Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 8, 2013
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.60/16-05-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2013 > 08-05-2013 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 8, 2013

2. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind constituirea unei entități comerciale mixte pentru exploatarea noului pod mixt (rutier și feroviar) peste fluviul Dunărea, între orașele Calafat (România) și Vidin (Republica Bulgaria), semnat la Sofia la 28 februarie 2013 (PL-x 135/2013). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 135/2013

   

În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Eugen Nicolicea și Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnelor și domnilor,

Continuăm lucrările de azi ale Camerei Deputaților și anunț că din totalul de 412 deputați, până în acest moment și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 216, sunt absenți 195, din care 19 participă la alte acțiuni parlamentare.

Cvorumul legal este îndeplinit.

Începem dezbaterea inițiativelor înscrise pe ordinea de zi.

Vă spun și eu "Cristos a înviat!", că ieri programul nu mi-a permis să conduc eu ședința de deschidere.

Dar înainte de toate vreau să le mulțumesc domnului Cezar Preda și Grupului parlamentar al PDL și al PP-DD, pentru ceea ce au făcut acum câteva săptămâni și apreciez cu respect și cu profundă admirație solidaritatea de care ați dat dovadă în a reprezenta România și a apăra România la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Este pentru prima dată după 23 de ani când toate grupurile parlamentare au susținut că România nu trebuie monitorizată. Nu discut de colegii mei care bineînțeles că au făcut un lobby extraordinar, Ionuț Stroe de la PNL și Alina Gorghiu, plus colegii mei pe care nu-i mai nominalizez, pe domnul Tudose l-am nominalizat deja, dar ceea ce au făcut cei din opoziție a fost un lucru extraordinar și le mulțumesc foarte mult.

Să vă dea Dumnezeu mintea de pe urmă să faceți la fel și la Parlamentul European, și atunci sunt încântat și România va fi alta și alta va fi percepția în afară.

Am început bine și am terminat în nota mea oltenească, normal, bineînțeles. Nu e un semnal pentru dumneavoastră, ci pentru colegii dumneavoastră din Parlamentul European.

Cu permisiunea dumneavoastră, așa cum am discutat la Biroul permanent de ieri, o să începem cu un proiect de lege tot în nota mea oltenească, pe care am rugat să fie introdus cu prioritate, în procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind constituirea unei entități comerciale mixte pentru exploatarea noului pod mixt (rutier și feroviar) peste fluviul Dunărea între orașele Calafat și Vidin, semnat la Sofia la 28 februarie 2013.

Inițiatorul. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Septimiu Buzașu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru administrarea podului peste Dunăre de la Calafat-Vidin care în curând va fi inaugurat, partea română și partea bulgară au convenit să înființeze o entitate mixtă, o entitate comercială care să exploateze acest pod, respectiv să-l întrețină, să-l administreze, să facă managementul.

Pentru înființarea acestei entități, am propus acest proiect de Lege pentru ratificarea Acordului din 28 februarie semnat între cele două părți, entitatea comercială trebuind să fie înființată, deci să se înregistreze la Registrul Comerțului, să aibă sediu, salariați, dotări, înainte de inaugurarea podului.

Rugămintea este să fiți de acord cu ratificarea acestui acord.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Așa cum spuneam, celebrul Mihai Tudose de la Brăila are cuvântul în prima săptămână după Înviere.

Domnule Tudose, vă rog frumos, sacadat și ritmat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Tudose:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă prezint raportul asupra Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Bulgaria privind constituirea unei entități comerciale mixte pentru exploatarea noului pod mixt (rutier și feroviar) peste fluviul Dunărea, între orașele Calafat din România și Vidin din Republica Bulgaria, acord semnat la Sofia la 28 februarie 2012.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată spre dezbatere în fond în procedură de urgență cu proiectul de lege mai sus menționat.

Conform prevederilor art.75 din Constituție, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege prin avizul nr.326 din 25 aprilie 2013.

La dezbaterea acestei inițiative legislative, din totalul de 28 de membri ai Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare au fost prezenți 26 de deputați care, în urma dezbaterilor, au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare proiectul de lege mai sus menționat, în forma prezentată de inițiator.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult. Emoționant.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva.

Domnul Mircovici, vecinul de colegiu.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Vă rog să-mi permiteți să apreciez în primul rând faptul că s-a reușit construirea celui de-al doilea pod peste Dunăre, după ce am avut unul singur, Podul Prieteniei, creat într-o perioadă de care nu vrem să ne mai amintim acum. Apa a fost întotdeauna elementul care a unit, și nu care a despărțit, pentru că de-a lungul istoriei a fost principalul mijloc de transport, a fost principalul mijloc de hrană și a fost cel care a asigurat apa necesară vieții pe un mal și pe celălalt al lui.

A fost în mod paradoxal între două state, la un moment dat devenit graniță pentru că era mai ușor de trasat. Și astfel istoria lumii s-a scris un pic diferit în perioada creării statelor naționale.

Dacă în alte țări, dacă în alte zone, podurile peste Dunăre sunt poduri la vedere, noi am avut sute de kilometri prin care am fost despărțiți fără nici un mijloc de trecere. Faptul că s-a realizat acest pod, faptul că există Programul Dunărea în care probabil că va trebui să vină mintea de pe urmă și a românilor și a bulgarilor, așa cum spunea domnul președinte mai înainte, când se referea la partide politice, și să se realizeze eficient acest program european privind dezvoltarea economică a Dunării, va determina posibilitatea să votăm și alte legi legate de construirea, de realizarea unor astfel de structuri care să unească cele două țări.

Sigur că Grupul parlamentar al minorităților naționale, alături probabil de toți ceilalți colegi din Parlament, vor vota proiectul de lege supus dezbaterii astăzi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Eu v-am spus că doar în Oltenia se poate construi. În rest, nu mai construiește nimeni!

Domnul deputat Dobre.

N-am ce să fac. Grupul parlamentar al PNL. Forța.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Bineînțeles că salutăm și noi această realizare și sperăm să avem cât mai multe, dar în mod deosebit, ca reprezentant al Galațiului și împreună cu colegii mei și din Galați și din Brăila ne dorim totuși ca... și profităm de această ocazie, să ne bucurăm într-o zi și de un pod care să lege Dobrogea de cea mai mare aglomerație urbană a țării de după București, zona Galați-Brăila.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat aveți cuvântul.

Domnule Tinel, mă ceartă Grupul meu parlamentar, a venit omul de departe, de la Brașov, vorbește despre Oltenia. Când mai apuc eu vreodată așa ceva, să mă laude cineva din Transilvania?

Aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu am venit să-l susțin pe domnul Tudose.

Stimate colege, stimați colegi,

Într-adevăr acest pod este o mare realizare, este poate una dintre cele mai mari realizări din ultima perioadă și vreau să mă refer la un lucru important. De foarte multe ori foarte mulți dintre români au avut probleme de câte ori s-au aflat la Giurgiu, la graniță, să treacă în Bulgaria. De foarte multe ori acest pod existent de mulți ani nu a fost în condiții tocmai bune. De foarte curând timp chiar acest pod a fost oprit trecerii o perioadă suficient de mare de timp și de foarte multe ori a fost permis accesul autovehiculelor pe un singur sens.

Inaugurarea acestui pod care va fi foarte probabil în această lună, în zilele următoare, va rezolva foarte multe probleme și cred că Memorandumul de finanțare dintre Comisia Europeană și Republica Bulgaria prin care s-a impus Bulgariei înființarea unei structuri de management în acest sens, și prin finanțarea consultantului, este un lucru foarte bun, pentru că acum, prin aprobarea acestui acord de către noi, astăzi în Parlament, vom da liber și la crearea acelei societăți mixte, la al cărei capital vor contribui în mod egal Republica Bulgaria și România, și această societate sperăm că va administra foarte bine acest pod nou Calafat-Vidin.

Sper ca după ce noi vom aproba astăzi în Parlament această ratificare, lucrurile să decurgă în mod normal, iar românii, cât și bulgarii să aibă posibilitatea să treacă fluviul Dunărea în condiții mult mai bune.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Să aibă bani să plătească. Că pe la olteni dacă nu plătești, nu treci.

Domnule deputat Tinel Gheorghe, aveți cuvântul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Așa este! Este de apreciat faptul că se apropie termenul de finalizare a lucrării la investiția începută acum vreo șase-șapte ani de zile. Sper să respectați cele declarate de primul-ministru, ca la 15 iunie să inaugurăm acest pod. Altfel, costurile suplimentare datorate prelungirii execuției acestuia, mi-aduc aminte, fac o paranteză, erau declarații ale dumneavoastră anul trecut că se va finaliza la sfârșitul anului 2012, iată că ne prinde vara lui 2013.

E foarte bine că într-adevăr creăm o nouă punte de legătură, un nou coridor între noi și bulgari. Dar întreb Guvernul dacă termenul de finalizare, de recepție, de punere în funcțiune a acestui pod, a acestei investiții este 15 iunie. Poate să ne spună, să ne garanteze Guvernul că într-adevăr până la 15 iunie lucrările vor fi terminate?

Partidul Democrat Liberal susține inițiativa legislativă de astăzi, este binevenită. Într-adevăr, trebuia creată acea entitate mixtă comercială, între noi și bulgari, dar întreb Guvernul dacă termenul de finalizare este bătut în cuie.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am să vorbesc cu domnul Boiko Borisov de la PPE, aripa bulgară, să-l întreb de ce n-a reușit să dea bani până acum să termine podul. Dânsul se ocupă. Dar pe 12 mai aflăm dacă se întâmplă una sau cealaltă.

Un singur om de la grupurile parlamentare, conform procedurii. N-o încalc nici pentru colegii mei, nici pentru opoziție.

Domnule deputat Márton Árpád, aveți cuvântul. Vă rog frumos.

(Domnul deputat Mircea-Nicu Toader dorește să intervină.)

La final, când explicați votul. Dumneavoastră vă dau voie, ca un gălățean adevărat.

Domnule Árpád, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

În mod evident și Grupul parlamentar al UDMR susține acest proiect de lege.

Îmi aduc aminte, pe vremea respectivă era ministru al transporturilor domnul Traian Băsescu, când, în calitatea mea - pe atunci - de vicepreședinte al Grupului de prietenie cu Bulgaria, am făcut o vizită la Vizin, cu bacul, trecând Dunărea, la o manifestare. În mod evident acolo și colegii noștri bulgari și cei olteni care au venit cu noi împreună au exprimat dorința de a avea acolo un pod. Noi ne bucurăm că există această posibilitate să fie acolo într-adevăr terminat acest pod și, luând exemplul celorlalți colegi care vorbeau de alte poduri care ar fi bine să fie terminate, vă aduc în atenție încă două poduri destul de importante, un pod care ar lega Bruxelles-ul de capitala Ardealului, Clujul, adică Autostrada Transilvania, și un alt pod care ar lega... de altfel ar trebui să fie doar refăcut un alt pod între Țara Bârsei și Ținutul Secuiesc, între Apața și Aita Mare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Salutăm și prezența liderului Grupului parlamentar al PP-DD, domnul Radu Popa. Bine ați venit! Cristos a înviat, domnule Popa! Nu-i mai certați pe colegii dumneavoastră.

Și o excepție de la regulament, domnul deputat Mircea Toader, liderul Grupului parlamentar al PDL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc pentru că mi-ați acordat cuvântul. Eu am să fac puțin notă discordantă față de ceea ce au spus colegii mei, nu pun la îndoială eficiența acestui pod. Numai că acest pod a fost construit având în vedere conflictul din Iugoslavia. Așa s-a născut acest pod, iar ce va avea pentru România nu este un lucru chiar foarte bun, fiindcă tot traficul care înainte mergea spre Constanța se va duce spre Bulgaria și Turcia pe acolo. Deci din punct de vedere economic e o problemă.

A doua problemă economică, dacă podul de la Vidin are o societate mixtă care îl finanțează, până la urmă îl coordonează, îl întreține, și așa mai departe și are niște taxe, gândiți-vă că podul de la Giurgiu are o cu totul altă modalitate de mentenanță și de susținere financiară, aparținând Companiei Naționale de Drumuri, deci dacă e să mergem mai departe și cel puțin să transmitem Guvernului să facă o societate mixtă și pentru acel pod, fiindcă dacă taxele sunt foarte mari pe acest pod ca să poată să fie întreținut, tot spre Giurgiu vor merge, fiindcă întotdeauna cea care reglează costurile este piața.

Dar, vă repet, acest pod a fost făcut în lumina conflictului din Iugoslavia, pentru a putea să se ocolească eventual zona aceea de conflict. Dar, repet, poate este bine să facem o societate mixtă și pentru podul de la Giurgiu, fiindcă altfel, vă spun, economic, nu vor merge mașini, dacă această societate mixtă va avea ca obiectiv, din taxele pe care le ia pe acest pod, să poată până la urmă să fie întreținută mentenanța podului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Să fie întreținută mentenanța podului?

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Să fie acoperită financiar.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

E prima săptămână după învierea Domnului, nu comentăm.

Mulțumesc foarte mult.

Dacă numai e nimeni care să ia cuvântul, potrivit art.106 din Regulamentul Camerei Deputaților, nefiind amendamente, merge direct la votul final. Este lege ordinară. Se adoptă cu votul majorității deputaților prezenți.

Mulțumesc mult pentru înțelegere.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 23 janvier 2022, 18:24
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro