Relu Fenechiu
Relu Fenechiu
Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 06-03-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.48 Relu Fenechiu - declarație politică: "Pentru regimul Băsescu siguranța națională nu constituie o prioritate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Relu Fenechiu:

"Pentru regimul Băsescu siguranța națională nu constituie o prioritate"

La nivel declarativ, în diverse ieșiri publice, și nu numai, președintele României, Traian Băsescu, își face un titlu de glorie pozând în persoana care apără interesele majore ale României, care se luptă pentru tot ce ține de siguranța națională. Declarații care dau bine la capitolul imagine proprie și dau la fel de bine în ceea ce privește imaginea guvernului și a partidului pe care "indirect" îl păstorește, PDL. În realitate, însă, lucrurile nu stau chiar așa. Aș putea spune, că pentru președintele Traian Băsescu siguranța națională nu constituie chiar o prioritate.

Dovada cea mai bună (și de dată recentă) în acest sens o constituie intenția de a se renunța la peste 50% din acțiunile Companiei CFR Marfă. Adică statul român ar putea fi pus în situația de a nu mai deține controlul într-o companie ce are o activitate ce ține de siguranța națională.

Să apelăm puțin la memorie. În luna iulie 2011, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii inițiază un proiect de hotărâre de Guvern privind vânzarea a 20% CFR Marfă.O lună mai târziu, deci în august 2011, Consiliul Suprem de Apărare a Țării avertiza - corect - că privatizarea CFR Marfă ar putea avea implicații asupra siguranței naționale. Peste doar o lună distanță, mai precis pe 26 septembrie 2011, același CSAT aviza demararea de către MTI a strategiei de privatizare a CFR Marfă pentru un pachet de peste 50% din acțiunile companiei.

Schimbarea de macaz în numai o lună de zile a CSAT - să nu ne ascundem după degete, este vorba doar de poziția adoptată de Traian Băsescu - creșterea de la 20% la peste 50%, este cel puțin ciudată și s-a făcut în lipsa oricărei explicații.

Au dispărut în numai o lună de zile importante elemente ce țin de siguranța națională legate de CFR Marfă? Răspunsul este nu. Și nu o spun eu. Iată ce se menționează în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern din 2011: "Conform art.1 alin.(3) din OUG nr.12/1998, cu modificările și completările ulterioare, transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes național".

Suntem racordați la "Vest", dar s-ar putea să o cârmim spre "Est". Pe 2 martie a.c. am aflat însă o posibilă explicație a schimbării de atitudine a CSAT. În ziarul "Adevărul", sub titlul "Rușii, interesați să cumpere CFR Marfă" apare următoarea informație: "VTB Capital Plc, divizia de investment banking a VTB, a doua cea mai mare bancă de stat din Rusia, va investi mai multe sute de milioane de euro în regiunea Balcanilor în următorii ani. Grupul este interesat în special de vânzarea unităților feroviare de transport marfă din România, a declarat directorul general Atanas Bostandjiev". După cum se știe, intențiile de vânzare a pachetului de peste 50% din acțiunile CFR Marfă prevăd două variante: fie listare pe bursă, fie vânzarea către un investitor strategic. În ambele situații, VTB își poate pune planul în aplicare.

Nu am absolut nimic (din punct de vedere personal) împotriva oricărui investitor strategic indiferent din ce țară provine, dacă este unul corect, dacă statul român obține un câștig și dacă respectivul investitor va depune diligențe și în folosul României.

Dar în ceea ce privește intenția de a cumpăra pachetul majoritar al CFR Marfă de către a doua bancă de stat din Rusia (sau de către oricare alt investitor strategic din Rusia), există câteva probleme. În primul rând, intenția de a cumpăra CFR Marfă face parte dintr-un plan mai larg de achiziții în zona Balcanilor și a Europei de Est. De aici se poate trage o singură concluzie: statul rus vede o oportunitate strategică, dar statul român, în frunte cu președintele Traian Băsescu nu vede acest lucru. (Nu trebuie omis nici faptul că în ultimii trei ani, valoarea achizițiilor efectuate de Rusia în Europa de Est se ridică la 2,8 miliarde de dolari, comparativ cu 2,4 miliarde de dolari în cei 17 ani anteriori - potrivit datelorOrganizației Națiunilor Unite.)

Intenția Moscovei de a achiziționa CFR Marfă vine exact în momentul în care se manifestă la nivel de UE o tendință în perspectiva creării unui spațiu unic european al transporturilor care se va manifesta în sensul unei utilizări pe scară din ce în ce mai largă a transportului feroviar, iar în cazul transportului de marfă, spre utilizarea unor soluții multimodale bazate pe modurile naval și feroviar pentru transporturile pe distanțe lungi. Deci, în loc ca România să devină - din importantul punct de vedere al transportului de marfă - parte în viitorul spațiu unic european, s-ar putea ca noii decidenți din zona CFR Marfă să se implice sau poate să nu intenționeze să colaboreze la planurile UE. În ambele situații, de pierdut, pierde România.

În al doilea rând, vânzarea pachetului majoritar al CFR Marfă (nu contează cui, dar mai ales unui investitor din Rusia) implică și o alterare a unor angajamente ale României. Redau din Nota de fundamentare mai sus amintită: "Conform art. 5 din H.G. nr. 582/1998, CFR Marfă desfășoară activități de interes public național, în scopul realizării transportului feroviar public de marfă și al satisfacerii nevoilor de apărare a țării. Din acest punct de vedere, CFR Marfă este angajată în convenții și protocoale cu Ministerul Apărării Naționale și cu Forțele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacităților necesare în diverse situații". Cred că aici nici nu mai este rost de vreun comentariu.

Ținând cont că toate țările dezvoltate consideră transportul feroviar de marfă ca prioritate strategică, iar în Europa, marea majoritate a companiilor de transport feroviar se află în proprietatea statului, parcursul corect ar fi fost relansarea activității CFR Marfă, prin vânzarea unui pachet minoritar de 20%, care ar asigura mai multă transparență decizională și un control mai eficient asupra activității societății, completată eventual cu un management privat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 21 februarie 2020, 21:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro