Adrian-Alin Petrache
Adrian-Alin Petrache
Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/24-12-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 17-12-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.20 Adrian-Alin Petrache - declarație politică despre "Testele PISA - Semnal îngrijorător pentru sistemul de învățământ românesc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Adrian-Alin Petrache:

"Testele PISA - Semnal îngrijorător pentru sistemul de învățământ românesc"

Începând cu anul 2001, România a participat la Programul pentru evaluarea internațională a elevilor (PISA), program ce a fost inițiat de Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD). Acest program de evaluare standardizată internațional acoperă trei domenii principale: citire/lectură; matematică; științe. În urma procesării și interpretării rezultatelor din testarea principală, se realizează un profil de bază al cunoștințelor și deprinderilor elevilor testați. Astfel, acești indicatori contextuali referitori la relația dintre rezultatele elevilor și caracteristicile școlii lor, precum și indicatori ai tendinței, ilustrând modul în care se schimbă rezultatele/performanțele elevilor de-a lungul timpului sunt puși la dispoziția factorilor de decizie și a opiniei publice.

În urmă cu câteva zile au fost publicate rezultatele Studiului PISA 2012, unde au fost evaluați peste 510.000 de elevi din 65 de țări și economii, accentul fiind pus pe disciplina matematică. Potrivit OECD, toate competențele din zona matematicii sunt un predictor puternic al rezultatelor pe care le vor înregistra elevii ca tineri adulți, abilitățile elevilor în domeniul matematicii influențând capacitatea lor de a urma o formă de educație după liceu, precum și veniturile viitoare.

Din nefericire, testarea PISA continuă să fie pentru școala românească o piatră de încercare, rezultatele confirmând, de fiecare dată, că elevii români nu sunt pregătiți pentru astfel de evaluări. Diferența uriașă între testările naționale și tipurile de teste cu care elevii se confruntă la evaluările internaționale au ca rezultat clasarea României pe locuri codașe.

Conform celei mai recente statistici, România ocupă locul 45 la disciplina matematică, din 65 de țări participante la studiu, în creștere cu 2 poziții de la ultima evaluare. În anul 2009, România s-a plasat pe locul 49 din 65, iar în anul 2006 am ocupat locul 47 în rândul celor 57 de țări testate.

Cele mai bune rezultate le-au înregistrat elevii din Shanghai-China și Singapore - care sunt în top la matematică. S-a constatat că elevii din Shanghai au un nivel echivalent cu aproape 3 ani de școlarizare peste majoritatea țărilor OECD, potrivit organizației. Hong Kong, Taipei, Coreea de Sud, Macao, Japonia, Liechtenstein, Elveția și Olanda urmează în grupul celor mai performante țări.

În ceea ce privește România, aceasta se află în grupul țărilor cu rezultate statistic "semnificativ sub media OECD". Astfel, din totalul elevilor români testați la această disciplină, 40,8% au obținut rezultate slabe și doar 3,2% rezultate de top.

La citire/lectură, România s-a situat pe locul 50 din 65 (cel mai bun scor fiind înregistrat tot de Shanghai, ca și în cazul matematicii). Cu un nivel sub România s-au clasat țări ca Bulgaria, Kazahstan, Malaezia, Mexic, Muntenegru, Uruguay, Brazilia, Argentina, Columbia, Qatar, Indonezia sau Peru. Din totalul elevilor români testați la citire/lectură, 37,3% dintre rezultate au fost slabe. La disciplina științe, România s-a clasat pe locul 49.

Un alt aspect important pe care îl relevă acest studiu și care ar trebui să ne pună pe gânduri este că elevii români sunt cel mai puțin motivați dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanță de toți ceilalți participanți. Pe de altă parte, studiul arată că elevii ai căror părinți au așteptări ridicate, au performanțe mai bune față de ceilalți: acești copii au tendința de a depune mai mult efort, au o încredere mai mare în capacitățile lor și sunt mai motivați să învețe.

Cu toate că rezultatele elevilor români au clasat România pe un loc neonorant, Comisia Europeană a menționat că zece state europene, printre care și România, au înregistrat începând cu 2009 progrese semnificative în diminuarea procentajului elevilor cu nivel scăzut al competențelor în toate cele trei domenii care fac obiectul analizei. Totodată, Comisia Europeană avertizează că, pentru a fi eficiente, politicile trebuie să se concentreze pe îmbunătățirea învățământului primar și secundar, întrucât dincolo de acest nivel, este în general prea târziu pentru a compensa ocaziile pierdute în timpul școlii.

Putem considera aceste rezultatele drept date ale unui audit independent și clar a ceea ce înseamnă performanța actuală a sistemului de învățământ românesc, audit ce obligă factorii responsabili să dispună măsurile necesare îndreptării situației.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 martie 2021, 4:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro