Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.78/14-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
29-01-2020 (comună)
28-01-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 05-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 iunie 2013

3. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (Pl-x 699/2010). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 699/2010

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Deci mergem pe Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006.

    ................................................
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Din partea inițiatorului, domnule ministru, aveți cuvântul. Vă rog frumos.

Doamna Nassar, din partea Comisiei de sănătate și familie după aceea.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan Teohari Vulcănescu (subsecretar de stat, Ministerul Sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne și domni deputați,

Obiectul de reglementare al acestei inițiative legislative constă în reglementarea posibilității pentru medici, medicii dentiști și farmaciștii parlamentari de a desfășura în continuare activități medicale și farmaceutice în unitățile sanitare private și de stat.

Ministerul Sănătății apreciază pozitiv această inițiativă legislativă. Este de acord și cu amendamentele formulate care vin în susținerea angajamentelor noastre față de organismele internaționale financiare și susțin adoptarea propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, în baza raportului de admitere, cu amendamente, al Comisiei pentru sănătate și familie a Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Doamna președinte Rodica Nassar, președinta Comisiei pentru sănătate și familie. Pentru sănătatea toată, a tuturor, sănătatea noastră. Și familie, familia fiecăruia.

Doamnă președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru sănătate și familie a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă și protecție socială, avizul negativ al Comisiei juridice de disciplină și imunități, avizul negativ al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, precum și punctul de vedere al Ministerului Sănătății.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în vederea creării cadrului legal pentru ca medicii dentiști și farmaciștii care sunt aleși într-o funcție de demnitate publică să își poată practica profesia de medic dentist, respectiv farmacist în unități sanitare publice și private.

Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi. Am avut un singur vot împotrivă.

În urma dezbaterii, Comisia pentru sănătate și familie propune adoptarea propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.96/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu amendamentele prevăzute în anexă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Grupurile politice parlamentare? Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Domnul deputat Tinel Gheorghe, Grupul parlamentar al PDL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Noul proiect de act normativ sau completarea la Legea reformei în sănătate are câteva modificări extrem de interesante. Pentru unele dintre ele Comisia juridică, de disciplină și imunități a dat aviz negativ și eu aș vrea să încep cu acest aspect, dacă într-adevăr deputații și senatorii de profesie medic pot profesa în același timp cât sunt în Parlamentul României.

Atunci și profesorii vor profesa, începem să... da, pentru toate categoriile pe care noi le vom identifica, ca fiind liber aleși, stă în forța noastră... atunci unde mai e, eu știu, calitatea de incompatibilitate, pentru că toți vom dori ca profesiile pe care le reprezentăm aici să fie asociate profesiei liberale și va fi un haos de nedescris. Eu cred că nu întâmplător Comisia juridică, de disciplină și imunități a dat un aviz negativ acestui proiect de act normativ.

În al doilea rând, aș vrea să vă aduc la cunoștință faptul că prevederile modificării la art.1833 alin.(1), lit. o) în sensul că în cazul existenței a 3 luni consecutive de plăți restante a căror vechime este mai mare decât termenul scadent de plată, respectiv a arieratelor, conform prevederilor contractuale sau legale, înseamnă că e o sarcină în plus în spatele managerilor și cred eu că asta e pusă ca o ghilotină, așa. Îi dăm afară, închidem spitale, nu cred că ăsta e sensul legii. Ar trebui s-o discutăm altfel, să le acordăm banii, să le dăm banii, dar nu să venim să spunem: "dacă în 3 luni de zile n-ai achitat..." poate nu au avut sursele financiare alocate necesare achitării arieratelor.

Eu cred că ar trebui să facem în alt fel și m-aș gândi să vă propun s-o reîntoarcem totuși la comisie, s-o regândim. Pentru că, încă o dată, plecăm din start cu o deschidere a Cutiei Pandorei. Am avut în legislatura trecută de la Legea învățământului foarte multe discuții cu cei care ocupau funcțiile de conducere la universități. Și ați văzut ce scandal a fost, până când unii au înțeles să se retragă, să aleagă între calitatea de parlamentar și cea de conducere a universităților respective. Acum venim și spunem, da, medicii pot fi în același timp... foarte bine. Atunci, haideți să deschidem Cutia Pandorei și să începem pentru toate profesiile pe care noi le vom identifica ca liberale. Și avocații să practice, da, nu toți, da, veți vedea că nu toți, și atunci să începem să spunem... și toți ceilalți, toți ceilalți care se identifică. Propun, în numele Grupului parlamentar al PDL, reîntoarcerea la comisie, pentru a reanaliza acest proiect de act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord, trebuie să supun la vot, n-am ce să fac. Asta e procedura, nu e oltenească, dar e românească. E procedura românească regulamentară.

Doamnelor și domnilor deputați, vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. Grupul parlamentar al PDL propune retrimiterea la comisie. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

24 voturi pentru, 85 împotrivă. A fost respinsă.

Continuăm dezbaterile. Grupul parlamentar al PNL.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Onorabilul coleg din opoziție face exercițiul opoziției.

În primul rând, vreau să vă spun că, de principiu, orice profesie liberală este compatibilă cu calitatea de demnitate publică. În principiu. Pentru că nu înseamnă același program de lucru. Bineînțeles, cu respectarea conflictelor de interese care sunt prevăzute de lege.

Trebuie să subliniez că medicii, profesorii și avocații pot să-și continue și actualmente activitatea, cu aprobarea Camerei din care fac parte.

Trebuie să subliniez faptul că această precizare pe care vine s-o facă în lege are rolul de a evita orice fel de neclarități în ceea ce privește incompatibilitatea persoanelor alese în funcțiile de demnitate publică. Și am să vă dau un exemplu din practica curentă. Am făcut o cerere către ANI care să-mi confirme sau să-mi infirme dacă sunt incompatibil cu calitatea de coordonator într-un program POSDRU, program la care este aplicant Universitatea de Medicină și Farmacie din Timișoara, unde sunt angajat și unde-mi desfășor activitate legală, conform legii în vigoare, și unde sunt... aș fi fost doar un simplu angajat care desfășoară acest program. ANI mi-a răspuns că sunt incompatibil, motivând printr-un articol din Codul penal care face vorbire despre foloasele materiale pe care le poate primi funcționarul public.

Această exprimare incorectă sau insuficient de corectă din lege face ca salariul, retribuția care este răsplata muncii să fie confundată cu folosul material, ceea ce este profund greșit. De aceea, am scris acest proiect de lege pentru a evita astfel de interpretări ale legii.

În doilea rând, în ceea ce privește precizarea ca managerii să nu poată să facă arierate timp de mai mult de 3 luni, este extrem de bine-venită și ea vine dintr-o practică curentă îndelungată, domnule deputat, în care managerii, chiar sub răspunderea Legii finanțelor publice, angajau cheltuieli peste bugetul real pe care știau că-l au. Da, dumneavoastră.

Ce făceau domnii manageri? Domnii manageri aveau un buget de venituri de la Casa de Asigurări de Sănătate la care mai puneau 3-4-5-10-15 milioane venituri proprii și angajau cheltuieli în aceste bugete. La sfârșitul anului veneau și spuneau: "nasol, n-am reușit să fac veniturile proprii de 15 milioane pe care mi le-am angajat, am făcut numai un milion de lei!" Și nu se întâmpla nimic. Acesta este motivul pentru care, an după an, în sistemul sanitar se creează arierate.

Este momentul ca acești manageri să răspundă imediat pentru faptul că angajează cheltuieli, fără ca aceste cheltuieli să aibă acoperire în veniturile spitalelor. Acesta este motivul pentru care s-a făcut această propunere, care a fost discutată și dezbătută cu FMI-ul, care este în acordul cu FMI-ul și care noi considerăm că este o precizare extrem de bine-venită. Deci, din acest punct de vedere, cred că acest proiect de lege vine să completeze foarte bine Legea nr.95 și PNL va vota acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, doamna doctor deputat, doamna deputat doctor, viceliderul grupului parlamentar.

Doamnă deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Sonia-Maria Drăghici:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vorbesc atât în nume propriu, cât și în numele grupului parlamentar și aș vrea să vă spun că salut această inițiativă legislativă în partea care privește, în special, posibilitatea medicilor dentiști și a farmaciștilor de a profesa în paralel cu activitatea parlamentară, bineînțeles, așa cum a spus și antevorbitorul meu, este vorba de posibilitatea de a profesa în intervale orare de timp care să nu se suprapună cu activitatea parlamentară.

Inițial, proiectul de lege avea menționat acolo că ar putea să profeseze și ca medic-șef și farmacist-șef. Aceste discuții, ieri, în Comisia pentru sănătate și familie au condus la concluzia că acest lucru ar provoca o incompatibilitate privind funcția de șef, medic-șef, farmacist-șef și, respectiv, cea de demnitate publică și, de aceea, faptul că un medic poate să-și profeseze în paralel profesia sa cu cea de demnitar este foarte important. Vă spun din proprie experiență că pregătirea profesională a unui medic, care constă nu numai în cei 6 ani de studii universitare, studii masterale, studii de specializare și tot ce înseamnă pregătirea lui până la moarte, trebuie să fie validată și de o experiență practică, altfel, prin faptul că medicul ajunge într-o funcție de demnitate publică, îl face să se deprofesionalizeze. Este un lucru foarte grav. El a fost ales în funcția de demnitate publică în principal datorită activității sale profesionale și bunei sale reputații, respectiv renumelui profesional. Aceste beneficii pe care le aduce societății s-ar putea să se deterioreze în timp dacă această persoană nu practică medicina, cel puțin în condițiile temporale care să-i permită desfășurarea în paralel a celor două activități.

De aceea, grupul nostru susține aprobarea acestei inițiative legislative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu foarte mult.

Domnul deputat Ciuhodaru, după care domnul deputat Ganț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Credeam că trebuie să facem în Parlament legi bune pentru oameni. Și aflu peste noapte că sunt prea mulți medici în România, deși acest lucru nu este adevărat. Nu cred că trebuie să-i discriminăm pe cei care au mai ales să lucreze în România în niște condiții pe care alții nu și le-ar putea imagina.

De-a lungul vieții am depus două jurăminte. Unul este jurământul lui Hipocrat, de a-mi trata pacienții, și al doilea este pe Constituția României, de a ajuta pe toți românii. Vom susține acest proiect legislativ, ce permite pacienților și medicilor de a avea o viață normală în România, așa că grupul meu parlamentar va susține acest proiect de act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Ovidiu Ganț. O secundă, că domnul Bode e nehotărât unde să stea. Nu-și găsește locul la PDL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege, stimați colegi,

Grupul nostru parlamentar va vota în favoarea acestui proiect, însă vreau să precizez că niciunul dintre membrii săi nu exercită una dintre aceste profesiuni. O facem totuși, pentru că suntem de părere că dacă e valabilă această posibilitate pentru profesori universitari, avocați, știu și eu, alte profesii, atunci nu vedem de ce să nu fie valabilă și pentru colegii dentiști sau farmaciști. De aceea, vom fi de acord.

Personal am un singur regret, că fiind profesor în învățământul preuniversitar, unde norma didactică este de 18 ore, nu pot să-mi exercit profesia de bază.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai sunt luări de cuvânt? Nu mai sunt.

Știți intervalul de timp și vă rog frumos să-l păstrați, da? Mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Un drept la replică stimatului coleg de la PNL. Spuneați că ați fost interpelat de ANI și declarat incompatibil tocmai din acest motiv, că ocupați în aceeași funcție și, eu știu, aveați calitatea de demnitar parlamentar și de medic și ați venit în Parlamentul României și ați modificat legea ca să lămuriți această problemă. Sincer să fiu, n-aș fi făcut această afirmație de la tribuna Parlamentului, că v-ați rezolvat problema de incompatibilitate modificând legea, pentru a vă clarifica problema cu ANI.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult. Îmi pare rău, nu facem dialog. (Domnul deputat Horia Cristian solicită dreptul la replică.)

Mulțumesc. N-am înțeles, e cineva dintre dumneavoastră care conduce ședința astăzi? Este un drept la replică față de afirmațiile domnului deputat. Dacă dăm dreptul la replică, la replică, stăm 45 de minute numai pe dreptul la replică.

Domnule deputat, data viitoare trebuie să formulați în așa fel limbajul dumneavoastră, astfel încât colegul dumneavoastră să nu se simtă ofensat. Îmi pare rău că trebuie să vă spun asta. Asta este arta fiecărui politician.

Mergem mai departe.

Trecem la dezbaterea inițiativei.

Mergem pe calupurile de 1-5 la amendamentele admise, ca de obicei, da?

1-5 amendamente admise. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

6-10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

11. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 29 ianuarie 2020, 22:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro