Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/24-12-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 17-12-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 decembrie 2013

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie (PL-x 227/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 227/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Mergem direct la poziția nouă 3, care este fosta poziție 11, pentru că pentru proiectul de Lege privind insolvența persoanelor fizice nu avem raportul.

3. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Conform art.115 din Regulamentul Camerei, trebuie dezbătut în procedură de urgență.

Are cuvântul inițiatorul, Guvernul României, domnul ministru Constantin Niță.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Constantin Niță (ministrul delegat pentru energie):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este o ordonanță care este extrem de importantă pentru sistemul energetic național. Este o ordonanță care regândește puțin schema de promovare a energiei regenerabile, dar care are în vedere nu modificarea în esență a ei, ci translatarea plății certificatelor verzi pe o perioadă de trei ani.

De asemenea, legea are în vedere faptul ca tranzacționarea certificatelor verzi să se facă pe bursă, ceea ce sigur că va schimba puțin datele problemei, și are în vedere, dacă vreți, până la urmă, stoparea creșterii accelerate a contribuției pentru energia regenerabilă în facturile consumatorilor casnici și industriali.

De altfel, prin această lege, am dorit să stabilim un echilibru între ceea ce înseamnă menținerea investițiilor în domeniul regenerabil, dar și cu prețul energiei electrice care se reflectă în facturile consumatorilor casnici și industriali.

Aș vrea să vă spun că am văzut raportul comisiei și mulțumesc domnului președinte Iancu și colegilor care au lucrat la această lege și suntem de acord cu majoritatea amendamentelor, exclusiv art.II.

Vă mulțumesc și vă supun aprobării acest proiect de ordonanță.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu, domnule ministru.

Comisia pentru industrii și servicii, domnul președinte Iulian Iancu. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

O lege extrem de importantă avem în dezbatere în acest moment.

Este vorba despre legea menționată anterior, respectiv Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57 privind modificarea și completarea Legii nr.220 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii de energie din surse regenerabile.

Aș vrea să subliniez faptul că Senatul a adoptat proiectul.

De asemenea, Comisia juridică, de disciplină și imunități, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru afaceri europene și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au avizat favorabil proiectul, proiect care are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței nr.57, care modifică și completează Legea nr.220 privind stabilirea sistemului de promovare a producerii de energie electrică din surse regenerabile în sensul consolidării cadrului legal din acest domeniu și evitării supracompensării.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi să propună plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Din partea grupurilor politice parlamentare, luări de cuvânt.

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi cerem retrimiterea la comisie a prezentului act normativ și întreb pe domnul ministru dacă pentru translatare, pentru prelungirea cu trei ani are avizul Comisiei Europene, pentru că știm că, pe 220, s-a negociat cu Comisia Europeană.

Și întrebăm, domne, tot ceea ce propuneți acum aveți avizul Comisiei Europene? Sau e o decizie unilaterală a Guvernului României?

Ați spus că va scădea prețul cu 10%. Piața a demonstrat și viața a demonstrat că prețul n-a scăzut decât cu 1-2%. Atunci care este rațiunea pentru care veniți cu această ordonanță?

Încă o dată, domnule președinte, supuneți la vot procedura de reîntoarcere la comisie a acestui proiect de act normativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Cererea grupului politic parlamentar de retrimitere la comisie este regulamentară.

Retrimitere la comisie, Grupul parlamentar al PDL. Termen? Am înțeles. Până în 30.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

33 de voturi pentru, 85 împotrivă.

Nu ați reușit. Îmi pare rău.

Alte luări de cuvânt din partea grupurilor politice parlamentare.

Domnule deputat, aveți cuvântul. Grupul parlamentar al PNL.

După care urmează UDMR-ul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Bogdan Țîmpău:

Stimați colegi parlamentari,

În anul 2008, când a fost promovată Legea nr.220 și a fost stabilită schema de sprijin pentru certificate verzi, realitatea era cu totul diferită față de cea de acum. În urma aplicării acestei legi, s-a constatat că țara noastră are un potențial ridicat în domeniul energiilor regenerabile și, ca urmare, am ajuns în faza în care ne depășim ținta asumată. Astfel, ca urmare a aplicării timp de trei ani a acestei scheme de sprijin, capacitatea centralelor de producere a energiei din surse regenerabile era la finele lunii octombrie de 3670 de MW, cu 60% mai mare decât era la începutul acestui an.

În aceste condiții, există premisele ca la sfârșitul anului 2013 să se depășească semnificativ puterea electrică instalată prevăzută în documentele agreate cu forurile europene. Conform directivelor europene, până în anul 2020, 20% din consumul de electricitate al țării trebuie să provină din surse regenerabile. Astfel de măsuri care amână pentru o perioadă suportul financiar acordat pentru promovarea energiei regenerabile au fost luate și în alte state europene, iar în cazul nostru se datorează unui mix de factori, dintre care: gradul de suportabilitate pentru populație, dar și pentru consumatorii industriali, datorită impactului creșterii necontrolate pe termen scurt a prețului energiei electrice, precum și afectarea siguranței sistemului energetic național.

De aceea, revizuirea cadrului legislativ este necesară pentru a se realiza un echilibru între dorința legitimă a investitorilor de a-și recupera investițiile realizate într-un termen cât mai scurt, și efortul consumatorilor finali în susținerea surselor regenerabile de energie.

Să nu uităm că această măsură este luată într-un context dificil. Pe de o parte, avem liberalizarea prețului la energie, avem certificatele de emisie de CO2, care vor trebui să fie cumpărate în proporție de 100% de producătorii care utilizează cărbunele sau gazele naturale, iar pe de altă parte, investitorii din domeniul energiilor regenerabile care trebuie să aibă garanția că-și vor recupera investițiile efectuate.

Este o lege perfectibilă, dar necesară, iar forma propusă răspunde cel mai bine realităților actuale, motiv pentru care deputații aparținând Grupului parlamentar liberal vor vota favorabil acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Antal István, Grupul parlamentar al UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă mărturisesc că am fost și sunt un mare susținător al Legii nr.220, producerea energiei din surse regenerabile. Totuși, cu ocazia aprobării în comisie a Ordonanței nr.57 care a modificat Legea nr.220, am avut unele probleme, și aș dori să vă citesc o singură frază din raportul prezentat, și anume că în Comisia de industrii această propunere legislativă, ordonanța, a fost examinată în două ședințe. Prima ședință din 20 iunie, a doua din 9 decembrie. Lipsește o frază, și anume la ședința din 20 iunie, s-a stabilit să avizăm favorabil ordonanța în momentul în care, după notificarea de la Bruxelles, vom avea un răspuns. La întrebarea pusă ministerului de resort, reprezentantului ministerului de resort prezent la ședință...

Da, vă mulțumesc, domnilor, că...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule ministru, domnule președinte, o să am o rugăminte la dumneavoastră. Domnilor deputați, domnul deputat Antal István pentru dumneavoastră vorbește, nu pentru Domnia Sa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să vă rog frumos să fiți atenți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

La întrebarea pusă reprezentantului ministerului de resort mi s-a spus că "Da. Bruxelles-ul a răspuns afirmativ", și când am solicitat documentul ni s-a spus că este la Consiliul Concurenței.

Deci, asta este problema mea care oarecum mă împiedică cu sufletul curat să votez pentru acest document. Era totuși mult mai bine să avem acest document, într-adevăr, cu un răspuns afirmativ, pentru că este cunoscut faptul că nu se amestecă în mod direct Bruxelles-ul, ține oarecum de țara care, dacă-și atinge ținta, și țara noastră va atinge ținta de 20% până în 2020, atunci are posibilitatea să facă anumite modificări, având în vedere mai cu seamă creșterea prețului la energie la modul general.

Mai am unele probleme vizavi de schimbarea cotelor prevăzute în legea inițială la art.4, cum că de acum încolo Autoritatea Națională de Reglementare în fiecare an va stabili cota care va fi o cifră despre cantitatea de energie produsă din resurse regenerabile care va intra în sistem. Și pentru 2014 deja, inițial în lege s-a prevăzut 14% din totalul energiei produsă, deja se reduce la 12,5%, ceea ce înseamnă, coroborat cu amânarea utilizării certificatelor până în 2017, respectiv 2018, la cele trei categorii de producere a energiei regenerabile, respectiv hidrocentralele sub 10 MW, care produc sub 10 MW, centralele solare, și așa investitorii vor avea de pierdut începând de anul viitor, cei care deja și-au făcut investițiile, cam 20% din sumele care erau inițial calculate în planurile lor de afaceri și pentru care foarte mulți desigur au solicitat credite de la bănci și am înțeles că actualmente deja certificatele se tranzacționează la 37 de euro, și nu la 40, cum s-a gândit înainte că va fi o medie a valorii certificatelor. Inițial, desigur, în primii ani era 50, care reprezenta ceva.

Deci, asta ar fi o problemă care din punctul nostru de vedere ar fi putut să fie puțin mai elegant tranșată, pentru că știm foarte bine că anul ăsta deja, cum ați auzit, în octombrie erau 3650 MW produși în aceste centrale, la sfârșitul anului, din informațiile noastre, rezultă că vor intra în sistem 3850 MW deja din resurse regenerabile și ar fi fost de dorit să fie un articol prevăzut în această ordonanță acum, care devine lege, și despre strategia în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii. Pentru că se știe că sistemul actual are capacitate de primire de 4000 de MW și, desigur, probabil că o să avem probleme.

Eu cred și aș sugera chiar ministerului de resort ca la începutul anului viitor această problemă a dezvoltării sistemului, a capacității sistemului, să fie foarte serios atacată pentru că avem o șansă deosebită să mai livrăm la export energie electrică, actualmente avem, am înțeles, 1800 MW, dar peste doi-trei ani de zile am putea exporta mult mai mult, mai cu seamă dacă am reuși să realizăm... E în curs de realizare interconectarea, desigur, a țărilor Uniunii, dacă am ataca puțin mai mult această problemă și am ajunge la nivelul țărilor nordice, unde deja cele nouă țări din 2009 au sistemul deja interconectat și nu se pune problema că undeva dacă se produce în plus, cum și unde o să fie această energie vândută...

Eu pentru aceste probleme am propus colegilor mei să ne abținem de la vot.

Și mai am o problemă la care aș dori să primesc și un răspuns la acest lucru. Deșeurile forestiere nu mai reprezintă biomasă. E foarte bine că s-a trecut acolo că pentru utilizarea plantelor energetice...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, o secundă.

Domnule Traicu, vă rog frumos să luați loc ca să poată să asculte domnul ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

...se dă un certificat în plus. E foarte corect. Numai că mă întreb, domnule ministru, și chiar vă rog să faceți demersuri la domnul ministru Constantin, ministrul agriculturii, pentru că de trei ani de zile zace un proiect de lege aici aprobat, pregătit raportul, la Comisia de agricultură, susținut de toți colegii din toate partidele pentru plantele energetice. Da. Este un proiect de lege aici pentru plante energetice. Așa se numește. Și dacă s-a prevăzut aici că pentru cei care utilizează ca biomasă plante energetice, au un certificat în plus, atunci va fi un interes deosebit, numai că durează trei ani de zile cel puțin până când o plantație devine utilizabilă.

Deci, ca atare, această frază actualmente nu poate să fie implementată, numai peste vreo trei-patru ani de zile. Iar dacă nu se aprobă acea lege, atunci n-o să fie interesați investitorii să facă asemenea plantații.

M-aș fi așteptat și eu, personal, să primim niște informații mai precise din partea domnului ministru vizavi de negocierile de la Bruxelles. Drept pentru care noi ne abținem la vot.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Iancu, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Așa cum spuneam, avem un proiect de lege extrem de important, cu influențe foarte mari în ceea ce înseamnă politica energetică a României și, de asemenea, mediul investițional din România.

Două precizări. În momentul de față vorbim despre un deceniu pierdut în domeniul energetic la nivelul Uniunii Europene, pentru că Uniunea Europeană a ratat toate cele trei ținte, respectiv: ținta de reducere a consumului de energie cu 20%, ultimul raport al Comisiei Europene ne arată că vom atinge 16,7%; ținta privind reducerile de emisii de bioxid de carbon, este o prăbușire a schemei și avem în momentul de față tarife de 2,5-3 euro pe tonă. Iar ținta privind energia regenerabilă a înregistrat o abordare nearmonioasă la nivelul Uniunii Europene, adică legi și sisteme diferite de promovare, suprapuse peste efectele crizei care au generat în primul rând prăbușirea consumului, au determinat toate statele europene să facă un pas înapoi, respectiv s-a ajuns la limita de suportabilitate din partea consumatorului. Și cred că vă aduceți aminte de afirmația făcută de comisarul pentru industrie al Uniunii Europene care spunea că se desfășoară un cataclism sistematic la adresa industriei europene datorită prețurilor la energie și întăririi monedei euro.

Prin urmare, Uniunea Europeană acum este obligată să-și redeseneze politicile energetice și, în consecință, să-și redefinească țintele și modul de atingere a lor. Prin urmare, ceea ce avem noi astăzi pe masă este o consecință a acestui tip de șoc înregistrat la nivelul întregii Uniuni Europene.

De asemenea, se constată în ceea ce privește energia regenerabilă abordări total diferite. Spre exemplu, state precum Danemarca, Germania, au procente deja de 20%, 17% în mixul energetic, iar alte state, precum Belgia și Olanda, nu vor putea niciodată să atingă ținta de 20% pentru că nu au condiții meteo și geologice propice.

Noi astăzi avem în consecința acestei abordări europene o nouă politică legislativă privind, pe de o parte, menținerea interesului pentru energia regenerabilă și încercarea realizării unui mediu predictibil ca urmare a semnelor de întrebare puse de acest șoc înregistrat la nivelul întregii Uniuni Europene privind politica în susținerea energiei regenerabile.

Ce ne spune, însă, la nivel mondial politica energetică? Sursele regenerabile își vor dubla procentul mixo-energetic. Prețurile tehnologiilor au scăzut de la 15 eurocenți, la 5 eurocenți.

În consecință, noile tehnologii vor deveni mature, iar statele, începând cu 2020, iau în calcul să scoată din susținere energia regenerabilă matură și să o introducă în totalitate în condiții de piață.

Cu alte cuvinte... și acum încerc să-i dau un răspuns și colegului nostru care a ridicat câteva teme punctuale, Domnia Sa spunea: "Domnilor, s-a introdus o cotă." Cota există încă din Legea nr.220 din octombrie 2008, când am avut în vedere eventualele șocuri, așa cum se înregistrează în momentul de față, i s-a permis Guvernul României să-și stabilească cote. Deci le avem încă de la legea inițială. Acum nu facem decât să introducem acea prevedere în funcțiune.

Doi. S-a vorbit aici de faptul că avem o variabilitate, că s-a ajuns la un volum foarte mare de energie regenerabilă în mixul energetic din România și că el influențează stabilitatea și competiția în piață.

Vreau să vă spun, stimați colegi, că energia regenerabilă, atunci când nu bate vântul sau nu este soare, cantitatea respectivă de energie trebuie să fie completată de la ceilalți actori din piață, respectiv de la gaze, de la cărbune, de la hidro. Cu alte cuvinte, producătorii în energie regenerabilă plătesc sume substanțiale celorlalți producători din energia clasică să poată asigura continuu cantitatea de energie.

Deci ceea ce la un moment dat pare a fi un beneficiu substanțial în favoarea energiei regenerabile se dovedește că nu e așa, că el se transferă deopotrivă și energiei clasice, pentru a asigura stabilitatea în sistem.

Și ultima mențiune, cea legată de deșeurile forestiere. Vă rog să vă uitați, există un certificat în plus acordat prin această lege pentru biomasă. Un certificat în plus. Trebuie însă făcută notificarea la Uniunea Europeană și obținut acceptul pentru... Dar s-a acordat un certificat în plus pentru biomasă.

Având în vedere aceste aspecte și necesitatea ca noi să ne menținem în mediul predictibil, de aceea cred că este foarte important ca astăzi să ne exprimăm și să susținem prin vot noua formă a Legii pentru promovarea surselor regenerabile de energie.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt din partea grupurilor politice parlamentare? Nu mai sunt.

Conform art.120, începe timpul pentru dezbateri.

Avem 22 de amendamente admise.

Dezbaterea pe articole.

Art.1. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Aprobat.

Al doilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Admis.

Al treilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Al patrulea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Al cincilea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Al șaselea amendament admis. Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Al șaptelea amendament admis.

Domnul deputat Iancu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Și la acest articol, și la altele sunt câteva modificări de tehnică legislativă. Spre exemplu, aici vorbim și de eroare materială. La punctul 7, deci, la art.I, pct.4, lit.b) a alin.(7), "...se modifică și va avea următorul cuprins:".

Iar aici vorbim de litera b) și la un moment dat spunem "reducerea numărului de certificate..."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu văd unde, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Poftiți?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu înțeleg unde.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Deci, pagina 10...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Eu sunt la al șaptelea amendament admis. Eu sunt la pagina 5 spre 6.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Scuze. Eu am văzut 7 la mine. Am crezut că vă referiți la el.

Vă rog să precizăm și pagina, ca să vă putem urmări.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu. Eu precizez amendamentele admise. Suntem la al șaptelea amendament admis.

Asta înseamnă art.4.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

După punctul 6 nu mai este niciun punct curent.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

După punctul 6?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci, începând de la pagina 6, mai încolo, pe coloana întâi nu mai este nicio cifră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pe coloana zero sau întâi?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Pot să vă arăt...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bine. A! Nu există numerotarea de pe coloana zero? Cea care dă numărul de criteriu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

După pagina 6 nu mai am nicio numerotare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bine. Citesc pe fiecare articol în parte.

Suntem la amendamentul 7 admis, art.4, pagina 5.

Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Pagina 7. Al optulea amendament, la art.6, după alin.(2), asta este pe coloana unu. Și continuă. Și aveți în coloana 3 amendamentul comisiei.

La art.I, pct.3, art.6, partea introductivă a alineatului...

Domnule Árpád, acum sunteți lămurit? Da? Bun.

Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Mergem la pagina 11.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

La pagina 10.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, haideți să discutăm niște lucruri de tehnică legislativă pe care trebuie să le învățăm și noi, că ieșim din Parlament și intrăm, și nu știm despre ce e vorba.

Când ați făcut un singur alineat la art.8 și eu am întrebat dacă sunt obiecții, comentarii, la amendamentul nr.8, la art.I, pct.3, art.6, acolo începe și durează trei pagini. Eu nu discut în interiorul lui.

Nu înțeleg, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

La punctul 4.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ce punct 4, domnule deputat?

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Noi citim pe pagini.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu nu aprob paginile. Eu nu pot să citesc pagini, eu citesc amendamente admise. Amendamentul de la poziția 8, amendamente admise, domnule deputat, președinte de comisie, începe la pagina 7 și se termină la pagina 11. nu știu ce citiți dumneavoastră la 10. Eu vă întreb dacă la al optulea amendament admis aveți obiecții, comentarii, nu la pagină. Că nu suntem la limba și literatura română, suntem în Parlamentul României!

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

La art.I, pct.4, lit.b) a alin.(7), "se modifică și va avea următorul cuprins." Aici tăiem "la lit.b)", pentru că este redundant. Vorbim chiar la lit.b) aici.

Deci, tăiem "la lit.b)" din text.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

O luăm încă o dată de la capăt, ca să învățăm tehnica legislativă.

Suntem la al 8-lea amendament admis al comisiei pe care o prezidați. Începe la pagina 7. Obiecția dumneavoastră este la pagina 10.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

10. Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți pe coloana 3, coloana pe care o propuneți dumneavoastră, la art.I, punctul 4, lit.b), se scoate lit.b).

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Da. Litera b).

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doar lit.b). Aceea este eroarea. Bun.

Deci, această eroare materială este în cadrul celui de-al optulea amendament care începe la pagina 7. Stafful tehnic să vă explice despre ce e vorba.

Obiecții, comentarii? Nu.

Deci este un amendament de tehnică legislativă, o eroare.

Al optulea amendament a fost aprobat.

Intrăm la al nouălea amendament, pagina 11.

Spune așa: "Comisia propune la art.I, punctul 6, art.8 alin.(2), (4), (6)...", și continuă...

Obiecții, comentarii? Se întinde de la pagina 11 până la pagina 13.

Grupurile parlamentare n-au obiecții și n-au comentarii.

Domnule președinte? Nu.

Mulțumesc mult. Adoptat.

La pagina 13, avem cel de-al 10-lea amendament admis al comisiei. Obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

La pagina 14, cel de-al 11-lea amendament al comisiei.

Obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

La pagina 15, avem al 12-lea amendament al comisiei.

Obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

Al 13-lea amendament, tot la pagina 15, al cărui inițiator este domnul deputat Chiriță, am văzut.

Obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

La pagina 16, al 14-lea amendament al comisiei.

Obiecții, comentarii? Nu. Adoptat.

Al 15-lea amendament la pagina 16, care spune așa: "La art.I, punctul 13, alin.(1) și (3) ale art.29, se modifică și vor avea următorul cuprins:"

Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Pagina 17, al 16-lea amendament admis al comisiei.

Obiecții, comentarii? Al 16-lea amendament se referă la art.13, care merge până la pagina 18, inclusiv.

Vă rog frumos, domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Aceeași chestiune doar de corecție. Avem E-SRE, modificăm abrevierea și spunem: "...energiei din surse regenerabile de energie."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

În loc de prescurtare scriem...

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

În loc de prescurtare scriem dezvoltat: "energiei din surse regenerabile". Și tot aici...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

"...din surse regenerabile de energie."

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Da.

Și tot aici...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Stafful tehnic. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Iar tot aici, la alin.(3), unde stabilim amenzile, vorbim de amenzi de la 10 mii de lei până la 10 milioane de lei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Și trebuie să completăm aici "...prin derogare de la prevederile art.8 alin.(2) lit.a) din Ordonanța nr.2 privind regimul juridic al contravențiilor." Pentru că acolo este un plafon maxim. Noi aici dăm o amendă mai mare decât plafonul maxim și trebuie să precizăm că e prin derogare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci asta este o chestiune "prin derogare" pe care comisia a omis-o.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Da. "prin derogare de la..."

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

ANRE? Ministerul? Sunteți de acord? Mulțumesc.

Domnul ministru e de acord. ANRE? Da. Bun.

Obiecții, comentarii?

Domnul deputat Tinel Gheorghe.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Dați-mi voie, nu mai e problemă de tehnică legislativă, e problemă de amendament, completarea unui amendament aprobat în comisie, supus aprobării plenului, în plenul Camerei Deputaților. Dacă modificăm regulamentul și introducem posibilitatea de a amenda legea în plen, atunci, haideți s-o facem, să introducem ca regulă parlamentară chestiunea asta.

Eu înțeleg, prescurtările, abrevierile, să putem să le modificăm, să spunem, da, domnule, e o greșeală de... abordare a tehnicii, dar să vii să completezi textul legii nu mi se pare corect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, au spus că sunt "erori materiale". Aceasta este eroare materială, pentru că noi stabilim printr-un text de lege o amendă mai ridicată decât avem într-o ordonanță. Și stafful tehnic ne-a explicat că este o eroare materială, ca și la E-SRE, o prescurtare care nu este permisă.

Deci, vă reamintesc că în Regulament sunt tehnica legislativă și corelarea, acel cuvânt a fost introdus special pentru aceste chestiuni. Știu că nu este adevărat, dacă citiți Regulamentul, îl învățați. Nu mă deranjează. Și bine-ați venit în cadrul Parlamentului României!

Nu e adevărat! Bun.

Domnul Cezar Preda, pentru stenogramă, "Nu e adevărat!". Fraza zilei: "Nu e adevărat!"

Domnule președinte, am luat act.

Deci avem un nou text la al 16-lea amendament, cu o omisiune, a comisiei.

Ministerul este de acord, ANRE-ul este de acord, comisia l-a propus, vă rog frumos, este o eroare materială, o omisiune.

Am să am rugămintea la dumneavoastră s-o votăm, ca să nu avem nicio discuție.

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

102 voturi pentru, cinci abțineri, 19 împotrivă.

Aprobat.

Poziția 18 de la pagina 19, articolul III, nu?

Nu, scuzați-mă, scuzați-mă! Am greșit eu. Articolul II.

Domnul Chiriță, am înțeles că vreți să faceți o obiecție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Chiriță (din sală):

La 21.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La 21. Nu, bun.

Articolul II.

Opinia comisiei, se abrogă.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Articolul III de la amendamentul 18, de la pagina 19, care este nemodificat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Aici, o intervenție, în același sens, la alineatul (2), în loc de "ordonanță de urgență" trebuie să trecem "lege", "prezentei legi", în loc de "prezentei ordonanțe de urgență", "prezentei legi" și devine astfel articolul III din lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu înțeleg.

La alineatul (2), articolul III, deci "prezentei legi", ea este lege, corect. Aveți dreptate. Eroare materială, a venit de la Senat.

Obiecții, comentarii? Nu sunt.

Ca să nu existe discuții, vă rog frumos să vă supun la vot cel de-al 18-lea amendament admis al comisiei, cu eroarea materială. Textul este același ca și la Senat, numai că s-a introdus o eroare la Senat, care a venit la noi, la Cameră.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc foarte mult.

Articolul III, poziția 18 din amendamente admise, a fost aprobat.

Poziția 20, articolul IV.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Poziția 21 din amendamente admise. Articolul V.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Poziția 21 din amendamente admise. Articolul VI.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

La pagina 21, al 22-lea amendament admis.

Dacă sunt obiecții, comentarii?

Domnul deputat Chiriță Dumitru, Grupul parlamentar al PSD, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Chiriță:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

Așa cum a precizat și domnul ministru Niță, propunerea pe care v-o fac este să eliminăm această prevedere din proiectul de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Propunerea de eliminare a amendamentului 22, de respingere a amendamentului 22, admis, al comisiei.

Bun. Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele de vot.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc.

126 de voturi pentru, două abțineri, 11 voturi împotrivă.

Al 22-lea amendament a fost respins.

Rămân 21.

Vă mulțumesc.

Textul de lege merge la votul final.

Este o lege ordinară.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 martie 2021, 5:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro