Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/22-06-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
08-03-2021
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
24-02-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 14-06-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 iunie 2012

2. Dezbaterea Proiectului de Lege a energiei electrice și a gazelor naturale (PL-x 246/2012). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 246/2012

Domnul Daniel Chițoiu (ministrul economiei, comerțului și mediului de afaceri):

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Legea energiei electrice și a gazelor naturale face parte din Pachetul Legislativ 3 Energie, adoptat de Uniunea Europeană în anul 2009, prin care au fost promovate noile norme comune privind piața internă în sectorul energiei electrice și gazelor naturale, cu implicații asupra dezvoltării sectorului energetic și, implicit, a cadrului legislativ existent.

Proiectul de lege este structurat pe două secțiuni: energia electrică, un capitol, și al doilea capitol, gazele naturale.

Prin acest proiect de lege se asigură transpunerea în legislația națională a Directivei 2009/72 a Comisiei Europene a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2009 privind Normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54 a Comisiei Europene, precum și a Directivei 2009/73 a Comisiei Europene a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2009 privind normele comune pentru piața internă a gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55 a Comisiei Europene.

Principalele aspecte vizate de prezentul proiect sunt următoarele: alegerea modelului operatorului de sistem independent; deoarece rețeaua de transport energie electrică este proprietate publică a statului, s-a optat pentru modelul operatorului de sistem independent. Acest model permite certificarea operatorului de transport și sistem, cu respectarea prevederilor comunitare, concomitent cu păstrarea regimului juridic de proprietate existent, asigurând, în același timp, o separare efectivă a intereselor legate de transportul energiei electrice față de cele legate de producerea și furnizarea acesteia. Certificarea Transelectrica și Transgaz, ca operatori, conform celor menționate mai sus; întărirea rolului ANRE, ca reglementator al domeniilor energiei electrice și gazelor naturale; definirea clientului vulnerabil atât de energie electrică, cât și de gaze naturale, și crearea cadrului legal pentru susținerea acestuia.

Clienții vulnerabili vor beneficia de facilități privind asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice și gaze și acces la rețea.

Obligativitatea realizării planului național de acțiune, în cazul de sărăcie energetică, plan prin care se definesc situațiile critice și clienții care nu pot fi deconectați în astfel de situații; renunțarea etapizată la tarifele reglementate pentru consumatorii finali și dezvoltarea pieței concurențiale de energie electrică, în condițiile suportabilității acestei măsuri de către clienții finali; îmbunătățirea cadrului de reglementare în sectorul energiei, pentru a garanta concurența loială, investiții suficiente, accesul pentru noi operatori economici pe piață și integrarea pieței de energie în piața internă europeană.

Pe de altă parte, pe piața de gaze naturale, proiectul de act normativ stabilește suplimentar cadrul de reglementare pentru desfășurarea activităților privind producția, transportul, distribuția, furnizarea și înmagazinarea gazelor naturale, modalități de organizare și funcționare a sectorului gazelor naturale, de acces pe piață, precum și criteriile și procedurile aplicabile pentru acordarea de autorizați și/sau licențe în sectorul gazelor naturale.

Creșterea ponderii pieței concurențiale de gaze naturale se va realiza gradual, prin asigurarea accesului pe această piață pentru cât mai mulți participanți, furnizori și clienți finali.

Creșterea concurenței pe piață va fi înlesnită și de renunțarea graduală la prețurile reglementate pentru clienții finali.

Garantarea accesului nediscriminatoriu al clienților finali la rețeaua de gaze naturale, printr-un ansamblu de reguli, în baza cărora acestea își pot exercita dreptul de a se racorda și de a folosi, în condițiile legii, rețelele de transport și distribuție a gazelor naturale.

Eu vă mulțumesc și am o rugăminte la dumneavoastră: ca, după dezbateri, să dăm un vot acestui proiect de lege, având în vedere că avem termen limită data de 15 iunie, pentru a comunica instituțiilor financiare internaționale, conform angajamentelor asumate.

Eu vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Raportul. Domnul președinte Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi,

Avem în dezbatere una dintre cele mai importante legi dintr-un pachet pe care, în această sesiune, Parlamentul îl are în dezbatere, respectiv Legea energiei electrice și a gazelor naturale.

Aceste legi au ca principal obiect transpunerea directivelor europene, respectiv Directiva 72/2009 și 73 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind Normele comune pentru piața internă a energiei electrice și a gazelor naturale.

În principal, noutățile pe care le aduce parchetul legislativ sunt cele legate de alegerea operatorului de sistem independent, renunțarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali, dezvoltarea pieței concurențiale de energie electrică și gaze naturale, protecția consumatorilor de energie electrică, siguranța aprovizionării cu energie electrică și gaze naturale.

Pe lângă aceste aspecte, capitole importante, legea, într-un mod specific pentru România, aduce câteva elemente de noutate, în sensul că face, în sfârșit, posibilă funcționarea într-o piață liberă, nediscriminatorie, transparentă, concurențială a platformei de tranzacționare într-o operare unică, pe o bursă de energie, bursă care îi permite astfel să stabilească un preț de referință în România și ulterior să se racordeze la piața regională, respectiv piața unică europeană.

Acesta este semnalul cel mai important, pentru că, deopotrivă, elimină și fenomenul apărut în ultimii ani în România, cel al "băieților deștepți", care au distorsionat atât prețul la consumatorul final, cât și întreaga piață de energie, dar și șansa de dezvoltare a sistemului energetic național.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au propus plenului adoptarea Proiectului de Lege a energiei electrice și a gazelor naturale cu amendamente admise.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nu sunt.

Atunci, intrăm în dezbaterea pe amendamente.

Vă rog. Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Este o lege, într-adevăr, foarte importantă, o lege pe care a depus-o în Parlament Guvernul Ungureanu și cred că și în Comisia pentru industrii și servicii, prin amendamentele făcute am realizat până la urmă o lege care să fie și o lege foarte bună.

Totuși, sunt câteva întrebări pe care ni le punem noi și-l rog pe domnul ministru, dacă ne poate și răspunde.

Una dintre întrebări ar fi: ce facem cu acele contracte cu "băieții deștepți"? Sigur că este o prevedere în lege, e o prevedere în lege care blochează, până la urmă, profituri foarte mari, nu știu cum se poate realiza transparența din punct de vedere financiar-contabil a profitului pe care poate să-l aibă o firmă care nu știu dacă are numai activitatea aceasta exclusivă. Dar eu aș vrea să-l întreb pe domnul ministru, în condițiile acestei legi, cum se va aplica, eu nu știu exact prevederile contractuale, cred că le știe domnul ministru foarte bine, cum se va aplica această lege, dacă nu cumva, până la finalizarea contractului, vor fi niște prevederi care obligă statul român, sau Hidroelectrica, sau partenerul de contract să plătească o serie de penalizări. Asta ar fi o întrebare.

Și tot pentru domnul ministru, a doua întrebare, având în vedere liberalizarea prețului și la energie, dar în special la gaze, pe o prognoză până în 2013-2015, cam cât crede dânsul că poate să crească prețul la gaze, la consumul de gaze pentru consumatorii casnici, în primul rând, sigur, și pentru cei industriali, fiindcă se păstrează prevederile vechii ordonanțe pe două coșuri de gaze.

Deci, rugămintea mea este ca domnul ministru să răspundă, ca să putem clarifica dacă prevederea din lege cu acea cotă pentru un fond de dezvoltare poate fi aplicată și în condițiile acestor contracte vechi.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul ministru.

Domnul Daniel Chițoiu:

Domnule deputat,

Legat de prima întrebare, privind prețul la energia electrică în contractele existente cu "băieții deștepți".

Ce pot să vă asigur, pot să vă asigur că până la sfârșitul acestui an va exista o piață concurențială a energiei electrice și gazelor în România. Nu vor mai exista contracte bilaterale cu "băieți deștepți". Pot să vă garantez acest lucru.

Legat de creșterea prețului la gaze ca urmare a liberalizării asumate cu instituțiile financiare internaționale, calendar care a fost elaborat de ANRE, împreună cu specialiștii Comisiei Europene și, de asemenea, angajamente ale statului român - și ale Guvernului anterior și ale Guvernului actual -, a fost ca prețul la consumatorii noncasnici la gaze să fie liberalizat, începând cu luna decembrie a acestui an, până la sfârșitul anului 2014 și, în cazul în care nu se ajunge la prețul mediu practicat în Uniunea Europeană, până la sfârșitul anului 2015, iar la consumatorii casnici, începând cu iulie 2013, până la sfârșitul anului 2018.

Creșterea trimestrială sau semestrială este destul de rezonabilă, astfel încât să nu aibă implicații majore atât în costurile de producție ale consumatorilor noncasnici, ale firmelor, ale operatorilor economici și, de asemenea, să nu aibă o influență majoră într-un timp scurt asupra veniturilor populației.

Mai mult decât atât, pentru a acoperi dificultățile financiare ale populației și a acoperi riscurile de a nu putea suporta creșterea de preț, se vor impozita suplimentar veniturile excepționale obținute de producătorii de gaze.

De asemenea, tot conform angajamentelor cu instituțiile financiare internaționale angajate și de fostele guverne și de către noi, avem în vedere ca, până la sfârșitul anului, să elaborăm un pachet de legi privind taxarea veniturilor obținute din produsele petroliere, respectiv redevențele pentru toate categoriile de resurse minerale.

Altă întrebare?

Vreau să vă spun în legătură cu noile contracte în vigoare..., deci, creșterea de preț nu afectează contractele în vigoare. Dar, dacă vă referiți la anularea contractelor existente, aceasta nu pot să vă promit eu sau să spun acum modalitatea și rezultatul negocierilor, astfel încât să pot să vi le prezint astăzi. Rezultatul îl veți vedea în perioada imediat următoare.

Eu vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Alte intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul Iancu. Vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Începusem să vă spun că este cel mai important pachet legislativ din această sesiune. Am să încerc să vă spun și de ce este cel mai important, pentru că se răsfrânge, în primul rând, asupra costurilor fiecărei familii din România.

În al doilea rând, vizează în mod direct siguranța și confortul fiecărui cetățean din această țară.

În al treilea rând, vizează șansa de relansare economică și de ieșire din criză a României.

Pachetul legislativ, însă, aduce câteva elemente de noutate față de orice altă lege care a reglementat sectorul energiei electrice și gazelor naturale până în prezent. Respectiv, se adresează regimului de proprietate, pe de o parte, vizând transportul de energie electrică și de gaze naturale, pe de altă parte, regimul proprietății în situația necesității extinderii sistemului de distribuție, de transport, energie electrică, respectiv gaze naturale, oferind, astfel, șansa dezvoltării sistemului și realizării de noi capacități de producție, respectiv de distribuție.

Al doilea element crucial este cel legat de operatorul pieței de energie electrică și gaze naturale. În sfârșit, România are un regim foarte clar privind platforma de tranzacționare și operatorul acesteia.

Un alt aspect crucial și care începe să dea răspuns din această lege, sau ca urmare a acestei legi, preocupării ridicate aici de către domnul Mircea Toader și care ar fi putut fi rezolvată încă din 1 martie 2011, este cea legată de obligativitatea impusă de lege ca întreaga cantitate de energie electrică să fie tranzacționată pe piață în mod transparent, nediscriminatoriu și concurențial, lucru care până astăzi nu a fost posibil și care a făcut, practic, posibilă această tranzacționare netransparent, în spatele ușilor închise, a unei cantități de mai bine de 30% din energia electrică a țării.

Un alt element fundamental este cel legat de consumatorul vulnerabil. În sfârșit, legea definește categoriile de consumatori care, din cauza resurselor financiare, motivelor de sănătate sau de vârstă, sunt protejați. În afară de protecția explicită, legea își ia câteva măsuri de siguranță pe care, de această dată, le reglementează atât în cadrul primar, dar le stabilește în sarcina autorității Ministerului Economiei, Ministerului Muncii, Ministerului Finanțelor, pentru definirea cadrului legislativ de suport, inclusiv financiar, pentru aceste categorii de cetățeni.

Un alt element crucial este cel al dobândirii independenței autorității de reglementare în domeniul energiei electrice și gazelor naturale. Din acest moment, această autoritate având buget propriu, regulament propriu, raportare numai la Parlament, poate stabili regulile de piață în mod autonom, independent, fără a fi influență din partea factorului politic sau a oricărui alt factor.

Seria și pachetul important de măsuri în monitorizarea autorității fac din această autoritate o autoritate reper în România pentru desfășurarea vieții economice și sociale în continuare. Cu alte cuvinte, sarcina Parlamentului nu se oprește doar prin promovarea pachetului legislativ, ci și prin monitorizarea și controlul asupra autorității de reglementare, pentru că autorității de reglementare îi revine sarcina monitorizării modului în care și impactului asupra consumatorului în urma deschiderii pieței, în urma creșterii prețurilor atât în sectorul industrial, cât și la consumatorul casnic. În funcție de această creștere și acest impact, autoritatea de reglementare poate să dispună dacă, spre exemplu, cantitatea de gaze din această țară va fi, până în 2018, comercializată numai în piața internă sau nu. Iată, un prim aspect.

Un alt aspect este cel legat de monitorizarea influenței în prețul final a tehnologiilor privind sursele regenerabile, fapt care permite anual autorității să intervină. Intervenția ei poate frâna sau poate stimula noi tehnologii în producția de energie.

De asemenea, sunt prevederi explicite pentru consumatorul casnic. Este pentru prima dată când consumatorul casnic, la capacități de până la 100 de kw, poate, fără autorizație, fără licență, să-și monteze instalația, echipamente pentru a-și asigura autonomia în consumul energetic.

Iată câteva din multele elemente care au făcut obiectul unor dezbateri destul de aprinse la nivelul raportorilor, la nivelul comisiilor, ministerelor, în această perioadă.

De aceea, cred și consider că rolul Parlamentului, în acest domeniu, abia din acest moment începe, prin monitorizarea anuală pe care trebuie să o exercităm asupra acestui sector care este vital pentru economia și viața socială a țării.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Intrăm în dezbaterea pe articole.

La punctul 1 - Legea energiei electrice și a gazelor naturale.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

De la punctul 2 la punctul 20.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 20 la punctul 70.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 70 la punctul 120.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la punctul 121 la punctul 145.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

De la 145 la 187.

Nu sunt observații. Adoptate.

De la 188 la 230.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Urmează votul final pentru acest proiect.

La ultimul articol. Vă rog. Domnul Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

A scăpat la redactare: este "și/sau".

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 9 martie 2021, 3:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro