Domnul Ioan-Cristian Chirteș: Domnule președinte, Sunt deputat în Colegiul nr.7 - Circumscripția Mureș. Stimați colegi, Doamnelor și domnilor, "Micii retaileri". Miercuri, 22 mai 2013, la Hotelul Novotel, în Sala Paris, va avea loc un eveniment pe care eu îl consider deosebit de important pentru România, pentru economia românească, în primul rând, și anume Conferința Națională de Management Modern pentru Retailerii Mici și Mijlocii. Din punctul meu de vedere, această Conferință a retailerilor ar trebui să însemne - și eu chiar sper că va însemna - o trezire a acestor agenți care, mai ales pentru zonele defavorizate, pentru mediul rural înainte de toate și pentru orașele mici, reprezintă o componentă esențială a dezvoltării locale. Nu trebuie să fii foarte priceput în ceea ce privește comerțul cu amănuntul pe o piață concurențială ca să realizezi că, în condițiile economiei românești, eliminarea sau diminuarea aportului acestor retaileri mici și mijlocii poate genera dezechilibre majore economice, dar și sociale. Această Conferință națională indică, în opinia mea, faptul că piața românească se trezește după o lungă perioadă de amorțire. Retailerii locali au înțeles că trebuie să își protejeze interesele în fața marilor rețele de vânzări. Participarea factorilor guvernamentali de decizie și a unora dintre cele mai prestigioase asociații de profil reprezintă, în opinia mea, un pas strategic important în stabilizarea unei piețe de profil performante, care să ofere consumatorilor alternative de calitate și preț la ceea ce oferă marii retaileri. Vreau să îi amintesc aici pe câțiva dintre participanți: The Money Channel, Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România, ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediul de Afaceri și Turism, reprezentanți ai European Retailers Association, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Asociației Producătorilor de Tutun din România și mulți alții. Această participare vorbește de la sine. În ce mă privește, cred că Parlamentul, dar și Executivul trebuie să aibă în vedere un set de măsuri, în primul rând legislative, de protejare a acestui sector, deoarece absența retailerilor mici și mijlocii indică existența unei piețe monopoliste, or, o piață sănătoasă nu este una de tip monopolist. Cred că retailerii mici și mijlocii reprezintă nu numai un indiciu de stabilitate a pieței, ci și un factor important de stabilitate socială. Gândiți-vă la micile localități ale României și la modul în care locuitorii din aceste zone își satisfac necesitățile și veți înțelege exact ce vreau să spun. Gândiți-vă apoi la câți oameni, de la patroni la simpli vânzători, trăiesc de pe urma acestor afaceri mărunte, dar care reprezintă o importantă verigă economică și socială. Retailerii din mediul rural și din urbanul mic și fost monoindustrial reprezintă, de fapt, o componentă vitală a pieței autohtone, mai ales în condițiile în care marii retaileri încep să domine categoric piețele locale din urbanul mare și urbanul mediu. Din start, retailerii mici și mijlocii sunt dezavantajați față de marii retailerii, or, noi trebuie să găsim acele soluții care să elimine disproporțiile și în acest sector. Cred că susținerea unui sector competitiv al retailerilor mici și mijlocii înseamnă mai ales facilități de ordin fiscal, realizarea unui cadru legislativ care să asigure accesul acestora la finanțări europene și micșorarea presiunii abuzive a statului asupra micilor agenți. Am spus toate acestea cu un titlu orientativ, deoarece sunt convins că putem oferi un asemenea cadru legal care să pună capitalul mic românesc pe picior de egalitate cu capitalul extern. Vă rog pe toți să vă gândiți la aceste lucruri și să susțineți inițiativele ce vor fi adoptate la această conferință. Într-un plan ceva mai amplu, vă rog să nu uitați un lucru: dacă Executivul și, implicit, noi, Parlamentul României, nu vom aplica acele măsuri care să ducă la repornirea motoarelor economiei naționale, nu vom face decât să condamnăm România la o criză din care nu se știe când și cum vom ieși. Iar repornirea motoarelor economiei naționale trebuie să înceapă cu agenții mici și mijlocii, inclusiv cu retailerii. Vă mulțumesc.
|