Elena Cătălina Ștefănescu
Elena Cătălina Ștefănescu
Sittings of the Chamber of Deputies of February 25, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 25-02-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 25, 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.147 Elena Cătălina Ștefănescu - despre "Reorganizarea învățământului vocațional și schimbarea imaginii școlilor profesionale";

Doamna Elena Cătălina Ștefănescu:

"Reorganizarea învățământului vocațional și schimbarea imaginii școlilor profesionale"

Înființarea și reorganizarea școlilor profesionale din România este o condiție obligatorie, o prioritate a sistemului național de educație atunci când luăm în discuție combaterea șomajului în rândul tinerilor și competitivitatea pe piața muncii.

Astăzi, doar 20.000 de tineri mai sunt înrolați la cursurile școlilor profesionale, spre deosebire de anul 2002, când 300.000 de elevi beneficiau de pregătire vocațională. Datele statistice arată că doar 40% dintre liceele din România au profil vocațional, pe când liceele teoretice au o pondere de 60%. Potrivit declarațiilor ministrului educației, Remus Pricopie, această pondere ar trebui să fie inversată dacă dorim să schimbăm profilul educațional al elevilor din România, dacă dorim să le acordăm oportunități reale pe piața muncii.

Înființarea școlilor profesionale este, fără îndoială, o prioritate, dar procesul nu trebuie grăbit. Consider că este necesar ca factorii de decizie, Parlamentul, Ministerul Educației, toți cei implicați, să analizeze cu atenție nevoile de pe piața muncii, nevoile elevilor și modele de educație vocațională din alte țări, înainte de a propune o direcție de acțiune.

Principala acuză în ceea ce privește sistemul educațional este legată de experimentele pe care guvernele anterioare le-au făcut pe elevi, studenți și părinți. Schimbările radicale în sistem, făcute cu rapiditate și fără consultarea factorilor implicați creează nemulțumire. De aceea, consider că viziunea ministrului Pricopie în ceea ce privește înființarea școlilor profesionale este una corectă. Politicile publice au nevoie de timp pentru a fi testate, dezbătute și analizate înainte de a fi implementate.

O altă problemă a rețelei de școli profesionale, semnalată de elevi și profesori deopotrivă, este imaginea negativă pe care acestea au dobândit-o de-a lungul timpului. Consider că este important ca instituțiile de învățământ vocațional să depună eforturi suplimentare pentru a-și schimba imaginea și pentru a recruta elevi din tot spectrul educațional, elevi competitivi, care au înclinații practice predominante. Un prim pas poate fi făcut de către consilierii școlari care au posibilitatea de a sfătui elevii să se îndrepte către licee de diferite profiluri în funcție de aptitudinile pe care le-au dobândit în anii de școală.

Consider că la nivelul ministerului și al inspectoratelor școlare există un set de soluții care așteaptă să fie implementate, dar aceste soluții trebuie să aibă capacitatea de a aduce beneficii pe termen lung în sistemul de învățământ vocațional și nu să fie doar un pansament pentru problema învățământului românesc, ci să revigoreze piața muncii și dezvoltarea sustenabilă.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 18:37
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro