Costel Alexe
Costel Alexe
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/15-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 05-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.114 Costel Alexe - declarație politică pe tema implicațiilor reducerii CAS de la 1 ianuarie 2014;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Costel Alexe:

În intervenția mea de astăzi doresc să vă rețin atenția cu privire la unele aspecte referitoare la cel mai important subiect al României, din punctul meu de vedere, în prezent și pentru următorii ani: reducerea CAS.

Reducerea contribuțiilor de asigurări sociale (CAS) de la 1 ianuarie 2014 ar avea implicații productive în economie și ar reprezenta o gură de oxigen pentru mediul de afaceri.

Introducerea acestei măsuri va scoate la suprafață, din economia subterană, zeci de mii de locuri de muncă. Mai mult, vor crește investițiile și se vor crea noi locuri de muncă, ceea ce va ameliora, în același timp, inclusiv încasările bugetare.

Prin cota unică de impozitare de 16%, România beneficiază de competitivitate fiscală în raport cu majoritatea țărilor UE. În schimb, impozitarea muncii este cea mai importantă povară cu care se confruntă întreprinzătorii.

În România, salariile sunt mici, în timp ce costurile cu forța de muncă sunt mari. Din cheltuiala salarială totală pe care angajatorul o efectuează, doar 55% intră în buzunarul salariatului, restul de 45% fiind partea statului.

Pentru ca un angajat să încaseze suma de 1.604 lei, cât reprezintă în prezent câștigul salarial mediu net, angajatorul va trebui să suporte o cheltuială salarială totală de 2.897 de lei. Astfel, diferența de 1.293 de lei reprezintă impozitarea forței de muncă. Se ajunge, așadar, ca impozitarea totală a salariilor să fie peste 80% din salariul net.

În esență, astfel de măsuri, precum reducerea CAS, care avantajează economia, afectează, la o primă vedere, bugetul statului. Dacă vom căuta doar acele măsuri care nu afectează bugetul statului, acestea nu vor avea potențialul de a stimula relansarea economică și mediul de afaceri.

Pe un calcul strict contabil, reducerea CAS la angajator cu trei puncte procentuale va avea un impact bugetar net de circa două miliarde de lei. Impactul bugetar net pentru un punct de reducere a CAS este de circa 680 de milioane de lei. Suma provine din faptul că, pe de o parte, veniturile bugetare se vor reduce cu circa un miliard de lei, în timp ce, pe de altă parte, va interveni o reducere a cheltuielilor cu CAS la angajator în sectorul bugetar de 320 de milioane de lei.

În 2012, povara fiscală asupra muncii, exprimată ca procent din costul total al forței de muncă, este de 33,6% în Bulgaria, 35,5% în Polonia, 40,4% în Estonia, 39,6% în Slovacia, 41,4% în Spania, 42,4% în Cehia, 38,6% în Olanda, 32,3% în Marea Britanie.

În România, o povară fiscală de 45% arată o supraimpozitare a muncii, chiar în comparație cu multe din țările dezvoltate ale UE. În țările nordice, recunoscute prin profilul redistributiv al "statului bunăstării", impozitarea muncii este mai redusă, astfel Danemarca - 38,6%, Finlanda - 42,5%, Suedia -42,8%. În Bulgaria, pentru a fi plătit salariul mediu net de 320 de euro, costul total cu forța de muncă este de 482 de euro. În România, pentru a fi plătit salariul mediu net de 352 de euro, costul total cu forța de muncă este 644 de euro.

Asemenea decalaje în privința impozitării muncii dezavantajează nu doar piața muncii, ci reduc inclusiv stimulentele investiționale.

Consider că formarea capitalului și fluxurile de capital ar susține mai puternic crearea de noi locuri de muncă în condițiile reducerii contribuțiilor sociale la angajator.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 decembrie 2019, 17:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro