Florin-Cristian Tătaru
Florin-Cristian Tătaru
Ședința Camerei Deputaților din 12 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.145/22-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 12-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 noiembrie 2013

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Florin-Cristian Tătaru

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

Video in format Flash/IOS Florin-Cristian Tătaru - declarație politică intitulată Descentralizarea. Un pariu care trebuie câștigat;

Domnul Florin-Cristian Tătaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se numește: "Descentralizarea. Un pariu care trebuie câștigat".

Stimați colegi,

În toate mesajele mele politice am susținut necesitatea descentralizării și chiar a regionalizării. Distribuția puterii și aducerea deciziei aproape de cetățean sunt preocupări fundamentale ale democrației, preocupări actuale și restante pentru România. Dependenți de Uniunea Europeană, trebuie să ne adaptăm permanent instituțiile pentru a putea proiecta un viitor mai bun. Descentralizarea este o nouă etapă în modernizarea României pe care susțin, dar aștept și pași care să confirme eficiența acesteia.

Deși descentralizarea trebuia făcută demult, elita politică centrală a considerat că nu există suficientă competență la nivel local pentru a gestiona managementul unor instituții și nici sustenabilitatea acestora în perspectiva dezvoltării. După ani de experiență privind descentralizarea la nivel de școli și spitale, vedem că se poate gestiona dezvoltarea locală și din provincie. Cu sincope sau cu probleme uneori, dar se poate. Temerea față de așa-numiții baroni locali care ar acapara puterea sau temerea față de corupție au fost încă doi factori determinanți în reticența față de descentralizare.

Acestor temeri le răspund cu concluziile unui studiu făcut de un jurnalist al publicației Deutsche Welle referitor la România și la disputa despre descentralizare. În primul rând, spune analistul Deutsche Welle, să presupunem ca baronii locali ar acapara puterea, dar acest fapt ar fi unul legitim, pentru că ei au fost aleși de electoratul local, ca atare dau socoteală comunităților spre deosebire de autoritățile centrale fără legitimitate electorală directă. În al doilea rând, un reprezentat al puterii locale este întotdeauna controlabil, el dă seama la vot în fața cetățenilor despre ceea ce a făcut, oamenii sunt acolo, îl văd, îl verifică, îi cer socoteală; spre deosebire de cei care exercită puterea la nivel central, care sunt mai degrabă ascunși undeva "în ceață". În al treilea rând, legat de corupție, spune analistul de la Deutsche Welle, presupunând că ea există, aceasta este mai mică în teritoriu decât la centru, "prețurile" sunt mai mici, deci s-ar pierde mai puține resurse decât se întâmplă azi.

Stimați colegi,

Încercările de modernizare a administrației naționale și locale s-au lovit în ultimii 2 ani de respingeri repetate, cauzate de lipsa interesului direct în controlul politic și al resurselor. Proiectul nostru, al USL-ului, pe care încercăm să îl finalizăm în acest sfârșit de an, ne pune în postura disperată de a realiza descentralizarea ca etapă obligatorie pentru viitorul României. Trecerea la nivelul Consiliului Județean a unor instituții, nici pe departe la modul cum se concepuse inițial, înseamnă deja că operăm cu jumătăți de măsură.

Am declarat permanent că pentru a face funcțional un sistem administrativ eficient nu trebuie decât să preluăm modele, să le adaptăm la specific și să încercăm să le testăm. Ne dovedim ineficienți în proiectarea unor modele și la testarea lor, iar acest lucru înseamnă costuri și suferință pentru majoritatea cetățenilor români. Ultima modernizare a unei instituții, precum cele de control financiar, aproape au handicapat bugetul României pe anul acesta. Neînțelegerile din USL referitoare la ce instituții să fie descentralizate seamănă cu un troc politic deloc favorabil dezvoltării României.

Partidul Social Democrat a avut întotdeauna o viziune asupra administrației și specialiști capabili să ofere expertiză pentru un viitor proiect, dar ne vedem lipsiți de puterea a impune ceea ce este corect pentru întreaga națiune. Nu trebuie să discutăm numai de puterea deținută temporar de către un partid politic și nici de beneficiul unei elite administrative, ci de bunăstarea românilor pentru acum și pentru viitor.

De aceea aduc în discuție o serie de probleme pe care le văd, probleme majore care discreditează procesul descentralizării.

În primul rând, problema descentralizării trebuie să fie tratată similar cu modernizarea instituțiilor centrale. Mie mi se pare că încercăm să eficientizăm administrarea județelor și a orașelor, dar lăsăm parcă neatinsă problema managementului instituțiilor centrale, ministere, agenții și companii naționale, regii etc. În teritoriu se simte o lipsă de dinamică la nivel central, de unitate de acțiune și de eficientizare a instituțiilor care dau tonul politicilor naționale. Nu poți păstra la centru același personal și să ceri reducere de personal la nivel local. Neluarea în calcul a necesităților reale de dezvoltare locală în raport cu performanțele și specificul din teritoriu înseamnă să nu dăm nicio mână de ajutor acolo unde găsim excelență, dorință de excelență și potențial exploatabil.

În al doilea rând, am spus întotdeauna că modernizarea în trepte, în etape ne ferește de dezastre, de situații pe care nu ni le putem permite. Această descentralizare trebuie să însemne o etapă importantă în procesul regionalizării pe care îl presupunem a fi salvator pentru viitor. Va fi salvator dacă avem grijă să îl aplicăm cum trebuie. Problema este că noi am mai experimentat o descentralizare și sper că am învățat. Autoritățile locale nu mai acceptă descentralizarea unor instituții fără resurse financiare acceptabile și acest lucru trebuie să îl facă centrul. Până acum nu au fost stabilite criterii clare de descentralizare financiară și acest lucru trebuie să fie concomitent cu decizia politică prin care instituțiile trec în subordinea consiliilor județene. Dacă autoritățile județene și locale primesc noi instituții, trebuie ca autoritățile centrale să le pună la dispoziție și un sprijin instituțional și informațional pentru a realiza acest lucru. Este dificil în sărăcie de resurse să supraviețuiești, darămite să modernizezi instituții și să asiguri dezvoltare.

Stimați colegi,

Peste tot în lume unde s-a reușit în modernizare, au lucrat, alături de funcționari, grupuri de lucru de asistență, suport tehnic, o mulțime de echipe care au asistat diferitele comunități să se organizeze și să fie eficiente pentru cetățenii lor. Cred că succesul dezvoltării noastre este să nu permitem comunităților performante să rămână în urmă doar pentru că alte comunități nu au această dorință sau această șansă. Trebuie să facem totul pentru a asista județele și orașele pentru ca această descentralizare să fie un succes. Trebuie ca acest succes de etapă să ne pregătească pentru viitoarea regionalizare care poate oferi mai multe șanse de dezvoltare pentru viitor.

Trebuie să câștigăm pariul legat de descentralizare!

Vă mulțumesc.

     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 17 noiembrie 2019, 12:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro