Ion Melinte
Ion Melinte
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/13-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 04-03-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.71 Ion Melinte - declarație politică intitulată: "CAS-ul sărăcește populația fără venituri";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ion Melinte:

"CAS-ul sărăcește populația fără venituri"

Stabilirea bazei de calcul pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate ( CAS - 5,5%) la un prag minim echivalent cu salariul de baza minim brut pe țară (850 lei și 900 lei începând cu data de 1 iulie 2014) generează situații absurde.

Situația este greu de explicat pentru că de cele mai multe ori valoarea debitului (CAS datorat) este uneori de o sută de ori mai mare decât venitul realizat pentru care se plătește CAS.

Contribuabilii care se găsesc în astfel de situații sunt de regulă persoane aflate la pensie (ieșiți la pensie înainte de termen), persoane fără venituri ( șomeri ieșiți din plată), iar într-o situație mult mai dificilă sunt persoanele în vârstă din mediul rural fără niciun venit (ex. CAP, IAS) sau cu pensie socială minimă (100 lei-300 lei)

Pentru a înțelege absurdul situației prezint câteva exemple:

Exemplul 1 - Situația 1- Mediul rural:

Persoana în vârstă de peste 65 ani (lucrător CAP), fără niciun venit (fără pensie), singurul venit identificabil fiscal este arenda. Această persoană obține un venit realizat din cedarea folosinței bunurilor (contract de arendare) de pe o suprafață de 1 ha. În baza contractului de arendare se stabilește o redevență de 600 kg grâu la ha.

Arendașul are obligația conform Ordonanței Guvernului nr.88/2013 să rețină la sursă impozitul pe venit (16%) și CAS-ul (5,5%) ca rezultat al contractului de arendă, și să-l vireze către Agenția Națională de Administrare Fiscală în numele arendatorului (proprietarul de teren), persoana de 65 ani.

Baza de calcul pentru stabilirea impozitului pe venit și a CAS-ului pentru arendași la suprafața de 1 ha și a redevenței de 600 kg de grâu este următoarea:

Stabilirea prețului la grâu se face printr-o hotărâre a consiliului județean ce aprobă prețurile medii la principalele produse agricole la începutul fiecărui an. În anul 2013, în județul Bacău, prețul kg grâu a fost stabilit la 0,65 lei.

  • 600 x 0,65= 390 - venit brut
  • 390 x 16% = 62,4 valoare impozit profit
  • 390 x 5,5% = 21,4 valoare CAS
  • 390 x 21,5% = 83,85 lei
  • 83,85 lei este suma reținută la sursă de către arendași și virată la ANAF în numele arendatorului pentru venitul obținut din arendarea terenului de 1 ha.

Conform Ordonanței Guvernului nr. 88/2013, contribuabilii care obțin venituri din arendare în regim de reținere la sursă a impozitului datorează contribuție individuală de sănătate de 5,5% în cursul anului. Baza lunară de calcul pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate (art.296) datorată asupra acestei categorii de venituri nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țară și nu poate depăși de 5 ori câștigul salarial mediu brut, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuția. Pentru 2014, salariul minim brut este de 850 lei/lună până în 30 iunie 2014 și 900 lei/lună din 1 iulie 2014. Câștigul mediu brut este de aproximativ 2.298 lei/lună.

După cum rezultă din Ordonanța Guvernului nr. 88/2013 baza de calcul anuală pentru stabilirea CAS-ului datorat este cuprinsă între minimum (850x12=10200) 10200 lei și maximum (5 x câștig mediu brut/lună 2.298 lei = 11.490 lei/11.490x12=137.880) 137.880 lei.

Cât datorează pensionarul CAS la Agenția Națională de Administrare Fiscală; baza calcul:

Salariul minim brut 850 lei/lună.

Baza anuală de impozitare este (850x12)=10200 lei din care se scade venitul brut din arendă, respectiv 390 lei, pentru care arendatorul a stopat la sursă 16% și CAS-ul 5,5%.

  • 10200-390=9810 lei
  • 9810x5,5%=539,55 lei

După cum se vede din dinamica acestui exemplu valoarea venitului obținut din cedarea folosinței bunurilor (390 lei) este mai mică decât valoarea CAS-ului datorat, respectiv 539,5 lei. Rezultă o diferență de 149,5 lei.

Situația 2:

Contract arendă pe o suprafața de 0,10 ha (10 ari), arendă 600 kg ha

  • 60 x 0,65 = 39 lei - venit brut
  • 39x16%=6,24 lei - valoare impozit profit
  • 39x5,5%=2,14 lei - valoare CAS
  • 39x21,5%=8,38 lei - reținut la sursă, virat de către arendaș în numele arendatorului la ANAF

Baza de calcul CAS datorat de arendator către CAS

  • 10200-39 lei=10161 lei
  • 10161 x5,5%=558,85 lei

După cum se vede din acest caz, venitul obținut din arendă este de 39 lei, iar CAS-ul datorat este de 558,85 lei. Astfel debitul este de 14 ori mai mare decât venitul.

În cazul persoanelor care au contract de arendă, când vor primi decizie de impunere și vor constata că valoarea CAS-ului de plată este mai mare decât valoarea arendei, vor solicita încetarea relațiilor contractuale cu societățile agricole, astfel statul, în anul fiscal următor, nu va mai putea colecta impozitul pe profit și CAS-ul pe valoarea arenzii. Practic această taxă (CAS) pe un venit nerealizat pune în pericol în mod direct/indirect și alte activități economice; această lege diminuează baza de impozitare forțând agenții economici și partenerii săi (în acest caz - proprietarii de terenuri) să intre în economia gri sau neagră, evitând această dublă impozitare.

Statul intervine într-o relație economică și printr-o suprataxare îl constrânge pe partenerul de afaceri (proprietarul de teren) al societății agricole să rezilieze un contract care are în spate un plan de afaceri, credite și investiții pe termen mediu și lung (de cele mai multe ori este pe termen mediu și lung - 5-10 ani).

Cred că Ministerul Finanțelor Publice va elimina, până nu este prea târziu, situația prezentată în această declarație politică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 8 decembrie 2019, 13:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro