Doamna Manuela Mitrea: "Abandonul școlar, o problemă gravă în România!" Sistemul românesc de învățământ, dar și cel european, se confruntă cu abandonul și absenteismul școlar, probleme grave insuficient tratate și care necesită acțiuni urgente. Conform statisticilor Uniunii, anual 6 milioane de tineri din Europa abandonează școala, ceea ce reprezintă aproximativ 14% din numărul total de elevi. Datele din România relevă că abandonul școlar din țara noastră a crescut în anii de criză de la 15% între 2007-2008, la 17,5% în 2011 și 17,4% în 2012. Cauzele abandonului școlar sunt plasate de către studii și rapoarte pe nivele diferite, cel al elevului, cel al familiei, cel al comunității de proveniență și al școlii. În ceea ce privește factorii ce favorizează abandonul școlar, printre ei se numără posibilitățile financiare reduse ale familiei, educația părinților, mediul unde trăiește copilul, etnia și starea de sănătate. Copiii cu dizabilități se numără și ei printre cei care renunță la școală. Din nefericire, consecințele părăsirii școlii sunt resimțite pe tot parcursul vieții de persoana ce a luat decizia de a renunța la școală, pe viitor având șanse mult mai slabe de a participa la viața socială, culturală și economică a societății. De asemenea, pentru cel care a abandonat școala crește riscul de șomaj, sărăcie și excluziune socială, fapt ce poate fi prevenit de către cei implicați în procesul de educație, de factori de decizie, părinți, profesori și elevi. Uniunea Europeană a stabilit ca până în 2020 să reducă rata abandonului școlar sub 10%, ceea ce este un obiectiv îndrăzneț. România trebuie să se apropie de această țintă, dar nu pentru că suntem membri ai Uniunii, ci pentru că țara noastră are nevoie de oameni educați pentru a se dezvolta, pentru că fără educație nu poate exista o societate a cunoașterii. Trebuie să facem din reducerea abandonului școlar o prioritate a României.
|