Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 octombrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 29-10-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 octombrie 2013

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea Educației Naționale (Pl -x 272/2013) și a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 Legea Educației Naționale (Pl-x 260/2013). (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 260/2013

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

La punctul 7 avem Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea educației naționale.

Vă rog, din partea ministerului. Ca inițiator, da, vă rog.

A, nu sunteți inițiator?

Comisia, vă rog, atunci.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Domnul Tîlvăr.

Video in format Flash/IOS

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a trimis spre dezbatere în fond Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea educației naționale, cu adresa Pl-x 272, și Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea educației naționale.

Deci, având în vedere că cele două acte normative au același obiect de reglementare - modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, conform prevederilor art.67 alin.(3) și art.68 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, se va întocmi un singur raport.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a reținut ca proiect de bază Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea educației naționale.

Propunerile legislative au ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să se încurajeze menținerea școlilor sau a claselor cu predare în limbile materne, iar profesorii acestora să beneficieze de facilitatea ca dovada competenței de predare în limba minorităților respective să poată fi eliberată de un centru universitar din țară sau din străinătate.

În funcție de obiectul și conținutul lor, propunerile legislative fac parte din categoria legilor organice, iar potrivit prevederilor art.75 alin.(1) din constituția României, republicată, și ale art.92 alin.(8) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii în ședința din 22 octombrie, comisia a propus cu unanimitatea voturilor celor prezenți respingerea propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 și adoptarea cu amendamentele din anexă a propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011, Legea Educației Naționale - este vorba de Pl-x 272/2013.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnul Király, din partea Ministerului Învățământului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Király András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Ministerul Educației Naționale a luat la cunoștință propunerea legislativă amintită de domnul președinte Tîlvăr Angel. Ministerul își menține poziția, deci avem un punct de vedere nefavorabil în continuare, având în vedere că și comisia a votat în unanimitate respingerea art.45 alin.(11) și art.63 alin.(2), iar în privința art.45 alin.(17), care se referă la finanțarea unităților de învățământ, mai ales a celor cu elevi aflate în situația de sub efectiv, considerăm că discuțiile trebuiau purtate și cu Ministerul Finanțelor și

Direcția generală a finanțelor de la Ministerul Educației Naționale consideră că legea actuală este acoperitoare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare?

Domnul Zisopol, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale susține în unanimitate propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a Legii Educației Naționale.

Mă refer la Pl-x 272/2013.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva? Vă rog, doar o clipă. UDMR-ul întâi.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ődön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă avea și are un punct foarte important, care, din păcate, a fost eliminat. Și anume, la art.63 alin.(2) spunea: "Aprobarea unei clase sau grupe sub efectiv se acordă până la terminarea ciclului corespunzător." Era cel mai important element din această inițiativă legislativă, pentru că, în cazul în care un copil se înscrie la școală și începe un ciclu, acel ciclu trebuie... un drept este un drept câștigat și trebuie să i se dea posibilitatea să termine în aceeași limbă.

Acest lucru prevedea această inițiativă legislativă pe care o puteam susține.

Fără această inițiativă legislativă și parte a acesteia, noi ne vom abține.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Zlati, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia a primit două inițiative legislative cu conținut identic. Am ales să le comasăm. Pe una, desigur, din considerente de procedură, am respins-o, pe cealaltă am acceptat-o cu amendamente.

Mulțumesc onor reprezentantului Guvernului care, între timp, și-a schimbat ușor poziția față de cea pe care a avut-o în cadrul discuțiilor din comisie.

Mulțumesc, de asemenea, colegilor de la UDMR, care, atunci când am discutat proiectele de lege, n-au fost prezenți pentru a-și apăra cu cerbicie respectivul articol.

De fapt, despre ce este vorba? Minoritățile au venit în fața comisiei și noi venim în fața dumneavoastră pentru a le da o mâna de ajutor pentru susținerea financiară a claselor chiar cu un efectiv redus de elevi. În condițiile în care plata se face per capita, după cum știți, în învățământul preuniversitar este foarte greu să susții o clasă care are doar cinci elevi, dar care are nevoie de tot atât de mulți profesori, de pildă, ca și o clasă de 25-30 de elevi.

În aceste condiții, noi am operat niște modificări în Legea Educației Naționale care să permită această susținere materială.

În plus, am introdus și inițiatorii au fost de acord, un paragraf care mie mi se pare mai important decât acela al garantării pe întreg ciclul școlar a existenței unei clase. Și anume că: "Prevederile favorabile cu privire la înființarea unor clase cu număr redus de elevi, sub limita normală prevăzută în Legea Educației Naționale, se aplică și minorității române, care locuiește în zone locuite preponderent de o altă minoritate." Și este clar că cu toții ne gândim la județele Covasna și Harghita.

În legătură cu ceea ce colegul de la UDMR spunea, este adevărat. Dar din practica școlară știm că există abuzul înființării unei clase, să zicem, cu cinci elevi, din care doi sunt înscriși fictiv, pentru că nu corespund cerințelor, după care cei doi nu sunt școlarizați, dar clasa rămâne per... ever, ca să zic așa, chiar în condițiile în care nu mai corespunde cu cerințele.

În condițiile în care noi am specificat foarte clar că aprobarea claselor revine în final Ministerului Educației Naționale, desigur că aceste clase, chiar dacă-și modifică numărul de elevi, pot în continuare să funcționeze, chiar dacă legea în sine nu le garantează. Dar, după cum știe colegul maghiar, a existat întotdeauna o anumită deschidere dinspre minister înspre clasele cu predare în limba maghiară.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Cine mai dorește?

Nemaifiind ale luări de poziție din partea grupurilor parlamentare, vă supun atenției amendamentele admise de la punctul 1 la punctul 8. Dacă aveți observații? Nu sunt observații.

Cele două proiecte de lege trec la votul final.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 10 decembrie 2019, 8:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro