Simona Bucura-Oprescu
Simona Bucura-Oprescu
Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/24-12-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 17-12-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.102 Simona Bucura-Oprescu - declarație politică: - "Necesitatea implementării sistemului de învățământ dual";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

"Necesitatea implementării sistemului de învățământ dual"

Prezenta declarație politică are menirea de a aduce în atenția dumneavoastră implementarea sistemului dual de învățământ, ca o alternativă care să dea viață și sens nu numai învățământului în sine, ci și societății care simte din plin lipsa pregătirii practice a tinerilor la terminarea studiilor.

În acest scop, atragem atenția asupra faptului că oricât de bine ar fi pregatiți teoretic, fără componenta practică pe parcursul anilor de studii, la finalizare, elevii vor fi posesorii unor cunoștințe care nu se pot regăsi într-un scop imediat și practic în cazul în care piața muncii are nevoie de ei.

Una dintre funcțiile educației este pregătirea omului pentru integrarea activă în viața socială, întrucât educația are sarcina de a pregăti omul ca element activ al vieții sociale, ca forță de muncă, ca subiect al vieții sociale, putem afirma că prin această funcție, educația răspunde unor necesități pe care societatea le ridică în fața oamenilor ca elemente ale vieții sociale și prin intermediul unor nevoi individuale.

În școala contemporană eficiența educației depinde de gradul în care se pregătește copilul pentru participarea la dezvoltarea de sine și de măsura în care reușește să pună bazele formării personalității copiilor sub aspect intelectual, fizic și socio-afectiv, pentru o cât mai ușoară integrare socială.

Sistemul dual combină educația într-o școală profesională cu practica în cadrul unei întreprinderi. Sistemul dual oferă, de asemenea, un proces de socializare/adaptare în cadrul căruia elevii intră în contact, încă de la început, cu rigorile și exigențele din cadrul diverselor întreprinderi în care efectuează practica. Problematica tranziției de la școală la locul de muncă trebuie privită ca o problemă deosebit de importantă a sistemului educațional românesc, în strânsă legătură cu piața muncii.

În societățile moderne, tranziția tinerilor către statutul de adult, în general și către intrarea pe piața muncii, în particular este tot mai puternic afectată de alegere și risc. Sistemul dual de formare oferă o legătură nemijlocită între economie, procesul de educație și formare, respectiv între școală și muncă.

În ziua de astăzi, copiii învață foarte multă teorie și mai puțină practică și, din acest motiv, inserția pe piața muncii este foarte dificilă. În școlile profesionale și în liceele tehnologice lucrurile ar trebui să se întâmple invers. E necesar ca elevii să fie instruiți în întreprinderi pe diverse meserii și să efectueze aici perioade de practică.

Combinația între teorie și practică, strânsa legătură dintre economie și procesul de instruire reprezintă un factor cheie pentru succesul unei economii. Investitorii străini apreciază în mod deosebit abilitățile specifice meseriei și cunoștințele cu o bază solidă ale angajaților.

Pentru a veni în sprijinul elevilor, pentru a-i sprijini să-și găsească mai ușor un loc de muncă trebuie îmbunătățit procesul educațional prin eficientizarea și organizarea sistemului de învățământ în concordanță cu realitățile, nevoile existente pe piața muncii și evoluția actuală a economiei naționale.

Implementarea sistemului dual de învățământ va crește gradul de ocupare a locurilor de muncă în rândul tinerilor din România și ar micșora totodată rata șomajului.

Implementarea și dezvoltarea sistemului dual de învățământ presupune dezvoltarea învățământului profesional prin parteneriate educaționale încheiate de unitatea de învățământ cu diferiți agenți economici, universități etc., proiecte comune derulate între școli și agenți economici, pentru ca tinerii să fie pregătiți și practic, nu numai teoretic.

Parteneriatul educațional trebuie privit ca un factor pozitiv care vine în sprijinul dezvoltării instituției, presupune participarea activă a tuturor celor implicați și constituie în același timp un punct forte în vederea stabilirii unei interacțiuni constructive între partenerii implicați, motivația fiind integrarea școlii în mediul comunitar și participarea activă la formarea viitorilor adulți.

Obiectivul general al oricărei acțiuni de parteneriat trebuie să fie dezvoltarea unei serii de categorii de conduite necesare în viață: curiozitate investigatoare, originalitate și independență în gândire și acțiune, imaginație, fantezie, perseverență.

Toate instituțiile partenere promovează asigurarea egalității șanselor în educație, revigorarea spiritului civic și a mentalităților comunitare, promovarea dialogului, transparenței și a comunicării deschise, încurajarea inițiativei și a participării la proiecte educaționale, dezvoltarea colaborării și cooperării, încurajarea autodisciplinei și a responsabilității, dezvoltarea personalității copilului și integrarea lui în societate.

Motivul principal pentru crearea parteneriatelor școlare de diferite tipuri este dorința de a ajuta elevii să aibă succes la școală și mai târziu, în viață. Atunci când părinții, elevii și ceilalți membri ai comunității se consideră unii pe alții parteneri în educație, se creează în jurul elevilor o comunitate de suport care începe să funcționeze. Parteneriatele trebuie văzute ca o componentă esențială în organizarea școlii și a clasei de elevi. Ele nu mai sunt de mult considerate doar o simplă activitate cu caracter opțional sau o problemă de natura relațiilor publice.

Trebuie propuse măsuri privind modul de realizare a pregătirii practice, pentru a face pe deplin operațională inițiativa de ocupare a locurilor de muncă în rândul tinerilor.

Continuarea studiilor la un nivel superior este de dorit pentru fiecare elev, dar experiența acestor ani ne arată că s-a produs o adevărată inflație de "gulere albe", de care piața muncii, în condițiile socio-economice tot mai precare, nu mai are nevoie.

Dezvoltarea carierei este un proces de învățare și adaptare la diferite roluri exercitate de către o persoană pe parcursul vieții, include diferite stadii, aflate în succesiune cronologică și presupune medierea între factorii de personalitate și cerințele sociale, în beneficiul individului. Acest proces cuprinde totalitatea factorilor psihologici, sociologici, educaționali, fizici, economici care combinați influențează natura și importanța muncii pe parcursul întregii vieți a unei persoane. Educația tineretului este o investiție pentru viitor.

Pentru aplicarea acestui sistem este nevoie de implicarea tuturor forțelor politice în vederea adoptării unei legislații adecvate noilor nevoi socio-economice.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 16:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro