Ion Eparu
Ion Eparu
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/13-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 04-03-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.70 Ion Eparu - declarație politică cu titlul: "Majorarea salariilor profesorilor debutanți";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ion Eparu:

"Majorarea salariilor profesorilor debutanți"

Cândva una dintre cele mai prestigioase meserii, acum una dintre cele mai greu încercate, meseria de cadru didactic este din ce în ce mai puțin apreciată. Profesorii români beneficiază de un venit mediu de 1,3 ori peste salariul mediu pe economie, având astfel unul dintre cele mai mici salarii din Uniunea Europeană. Salariul mediu orar al unui profesor român din învățământul preuniversitar este de aproximativ 2 euro, fiind incomparabil cu un salariu mediu orar al unui profesor din străinătate, unde se ajunge până la 85 de euro. Astfel, un profesor străin câștigă în câteva ore salariul unui profesor român dintr-o lună întreagă. Nu e de mirare că meseria de cadru didactic nu se numără printre locurile de muncă vizate de tinerii absolvenți și că din ce în ce mai multe cadre didactice se văd nevoite să părăsească sistemul educațional.

Deși profesorii din alte țări ale Uniunii Europene primesc bonusuri în funcție de performanța la clasă, de rezultatele elevilor, dascălii români primesc bonusuri salariale doar în funcție de experiența anilor în învățământ și de absolvirea unor cursuri de specialitate. Și, în momentul în care nici măcar vechimea nu mai contează, situația devine frustrantă. Se ajunge astfel ca, mulțumită majorării salariilor profesorilor debutanți, salariul unui dascăl cu vechime între 0 și 6 ani să depășească salariul unui dascăl cu vechime între 6 și 10 ani, respectiv între 10 și 14 ani.

Pentru un profesor care și-a petrecut 14 ani din viață la catedră, situația e nedreaptă. Ce motivație are el să performeze în sistem dacă anii de muncă nu îi sunt răsplătiți, fiind remunerat chiar mai puțin decât un dascăl abia ieșit de pe băncile școlii? Uneori doar pasiunea pentru meseria de cadru didactic nu mai e suficientă.

Nu e mai puțin adevărat faptul că, atât profesorul cu vechime, cât și cel debutant, depun în medie același efort la cursuri, dar, conform oricărui criteriu moral, experiența ar trebui să facă diferența. Nu contest necesarul de profesori tineri în sistemul educațional, însă motivarea financiară a acestora nu trebuie să se facă neglijând meritele dascălilor cu experiență.

În condițiile în care salariile cadrelor didactice sunt și așa destul de mici raportându-ne la volumul de muncă și la impactul social pe care îl are educația, consider că mărirea trebuia aplicată tuturor angajaților din sistemul educațional. Acordarea unei măriri salariale cu 10% doar pentru profesorii debutanți nu a făcut decât să destabilizeze și mai mult un sistem educațional deja greu încercat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 17 ianuarie 2020, 23:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro