Miron Alexandru Smarandache
Miron Alexandru Smarandache
Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.121/18-10-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 08-10-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.66 Miron Alexandru Smarandache - declarație politică cu referire la "Noul Cod rutier, un nou bir pe capul românilor!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Miron Alexandru Smarandache:

"NoulCod rutier, un nou bir pe capul românilor!"

Toată tevatura privind legiferarea noului Cod rutier al României denotă, pentru a nu știu câta oară, starea de disoluție în care își desfășoară activitatea alianța politică aflată la guvernare. Ministrul afacerilor interne anunță în Guvern prevederile noului Cod, fără acceptul partidului din care face parte. Crin Antonescu îl mustră. Stroe revine cu o altă propunere. În final, premierul oprește documentul înainte de a se transforma în mult dorita ordonanță de urgență. Este un nou exemplu elocvent că lucrurile sunt departe de a sta "pe roze" în USL. Ba, din contră, oamenii nu se mai înțeleg, toată lumea vede acest lucru cu ochiul liber, însă divergențele lor majore nu trebuie să afecteze populația României.

Vreau să lansez câteva considerații personale referitoare la documentul care are menirea de a diminua numărul românilor morți pe șosele și de a reinstaura respectul în trafic, decența, conducerea preventivă etc. În opinia mea, scopul principal al acestui nou proiect de Cod rutier este acela de a diminua numărul accidentelor, nu să nenorocim familiile șoferilor din România. În cazul în care cuantumul noilor amenzi ar rămâne în ultima formă, familii întregi de români ar trebui să își vândă casele, proprietățile și bunurile pentru a plăti amenzile șoferilor care "calcă pe bec". Mai ales în ceea ce privește trecerea pe culoarea roșie a semaforului, aspectul este extrem de relativ, deoarece, spre exemplu, poți forța trecerea pe galben într-o intersecție, iar agentul constatator să susțină că ai trecut pe roșu. În acest caz, de unde să plătească un șofer amenda de 8.000 de lei, dacă el câștigă, să spunem, 800 de lei lunar? De asemenea, suspendarea permisului timp de doi ani pentru trecerea pe culoarea roșie a semaforului este vehement contestată de șoferi. Ce se întâmplă dacă prind un ambuteiaj în centrul Capitalei, nu vor mai putea conduce în următorii doi ani?....

Aceasta este cea mai mare problemă a noului Cod rutier: valoarea enormă a amenzilor. Consider că nuputem face un Cod rutier cu sancțiuni pecuniare date pentru buzunarele părinților copiilor teribiliști, de bani gata, care sunt într-un număr infim raportat la veniturile generale ale locuitorilor din România.

De asemenea, proiectulnoului Cod rutier mai ridică și alte semne de întrebare. Spre exemplu, sancțiunile stabilite împotriva celor care pun în pericol viața participanților la trafic ar trebui înăsprite, însă noul Cod rutier pare, culmea!, mai permisiv din acest punct de vedere decât cel vechi, respectiv cel aflat acum în vigoare. În privința incidentelor de circulație se merge doar pe varianta pedepsirii celor vinovați, cu alte cuvinte vrem doar să sancționăm și să amendăm vinovații, fără ca documentul să se îndrepte împotriva cauzei, adică pe măsuri de prevenție. Este o întrebare la care inițiatorii nu au găsit încă răspuns.

Un alt aspect în neregulă este, spun eu, faptul că noul Cod rutier nu pune accentul pe reglementarea circulației pe drumurile publice a TIR-urilor și microbuzelor, cu toate că statisticile arată că acestea reprezintă o sursă majoră a accidentelor. Cred că trebuie reglementată și această problemă în Codul rutier ce va fi adoptat. Totodată, statisticile oficiale arată că în 12 ani am avut 25.000 de morți pe șoselele României.Guvernul vrea acum să modifice Codul rutier și amenzile, dar ce ne facem cu desele cazuri de incompetență semnalate în rândul Poliției Rutiere?

Personal, înțeleg constrângerile bugetare din această perioadă de criză, însă la fel cum Guvernul nu are bani, nici populația nu are bani! Nu putem să impunem amenzi de mii de lei pentru o infracțiune, oricare ar fi aceasta, în condițiile în care avem șoferi cu salariul minim pe economie, de 700 de lei lunar...Este o măsură disproporționată, discriminatorie chiar. Nici măcar un om cu salariul mediu pe economie nu își va putea permite să achite aceste contravenții.

Consider că Guvernul ar face mult mai bine să trimită proiectul în Parlament, și nu să-l promoveze prin ordonanță de urgență. Dacă proiectul Roșia Montană a fost trimis Legislativului, pe considerentul că este forul democratic suprem, chiar dacă parlamentarii nu sunt specialiști în minerit și geologie, cu atât mai mult se impune ca proiectul noului Cod rutier să fie dezbătut la o dimensiune mai largă, în Senat și Camera Deputaților. Până la urmă parlamentarii, dacă nu sunt avizați pe multe alte domenii de activitate, cel puțin șoferi sunt în marea lor majoritate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 14 decembrie 2019, 0:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro