Aurelian Ionescu
Aurelian Ionescu
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/15-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 05-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.105 Aurelian Ionescu - declarație politică având tema "Construcția de autostrăzi - prioritate națională";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Aurelian Ionescu:

"Construcția de autostrăzi - prioritate națională"

Dezvoltarea la nivel macro a României este imposibil de realizat separat de cea a rețelei rapide de transport rutier național. Necesitatea și oportunitatea investițiilor în construcția de autostrăzi sunt două elemente ce nu mai au nevoie de explicații pentru niciun palier social sau economic românesc, cu atât mai puțin cu cât, așa cum o demonstrează și cele mai recente rapoarte ale Institutului Național de Statistică și ale Consiliului Concurenței, de 23 de ani încoace, autostrăzile s-au rezumat a fi în România doar teme de discuție pentru guvernanți și tunuri financiare pentru constructorii agreați. Ce oferă în prezent România la nivel de autostrăzi? Aproape nimic. Termenul de "autostradă" este perceput doar ca principiu al unui instrument de transport fluent fără corespondență în realitatea cotidiană. Cele două axe rutiere de acest gen de care beneficiază azi șoferii în țară sunt insuficiente pentru a prelua fluxul de transport în continuă creștere.

Cifrele oficiale pe subiectul rețelei de transport rutier național în general, și pe cel al autostrăzilor în special, prezintă o imagine catastrofală pentru România ca stat european de secol XXI. Aproximativ 13% din drumurile publice - 11.275 de km - sunt drumuri de pământ, peste 40% din rețeaua de transport reprezintă șosele neasfaltate, iar aproape jumătate din arterele de circulație care au fost asfaltate au deja durata de serviciu depășită. România se plasează astfel la coada clasamentului european privind densitatea drumurilor pe mia de kilometri pătrați și pe ultimul loc în ierarhia țărilor est-europene la același capitol. La autostrăzi, România stă la fel de prost. Cu doar 1,5 km de autostradă/1.000 km pătrați, țara noastră ocupă locul 27 din 31 de țări europene analizate și ultima poziție între statele din Europa de Est.

Toate aceste cifre mai sus prezentate nu fac altceva decât să ne demonstreze propria incapacitate administrativă de a ne uni regiunile istorice printr-o rețea modernă de transport rutier și de a ne conecta la Uniunea Europeană prin autostrăzi. Practic, suntem capăt de linie pentru traficul rutier european, în condițiile în care avem pretenții de stat de tranzit al fluxurilor comerciale dinspre UE către Moldova, Ucraina, Turcia și Serbia.

Din păcate, cel puțin deocamdată, chiar și soluțiile pe termen mediu pentru rezolvarea situației dramatice a autostrăzilor lipsesc, în condițiile în care cei responsabili în domeniu continuă să avanseze în acest sens teme false. România dispune astăzi de numai 562 km de autostradă la o suprafață totală a țării de 239.000 de kilometri dar, cu toate astea, țara cheltuiește pentru construcția de autostrăzi cât pentru achiziționarea de piuneze și agrafe de birou la instituțiile publice și companiile de stat.

Traversarea României durează cât traversarea restului Europei dar, cu toate astea, construim drumuri de 3 ori mai scumpe decât Bulgaria și Germania. Bucureștiul este singura capitală europeană fără șosea de centură și probabil singurul oraș din lume în care s-ar putea construi vreodată pe sub pământ o autostradă suspendată dar, cu toate astea, strategia națională în domeniul transporturilor include acum ca prioritate nu investiții în lucrări concrete, ci înființarea unei alte agenții la nivel guvernamental. Dar să nu uităm și pe cea mai recent avansată temă falsă în sfera transporturilor, anume ideea referitoare la construcția a 4.000 de kilometri de autostradă în 12 ani, din banii rezultați la buget în urma creșterii accizei la carburant cu 10 eurocenți. Printr-o astfel de inițiativă, guvernanții nu vor face altceva decât să împovăreze și mai mult populația, din moment ce această creștere va dicta imediat pe cale de consecință o scumpire a tarifului carburantului și o majorare a prețurilor tuturor produselor. În plus, în ritmul impus de o asemenea măsură graficului de lucrări, vom ajunge ca în 2025 să vorbim despre transportul rutier național doar la timpul trecut.

Așa stând lucrurile, solicit Guvernului să găsească resurse financiare rapide și soluții reale, nu fantasmagorice, pentru a asigura încheierea construcției tronsoanelor de drum aflate în execuție și pentru a finaliza cel puțin cei 1.736 de kilometri de autostradă pe care România s-a angajat să-i realizeze până în 2015.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 10 decembrie 2019, 21:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro