Dan Bordeianu
Dan Bordeianu
Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/30-05-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 21-05-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 mai 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.49 Dan Bordeianu - declarație politică cu titlul: "Rolul României în securizarea regiunii extinse a Mării Negre";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Dan Bordeianu:

"Rolul României în securizarea regiunii extinse a Mării Negre"

A trecut mai bine de un deceniu de la tragicele evenimente petrecute în Statele Unite ale Americii în fatidica zi de 9 septembrie 2001. Pentru prima dată de la încheierea celui de-al doilea război mondial, Statele Unite erau atacate pe teritoriul lor, fără niciun avertisment prealabil, de către o forță militară nonstatală, organizată la nivel global, motivată religios și ideologic. Atacurile teroriste planificate și executate de organizația teroristă Al-Qaida asupra unor obiective civile și militare americane au reconfigurat mediul internațional de securitate. Astfel, intrarea în noul mileniu va sta sub semnul unor conflicte militare neconvenționale, asimetrice, "înghețate", nerezolvate și desfășurate pe harta unui sistem internațional devenit multipolar, instabil și impredictibil.

Pacea și securitatea internațională este vulnerabilizată și amenințată tot mai des de acțiunea unor actori statali (Iran, Coreea de Nord, Siria etc.) și actori nonstatali (Al-Qaida, Hamas-ul palestinian, Hezbollah-ul libanez, Frații Musulmani, talibanii din Afganistan etc.) care prezintă riscuri de multiplicare dificil de controlat și de combătut. În tot acest peisaj internațional, criza economică globală declanșată în 2008, reactivată în 2012, amplifică riscurile și amenințările la adresa securității regionale și internaționale.

În contextul rearanjării arhitecturii sistemului de securitate internațional, regiunea extinsă a Mării Negre, aflată în "vecinătatea apropiată" a NATO și UE și, totodată, în proximitatea unor zone presărate cu conflicte militare "înghețate", este reevaluată din punct de vedere geopolitic și geostrategic. În regiune, inițiativele politico-militare ale NATO, completate de inițiativele diplomatice și economice ale UE, urmăresc extinderea democrației și consolidarea bunăstării dincolo de frontierele externe ale flancurilor sud-estic și nord-estic, concomitent securizarea acestora.

Atacurile teroriste asupra SUA au determinat cancelariile din țările comunității euroatlantice (membre NATO și/sau UE) să conștientizeze faptul că riscurile, vulnerabilitățile și amenințările la adresa securității internaționale sunt localizate din punct de vedere geografic în Orientul Mijlociu și, ceea ce se cheamă mai nou, regiunea extinsă a Mării Negre (REMN). Războaiele din Afganistan (2001) și Irak (2003), conflictele "înghețate" din Transnistria și zona Caucazului (Abhazia, Osetia de Sud și Nagorno-Karabach), amintirea conflictelor din Balcani, războiul dintre Georgia și Rusia (2008), fenomene ca "lebăda neagră" sau Primăvara arabă, conflictul israeliano-palestinian, războiul civil din Siria, amenințările cu reactivarea programului nuclear în Iran și conflictul din peninsula Coreea sunt tot atâtea exemple care confirmă rearanjarea priorităților în materie de apărare și securitate internațională, cu un accent crescut pe regiunea Mării Negre și a Orientului Mijlociu.

Partenerii transatlantici (SUA și UE) au devenit cu timpul tot mai preocupați de necesitatea securizării regiunii extinse a Mării Negre. În acest sens, un prim pas a fost făcut prin cel de-al doilea val de extindere a NATO către Europa de Sud-Est, concretizat în 2004 prin admiterea României și Bulgariei în structurile de decizie ale alianței politico-militare. Prin aderarea celor două țări riverane Mării Negre s-a dorit nu numai securizarea flancului sudic mediteraneean al NATO (asigurat prin contribuția Portugaliei, Spaniei, Franței, Italiei, Greciei), ci și a flancului sud-estic (Turcia, Bulgaria, România) cu extindere spre Marea Caspică.

În momentul de față, România joacă un rol extrem de important în securizarea regiunii extinse a Mării Negre prin cooperarea cu partenerii din NATO și UE în domeniul prevenirii și combaterii riscurilor, vulnerabilităților și amenințărilor care proliferează în proximitatea spațiului de securitate euroatlantic. Aderarea țării noastre la spațiul Schengen va genera o presiune extrem de mare în materie de securitate și securizare a frontierelor externe ale NATO, UE și Schengen, comune cu frontierele României.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 22 februarie 2020, 9:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro