Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/24-12-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 17-12-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013

16. Dezbaterea Proiectului de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării - cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice și de înființare a Autorității pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare (PL-x 579/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 579/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

9. Revenim, a venit domnul secretar de stat de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, revenim la Proiectul de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării de terenuri agricole situate în extravilan.

PL-x 579, conform art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, are caracter organic, are caracter de procedură de urgență și caracter organic. O să rog frumos Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin domnul secretar de stat, să prezinte poziția Guvernului.

Domnule secretar de stat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valentin Olimpiu Șoneriu (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul susține proiectul de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice și de înființare a Autorității pentru Administrația și Reglementarea Pieței Funciare. Este reglementat astfel dreptul de preempțiune al coproprietarilor, arendașilor, vecinilor persoane fizice și persoane care desfășoară activități agricole pe raza administrativ-teritorială, precum și a statului român în această ordine, la preț și condiții egale.

De asemenea, este înființată Autoritatea pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare, instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Guvernului și coordonarea primului-ministru, finanțată din venituri proprii și alocații bugetare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Comisia juridică, de disciplină și imunități, domnule vicepreședinte Ciprian Nica.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond cu proiectul de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan de către persoanele fizice și de înființare a Autorității pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul, inițiativă legislativă.

Cameră decizională este Camera Deputaților.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării de terenuri agricole situate în extravilan de către persoanele fizice, cetățeni români, respectiv cetățeni ai unui stat membru al Uniunii Europene sau ai statelor care sunt parte la Acordul privind spațiul economic european, precum și apatrizii cu domiciliul în România, într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat care este parte la Acordul privind spațiul economic european.

Totodată, prin respectiva lege se înființează Autoritatea pentru Administrarea și Reglementarea Pieței Funciare, instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Guvernului și coordonarea primului-ministru finanțat din venituri proprii și alocații bugetare.

Consiliul Legislativ, prin avizul nr.1290, a avizat favorabil. La lucrările comisiei au participat un număr de 21 de membri din totalul de 27 de membri. Avem un raport de adoptare, face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale?

Domnule deputat Kelemen Atilla-Béla-Lázsló, grupul parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, sunt dator cu o cafea la dumneavoastră de vreo trei săptămâni și nu uit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Kelemen Atilla-Béla-Lázsló:

Mulțumesc, domnule președinte, și-mi pare bine că vă amintiți de o promisiune, sper că vom recupera această promisiune.

Stimați colegi,

Propunerea legislativă care intră acum în discuția Parlamentului complică într-un mod inexplicabil și exagerat această problemă a vânzării și schimbării proprietarilor de terenuri. Chiar introduce un nou sistem pentru controlul acestei acțiuni, care este exagerat de birocratic și va privi nu numai pe cetățenii străini, dar și pe cei români.

Știm că este o lege importantă, știm cu ce scop a fost creată această lege, pe cine am vrut să ajutăm și pe cine am încercat să blocăm. Aveam 2-3 ani când puteam să ne gândim mult mai profund asupra acestei legi care are o importanță și un impact social deosebit.

Eu cred că tot acest procedeu, care este înșirat în această lege, pe de o parte, va fi ineficient și este foarte ușor de jucat pentru aceia care vor să treacă peste rigoarea legii și este cât se poate de blocant pentru aceia care se vor lovi de prerogativele acestei legi.

Pe alocuri, uniunea noastră chiar crede că este chiar anticonstituțională legea și vreau să mă refer aici numai la un simplu fapt că accepțiunea noțiunilor de granițe de când suntem membri în Uniunea Europeană s-a schimbat foarte mult. În discuția comisiei, când am întrebat pe ce bază vrem să definim noțiunea granițelor, mi s-a răspuns că pe baza unei legi din 1991. Cred că de atunci România este membru în Uniunea Europeană și cred că anumite reglementări care există și în Uniune au o prioritate față de legile naționale și cred că sunt aceste instrucțiuni ale Uniunii Europene chiar obligatorii pentru statele membre.

Fără să lungesc această problemă, UDMR va vota împotriva acestei legi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Avram:

Stimați colegi,

Vreau să subliniez doar câteva lucruri pe care doresc să vi le spun din propunerea legislativă.

În primul rând, se stabilește o ierarhizare a celor cu drept de preempțiune și vreau să subliniez că în primul rând coproprietarii, după aceea arendașul, vecinii și cei care desfășoară activități agricole pe raza comunei sunt îndreptățiți să cumpere.

De aceea, aș mai sublinia încă un lucru, că statul român se implică prin noua autoritate de administrare și reglementare a pieței funciare în tranzacțiile cu terenurile agricole. De aceea, Grupul parlamentar al PSD susține această inițiativă legislativă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Grupul parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nechita-Stelian Dolha:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Suntem chemați astăzi să ne pronunțăm în privința unui proiect de lege al celui de-al doisprezecelea ceas.

Practic, ne mai separă 14 zile până când România este obligată să-și liberalizeze piața funciară, pentru cetățenii europeni - persoane fizice, conform negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, iar proiectul de lege pe care-l dezbatem acum încearcă să introducă un filtru, un filtru de protecție pentru a tempera din elanul cumpărătorilor străini.

Din păcate, cei care au negociat Capitolul "Agricultură" la momentul aderării au ignorat, poate din neștiință, posibilitatea prelungirii termenului-limită fixat la 1 ianuarie 2014, și inexistența unei asemenea clauze a blocat, practic, orice solicitare ulterioară a statului român.

În plus, lipsa din start a oricărei reglementări pentru persoane juridice cu capital străin de a face achiziții de terenuri a determinat ca în acest moment, conform estimărilor Ministerului Agriculturii, 8,5% din suprafața arabilă a României să se afle deja în proprietatea acestora.

Din păcate, acesta este momentul zero, aceasta este situația în care ne aflăm în acest moment. Dincolo de minusurile sale, proiectul pe care-l dezbatem acum încearcă să salveze ce a mai rămas de salvat, ceea ce se mai poate salva.

În consecință, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal o să voteze în favoarea acestui proiect de lege.

Mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ca să-i răspund antevorbitorului, cei care au negociat Capitolul de agricultură sunt colegii de alianță ai Domniei Sale acum, fostul ministru al agriculturii, perioada 2001-2004. Dar nu asta e problema, cum s-a negociat, ce s-a negociat, unele s-au rezolvat în 2005-2006, acele stegulețe roșii pe care le aveam inclusiv pe partea de agricultură.

Problema însă, pe care o dezbatem acum, este foarte importantă. Și eu am participat în teritoriu la foarte multe discuții cu fermierii români și îndreptățiți au solicitat o inițiativă legislativă care să estompeze elanul unora după 1 ianuarie 2014 de a cumpăra în calitate de persoane fizice terenuri, proprietăți funciare în România.

Din păcate însă lucrurile nu se rezolvă sau se rezolvă parțial, jumătate. Noi am spus că susținem această inițiativă legislativă dacă, așa cum s-a procedat în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, venim la pachet și cu prima intabulare. Și în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice am dat vot și pentru prima intabulare, cadastrarea terenurilor agricole. Nu rezolvăm problema, populist, da, venim și spunem, avem Codul civil. Preempțiunea e rezolvată și pentru persoane fizice și pentru juridice la fel. Ea e discriminatorie legea acum, vă spun, un capăt de atac, pentru că am lăsat în afară persoanele juridice.

Deci, domnilor, am reglementat excesiv partea de vânzare pentru persoanele fizice, argumentând că pentru persoanele juridice Codul civil e arhisuficient. Însă eu spun așa, dacă reglementăm numai vânzarea, fără să reglementăm și intabularea cadastrală, n-am făcut nimic. Ce vorbim, de ce vor cumpăra, dacă nu avem cadastrul executat? Și noi am cerut ca astăzi pe ordinea de zi să avem și prima intabulare, că am fi mers la pachet cu două legi foarte importante. Altfel nu rezolvăm problema.

O altă problemă a legii este modul cum s-a constituit autoritatea asta pentru administrarea și reglementarea pieței funciare. Eu am înțeles că dorința USL-ului, în mod deosebit a PSD-ului, a fost să se piardă urma Agenției Domeniilor Statului. Orice s-a petrecut acolo, haideți să mai ducem în derizoriu, să mai scăpăm din urmele celor care au trecut pe acolo, să mai ștergem. Dar rămân aspecte de fond: vom afla vreodată suprafața Agenției Domeniilor Statului preluată de autoritatea nou-înființară, administrată de această agenție? 400-300-500 de mii de hectare, cine, cum și în ce fel? Nu e posibil ca în noul text de lege nicio prevedere pe fond din Legea nr.268/2001 să nu fie preluată?

La preluarea, la administrarea, la controlul suprafețelor - domeniul public și privat al statului, am creat o autoritate numai pentru a reglementa sau a monitoriza vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole. Nu e prea mult? E foarte mult.

Grupul parlamentar al PDL se va abține de la adoptarea acestui act normativ, pentru că, încă o dată, așa cum am solicitat, trebuia să venim la pachet cu cele două acte normative, inclusiv cu prima intabulare a terenurilor agricole și forestiere.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Alte luări de cuvânt? Nu mai sunt?

Numai o secundă!

Domnul deputat Ovidiu Ganț, Grupul parlamentar al minorităților naționale, după care o rectificare din partea comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

S-au formulat aici niște observații justificate în opinia noastră. Problema cadastrului rămâne o problemă gravă a României și în acest context nici această lege nu va putea să reglementeze tranzacțiile care au avut deja loc și care nu sunt înregistrate ca atare, sunt foarte multe și va fi o problemă pentru o lungă perioadă de timp de acum înainte.

În altă ordine de idei, e de discutat dacă era necesară o nouă autoritate sau dacă APIA, de exemplu, printr-o întărire a capacității sale și printr-un surplus de atribuții și de personal, n-ar fi fost mai potrivită să preia aceste sarcini în contextul în care oricum prin ea se derulează plata subvențiilor de la Uniunea Europeană, plățile directe și așa mai departe.

Mai este de subliniat și obiecția ridicată aici privind dreptul de proprietate. El este consacrat de către Constituția noastră și este garantat. Or, proprietatea presupune inclusiv dispoziția asupra terenului pe care-l deții, asupra proprietății pe care o deții.

De aceea, cei 20 de kilometri prevăzuți în această lege, nouă, cel puțin, ni se par excesivi, este mult prea mult și mult prea multe proprietăți sunt afectate și, într-adevăr, e de văzut dacă nu cumva totuși o reducere a acestei distanțe de 20 km la o distanță rezonabilă față de frontieră n-ar trebui avută în vedere.

Am să închei spunând că avem astăzi sau suntem astăzi în situația de a ne respecta niște angajamente pe care le avem în relația cu Uniunea Europeană, cum și celelalte state membre trebuie să-și îndeplinească angajamentele în ce ne privește. Să vii, astăzi, să pui în discuție un consens politic național privind aderarea la Uniunea Europeană, modul în care guvernele care s-au succedat au negociat diverse capitole de aderare cu Uniunea Europeană mi se pare astăzi absolut incorect. Pentru că, la vremea respectivă, prin votul Parlamentului României am ratificat în unanimitate Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. Deci, populisme de acest gen astăzi sunt absolut, după părerea mea, penibile, ca să folosesc un eufemism, sunt absolut inacceptabile.

De aceea, repet, credem că această lege trebuie să suporte rapid modificări, avem rezerve, dubii față de îngrădirea dreptului de proprietate la acea prevedere cu 20 de km, vom vota în favoarea legii, pentru că ea vine în contextul respectării unei negocieri, a unui angajament pe care România l-a semnat cu Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor colegi,

O să rog Comitetul liderilor... o să am două propuneri la dumneavoastră. Am discutat cu domnul deputat Neacșu și cu viceliderul liderilor Grupului parlamentar al PNL și cu domnul Ciucă.

Prima chestiune: vă propun ca viceliderii grupurilor politice parlamentare și o parte a membrilor Biroului permanent să meargă la Biroul permanent reunit care a început de 7 minute la noi, la Camera Deputaților, și o să-l rog pe domnul vicepreședinte Mitrea să mă reprezinte, pentru a aproba întâlnirea Comisiilor de cultură și nominalizarea președintelui interimar al TVR.

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Bun. Am terminat dezbaterile generale.

Intrăm, conform art.120, pe amendamente. Avem 55 de amendamente, calupuri de câte 10 dacă sunteți de acord. 4 amendamente respinse.

De la 1 la 10. Domnul deputat Márton Árpád.

La art.3.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci ați zis 1-10 la art. 3 punctul 3. Pct.8 la amendamente admise există și un amendament respins, evident, dacă dorește să-l susțină colegul nostru, atunci are întâietate față de mine. Nu vreau să pățesc ca și data trecută, pe procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dar domnul Nicolescu, n-a zis nimic, nu vă supărați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

N-a spus nimic, atunci intervin...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunteți la art.3 alin.(1), unde aveți amendament dumneavoastră, da? Ăla este. Amendament... nu, scuzați-mă!

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu, că nu e amendamentul meu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu că sunteți la...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Eu nu am amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu aveți amendament. Obiecția unde e?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Obiecția este la punctul 8, amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Punctul 8, art.31, da, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Exact. Iată un text absurd și neconstituțional propus de lege, puțin modificat în comisie, prin care nici măcar țăranul vecin nu poate să cumpere terenul vecin dacă nu este de acord SRI. Despre asta este vorba, de jur-împrejurul României, pe o distanță de 20 de km, nu poate fi vândut un teren dacă nu este de acord autoritatea respectivă. Deci, îi oprește... trebuie să aibă în continuare terenul respectiv. Iar datorită deciziei pe care ați luat-o și pe care o veți lua, nici măcar la Curtea Constituțională nu poate să ajungă, că dacă onor instanța va decide că nu e o problemă constituțională, nu va ajunge acolo, ca măcar Curtea Constituțională să decidă dacă este sau nu este constituțională această prevedere.

Până acum cetățeanul român putea să-și vândă terenul și vecinul lui să-l fi cumpărat. Acum îi interziceți și cetățeanului român, și vecinului care are drept de preempțiune, dar dacă nu este de acord autoritatea prevăzută în această lege, atunci nu poate să-și vândă terenul și celălalt nu poate să cumpere terenul respectiv, încă o dată vă spun, de jur-împrejurul României, la distanță de până la 20 de km.

Gândiți-vă, toată linia Dunării, de exemplu, nu se pot, pe 20 de km, vinde terenurile. Deci nici românilor, și încă o dată spun, nici românilor, nici coproprietarilor, nimănui, deci este o prevedere absurdă. Ca atare, vă rog ca, în conformitate cu prevederile regulamentului, prima dată să supuneți amendamentul admis plenului, după care să supuneți textul articolului așa cum a venit din proiect și acesta...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, dacă nu primim amendamentul admis.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Poftim?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă amendamentul admis de către comisie este aprobat, nu mai avem ce să mai discutăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Este adevărat, dacă amendamentul admis de comisie este aprobat, atunci nu mai aveți... E clar.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Deci, discutăm de amendamente admise. La al 8-lea amendament admis, propunerea comisiei o supun la vot. Dacă votul dumneavoastră va fi pentru, atunci nu mai discutăm. Dacă nu, mergem pe textul inițiat de Senat.

Deci, supun...

Liderii grupurilor parlamentare. Vreau să văd unde sunt liderii, că nu-i văd. Așa.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

118 voturi pentru, două abțineri, 73 voturi împotrivă.

Până la urmă tot PSD-ist sunt, așa că trebuie să fiu atent. Nu vrem să pățim cum au pățit alții cu degetul. Am învățat bine de la domnul Árpád regulamentul, așa că...

Bun. Deci a fost acceptat amendamentul comisiei, așa încât nu mai mergem pe varianta cealaltă.

În primul calup mai există obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

11-20. Obiecții, comentarii? Nu. Adoptate.

21-30. Obiecții, comentarii? Nu. Adoptate.

31-40. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

41-45. Comisia.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Datorită presiunii timpului, a apărut o eroare și vrem s-o îndreptăm. La marginal 45 a apărut de două ori litera d). Sunt două amendamente, unul este al Comisiei juridice, iar unul este al Comisiei pentru agricultură. Sunt identice. Comisia pentru agricultură a renunțat la acest amendament. Prin urmare, rămâne o singură literă d) la marginal 45. Este amendamentul Comisiei juridice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 46 la 50. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 51 la 55. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Dragi colegi, numai o secundă. Merge la votul final. Este lege organică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 martie 2021, 5:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro