Simona Bucura-Oprescu
Simona Bucura-Oprescu
Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/28-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 18-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.103 Simona Bucura-Oprescu - prezentarea unor propuneri de îmbunătățire a sistemului și procesului educațional;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

Prezenta declarație politică are menirea de a atrage atenția asupra unui domeniu de interes național asupra căruia toate partidele și-au lăsat amprenta în timp, încercând să îmbunătățească una dintre cele mai sensibile și importante legi care reglementează funcția de bază a oricărei societăți umane, și anume învățământul.

În acest scop aducem în atenție următoarele propuneri de modificare a Legii educației naționale, care în mod sigur pot contribui la îmbunătățirea procesului educațional prin eficientizarea și organizarea sistemului de învățământ în concordanță cu realitățile, nevoile existente pe piața muncii și evoluția actuală a economiei naționale.

1. Introducerea învățământului profesional (a se studia cerințele sociale).
2. Renunțarea la titularizarea personalului didactic la nivelul școlii conform articolului 253 din Legea educației.
3. Introducerea descentralizării în învățământul preuniversitar, posibilitatea ca profesorii să fie angajați la nivelul școlii.
4. Corelarea conținuturilor manualelor alternative cu cele ale programelor școlare oficiale.
5. Manualele școlare ar trebui să fie în concordanță cu programele școlare, ar trebui restructurate, modernizate în ton cu cerințele examenelor, să conțină cerințe cu caracter aplicativ, interdisciplinar;

- orele de "Joc și mișcare", "Muzică și mișcare", nou introduse în planul cadru din învățământul primar, să fie susținute de cadre didactice calificate (profesori de educație fizică);

- posibilitatea de a introduce înotul în programa școlară pentru educație fizică (cel puțin la ciclul primar), astfel încât bazele sportive existente la nivelul localității să fie folosite în mod corespunzător.

6. Corelarea conținuturilor programelor în sensul complementarității.

În programele școlare să fie conținuturi adaptate vârstei elevilor. Pentru că programa școlară actuală este foarte încărcată nu există timpul necesar pentru învățarea remedială, pentru consolidarea cunoștințelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanță, ceea ce conduce la necesitatea regândirii acesteia din punctul de vedere al scoaterii anumitor conținuturi.

7. Corelarea numărului de ore alocate materiilor în funcție de obiectivele reale și pe termen lung ale învățământului și nu ca reacție la "oportunitățile" de moment.
8. Uniformizarea sistemului de notare în ciclul preuniversitar.
9. Menținerea legii învățământului pe o perioadă de cel puțin un ciclu școlar obligatoriu, cu analizare periodică și modificare la final, promovarea unei legi coerente și fluente care să ducă la reducerea numărului ordinelor de ministru.
10. Corelarea salariilor din învățământul preuniversitar cu cele din regiile de stat care sunt finanțate din bugetul de stat ca și învățământul.

Procentul din PIB alocat pentru educație ar trebui să reflecte importanța acestui domeniu pentru societate, să conducă la creșterea competitivității și, implicit, la creșterea salariilor pentru personalul din învățământ;

11. Aplicarea descentralizării reale a finanțării (resursele financiare rezultate dintr-un management profesionist și corect disponibile la finalul exercițiului financiar să rămână la dispoziția unităților de învățământ.
12. Examenul de bacalaureat să se dea diferențiat pe grade de dificultate, iar elevii să poată alege tipul de bacalaureat care să le permită fie doar angajarea, fie accederea la învățământul superior (a se vedea absolvenții de la frecvența redusă).
13. Depunerea contestațiilor să se facă doar de la un anumit nivel de notă (de ex. peste 3,50) sau să se perceapă o taxă care dacă se câștigă la contestație, să fie returnată pentru diminuarea cheltuielilor și reducerea timpului pierdut inutil.
14. Renunțarea la obligația de a păstra în documentele școlare,an după an, documentele elevilor care nu frecventează școala și care sunt plecați din țară fără documente.
15. După cum se știe, vârful prețurilor în turism se atinge începând cu 15 iulie, adică exact când un cadru didactic poate să intre în vacanță, dar la salariul din învățământ greu își pot permite cumpărarea unui bilet într-o statiune. Propun acordarea unei prime de vacanță, fondurile putând veni din desființarea gradației de merit, care nu înseamnă decât vânătoarea de hârtii fără acoperire.
16. Înlocuirea gradației de merit cu alte forme de premiere, de exemplu revenirea la fondul de 2%.
17. Conform Codului muncii, orice activitate desfășurată în zile de weekend sau sărbători legale trebuie plătită suplimentar sau recompensată cu zile libere aferente, însă în învățământ nu se practică nici una, nici alta, practic nu se respectă Codul muncii.
18. Micșorarea numărului de elevi care formează în prezent efectivul unei clase.
19. Posibilitatea studierii pe grupe a materiilor ce presupun un permanent feedback, cum sunt limbile străine, informatica sau pregătirea practică a elevilor de la liceele tehnologice.
20. Posibilitatea ca elevii de la liceele tehnologice să susțină un bacalaureat adaptat profilului, având în vedere numărul mare de materii tehnice studiate pe parcursul anilor de liceu.
21. Introducerea examenului de admitere la liceu.
22. Trecerea clasei a IX-a la liceu pentru a preîntâmpina abandonul școlar, în contextul în care niciun an de liceu nu mai este obligatoriu conform Legii educației naționale nr.1/2011.
23. Reacordarea salariului de merit.
24. Reacordarea sumei de 100 euro pentru fondul de carte al cadrelor didactice.
25. Introducerea unui examen de departajare valorică la clasa a VI-a.
26. Introducerea de manuale digitale la clasele de liceu.
27. Finanțarea unităților de învățământ preuniversitar în funcție de suprafața interioară și exterioară.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 20 noiembrie 2019, 10:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro