sistem de prețuri în concordanță cu cerințele pieței și cu calitatea produselor; - organizarea unui sistem de informare util pentru consumatori; - apărarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale agresive și a publicității mincinoase. Privite dintr-un asemenea unghi de vedere, principalele obiective asupra cărora este necesar să se concentreze fiecare țară, prin organismele sale guvernamentale și neguvernamentale, ca politică de protecție a consumatorilor, vizează următoarele obiective: - promovarea unei cooperări internaționale în domeniul protecției consumatorilor; - facilitarea producerii și distribuirii de produse corespunzătoare cerințelor consumatorilor; - promovarea eticii producătorilor și distribuitorilor de produse și servicii către consumatori; - stabilirea unui sistem de priorități privind protecția consumatorilor din fiecare țară; - asigurarea accesului consumatorilor la informații corecte; - crearea unui sistem de educare a consumatorilor; - asigurarea unor posibilități reale de despăgubire a consumatorilor; - încurajarea și susținerea concurenței și competitivității care să contribuie la creșterea gamei sortimentale, la prețuri avantajoase pentru consumatori. Fără existența consumatorului și a consumului este de neconceput funcționarea "societății de consum" ce caracterizează lumea contemporană. Înțelegând această realitate, legiuitorul european și cel național au adoptat și au perfecționat în timp o legislație cu un pronunțat caracter protectiv în favoarea consumatorilor. Întrucât creditul stimulează consumul, o atenție deosebită s-a acordat în acest sens, în plan legislativ, protecției consumatorilor raportat la contractele de credit bancar. Totuși, în pofida existenței acestei legislații declarat protectivă, realitatea este caracterizată de conservarea sau favorizarea abuzului de putere economică. Pentru schimbarea acestei situații este necesară în mod evident cunoașterea acestei legislații cu caracter protectiv atât de către consumatori, cât mai ales de către cei care le acordă consultanță și asistență juridică. Se prezumă că organele administrative sau judiciare, ce au competență în a restabili drepturile consumatorilor ce au fost încălcate, cunosc legislația în materie, însă datorită caracterului vast al acestei legislații, se impune specializarea și perfecționarea continuă a acestora. Legislația nu poate schimba realitatea decât în măsura în care este pusă în aplicare. Interesul solicitării punerii în aplicare a legislației aparține consumatorilor. De aceea, atunci când le sunt nesocotite drepturile, iar disputa nu se poate soluționa amiabil sau prin intermediul serviciilor de mediere, consumatorii sunt chemați să recurgă la sesizarea ANPC în vederea exercitării atribuțiilor sale și în final să apeleze la calea judiciară. Deși încă realitatea conservă sau favorizează abuzul de putere economică, trebuie semnalate demersurile inițiate în ultima perioadă de consumatorii prejudiciați prin nesocotirea legislației de către instituțiile de creditare la momentul încheierii contractelor de credit bancar, eforturi încununate de obținerea unor hotărâri judecătorești prin care sunt restabilite drepturile ce le-au fost încălcate.
|